Chidaneh.com placeholder image

طراحی استخر شخصی در حیاط منزل‌

به قلم: تحریریه چیدانه

استخر : بسیاری از ما تصورمان از یک ‌خانه رویایی، خانه‌ای بزرگ با حیاط و متراژ بالاست که البته این موضوع کاملا طبیعی است اما آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که بتوانیم داشته‌های‌مان را به رؤیاهای‌مان نزدیک کنیم و تا حد ممکن از آنها لذت ببریم. پس اگر شما هم صاحب یک‌ خانه ویلایی با حیاطی هر چند کوچک اما شخصی هستید، یکی از خوش‌شانس‌ترین افراد روز دنیا به ‌شمار می‌آیید.در این روزهای گرم تابستانی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی که از کودکی با همه‌ ما همراه بوده آب‌تنی یا به قولی آب‌بازی است. با چیدانه همراه باشید تا با راه های طراحی استخر شخصی در حیاط منزل آشنا شوید.

چوب و هنر

یک‌ لحظه فکر کنید چقدر عالی می‌شد اگر یک استخر کوچک در حیاط پشتی منزل‌تان انتظارتان را می‌کشید و در روزهای گرم تابستان در چند قدمی نشیمن‌تان پاتوقی عالی با سبک و سیاق و حال و هوای خودتان داشتید.بهتر است همین حالا دست‌به‌کار شوید؛ زیرا نتیجه مطمئناً شما را شگفت‌زده خواهد کرد و آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید کار سخت و چالش‌برانگیزی نیست.

استخر ساده و معاصر

از آنجا که در طراحی خانه‌های امروزی عموما از خطوط صاف، احجام مکعب‌شکل و زاویه‌دار و طراحی ساده استفاده می‌شود، بهتر است منظره حیاط و اطراف خانه هم خیلی از این حال و هوا فاصله نگیرد. اجازه دهید استخر کوچک‌تان هم همان سبک و سیاق خانه را داشته باشد و اطراف آن‌ یک عرشه دوست‌داشتنی طراحی کنید؛ طوری که محل گذر بین خانه و استخرتان باشد.

هر چند که به خاطر بزرگ نبودن استخرتان ممکن است حس یک شنای عالی را نداشته باشید اما با این‌وجود استفاده از همان شکل مستطیلی کلاسیک می‌تواند حس رضایت از داشتن استخر در حیاط پشتی منزل‌تان را برای‌تان به ارمغان بیاورد.فراموش نکنید استخر مستطیلی کلاسیک‌ترین مدل استخر است که هیچ‌گاه از مد نخواهد افتاد.

طراحی استخر با منحنی‌های جادویی

اگر خاص‌پسند هستید، اصلا نگران نباشید. این روزها گزینه‌های زیادی غیر از استخرهای مستطیلی کلاسیک پیش رو دارید. استخرهای دایره‌ای‌شکل یا نیم‌دایره و آنهایی که اشکال نامنظم با پیچ‌وتاب‌های خاص خود را دارند روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. اگر در طراحی این سبک استخرها به‌جای استفاده از یک طراحی منظم با حال و هوای مدرن در اطراف آنها از سنگ‌های طبیعی و سایبان و مبلمان مناسب استفاده شود، می‌توانید حس و حال رویایی مناطق گرمسیری را در حیاط پشتی خانه‌تان تجربه کنید.

طراحی خلاقانه و متفاوت همراه یک نورپردازی خاص و شگفت‌انگیز ‌چنان چشم‌اندازی برای‌تان خواهد ساخت که حتی کوچک بودن فضا و استخر را فراموش کنید. درست مثل دنیای مد و زیبایی که قوانین خاص خود را دارد در دنیای طراحی نیز منحنی‌ها برای استخرهای کوچک نوعی معجزه محسوب می‌شود.

در طراحی استخر به عمق بیندیشید

تا اینجا ممکن است با خودتان فکر کنید ایده‌هایی که در بالا بیان شد باز هم برای حیاط پشتی شما خیلی بزرگ است اما اگر همچنان شیفته و مسحور حضور انرژی آب در حیاط‌ خلوت کوچک‌تان هستید، راه‌حل شما در این دو کلمه نهفته است؛ «حوضچه عمیق».

در طراحی این حوضچه‌ها نقطه قوت عمق است؛ زیرا از لحاظ ابعاد و اندازه روی سطح زمین به فضای زیادی احتیاج ندارند. طراحان امروزی با هوشمندی راه‌هایی برای ساخت این استخرها یافته‌اند که بدون نیاز به فضای زیاد و ساخت عرشه و فضای اطراف استخر بتوانید یکی از این حوضچه‌ها را مهمان حیاط‌ خلوت‌تان کنید؛ هر چند ممکن است ترجیح دهید در چنین فضایی یک جکوزی نصب کنید، ولی فراموش نکنید یک حوضچه عمیق چه مزایایی دارد.

اول اینکه نگهداری از آن آسان‌تر است، دوم اینکه برای سلامت‌تان بسیار مفید است و سوم اینکه برای آرامش و ریلکس شدن بهترین گزینه است.

تعطیلات در خانه با آب تنی در استخر خانگی

هرگز فراموش نکنید زمانی که برای حیاط کوچک‌تان برنامه‌ریزی می‌کنید خودتان را به استخر محدود نکنید و خیالپردازی‌تان را فراتر ببرید و به فضای بهتری برای گذراندن تعطیلات همراه خانواده‌تان فکر کنید؛ مثلا می‌توانید در کنار استخر یک عرشه زیبا داشته باشید یا حتی فضایی را برای باربیکیو و آتش در نظر بگیرید و از دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی در پاتوق دنج خودتان نه‌تنها در تابستان حتی در بعدازظهرهای پاییزی نیز لذت ببرید.

پوشش سطح استخر

به‌عنوان نکته پایانی با توجه به بحران آب که این روزها در تمامی کشورها مردم با آن دست‌ به ‌گریبان هستند، توصیه می‌شود از پوشش‌های سطحی که برای روی استخرها طراحی‌شده استفاده کنید تا هم پاکیزگی‌ آب حفظ شود و هم مدت ‌زمان بیشتری بتوانید از آب آن استفاده کنید و دفعات تعویضش کاهش یابد.

برای دیدن ایده های جذاب دکوراسیونی و آشنایی بیشتر با طراحی استخر شخصی در حیاط منزل می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن ادامه این مطلب لذت ببرید.

منبع: مجله منزل | نویسنده: سپیده نعمت‌زاده

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه