Chidaneh.com placeholder image

کوسن نمدی چیست؟ 28 مدل کوسن نمدی فانتزی و زیبا برای مبل و تخت

به قلم: یاسمین ثریا

کوسن نمدی یکی از وسایلی است که دکوراسیون مبلمان خانه را تکمیل می­ کند. کوسن­ ها با شکل و طرح متنوعی در فروشگاه­ ها وجود دارند که برای دوخت آن‌ها از پارچه ­های مختلفی استفاده می­ شود. در این مطلب از چیدانه قرار است راجع به کوسن نمدی بگوییم. مدل­ های زیبای این مطلب را از دست ندهید.

 

قالیشویی ادیب
کوسن در دکوراسیون

کوسن در دکوراسیون

کوسن ساده و شیک

کوسن ساده و شیک

کوسن نمدی و کاربردهای آن در منزل 

زمانی که کوسن­ ها را از روی مبلمان و یا تختخواب بردارید به خوبی متوجه اهمیت آن خواهید شد. این بالش کوچک و زیبا مانند یک اکسسوری است که علاوه بر زیبایی دکوراسیون منزل وسیله ­ای کاربردی است که با وجود آن تکیه دادن به پشتی مبل، حس بهتری به شما می ­دهد. همچنین ظاهر ست مبلمان را تکمیل می ­کند. یا ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که هنگام تماشای تلویزیون کوسن را بغل خود قرار می ­دهید. و یا برخی از افراد عادت دارند که هنگام خواب، آن را زیر دست خود قرار می ­دهند. همه این کاربردها باعث شده است که کوسن وسیله ­ای مهم و کاربردی باشد.

 

انواع کوسن نمدی

انواع کوسن نمدی

انواع کوسن نمدی

همانطور که قبلا گفتیم، کوسن­ های نمدی انواع مختلفی دارند. پارچه نمدی؛ نوعی پارچه پشمی است که برای عروسک­ سازی و ساخت انواع اکسسوری­ های منزل و کوسن مورد استفاده قرار می­ گیرد. نمد جزء پارچه­ های سبک و قابل شستشو است. اگر بخواهیم راجع به انواع کوسن نمدی بگوییم؛ می ­توانیم از نظر طرح و رنگ، فرم و شکل آن را دسته بندی کنیم.

انواع کوسن نمدی می ­تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مدل های دخترانه و پسرانه
  • کوسن نمدی عروسکی یا فانتزی
  • کوسن ساده نمدی

 

کوسن اتاق دخترانه

کوسن اتاق دخترانه

کوسن نمدی دخترانه

اغلب دختران سلیقه متفاوتی در انتخاب طرح و رنگ کوسن نسبت به پسران دارند. به همین دلیل در نگاه عموم وجود برخی از طرح­ ها بر روی کوسن می­ تواند نشان دهنده دخترانه و پسرانه بودن آنها باشد. کوسن نمدی دخترانه ساده را می­ توانید برای اتاق کودک­تان تا سال­ها استفاده کنید، بدون اینکه از طرح آن خسته شوید. مدل های دخترانه برای مبل و یا تختخواب دختران در اتاق خواب­شان مناسب است.

 

کوسن نمدی پسرانه

کوسن نمدی پسرانه

کوسن نمدی پسرانه

وقتی می ­خواهید برای اتاق پسرتان کوسن نمدی انتخاب کنید؛ سن و سلیقه او را در نظر بگیرید. کوسن نمدی می­ تواند وسیله ­ای برای تزئین اتاق کودک پسرتان باشد. برای انتخاب رنگ کوسن پسرانه، خود را محدود به رنگ آبی و سبز نکنید. سبک و رنگ دکوراسیون اتاق خواب فرزندتان یکی از معیارهای  انتخاب رنگ آن است.

 

کوسن عروسکی

کوسن عروسکی

کوسن نمدی عروسکی یا فانتزی

کوسن­ های نمدی فانتزی تنوع زیادی دارند. این نوع کوسن ­ها می­ توانند به شکل مربعی ساده با طرح­ های فانتزی روی آنها طراحی شوند و یا به اشکال هندسی متنوع، طرح گل، حیوانات و… دوخته می­ شوند. اگر فرزندتان به حیوانات علاقه دارد، می ­توانید کوسن­ هایی با طرح زرافه، شیر، خرس و… بسازید. کوسن نمدی عروسکی علاوه بر کاربردی که دارند مانند یک عروسک برای آنها هستند. 

 

مدل کوسن نمدی جدید

مدل کوسن نمدی جدید

مدل کوسن نمدی جدید

یکی از ایده­ های ایجاد تغییر در دکوراسیون با کارهای کوچک؛ تغییر کوسن ­های مبل و یا تخت خواب است. با این کار نمای جدیدی به خانه خود می­ دهید. اگر فکر می­ کنید طرح کوسن مبل­ ها قدیمی شده است، مدل­های جدید را بررسی کنید و بهترین آنها را که با دکوراسیون منزل همخوانی دارد انتخاب کنید. در انتهای مطلب نمونه ­ای از انواع مدل های جدید را آورده ­ایم که می­ توانید از آنها ایده بگیرید.

 

کوسن نمدی گل برجسته

کوسن نمدی گل برجسته

کوسن نمدی، گل برجسته یا ساده؟

کوسن نمدی طرح ­های متنوعی دارد؛ می ­تواند طرح­ های برجسته داشته باشد و یا طرح ساده. اگر به دنبال کوسن راحتی برای تختخواب هستید بهتر است مدل ساده ای که طرح چسبیده به سطح آن دارد تهیه کنید و یا اگر زیبایی و برجسته بودن آن اهمیت دارد از مدل هایی با طرح گل ­های برجسته را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع کوسن مبل سلطنتی، ساده بگیرم یا طرحدار؟

 

رنگ کوسن نمدی

رنگ کوسن نمدی طوسی زرد

رنگ کوسن نمدی 

پارچه­ های نمدی تنوع رنگ بسیار بالایی دارند و برای انتخاب رنگ جای نگرانی نیست. در انتخاب رنگ به موارد زیر توجه کنید:

رنگ مبلمان: اولین مسئله مهم در انتخاب رنگ کوسن؛ رنگ ست مبلمان است. کوسن باید با مبلمان تناسب داشته باشد. مثلا مدل هایی در تنالیته رنگی مبلمان کمی پر رنگ­تر و یا کمرنگ­تر، کوسنی با رنگ مکمل مبلمان، رنگ­ های متضاد و… می­توانند در کنار هم ترکیب زیبایی ایجاد کنند. 

تم رنگی دکوراسیون: اگر دو یا سه گزینه مناسب برای رنگ کوسن مناسب با مبلمان دارید؛ رنگی را انتخاب کنید که با رنگ­ هایی که در دکوراسیون دارید جور در بیاید. به طور مثال، برای رنگ کوسن نمدی پذیرایی و یا نشیمن، به رنگ فرش و یا پرده­ و یا رنگ دیوار توجه کنید.

مطلب پیشنهادی: رازهای چیدمان کوسن ها برای مبلمان در دکوراسیون منزل

 

کوسن نمدی طرح گل

کوسن نمدی طرح گل

وسایل مورد نیاز برای دوخت 

دوخت کوسن نمدی برای افرادی که دستی در دوخت و دوز دارند کار سختی نیست، ولی اگر شما هم خیاطی نمی­ کنید در عین حال دوست دارید این کار را امتحان کنید، نگران نباشید؛ با کمی دقت از پس این کار بر می ­آیید. اولین کاری که برای دوخت کوسن نمدی لازم است؛ تهیه وسایل لازم آن است. وسایلی که لازم دارید عبارتند از:

  • پارچه نمدی: با توجه به طرح مورد نظرتان رنگ و ضخامت پارچه را مشخص کنید. مقدار پارچه نمدی مورد نیاز هم بستگی به تعداد کوسن­ ها و ابعاد آنها دارد.
  • الیاف: یکی از متداول­ترین الیافی که برای پر کردن فضای داخل کوسن استفاده می ­شود، پشم شیشه است. ولی می ­توانید از مواد پرکننده دیگر هم استفاده کنید.
  • سوزن: حتی می ­توانید کوسن نمدی را به صورت دستی و یا با چرخ خیاطی بدوزید. با توجه به ضخامت و نوع نخ مورد استفاده سوزن متناسب با آن را انتخاب کنید.
  • قیچی: برای دوخت کوسن نمدی از پارچه نمدی با ضخامت دو میلیمتر استفاده می ­شود در نتیجه قیچی معمولی برای کار شما مناسب است.
  • مداد خیاطی: در صورتی که بخواهید از طرح­ های فانتزی برای تزئین استفاده کنید، به مداد برای پیاده کردن طرح روی پارچه نیاز خواهید داشت.

 

انواع کوسن فانتزی

انواع کوسن فانتزی

روش دوخت انواع کوسن نمدی

کوسن را می­ توانید با استفاده از چرخ خیاطی و یا با دست بدوزید. همچنین اگر خودتان اهل دوخت و دوز نیستید و می­ خواهید مدل های شیکی داشته باشید؛ کار را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید.

دوخت کوسن ساده نمدی:

 اگر کوسن ساده مربعی و یا دایره در نظر دارید، می ­توانید یک سمت آن را ساده در نظر بگیرید و سمت رویه آن را طرح­دار کنید. طرح­های کوسن می ­تواند به صورت نقوشی از جنس پارچه نمدی و یا جنس دیگر باشد که روی سطح آن می­ دوزید و یا با استفاده از پارچه­ ی نمدی طرح­ های برجسته ­ای را روی آن در بیاورید؛ به طور مثال؛ طرح ضربدری با استفاده از نوارهای نمدی.

دوخت کوسن نمدی عروسکی: 

اگر می­ خواهید کوسنی با طرح و فرم عروسک بدوزید، احتمالا نیاز به الگویی از آن فرم را خواهید داشت. به طور مثال برای دوخت یک مدلی با فرم ستاره، باید شکل ستاره را روی پارچه در بیاورید و قیچی کنید. بعد از دوخت تزئینات دو سطح آن را بدوزید و در نهایت با پرکننده ­ای داخل آن را پر کنید.

 

کوسن ساده

کوسن ساده

شستشوی کوسن نمدی

کوسن یکی از وسایلی است که به دلیل نوع کاربرد و ابعاد آن ممکن است زود کثیف شود؛ مخصوصا اگر در منزل کودک وجود داشته باشد. اگر لایه ­ای زیرین برای قرار گرفتن الیاف داشته باشد شستشوی آن بسیار راحت ­تر است. فقط کافی است سطح رویی را در بیاورید و آن را بشویید. در این حالت فرم پرشونده کوسن به هم نمی­ خورد.

برای شستش روکش کوسن نمدی باید از آب سرد و شوینده ملایم استفاده شود. آن را در ماشین لباسشویی نیندازید زیرا باعث آسیب پارچه می­ شود.

 

قیمت کوسن نمدی

قیمت کوسن نمدی

قیمت کوسن نمدی

پارچه نمدی، پارچه ­ای با قیمت بالا نیست. دوخت کوسن نمدی و همینطور خرید آن هزینه زیادی نخواهد داشت. ولی به طور کلی قیمت کوسن نمدی بستگی به مواردی مانند؛ تعداد کوسن­ ها، طرح و شکل ، ضخامت پارچه نمدی و کیفیت دوخت آن دارد.

 

کوسن با طرح برگ

کوسن با طرح برگ

ایده ­هایی برای کوسن نمدی 

اگر به دنبال ایجاد تغییر در دکور منزل و مبلمان هستید و یا قرار است برای اتاق کودکتان وسایل جدیدی از جمله کوسن تهیه کنید. با دیدن نمونه کوسن ­های متنوع نمدی، می­ توانید بهترین مدل را برای اتاق خواب و یا مبلمان انتخاب کنید. در ادامه ایده ­ها را ببینید.

مطلب پیشنهادی: عکس کوسن مناسب مبل زرشکی؛ دکوری جذاب و پرحرارت

 

تزئین کوسن نمدی

تزئین کوسن نمدی

کوسن نمدی شطرنجی

کوسن نمدی شطرنجی

کوسن  فانتزی

کوسن  فانتزی

کوسن نمدی تک رنگ

کوسن نمدی تک رنگ

کوسن نمدی طرح درخت کریسمس

کوسن نمدی طرح درخت کریسمس

کوسن طرح عروسک

کوسن طرح عروسک

کوسن طرح اسب شاخ دار

کوسن طرح اسب شاخ دار

کوسن نمدی رنگی

کوسن نمدی رنگی

کوسن نمدی طرح برگ و گل

کوسن نمدی طرح برگ و گل

کوسن نمدی ساده و شیک

کوسن نمدی ساده و شیک

کوسن کودکانه

کوسن کودکانه

کوسن نمدی شیک

کوسن نمدی شیک 

کوسن با طرح برجسته

کوسن با طرح برجسته

کوسن طرح پرنده

کوسن طرح پرنده

کلام آخر:

در این مطلب با انواع کوسن نمدی برای مبلمان و یا تختخواب آشنا شدیم. با بررسی انواع ایده­ ها، می ­توانید انتخاب مناسبی برای منزل خود داشته باشید. برای خرید کوسن زیبا؛ بهترین طرح ­ها را از طراحان و تولیدکننده ­ها جستجو کنید.

اهالی فن چیدانه در زمینه پشتی و کوسن

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
Tarane در تاریخ 25 اسفند 1392
این سبک مطالب خیلی خوبن. اینکه آدم یاد بگیره به سبک "خودتون انجام بدهید DIY "" کارهای ساده و کم هزینرو برای خونش انجام بده واقعا عالیه. ممنون.

ثبت دیدگاه