Chidaneh.com placeholder image

راهنمای خرید تشک

به قلم: تحریریه چیدانه

راهنمای خرید: تشک‌ها یکی از مهم‌ترین لوازم در یک خانه هستند که علم پزشکی هم به آن‌ها بسیار اهمیت داده است. اگر تشک شما غیراستاندارد، قدیمی، و غیرقابل‌استفاده باشد، شما را دچار بیماری‌های عضلانی و استقامتی می‌کند که رایج‌ترین آن‌ها بیماری دیسک کمر است.

تابلو فرش ریحان

تشک‌ها یکی از مهم‌ترین لوازم در یک خانه هستند که علم پزشکی هم به آن‌ها بسیار اهمیت داده است. اگر تشک شما غیراستاندارد، قدیمی، و غیرقابل‌استفاده باشد، شما را دچار بیماری‌های عضلانی و استقامتی می‌کند که رایج‌ترین آن‌ها بیماری دیسک کمر است. استفاده از تشک‌های طبی برای افرادی که بیماری‌های عضلانی و استخوانی دارند الزامی است. همه این دلایل و مهم‌تر از آن لذت خواب خوش دست به دست هم داده تا برندهای خارجی و داخلی بسیاری به طراحی و تولید این تشک‌ها بپردازند. برندهای ایرانی هم در تولید و طراحی این تشک‌ها چیزی کم‌تر از بهترین برندهای روز دنیا ندارند. ما هم در این گزارش نگاهی داریم به انواع و اقسام این تشک‌ها و بازار تولیدات داخلی و خارجی آن‌ها.

فقط 3 سال عمر می‌کنند.نوعی از تشک‌ها «تشک‌های فنری» هستند که به آن‌ها تشک‌های کلاسیک هم گفته می‌شود. در این تشک‌ها از 2 فنر بزرگ برای نگه‌داشتن جرم بدن استفاده می‌شود. طول عمر آن‌ها 3 سال است. مزیت‌شان راحت‌بودن آن‌ها است و بزرگ‌ترین عیب‌شان هم نرم‌بودن است. بیش‌تر بیماری‌های عضلانی هم به علت همین راحتی و نرمی بیش از حد تشک‌ها ایجاد می‌شود. استاندارد تشک‌های فنری به اندازه ارتفاع و عرض آن‌هاست؛ اندازه فنر و انعطاف‌پذیری آن نیز به ارتفاع آن بستگی دارد. یک تشک فنری استاندارد باید 202 سانتی‌متر طول، 152 عرض، و 22 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد.

تشک استاندارد یعنی…یک تشک استاندارد باید پارچه‌ای با دوخت محکم و جنس خوب داشته باشد. دوخت‌ها و طرح‌های آن نباید آن‌قدر برجسته باشند که به کمر و بدن آسیب برسانند، بلکه باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند تا هر وزنی را تحمل کنند و زود گود یا پاره نشوند. یک تشک استاندارد باید دارای فنرهای قوی باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت، و شرایط آماده‌سازی و بسته‌بندی تشک نشانه مرغوبیت آن است. در انتخاب نوع تشک‌های وارداتی نیز دقت کنید که حتما دارای خدمات پس از فروش باشند. برای خرید این تشک‌ها لازم است به موجودبودن نمایندگی آن‌ها در ایران توجه کنید. بهتر است از شرکت‌های معتبر تولیدکننده خرید کنید، زیرا تنها ضمانت تعمیرات و تعویض این شرکت‌ها قابل اعتمادند. اگر پارچه استفاده‌شده در تشک دارای درصد مناسبی از الیاف طبیعی نباشد، ممکن است باعث بروز بیماری‌های آلرژیک و ناراحتی‌های پوستی شود. ضد آب ‌بودن، ضد‌ حریق ‌بودن، و ضد نفوذ حشرات بودن پارچه‌های تشک هم از موارد مهم و ضروری است.

تشک خوب چه‌جور تشکی است؟بهترین تشک برای خوابیدن تشکی است که از سطح تخت بالاتر بیاید و ارتفاع آن کم نباشد. در تشک‌های معمولی، بحث ارتفاع مهم نیست و اصلا ارتفاع تعریف‌شده‌ای برای آن‌ها وجود ندارد، در حالی که انواع مدل‌های طبی موجود در بازار دارای ارتفاع متنوعی هستند. محتویات تشک‌ها و نوع مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها در انواع مختلف این محصول متفاوت است و در نمایندگی برندهای ایرانی می‌توانید ماکت مواد تشکیل‌دهنده هر تشک را از نزدیک ببینید. نمد، فنر، موکت، یونولیت، و فوم از جمله مواد تشکیل‌دهنده تشک‌ها هستند، در حالی که تشک‌های معمولی فقط از فنر تشکیل شده‌اند یا ابر و مواد ‌پرکننده مانند پر و پشم در آن‌ها وجود دارد.

سلامت جسمانی از همه چیز مهم‌تر است.مهم‌ترین نکته در انتخاب تشک بررسی تاثیر آن بر سلامت جسمانی است. برای این کار انواع تشک‌های طبی موجود در بازار که سطحی سفت و انعطاف‌ناپذیر دارند، برای سلامت بدن و به خصوص جلوگیری از گودی کمر و فاصله میان مهره‌های آن بسیار مفید هستند. بهتر است تشک را به همراه پایه تخت مخصوص خودش خریداری کنید. پایه هر تشک در ویژگی اجزای آن تشک تاثیرگذار است و چنان‌چه تشک جدید را بر پایه قدیمی و کهنه قرار دهیم آن تشک نمی‌تواند آن‌طور که باید عمل کند. طول تخت شما باید 10 تا 15 سانتی‌متر بلندتر از قد شما باشد. در این صورت تخت فردی که دارای قد 80/1 متر است، باید بلندتر از حد استاندارد یک تخت معمولی باشد.

تشک‌تان را آزمایش کنید.برای این‌که نرمی یا سفتی تشک را آزمایش کنید، به پشت روی تشک بخوابید و یک دست خود را به صورت صاف داخل گودی کمرتان قرار دهید. اگر دست شما به راحتی به سمت داخل گودی کمرتان فرو رفت، آن تشک خیلی محکم و سفت است، اما اگر نمی‌توانستید به‌هیچ‌وجه دست‌تان را به داخل گودی کمرتان سُر دهید، آن تشک خیلی نرم است.یادتان باشد تشک باید به اندازه‌ای سفت باشد که ستون مهره‌ها در وضعیت عمل‌کرد، یعنی همان مقدار انحنایی که در حالت ایستاده در کمر وجود دارد، قرار بگیرد. اگر تشک شما آن‌قدر سفت باشد که این انحنا به طور کامل از بین برود یا آن‌قدر نرم باشد که کمر بیش از اندازه انحنا پیدا کند، فرد دچار کمردرد می‌شود.

این تشک طبی است!حتما شما هم هنگام خرید بارها از فروشنده شنیده‌اید که این تشک طبی است! یادتان باشد یک تشک طبی باید سطحی صاف و بدون شیب داشته باشد. تشک‌های طبی نباید به اندازه تشک‌های کلاسیک نرم باشند، زیرا همین نرمی باعث کمردرد می‌شود.

برای زیر 90 کیلوها!در تشک‌های «طبی- اسفنجی» فقط از اسفنج فشرده و پنبه استفاده می‌شود. این نوع تشک‌ها اصولا طول عمر پایینی دارند و بیش‌تر مناسب افرادی با وزن کم‌تر از 90 کیلوگرم هستند. بیش‌تر تشک‌های مخصوص کودکان اسفنجی هستند. زیرا ساختار این تشک‌ها به گونه‌ای است که به‌هیچ‌وجه به بدن آسیب نمی‌رسانند. با استفاده از نرمی‌ای که پنبه به بدن می‌دهد، فشار بدن را می‌گیرد و گردش خون را به راحتی در بدن ایجاد می‌کند و فشار روی اعصاب و ماهیچه‌ها را به حداقل می‌رساند. امتیاز بزرگ این تشک‌ها استفاده از الیاف طبیعی در آن‌هاست که باعث ضدحساسیت بودن‌شان می‌شود.

هم طبی، هم فنری.تشک‌های «طبی- فنری» نوع دیگری از تشک‌ها هستند که همان خصوصیات تشک‌های فنری را دارند، اما فنر آن‌ها بسیار سخت‌تر است و راحتی تشک‌های فنری را ندارد. این تشک‌ها معمولا به افرادی که ناگزیرند زمان زیادی در بستر بمانند توصیه می‌شود، چون سفتی سطح آن‌ها مانع خواب‌رفتن دست و پای افراد می‌شود.

یک تیر و دو نشان!نوع دیگری از تشک‌ها «تشک‌های بادی» هستند. این نوع تشک‌ها با استفاده از یک تلمبه باد می‌شوند و با استفاده از عقربه‌ای که روی آن‌ها تعبیه شده باد داخل آن تنظیم می‌شود. اگر عقربه روی 200 تا 250 باشد این تشک حکم یک تشک راحتی را دارد و شما می‌توانید از آن به‌عنوان یک تشک نرم و راحت استفاده کنید و اگر عقربه را روی 300 تا 350 باد کنید این تشک حکم یک تشک طبی بادی را دارد و سفت‌تر از آن است که حالتی راحت و آرام‌بخش را به شما بدهد؛ به این ترتیب شما با انتخاب این تشک‌ها در ازای هزینه‌های بیش‌تر با یک تیر دو نشان زده‌اید و هم تشک طبی دارید و هم تشک فنری.

کدام‌ تشک‌ها؟ کدام برندها؟در کشور ما برندهایی مثل soft،best night ، و good sleep از برندهای خارجی هستند که بازار تشک‌ها را در دست گرفته‌اند، اما آن‌قدر برندهای ایرانی در بین مخاطبان طرف‌دار دارند که دیگر کسی از برندهای خارجی خرید نمی‌کند. برندهای ایرانی کیفیت بالا را با قیمتی مناسب در اختیار مشتریان می‌گذارند. برندهای ایرانی مثل رویا، تن آسای، رویال،  لایکو، خوش‌خواب، و… از بهترین برندهای ایرانی هستند. گشت‌وگذاری در بازار تشک‌ و میزان فروش آن‌ها نشان می‌دهد که بازار فروش تشک‌ها در اختیار تشک‌های ایرانی است.

طبی یا فنری؛ انتخاب با شماست.نوع دیگری از تشک‌ها که طرف‌داران خاص خود را دارند «تشک‌های جک‌دار» هستند. ارتفاع این تشک‌ها با استفاده از جکی که زیر آن‌ها تعبیه شده قابل تنظیم است. هرچه ارتفاع بالاتر باشد تشک‌ها طبی‌تر است و هرچه پایین‌تر باشد تشک راحت‌تر و فنری‌تر است، زیرا با بالابودن جک، فنر داخل آن سفت و شل می‌شود.

این برند تشک طبی ندارد.برند Soft ، خود را یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان این محصولات می‌داند و تبلیغات بسیاری برای تشک های خود انجام می‌دهد. در سراسر دنیا محصولات خود را با قیمت‌های بسیار گران عرضه می‌‌کند، اما در ایران به علت نداشتن خدمات پس از فروش و ضمانت این هواداران کمی داشته و زیاد فروش ندارد. برند soft تشک‌های خود را در مدل‌های کلاسیک عرضه می‌کند و هرگز تشک طبی تولید نکرده و نمی‌کند.

گران اما خوش‌ساخت.best night  هم از برندهای معروف اروپایی است که محصولات خود را در قالبی کلاسیک و طبی به بازار دنیا عرضه کرده، اما تنها 5 سال است که محصولات این برند وارد ایران شده و هنوز مشتریان زیادی ندارد. تشک‌های این برند از جنس خوب و پارچه‌ای با دوخت محکم برخوردار است. محصولات این برند فقط 2نفره عرضه می‌شود و قیمت بسیار بالایی دارد. این برند محصولات خود را از 6 ماه تا 3 سال ضمانت می‌کند، البته غیر از ضمانت، وارنتی هم دارد، یعنی اگر اتفاقی برای تشک بیافتد یک محصول جدید به شما داده می‌شود. رنگ محبوب تشک های برند best night صورتی است که در ایران طرف‌داران خاص خودش را دارد.

تخصص ما طبی‌بودن ماست.Good sleep محصولات خود را تنها در قالب تشک‌های طبی عرضه می‌کند. اگر قصد خرید تشک طبی دارید، بد نیست تشک‌های این برند را هم بررسی کنید. نمایندگی این برند محصولات خود را بسیار ارزان‌تر از مغازه‌دار‌ها و با خدمات بالاتر به مشتریان عرضه می‌کند. تشک‌های تک‌نفره و 2نفره این برند به خاطر دوخت بسیار محکم محبوب هستند.

برای خرید تشک می توانید به اینجا مراجعه کنید

منبع: برترین ها

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه