Chidaneh.com placeholder image

بازسازی یک خانه ویلایی در 5 ماه

به قلم: تحریریه چیدانه

بازسازی فضاهای داخلیدر نگاه اول معلوم نیست، اما این خانه همان خانه دل‌ربا و جذابی است که الکساندرا اُلِکساک به‌دنبال آن بود. اُلِکساک در تورنتو دفتر املاک دارد و عاشق نوسازی خانه‌های قدیمی است. او مدتی در جستجوی خانه‌ای قدیمی و جذاب برای بازسازی بود تا این‌که این خانه ویرانه را پیدا کرد. حاصل پنج‌ماه بازسازی خانه‌ای زیبا است که تمام ایده‌های مورد علاقه او در طراحی را در خود دارد. تخریب دیوارهای قدیمی، درآوردن آجرهای اصلی، و استفاده از چندین طیف رنگ خاکستری به او کمک کرد تا به این خانه زندگی تازه‌ای ببخشد.

طراحی برای: الکساندرا اُلِکساک

تابلو فرش ریحان

موقعیت: تورنتو

اندازه: 365 متر مربع

 

اُلِکساک اصلا خبر نداشت که در درون دیوارهای روبه‌زوال این خانه چه چیزهایی نهفته است، اما پیمان‌کاران او را متوجه یک شومینه آجری در اتاق نشیمن کردند. این شومینه دیگر کار نمی‌کرد، اما اُلِکساک دوست داشت از آجرهای آن استفاده کند. او از این آجرها در قسمت‌های مختلفی از خانه استفاده کرد و نشانی از تاریخ این خانه را در ساختار آن نمایان کرد.

 

میز پذیرایی یک گاری با قدمتی صدساله است، که بازسازی و احیا شده است. کف اتاق نشیمن از جنس چوب بلوط و به رنگ خاکستری است که در سراسر طبقه اصلی امتداد یافته است.

 

قبل از بازسازی: ورودی اصلی مهمانان را وارد یک راهرو باریک می‌کرد و سپس وارد راه‌پله و ناگهان وارد آشپزخانه، و فضاهای نهارخوری و نشیمن می‌شدند. این نقشه که فضاها را به‌شدت نزدیک هم طراحی کرده بود باعث می‌شد تا خانه کوچک به نظر برسد.

 

پس از بازسازی: اکنون فضای اتاق نشیمن دنج و راحت است و دیگر کوچک و تنگ به نظر نمی‌رسد و این به دلیل فضای باز طبقه اصلی است.اُلِکساک دیوارهای داخلی این طبقه را خراب کرد و کار را با یک فضای خالی شروع کرد. بسیاری از جزئیات اصلی در بازسازی قبلی پوشانده شده یا ازبین رفته بودند، اما او موفق شد برخی از قالب‌های اصلی را حفظ کند.

 

میز غذاخوری هم از قطعات مختلفی تشکیل شده است. شیشه روی این میز از یک میز قدیمی متعلق به مادر اُلِکساک به دست آمده.

 

پیش از بازسازی: اُلِکساک چیدمان اصلی آشپزخانه را به منظور جلوگیری از تغییر لوله‌کشی و کاهش هزینه‌ها حفظ کرد.

 

پس از بازسازی: اُلِکساک در ابتدا یک جزیره برای آشپزخانه در نظر گرفته بود، اما به‌سرعت متوجه شد که به دلیل یخچالی که در دیوار انتهایی قرار می‌گیرد این فضا تنگ خواهد شد. به همین دلیل به‌جای جزیره از شبه‌جزیره استفاده کرد که ورودی اصلی را باز نگه می‌دارد و در عین حال فضایی برای نشیمن‌ها و پیش‌خان به وجود می‌آورد.

 

کابینت‌های براق آشپزخانه ایکیا با کف‌پوش‌های خاکستری از جنس چوب بلوط در تضاد هستند و سبک طراحی آن‌ها ترکیبی از سبک‌های روستیک و مدرن است. اُلِکساک با استفاده از کابینت‌های ایکیا و خرید چند گرانیت‌ توانست هزینه‌های بازسازی آشپزخانه را تقلیل دهد.قرارگرفتن اکثر کابینت‌ها در یک سمت آشپزخانه، فضای کافی برای تعبیه قفسه‌ها در کنار یخچال فراهم کرد.

 

پیش از بازسازی: راه‌پله موجود در فضای ورودی به دو اتاق خواب و یک دفتر کار در طبقه دوم می‌رسد. اُلِکساک در مورد تخریب راه‌پله شک داشت اما در نهایت تصمیم گرفت که آن را بازسازی کند و به آن جلوه‌ای مدرن بدهد و دسترسی مستقیمی به زیرزمین ایجاد کند.

 

پس از بازسازی: راه‌پله جدید یکی از ولخرجی‌های اُلِکساک بود که چیزی حدود 1500 دلار هزینه برداشت. یک نرده چوبی به تیرهای کناری متصل شد. تلفیق ستون‌های چوبی از جنس کاج و تراورس‌های استیل در پله‌ها مکملی برای سیمای مدرن و روستیک خانه است.

 

پیش از بازسازی: دیوارهای نیمه، نورپردازی فلورسنت، و چارچوب‌های چوبی تیره در زیرزمین قدیمی فضا راکوچک و خفه می‌کردند. مسئله دیگر این بود که دسترسی به زیرزمین فقط از خارج خانه امکان‌پذیر بود.

 

جزیره آشپزخانه قدیمی اکنون تبدیل به یک پیش‌خان در زیرزمین شده است. راه‌پله جدید از جنس چوب سرو و کاج اکنون از طبقه اصلی به طبقه دوم راه دارد.

 

پیش از بازسازی: اگرچه حیاط سنگ‌فرش‌شده و دارای میز و صندلی بود اما باید تمیز می‌شد.

 

پس از بازسازی: اُلِکساک با استفاده از تکه‌های چوبی فنس‌های مدرنی ایجاد کرد و آن‌ها را به طور افقی به قسمت اصلی اضافه کرد. با قراردادن گیاهانی که نگهداری از آن‌ها ساده است به فضای سبز آن‌جا نیز جان تازه‌ای داد.

 

اُلِکساک در اتاق کار طبقه بالا برای هماهنگی با کف‌پوش چوبی خاکستری از درهای کاهدان از جنس کاج با لاک‌الکل چوب درخت گردو استفاده کرد. برای ایجاد جلوه‌ای روستیک قلاب قایق به جای دستگیره به در اضافه شد.

 

اُلِکساک می‌خواست که اتاق خواب دارای سقف زاویه‌دار باشد و این یکی از پتانسیل‌های این خانه بود که باعث شد تا او آن را خریداری کند. یک در فرانسوی که آن را در خیابان پیدا کردند دوباره رنگ شد و تبدیل به تخته پشت تخت‌خواب شد. آجرهایی که به‌دقت از دیوراهای قدیمی درآورده شده بودند به پالت رنگ سرد اتاق گرما بخشیدند.

 

پیش از بازسازی: اگرچه سبک سرویس بهداشتی سبک مورد علاقه اُلِکساک نبود، اما تغییر زیادی در حمام نداد و با استفاده از مواد و مصالح موجود در حمام کمی پول ذخیره کرد.

 

یک دیوار جدید خاکستری با کاشی‌های از پیش موجود حمام کنتراست زیبایی ایجاد کرد. اُلِکساک دو سینک و یک شیر آب بر روی یک کمد آنتیک نصب کرد و این فضا را تبدیل به یک فضای کاربردی و بسیار منحصربه‌فرد کرد. با استفاده از کمد آنتیک، سینک‌های زیبا، و کاشی‌های از پیش موجود هزینه بازسازی باز هم کاهش داده شد.

 

پیش از بازسازی: اُلِکساک برای ایجاد جذابیت دست به بازسازی پارکینک مرکزی و نیز حیاط جلویی و پشتی زد.

 

پس از بازسازی: پوشش‌های تازه‌ای از رنگ‌های خنثی مورد علاقه اُلِکساک (بی‌شک خاکستری) فضای خانه را کمی مدرن‌تر کرد. هم‌چنین پیمان‌کاران یک نرده جدید برای ایوان طراحی کردند.

 

ایوان جلویی که اکنون عاری از هر گونه کثیفی و آشغال است تبدیل به مکانی خوشایند شده است که اُلِکساک می‌تواند در آن بنشیند و از منظره بیرون لذت ببرد.

کل بازسازی در پنج ماه طول کشید که این امر با کمک فراوان پیمان‌کاران اُلِکساک، مادرش، مارگارت رلینگر، و نامزدش، امیر شاهی، انجام گرفت.اُلِکساک می‌گوید: «همه ما دو هفته سر پا بودیم. تا نیمه‌های شب بیدا می‌ماندیم، تمیز می‌کردیم، رنگ می‌کردیم، سنباده می‌زدیم، بتونه‌کاری می‌کردیم تا کارها سریع‌تر انجام شود و بتوانیم خیلی زود به این خانه نقل مکان کنیم.»

منبع: گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه