Chidaneh.com placeholder image

زیباترین گچ بری های ایرانی در موزه زمان، یادگاری از قاجار

به قلم: تحریریه چیدانه

آموزشی و فرهنگی: شمیران همیشه برای ما یادآور تاریخ تهران است، باغ‌هایی سرسبز و خوش آب و هوا که برای ثروتمندان و دولت‌مردان، مکان‌های ییلاقی محسوب می‌شد. صدای آواز پرندگان، گل‌ها و درختان سر به فلک کشیده و هوای خنک، نشانی از آن تاریخ است. یکی از کاخ-باغات زیبا و دیدنی آن زمان، خانه خداداد در خیابان زعفرانیه و محلی از شمیران قدیم است که این سال‌ها به نام موزه زمان نیز شهرت دارد. اگر هنوز به این باغ جذاب که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز ثبت شده، نرفته‌اید پیشنهاد چیدانه را برای گذراندن ساعاتی خوب، مشاهده معماری زیبا و قدم زدن در محوطه‌ای با درختان قدیمی بپذیرید.

تهران- خیابان ولیعصر- خیابان زعفرانیه- نبش خیابان پرزین بغدادی- موزه تماشاگه زمان

تابلو فرش ریحان

تاریخچه موزه زمان

ساختمان دو طبقه باغ موزه زمان بنایی حدود 80 ساله، قدیمی و با مساحت 700 متر مربع است؛ ولی عمر این باغ در اصل به دوره قاجار، زمان محمدشاه و ناصرالدین‌شاه می‌رسد. آقای مهدی منصور نخستین صاحب بنا بوده و در سال 1342 فردی به نام آقای حسین خداداد آن را خریداری کرده است. او با کمک بهترین استادان گچ‌بر، معمار، کاشی‌کار و آینه‌کار و با به کار بردن هنرهای بی‌نظیر بنا را به محل سکونت خود تبدیل کرد.

بازسازی بنای موزه

بنای اولیه خانه خداداد از جنس خشت و چوب بود که اسکلت چوبی آن در زمان بازسازی به نوع آهنی تغییر کرده است. ساختمان با بازسازی و مرمت‌های انجام شده، در سال 1356 بعد از 12 سال به شکل فعلی درآمده و در سال 1378 به شکل موزه و تماشاگه زمان شروع به کار کرده است.

معماری ساختمان موزه زمان

از عواملی که شما را مجذوب این بنای زیبا و ارزشمند می‌کند، هنر گچ‌بری، کاشی‌کاری، مقرنس‌کاری زیبا و گره چینی چوبی در و پنجره است که به شکل حرفه‌ای و با ظرافت بسیاری انجام شده است. زمانی که به موزه زمان می‌روید، از سقف طبقه اول و سرسرا و همین‌طور قاب‌بندی آنها غافل نشوید!

پیشنهاد ما به شما این است که با گچبری نقوش سنتی دکوراسیون منزل خود را بی نظیر کنید!

حضور اصفهانی‌ها در معماری داخلی موزه زمان

درون ساختمان موزه اتاق اصفهانی‌ها به شکلی کاملاً متفاوت از دیگر بخش‌های خانه به چشم می‌خورد. گچ بری این اتاق به سبک دوره صفویه و به شکل اتاق موسیقی کاخ عالی‌قاپوی اصفهان طراحی شد که اجرای آن سه سال زمان برد. گوشه‌های سقف مقرنس سه‌پایه‌ای با روکش طلا، کار شده است. تابلوی گچ‌بری آفرینش از طرح‌های یکی از طراحان معروف فرش ایرانی نیز در اتاق اصفهانی‌ها قابل رویت است.

اگر شما هم از علاقمندان فرش ایرانی هستید، با مطلب بهترین فرش ایرانی برای دکوراسیون منزل همراه شوید. 

آثار نمایشی موزه

آنچه که در ساختمان موزه زمان به عنوان اشیای نفیس دیده می‌شود، ساعت‌های اولیه و انواع کوکی، مکانیکی آن و اولین ساعت‌های جیبی و برخی ساعت‌های اهدایی هستند. همراهی هنر و صنعت ساعت‌سازی را در سیر تکاملی آن به‌خوبی می‌بینید. ساعت‌هایی متعلق به قرن هفدهم تا بیستم میلادی و برخی با بدنه‌ها و مجسمه‌های مجللی نیز علاقه همیشگی انسان به زیبایی را به رخ می‌کشند.

[[nid:65294]]

باغ موزه مشابه باغ ایرانی

با دیدن این محوطه و فضا حس باغ ایرانی را درک می‌کنید. عناصری مانند گیاه، آب، معماری و پرندگان همه این حس را تشدید می‌کنند. حوض بزرگی که در جلوی بنا وجود دارد، فواره‌هایی که آب را به‌خوبی به نمایش می‌گذارند، جوی‌هایی با تراش سنگ سینه کبوتری که صدای آب را به گوشتان می‌رساند، شمعدانی‌های سرزنده و رنگارنگ که در گلدان‌های سنگی و یا باغچه در همه جای باغ دیده می‌شوند، همه و همه این را می‌گویند که انتخاب این مکان برای عموم کاملاً بی‌نقص بوده است.

ساعت قدیمی در محوطه موزه زمان

باغ موزه زمان که مساحت 5600 متر مربع دارد، زمان را از شما می‌گیرد! قدم زدن و دیدن ساعت‌هایی که در فضای بیرونی عمارت قرار دارند، شما را به زمان‌های دور می‌برد. آن زمان که ساعت آفتابی، آبی مکانیکی، روغنی، طنابی، شمعی، شنی، آبی و آفتابی زمان را به مردم نشان می‌داد و خبری از عقربه‌های مکانیکی و صفحه‌های دیجیتالی نبود.

نگارخانه موزه، نمایش آثار هنری

بعد از بازدید از موزه زمان، می‌توانید به سراغ باقی فضاهای باغ بروید چرا که این فضای غافلگیرکننده علاوه بر موزه، کاربری‌های دیگری نیز دارد. نگارخانه موزه زمان که در طبقه دوم ساختمان وجود دارد، آثار متنوعی از هنرمندان را در قالب نمایشگاه و گالری به نمایش می‌گذارد.

کاربری متفاوت در باغ موزه زمان

یکی دیگر از کارکردهای این فضای باغی متنوع، اتاقک‌هایی در نزدیکی ورودی موزه است که محصولات و صنایع‌دستی گوناگونی برای فروش و عرضه در آنها دیده می‌شود. یکی از این مغازه‌های دیدنی و خاص یک کتاب‌فروشی است که جمله‌های پارچه‌ای نویسندگان بزرگ را با ایده جالبی به انظار عموم می‌رساند!

به فضای لوکس فرهنگی شهرکتاب فرشته هم سری بزنید!

کافه موزه زمان پاتوقی برای خوشگذرانی!

در محوطه بیرونی ساختمان موزه، کافه‌ای روباز وجود دارد که می‌تواند تور روزانه شما را کامل کند. بعد از ساعت بازدید که در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 8:30 صبح تا 19 و در روز جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا 19  با نشستن در این مکان به بنا و گیاهان زیبای اطراف خوب خیره شوید و از نوشیدنی خود لذت ببرید. حالا می‌توانیم به ایرانی بودن و تاریخ خود ببالیم…

اگر شما هم دوست دارید تجربه های خود در مورد مکان های تاریخی و گردشگری ناب و کمتر کشف شده را معرفی کنید، دست به کار شوید و ایده های خود را برای تورهای چیدانه و به شماره 09388547140 تلگرام بفرستید….

نویسنده و عکاس: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه