Chidaneh.com placeholder image

آوردن گرمای سبک روستیک به یک خانه مدرن!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای مدرن: جزایر گلف منطقه‌ای زیبا بین جزیره ونکوور و منطقه بریتیش کلمبیا در کانادا است. این منطقه به دلیل سرما مناسب سبک غنی از چوب خانه‌های روستیک است.
اما مشتریان بین دو سبک روستیک و مدرن تردید داشتند، دو سبکی که با هم تضادهای زیادی دارند. به همین دلیل طراحی نهایی ترکیبی از بافت چوبی سبک روستیک و معماری مدرن بود.

پنجره‌های زیاد خانه با تعداد زیادی سنگ و چوب متعادل شده است و فضای پیرامونی آن را باز کرده است و در عین حال فضای داخل آن محیطی گرم و خوشایند است.

سرویس خواب بالسا

یکی از تقاضاهای مشتری نمای تمام شیشه‌ای بود، و این مسئله کاملا در عکس بالا مشخص است. چیز دیگری که مشخص است ترکیب دیوارهای سنگی و پنجره‌های کوچک در قسمت‌های پایینی با تیرک‌های چوبی و سطوح طبقه اصلی است.

اگرچه تیرچه‌های چوبی لمینت‌شده با رنگ زرد آلاسکان و دیوارهای بیرونی حضوری قدرتمند دارند اما روی‌کرد به این خانه دوسطحی (خانه‌ای که فضای نشیمن آن در طبقه اصلی است و با پله‌ای به اتاق خواب‌ها، که تقریبا نیم‌طبقه بالاترند، منتهی می‌شود) در شفافیت آن نهفته است. منظره‌ای که در روبه‌روی قسمت سمت چپ وجود دارد (در کنار فضای پارک خودرو) دلیل این‌که چرا این خانه در این قسمت باز است را مشخص می‌کند.

خوب است که پیش از توجه به فضای داخلی خانه نگاهی به مدل و نقشه‌های کف بیاندازیم. در این زاویه از مدل می‌توانیم ببینیم که چگونه طبقه اصلی و طبقه بالایی دارای فرمی Jشکل هستند به طوری که در بالای پیش‌خان طبقه پایین قرار می‌گیرند.

قسمت‌های اصلی طبقه اصلی فضای نشیمن و سوئیت اصلی است. یک حرکت از فضای پارک خودرو و فضای ورودی به سمت آشپزخانه و بعد به سمت چپ یعنی اتاق بزرگ و سپس کتاب‌خانه و در پایان سوئیت اصلی مشخص است.

یک راه‌پله میان آشپرخانه و اتاق بزرگ دسترسی به اتاق‌های مهمان در سطح پایینی را ساده کرده است.

پله دیگر در نزدیکی کفش‌کن و ورودی در طبقه اصلی قرار دارد که افراد را وارد اتاق تلویزیون می‌کند.

فضای ورودی سرپوشیده از قطعات موازی چوب و سنگ تشکیل شده است. دیوار پشتی از بازالت است که در فضاهای داخلی نوع کاشی آن نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سنگ‌های این قسمت را عنصری ماندگار با «رنگ ذغالی که در کنار تیرهای چوبی جلوه زیبایی دارند» پوشانده است.

یکی دیگر از درخواست‌های مشتری (علاوه‌بر نمای خارجی تمام‌شیشه‌ای) عدم استفاده از دیوارهای متداول بود. بنابراین پارتیشن‌های مستحکم با چوب ساخته شد: چوب بلوط در فضاهای عمومی و چوب‌های دیگر در اتاق خواب‌ها.

دیوارهای شیشه‌ای کناری باعث می‌شوند تا اتاق نهارخوری در قسمت شرقی به تراس باز شود که در این قسمت به آشپزخانه نیز متصل می‌شود.

وقتی در کنار جزیره دوتایی آشپزخانه می‌ایستیم می‌توانیم از طریق دیوارهای شیشه‌ای منظره روبه‌رو را به‌راحتی ببینیم. به کارایی ساختارهای چوبی روی سقف توجه کنید: الوارهای دوتایی که در بالای جزیره‌ها قرار گرفته‌اند نورهای تعبیه‌شده بر روی سقف را پنهان می‌کنند.

 

قسمت جنوبی آشپزخانه به تراس بزرگ باز می‌شود، که در بالای سطح پایینی قرار گرفته و در تصویر اول مشخص است. گاردریل‌های شیشه‌ای امکان دیدن مناظر را در درون  و بیرون خانه به بیش‌ترین حد خود می‌رساند.

در این عکس می‌توانیم منظره دریا را که از طریق نمای تمام‌شیشه‌ای ساختمان امکان‌پذیر است مشاهده کنیم.

موازی با شومینه سنگی یک دیوار ضخیم چوپی و یک راه‌پله وجود دارد که به اتاق‌های مهمان منتهی می‌شود. اتاق بزرگ، که در این‌جا دارای اثاثیه نیست، از نور خورشید به خاطر وجود دیوارهای شیشه‌ای در قسمت جنوبی آن بهره می‌برد.

در این‌جا نمایی از سوئیت اصلی را می‌بینیم که نور خود را از قسمت جنوبی می‌گیرد، اما از طریق در شیشه‌ای حمام اصلی و شیشه بالایی آن نیز نور دریافت می‌کند.
دِراوهای اتاق خواب‌ها از جنس چوب درخت صنوبر هستند که به این فضا نسبت به فضاهای عمومی گرمای بیش‌تری می‌دهند. به الوارهای دوتایی چوبی در سقف توجه کنید که همان کارکردی را دارند که در آشپزخانه به آن اشاره کردیم.

همان گرما و همان تخت‌خواب در اتاق مهمان دیده می‌شود، که مناظر جنوبی از طریق درهای شیشه‌ای در آن مشخص هستند.ترکیب سطوح، سقف، و میز کار چوبی حسی از خانه‌های چوبی را ایجاد می‌کند، علی‌رغم این‌که این فضا در درون یک فضای شیشه‌ای مدرن محصور است.

آخرین نما از این خانه سرویس بهداشتی است که در آن کف سنگی، سقف چوبی، کاشی‌های روی دیوار قابل رویت هستند. این فضا بیان‌گر سادگی مدرن و جزئیات دقیقی است که در سراسر خانه اعمال شده است.

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
avina در تاریخ 21 اسفند 1392
خیلی قشنگه ولی مناسب اقلیم ایران نیست

ثبت دیدگاه