Chidaneh.com placeholder image

انواع عایق صوتی برای رهایی از سر و صدای شهر!

به قلم: تحریریه چیدانه

تاسیسات: امروزه افراد زیادی هستند که در خانه کار می‌کنند و با گسترش دسترسی آسان به شبکه اینترنت و پیشرفت سریع تجارت الکترونیک روزانه این تعداد رو به افزایش است. در حال حاضر 1/3 میلیون نفر در ایالات متحده در خانه کار می‌کنند و این عدد هر روز افزایش می یابد. در ایران نیز با توسعه اینترنت مشاغل جدیدی در منزل به وجود می آید. کار کردن چه در منزل و چه محل کار نیاز به تمرکز دارد. 
در این میان چیزی که بخشی از کار و زندگی ما را احاطه کرده چیست؟

زنی در حال گیتار زدن و عایق کاری صدا در دیوار

قالیشویی ادیب

محصور شدن با صدا

صدای موسیقی، صدای حرکت یک اتوبوس، و یا مکالمات یک همسایه در مورد شام شب. این صداها از طریق راه‌هایی که همه می‌دانیم مانند پنجره‌ها، درها، کف‌ها، دیوارها، و سقف‌ها وارد فضای زندگی و کار ما می‌شوند. برای کاهش صدا باید در برابر آن مانع ایجاد کنید و یا آن را تعدیل کنید. خبر خوب این است که بسیاری از آپارتمان‌های جدید دارای تمهیداتی برای جلوگیری از نفوذ صدا هستند. همان‌طور که استانداردهایی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در ساختمان وجود دارد استانداردهایی هم برای جلوگیری از نفوذ صدا هست. اما ممکن است آپارتمان شما قدیمی تر باشد و دارای امکاناتی مانند ساختمان های جدید نباشد.

پنل آکوستیک دیواری نارنجی و زرد

دو راه اصلی برای خلق محیطی ساکت و عایق صدا وجود دارد:

  1.  اضافه‌ کردن سطوحی که صدا و یا پژواک آن را، پیش از رسیدن امواج آن‌ها به گوش‌هایمان، به خود جذب می‌کنند.
  2.  ایجاد مانع در برابر ورود صدا.

پنل های آکوستیک صدا برای دیوار

جذب‌ کننده‌های صدا

 ایجاد مانع و یا جذب صدا دو شیوه کاملا متفاوت هستند. البته جذب صدا راه های ساده‌تری دارد که در ادامه می بینید.

اضافه ‌کردن پنل‌های آکوستیک 3 سانتی‌متری برای جذب صدا 

گچ‌ کاری های دیوار، یک جذب ‌کننده بی‌کیفیت صدا است. برای جلوگیری از صداهای مزاحم اتاق بغل که موقع صحبت با تلفن می شنوید، دیوارهای خانه خود را با مصالحی بپوشانید که دارای درجه کاهش صدای 0.85 یا بیش‌تر هستند (NRC یا ضریب کاهش صدا).  یک پنل آکوستیک با ضخامت 3 سانتی‌متر پیشنهاد می‌شود. 

پنل های رنگی ضد صدا برای دیوار

پنل‌های آکوستیک در رنگ‌ها و بافت‌های گوناگون هستند و می‌توانند در طراحی داخلی خانه ‌یتان به کار گرفته شوند و نصب‌کردن آن‌ها کمی سخت ‌تر از نصب یک قاب عکس است. شما باید میزان جذب صدا را به طور یکنواخت در میان دیوارها و حتی سقف پخش کنید.

کفپوش چوب پنبه ای نشیمن

عایق صوتی با کف‌ پوش‌های چوب‌ پنبه ‌ای برای جذب صدا

اگر جنس کف شما از بتن و یا چوب‌پنبه (که در عکس می‌بینید) است به شما تبریک می‌گوییم. این دو ماده از بهترین مصالح برای جذب صدا هستند.
اگر کف‌پوش شما از چوب‌های سخت مخصوص سالن‌های ورزشی، سرامیک، و یا لینولئوم بر روی یک زیره بتنی ساخته شده است، ممکن است بخواهید به آن فرش یا موکت همراه با پدهای جذب صدا اضافه کنید. موکت‌های برجسته صدا را بهتر از موکت‌های معمولی جذب می‌کنند.  
مطلب پیشنهادی: 
کفپوش‌های لمینیتی ؛ چوب با قیمتی ارزان‌تر

مراحل اجرای کف شناور برای عایق صوتی کف

سطوح چوبی شناور برای جذب صدا

گزینه‌ های دیگری برای انتخاب کف ‌پوش مانند سطوح چوبی شناور وجود دارد. این نوع کف‌ پوش شامل یک شکاف میان زیره و کف اصلی است که به‌شدت از نفوذ صدا جلوگیری می‌کند.

پرده برای عایق کاری صوتی در اتاق

عایق صوتی با پرده‌ها 

پرده‌ها می ‌توانند هم صدا را جذب کنند و هم به‌ عنوان مانعی در برابر صدا عمل کنند. برای جذب صدا به ‌دنبال جنس پارچه سنگینی مانند مخمل یا پشم برای پرده باشید. خیلی خوب است اگر یک لایه وینیلی نیز بر روی این سطوح قرار گیرد.

عایق کاری پنجره

 ایجاد مانع به عنوان عایق صوتی

اگر صدا از پنجره‌ها وارد می‌شود این به این معنی است که چارچوب آن‌ها استاندارد نیست، جداره شیشه ‌ها هواناپذیر نیست، و یا فضای کافی برای جداره شیشه‌ها وجود ندارد. در این حالت باید پنجره‌ها را عوض کنید یا آن‌ها را بپوشانید.

درز گیری پنجره برای ضد صدا کردن

درزگیری پنجره ها

معمولا صدای زیادی از پنجره‌ها وارد می‌شود. فقط یک شکاف یک درصدی در مانع صدایی باعث انتقال 50 درصدی صدا می‌شود، این قانون آکوستیک است. از ماده‌ای ساده در پنجره‌ها استفاده کنید و آن‌ها را درز بگیرید.

درزگیر ضد صدا برای پنجره ها

  • درزگیرهای پنجره به عنوان عایق صدا

یکی از راه‌حل‌ها استفاده از درزگیرهای آکوستیک است. درزگیر یک نوار است که این امکان را ایجاد می‌کند که یک لایه هواناپذیر شیشه‌ای دیگر را بتوان بر روی پنجره موجود اضافه کرد. البته با نصب این درزگیر امکان بازشدن پنجره دیگر وجود نخواهد داشت. روش های عایق کاری در و پنجره در برابر سرما نیز می تواند در اکوستیک سازی موثر باشد.

  • عایق صوتی با روکش‌های آکوستیک

روکش‌های آکوستیک در طراحی دکوراسیون مانند روکش‌های متحرک در آسانسورهای باربری هستند. 

  • پنجره‌های دو و سه ‌جداره

راه‌حل بسیار خوب استفاده از پنجره‌های دو و سه‌جداره است. شرکت ها و اهالی فن پنجره های دو جداره و سه جداره به طور حرفه ای را در اهالی فن چیدانه پیدا کنید.

یک در چوبی دولایه به عنوان عایق صدا

در اتاق‌های کار بیش‌ترین صدا از طریق در وارد فضا می‌شود. بهترین راه حل برای جلوگیری از نفوذ صدا استفاده از درهای چوبی دولایه است. « یک شکاف کوچک باعث ورود صدای بسیار زیادی می‌شود که حتی تصور آن را هم نمی‌توانید بکنید.»
 

 

مطالب بیشتر: 

با انواع عایق حرارتی در ساختمان آشنا شویم!

۹ روش عایق کاری در و پنجره در برابر سرما

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
مهتاب در تاریخ 30 اردیبهشت 1393
ایده های واقعا مفیدی بودن این پنل ها چقدر خوشگلن اینارو از کجا میشه گیر آورد
avina در تاریخ 31 اردیبهشت 1393
بسیار عالی بود. واقعا باید آرتاامش اعصاب هر کاری کرد تا از سر و صدای بیرون خلاص شد
info_37917 در تاریخ 26 بهمن 1395
سفارش کفپوش با تخفیف ویژه نوروزی. اگر قصد انجام دارید حتما یه نگاهی به سایت ما بندازینو قیمت بگیرید ادرس سایت بخش کفپوش https://goo.gl/Ibxr13
ملیحه در تاریخ 20 مرداد 1396
سلام برای جلوگیری از ورود سر و صدا از پنجره قدیمی چه راههایی وجود داره، غیر از پنجره دو جداره زدن، ایا درزگیر اکوستیک هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

ثبت دیدگاه