Chidaneh.com placeholder image

چمن مصنوعی یا چمن طبیعی، کدام بهتر است؟

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای بیرونی: حضور فضای سبز همیشه طراوت و سرزندگی را با خود همراه دارد. شاید شما هم طراوت و تازگی یک زمین چمن پوش شده را تجربه کرده باشید، چمن های طبیعی علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضای بیرونی شما نیازمند نگهداری و توجه می باشند تا مثل روز اول طراوت و زیبایی خود را حفظ کنند. اما با ورود به دنیای سرعت و ظهور تکنولوژی نیاز به جایگزینی با قابلیت های بیشتر برای هر محصولی احساس می شود چمن طبیعی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و چمن مصنوعی به عنوان جایگزین آن انتخاب شده است چمن های مصنوعی محدودیت زمانی نداشته و مستقل از شرایط آب و هوایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. به همین منظور امروز در چیدانه می خواهیم با ویژگی ها، مزایا و معایب چمن مصنوعی و طبیعی آشنا شویم با ما همراه باشید.

طرح دیگر
نمونه پروژه های چمن مصنوعی طرح دیگر
طرح دیگر

chidaneh ad banner

چمن مصنوعی چیست؟

چمن مصنوعی در واقع محصولی چمن مانند است که دارای ظاهر و ماهیت خشن تری است. اما با تغییر رنگ کاملا شبیه به چمن های طبیعی است و دارای مزایای زیادی است. این چمن متراکم تر، مقاوم تر و نیازمند نگهداری بسیار کمتری است و مشکل رشد تخم چمن در زمین های غیر حاصلخیز را نیز حل نموده است. چمن مصنوعی در مناطقی به کار می رود که امکانات لازم برای رشد چمن های طبیعی فراهم نیست و یا این که نگهداری آن به نحو مطلوب، غیر ممکن یا مشکل باشد. این نوع کفپوش ها عمدتا در استادیوم های ورزشی و یا برای فضای بیرونی به کار می روند.

طرح دیگر
نمونه پروژه های چمن مصنوعی طرح دیگر
طرح دیگر

انواع چمن مصنوعی

برخلاف تصور افکار عمومی چمن مصنوعی فقط مختص به ورزش فوتبال نیست و دارای کاربرد های بسیاری است و حتی در اماکنی که بنا به محدودیت هایی نمی توان از چمن طبیعی استفاده کرد می توانید از چمن های مصنوعی که دارای قابلیت های بالا و عمر طولانی هستند استفاده کنید. به طور کلی انواع چمن مصنوعی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • چمن های مصنوعی برای زمین فوتبال و زمین های مینی فوتبال
  • چمن های مصنوعی مخصوص محوطه سازی و پارک سازی
  • چمن های مصنوعی با کاربرد تزیینی برای پنت هاوس ها و روف گاردن
  • چمن های مصنوعی مخصوص محیط های پرتردد و اماکن آموزشی و بلوار ها

پیرامون گاردن
چمن مصنوعی
پیرامون گاردن

چمن مصنوعی تزیینی چیست؟

یکی از انواع چمن مصنوعی که گزینه ی مورد نظر ما برای بحث در رابطه با آن می باشد، چمن مصنوعی تزیینی است که در فضاهایی از قبیل: پنت هاووس ها، بالکن، پاسیو و حیاط‌خلوت، پشت بام ، طراحی باغ ویلا ها و حیاط منازل مورد استفاده قرار می گیرند. این چمن های مصنوعی به دلیل مقرون به صرفه بودن و طبیق با هر شرایط آب و هوایی بهترین گزینه برای طراحی فضای باز خانه ی شما محسوب می شوند.

طرح دیگر
نمونه پروژه های چمن مصنوعی طرح دیگر
طرح دیگر

مزایای استفاده از چمن مصنوعی

  • یکی از مزایای چمن مصنوعی، صرفه جویی اقتصادی است چرا که استفاده از آن سبب حذف و کاهش بسیاری از هزینه های مربوط به آماده سازی، کاشت و نگهداری زمین از جمله هزینه های بذر و کاشت، کود، آبیاری و سیستم آب رسانی، وجین و چمن زنی، سم و دفع آفات، ترمیم و اصلاح و تجدید کاشت می شود بنابراین گزینه ی بسیار مطلوبی برای زیباسازی محوطه ی شما محسوب می شود.
  • اساسی ترین مزیت استفاده از چمن مصنوعی در مقایسه با چمن طبیعی قابلیت استفاده دائمی و همیشگی از آن است.به طور مثال یک زمین ورزشی با چمن طبیعی در اکثر مناطق آب و هوائی تنها برای 350 ساعت در سال قابلیت بازی دارد زیرا برای حفظ کیفیت چمن طبیعی احتیاج به نگهداری مداوم و استراحت و تنفس کامل پس از یک بازی دارد این موضوع برای چمن های تزیینی نیز صادق است.
  • یکنواختی سطح زمین در تمامی ابعاد و سطوح زمین از جنبه های ظاهری و فیزیکی که این امر باعث می گردد تا خطاهای ناشی از عیوب زمین به صفر برسد.

چمن مصنوعی ایرانیان سونار
چمن لنداسکیپ سونار - 10 میلی متری
چمن مصنوعی ایرانیان سونار
طرح دیگر
چمن مصنوعی مدل AMPLE –طرح دیگر
طرح دیگر
طرح دیگر
چمن مصنوعی مدل BRIS طرح دیگر
طرح دیگر

  • مقاومت زیاد در مقابل عوامل جوی و تنش های ناشی از حرکات فیزیکی، رفت و آمد که این امر باعث می گردد تا عمر مفید چمن مصنوعی نسبت به زمین های مشابه چمن طبیعی بسیار بیشتر باشد.
  • ویژگی دیگری که برای چمن مصنوعی حائز توجه می باشد که البته این ویژگی صرفا برای کشورهای نظیر ایران که در نقاط خشک جغرافیائی قرار گرفته اند، به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد تلقی می گردد، بحث کم آبی و عدم نیاز جدی این محصول به آب می باشد.

طرح دیگر
چمن مصنوعی مدل CKANIE طرح دیگر
طرح دیگر
 

معایب استفاده از چمن مصنوعی

چمن های مصنوعی در کنار مزایای پر سود خود معایبی نیز دارند که از جمله ی آن ها می توان موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بودن هزینه های اجرا آن نسبت به چمن طبیعی
  • هزینه های بالای تعمیر و نگهداری آن در صورت آسیب
  • بالای بردن دمای محیط با بالا رفتن دمای طبیعی هوا

اگر به دنبال چمن مصنوعی مناسب برای حیاط منزل تان هستید، می بینید که گزینه های متنوعی برای انتخاب دارید که بسته به سلیقه ی شما و کاربرد شان، می توانید هر کدام از آن ها را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنم ابتدا به شرکت های طراحی محوطه و فضای سبز که از زیرگروه های اهالی فن چیدانه هستند، سری بزنید و نمونه کار های آن ها را ببینید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه