Chidaneh.com placeholder image

مبلمان روف گاردن؛ معرفی انواع مدل‌های کاربردی مبلمان بام سبز

به قلم: تحریریه چیدانه

این روزها کاربرد پشت‌بام خانه‌ها با گذشته فرق کرده و با تبدیل شدن به فضایی برای گذراندن اوقات فراغت، به تجهیزات بیشتری هم نیاز پیدا کرده‌است. مجهز کردن بام خانه‌ها و ایجاد روف گاردن یا بام سبز، به کفسازی، تزیینات، استفاده از گل و گیاهان و مبلمانی خاص که مناسب فضای باز باشد، احتیاج دارد. در این میان مبلمان روف گاردن امکان استراحت و راحتی شما را فراهم خواهد کرد و به‌دلیل آنکه به‌صورت طولانی‌مدت در فضای باز پشت‌بام قرار خواهد ‌گرفت، باید مقاوم و دارای ویژگی‌هایی خاص باشد. برهمین‌اساس چیدانه در این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا با شناخت انواع مبلمان روف گاردن، بتوانید از بام سبز خانه‌تان نهایت لذت را ببرید.

مبلمان روف گاردن
مبلمان روفگاردن

چرا باید از مبلمان بام سبز استفاده کنیم؟

با استفاده از مبلمان بام سبز و میز و صندلی مناسب روف گاردن می‌توان فضای بلااستفاده‌ی پشت‌بام را به محیطی دنج و راحت برای تفریح، استراحت و صرف غذا تبدیل کرد. در انتخاب یک مبلمان مناسب برای روف گاردن بهتر است علاوه بر دوام کافی، به راحتی آن نیز توجه کنید. چراکه مبلمان روفگاردن راحت این امکان را به شما می‌دهد که یک فضای نشیمن روباز و باصفا داشته باشید.

تابلو فرش ریحان
مبلمان بام سبز
هماهنگی مبلمان پشت بام با محیط

هماهنگی مبلمان پشت بام با محیط

علاوه بر دوام و راحتی مبلمان بام سبز، نیاز است تا تجهیزات باتوجه به محیط پشت بام و کارآیی موردنظر، انتخاب و در صورت نیاز طراحی شود. محل قرارگیری ساختمان و منظره پیرامونی که از پشت بام دیده می‌شود نیز این امکان را فراهم می‌کند تا از میان تنوع بالای طرح و جنس مبلمان پشت بام، بتوان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

مبلمان پشت بام
ویژگی های مبلمان روف گاردن

مبلمان روف گاردن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

به‌طورکلی مبلمان روفگاردن باتوجه به شرایط محیط خارجی طراحی و ساخته می‌شوند و از نظر تکنیک، ساخت و مواد به‌کار رفته، از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. مهمترین ویژگی‌های این نوع مبلمان که برای داشتن خریدی مطمئن باید به آنها دقت کنید عبارتند از:

1) مقاومت در برابر آب و هوا: یکی از عوامل مهم در انتخاب انواع مبلمان روف گاردن، نحوه عملکرد آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است. مطمئنا فضای پشت‌بام از باد و باران و طوفان مصون نبوده و رطوبت، میزان بارش، میزان گرد و غبار، سرما و گرمای هوا، مدت و میزان تابش خورشید و میزان وزش باد در انتخاب شما موثر است.

2) سهولت در شستشو و تمیز کردن: باتوجه به اینکه مبلمان پشت بام در معرض هوای آزاد قرار دارند، باید به راحتی تمیز شده و در برابر شستشوی مکرر مقاوم باشند. سهولت در شستشو به این معنی است که تمیز کردن مبلمان تنها با آب و مواد شوینده ملایم امکان‌پذیر بوده و در همان محیط پشت‌بام شستشو انجام شود.

3) ضدآب بودن مبلمان: از آنجایی که نفوذ آب و وجود رطوبت می‌تواند باعث تغییرات شیمیایی و فیزیکی در مواد مختلف و کاهش کیفیت آنها شود، عایق بودن مبلمان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است و استفاده از مبلمان روف گاردن ضد آب بهترین گزینه انتخابی می‌باشد.

انواع مبلمان روف گاردن
انواع مبلمان بام سبز

انواع مبلمان روف گاردن

منظور از مبلمان بام سبز، کلیه وسایل مورداستفاده در طراحی روف گاردن شیک و زیبا مانند آلاچیق، پرگولا، مبل، میز و صندلی، نیمکت و سایبان است که فضایی برای استراحت و آسایش و راحتی ما را فراهم می‌کنند. مبلمان بام سبز متناسب با کاربرد، جنس و ابعاد انواع مختلفی داشته که براساس نوع طراحی فضای پشت بام و اجزای به‌کار رفته در آن مورداستفاده قرار می‌گیرند. در میان انواع مبلمان روف گاردن، انتخاب نوع مناسب آن می‌تواند کار دشواری باشد، اما با شناخت هر یک از آنها دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت.

مبلمان روف گاردن چهار فصل
آلاچیق

آلاچیق نوعی مبلمان روف گاردن چهار فصل

آلاچیق فضایی کاملا مسقف است که از شما در برابر باد و باران و آفتاب محافظت می‌کند و در برابر شرایط بیرونی مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد. در برخی موارد آلاچیق‌ها از چهار طرف نیز پوشیده هستند و به‌همین‌دلیل نوعی مبلمان روف گاردن چهار فصل محسوب می‌شوند که در تمام فصول قابل‌استفاده می‌باشند. آلاچیق‌ها با ایجاد حریم خصوصی، فضای بیشتری را برای نشستن دراختیار قرار می‌دهند و معمولا با گیاهان تزئین می‌شوند تا یک منطقه سایه‌دار ایجاد کنند. این نوع از مبلمان پشت بام هیچ نقشه مشخصی برای شکل ظاهری ندارد و در اشکال و اندازه‌های مختلف و همچنین با متریال‌های متفاوت، به‌صورت مستقل و یا متصل به خانه، قابل طراحی و ساخت است.

آلاچیق به‌صورت نوعی مبلمان روف گاردن چوبی، بسیار محبوب و مرسوم است و نوع فلزی آن نیز از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد. آلاچیق شیشه‌ای نیز طرفداران بسیاری دارد و در فصل زمستان، مکانی مناسب برای برقراری ارتباط با طبیعت است. اما اگر به دنبال آلاچیقی هستید که با خانه شما و سبک آن مطابقت داشته باشد، استفاده از سنگ و آجر یا دقیقا همان متریالی که در ساخت ساختمان به‌کار رفته، پیشنهاد ایده‌آلی خواهد بود.

پرگولا
مبلمان روف گاردن جدید

استفاده از پرگولا به‌عنوان مبلمان بام سبز

پرگولا سازه‌ای با ظاهر مدرن و مینیمال است که به‌عنوان سایبان در فضای باز پشت‌بام مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع مبلمان روفگاردن برخلاف آلاچیق که فضای مسقف پوشیده است، با سقف صاف یا قوس‌دار به‌صورت مشبک، نیم‌سایه ایجاد می‌کند. از تفاوت دیگر آن با آلاچیق این است که اغلب به صورت چهارضلعی و با استفاده از چهار ستون در گوشه‌های آن ساخته می‌شود و به جریان هوا و ارتباط بیشتر با محیط اطراف کمک می‌کند.

میز و صندلی روف گاردن
مبلمان روف گاردن ساده

میز و صندلی، نوعی مبلمان روف گاردن ساده

میز و صندلی یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین مبلمان بام سبز و مکمل هم هستند که به‌عنوان مبلمان‌های متحرک قابلیت جا‌به‌جایی دارند. این نوع مبلمان با طرح و متریال‌های مختلف به‌صورت پلاستیکی، حصیری، سیمانی، سنگی، چوبی و فلزی ساخته می‌شوند و نوع تاشو آنها نیز کاربرد زیادی دارد. میز و صندلی به‌نوعی مبلمان روف گاردن چهار فصل محسوب می‌شوند چون شرایط نگهداری سختی ندارند و در تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند.

نیمکت روف گاردن
مبلمان روف گاردن جذاب

نیمکت، مبلمانی مناسب برای پشت بام

نیمکت در واقع نوعی از صندلی‌های مناسب برای استفاده در فضای پشت‌بام است که اغلب به شکل نیمکت تک تفره یا چند نفره به‌صورت ساده، پشتی‌دار و همراه با فلاورباکس، ساخته می‌شود. نیمکت‌ها اغلب دارای بدنه فلزی و رویه چوبی هستند که با مزیت‌هایی ازجمله مقاومت و استحکام بالا، طول عمر زیاد، قابلیت شستشو، جابجایی و شرایط نگهداری راحت موردتوجه بسیاری از طراحان قرار گرفته‌اند.

مبلمان سنتی روف گاردن
مبلمان روف گاردن سنتی

مبلمان روف گاردن سنتی

برای طراحی روف گاردن سنتی اگر به‌دنبال مبلمان روف گاردن سنتی هستید، تخت‌ یا سکوهایی با ارتفاع بین 40 تا 65 سانتی‌متر از کف را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگرچه نوع چوبی این نوع مبلمان حس سنتی بودن آن را بیشتر القا می‌کند اما به‌دلیل مقاوت پایین چوب در برابر رطوبت و دیگر تغییرات آب و هوایی، می‌توان آنها را با متریال ترموود یا چوب پلاست و حتی فلز طراحی و اجرا کرد.

تاب روف گاردن

تاب، یک مبلمان روف گاردن جذاب

تاب به‌عنوان یک مبلمان روف گاردن جذاب، در کنار فراهم کردن فضایی برای نشستن، شرایط تفریح شما یا فرزندانتان را نیز مهیا می‌کند. توجه داشته باشید که تاب‌های تک نفره و دونفره با متریال مختلف، به‌صورت پرتابل یا اجرا در محل، قابل‌استفاده هستند.

مبلمان روف گاردن پارچه ای
مبلمان روف گاردن ضد آب

مبلمان باغی انتخابی مناسب برای ایجاد بام سبز لاکچری

مبلمان باغی در انواع مختلف انفرادی، ست‌های کوچک دو نفره و مدل‌های چند نفره بزرگ به‌صورت مبلمان روف گاردن رنگی یا ساده طراحی شده‌اند و برای ایجاد بام سبز لاکچری انتخاب بسیار مناسبی به‌نظر می‌آیند. همانطور که گفته شد این مدل مبلمان بام سبز دارای تنوع بالایی است به‌صورتیکه مدل ال آن ضمن برخورداری از فضای مناسب برای پذیرایی، جلوه جذاب و مدرنی را به فضای موردنظر می‌بخشد و مبلمان نیم‌ست باغی نیز با اشغال کردن فضایی اندک، کارایی بالایی دارد و برای فضاهای محدود بهترین انتخاب است. همچنین اگر علاقه‌مند به صرف غذا در فضای باز روف گاردن هستید، انتخاب مبلمان ناهارخوری به‌صورت دایره‌ای یا ترکیب مبل و نیمکت به‌شکل مستطیل، مبل ال و یا مبل راحتی پیشنهادهای ایده‌آلی به‌نظر می‌رسند.

این نوع از مبلمان به‌صورت مبلمان روف گاردن پارچه ای نیز قابل سفارش هستند و نکته‌ای که باید به آن توجه کرد کیفیت و جنس پارچه‌ آن است که باید مرغوب و برای چهارفصل مناسب باشد. گاهی نیز از تشکچه‌ها، کوسن‌ها و یا بالشتک‌های رنگی مخصوص برروی این مبلمان استفاده می‌شود که با قابلیت جابه‌جایی و شستشوی راحت، موردپسند بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند.

سایبان
سایبان روف گاردن

سایبان، یکی از اصلی‌ترین مبلمان روف گاردن

باتوجه به موارد مطرح شده برای کارآیی بیشتر میز و صندلی و نیمکت و مبلمان، استفاده از سایبان یکی از ملزومات فضای باز پشت‌بام می‌باشد که براساس سلیقه و بودجه‌ی شما انواع سایبان‌های برقی یا دستی می‌توانند باعث کاربری بهتر فضای پشت‌بام شوند.

این وسیله معمولا از یک پایه متحرک یا ثابت به‌صورت پایه‌کنار و پایه‌وسط و سایبانی به شکل چتر در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شود و از افراد در برابر بارش باران و تابش خورشید محافظت می‌کند. جنس آن از فلکسی، برزنت، پلی‌استر و یا پارچه ترانزیتی است و در ساخت پایه‌ها از آلومینیوم، فولاد و چوب استفاده می‌شود.

مبلمان روف گاردن زیبا
مبلمان روف گاردن ساده

چه متریال‌هایی در ساخت انواع مبلمان روف گاردن استفاده می‌شود؟

باتوجه به آنچه تاکنون گفته شد، انواع مبلمان روف گاردن با متریال‌های مختلف قابلیت طراحی و ساخت دارند که در این میان مبلمان چوبی، فلزی، پلاستیکی و حصیری از مرسوم‌ترین‌ها هستند. لازم به‌ ذکر است که هرکدام از این مواد، مزیت‌ها و معایب مخصوص به خود را دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مبلمان روف گاردن چوبی

1) چوب: مبلمان روف گاردن چوبی به دلیل ماهیتی که دارند حس و حال طبیعت را در فضا ایجاد می‌کنند. چوب‌ها دارای درجه‌های مختلفی از دوام و مقاومت هستند و برای اطمینان از طول‌ عمر بیشتر، نیاز به آستر‌های ضدآب و روغن برای پوشش نهایی دارند. در میان انواع چوب، چوب کاج برای ایجاد مبلمان به رنگی خاص و چوب ساج به‌دلیل مقاومت طبیعی‌اش در برابر پوسیدگی بسیار محبوب است. ترموود نیز در واقع همان چوب حرارت دیده است که در شرایط خاصی فرآوری شده و مناسب فضاهای باز است.

مبلمان روف گاردن فلزی

2) فلز: مبلمان فلزی روف گاردن می‌تواند از جنس آلومینیوم، استیل یا فولاد ضدزنگ و آهن ساخته شود. آلومینیوم سبک است و زنگ نمی‌زند اما از لحاظ زیبایی جذابیت کمتری نسبت به سایر فلزها دارد. استیل یا فولاد ضد زنگ نیز نسبت به آلومینیوم محکم‌تر بوده، اما نیاز به نگهداری منظم دارد. اما مبلمان آهنی با ظاهری لوکس، بادوام‌ترین مبلمان فلزی هستند که نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری داشته و با اکثر سبک‌های طراحی هماهنگی دارند. همچنین وزن سنگین مبلمان آهنی آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای محیط‌هایی که باد زیادی می‌وزد، تبدیل کرده‌است.

مبلمان روف گاردن پلاستیکی

3) پلاستیک: مبلمان پلاستیکی ارزان‌ترین نوع مبلمان روف گاردن هستند که در رنگ و سبک‌های مختلف با طراحی‌های به‌روز و زیبا و همچنین کیفیت قابل‌قبول موردپسند بسیاری از افراد قرار گرفته‌اند. این نوع مبلمان روف گاردن ضد آب، نگهداری راحتی دارد و به‌دلیل سبک بودن وزن، به‌عنوان مبلمان متحرک قابل جابه‌جایی است.

مبلمان حصیری روف گاردن

4) حصیر: مبلمان حصیری روف گاردن نسبت به چوب و فلز ارزان است ولی جنبه زیباشناسی متفاوتی دارد. مبلمان حصیری معمولا مصنوعی بوده یا از چوب درخت نخل ساخته می‌شود که برای محیط‌های گرمسیری یا آب و هوای شرجی مناسب است. در هنگام خرید این نوع مبلمان، فراموش نکنید که بافت محکم‌تر نشانه‌ای از کیفیت خوب حصیر است. همچنین با انتخاب این نوع مبلمان به راحتی می‌توانید با تغییر کوسن‌ها یا بالشتک‌ها، دکوراسیون روف گاردن خود را تغییر دهید.

مبلمان روف گاردن رنگی
مبلمان باغی

در هنگام خرید مبلمان روفگاردن به این نکات توجه کنید!

  1. میزان مقاومت پایه‌های مبلمان را بسنجید.
  2. ابعاد و اندازه مکانی که قرار است مبلمان در آنجا قرار بگیرد را مدنظر قرار دهید.
  3. قبل از انتخاب مبلمان بودجه موردنظر خود را مشخص کنید تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید.
  4. بهترین نوع مبلمان پشت بام، راحت‌ترین آن است پس مبلمانی را انتخاب کنید که با آناتومی بدن انسان هماهنگ باشد.
  5. انتخاب مبلمان روف گاردن چهارفصل که امکان استفاده در تمام شرایط آب و هوایی را داشته باشد، مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  6. اگر نوعی از مبلمان را انتخاب می‌کنید که دارای کوسن‌، بالش‌ یا روکش است، از قبل به محل نگهداری این اجزای متحرک فکر کنید.
  7. در انتخاب مبلمان روف گاردن به سبک طراحی و دکوراسیون کل ساختمان نیز توجه داشته باشید و براساس آن بهترین گزینه را انتخاب کنید.
مبلمان روف گاردن جدید

کلام آخر

برای ایجاد فضایی کاربردی و قابل‌استفاده در پشت‌بام خانه‌ها، مجهز کردن فضای پشت‌بام با انتخاب مبلمان روف گاردن زیبا و راحت یکی از پیشنهادهای ایده‌آل است. همانطور که در این مطلب از چیدانه گفته شد، یک مبلمان بام سبز مناسب باید در برابر تغییرات و شرایط آب و هوایی مقاوم باشد، به‌راحتی تمیز شود، دچار پوسیدگی نشود، تغییر رنگ ندهد و همیشه آماده استفاده باشد.

"اگر هنوز هم در میان انواع مبلمان روف گاردن برای انتخاب مبلمان موردنظرتان شک دارید، می‌توانید از متخصصین چیدانه کمک بگیرید.“

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه