Chidaneh.com placeholder image

چگونه پاسیوی خانه‌تان را دکور کنید؟

به قلم: تحریریه چیدانه

پاسیو: خدا رفتگان همه را بیامرزد؛ مادربزرگم را می‌گویم. روزهای بچگی‌، خانه قدیمی مادربزرگ، حوض وسط حیاط، باغچه چمن‌ و گل‌کاری شده و آب‌بازی به بهانه آب دادن به گل‌ها و درختان در بعدازظهرهای سوزان و داغ تابستان. یادش بخیر وقتی آب به کف حیاط سوزان می‌خورد، چنان بوی نمی از زمین بلند می‌شد که نگو و نپرس. عاشق این بو بودم. با تمام وجود بوی خوش خاک نم‌دیده را روانه ریه و بعد تمام وجودم می‌کردم. اصلا آدم زنده می‌شد با آن حال و هوا. در ادامه با چیدانه همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه پاسیوی خانه‌تان را دکور کنید؟

گروه معماران مدام
طراحی حیاط خانه ایرانی
گروه معماران مدام

تابلو فرش ریحان

چند وقتی است که دلم حال و هوای قدیم‌ها را کرده؛ حال و هوای مادربزرگم و باغچه و حیاط قدیمی خانه‌اش را. اما در خانه‌های امروزی آن هم در شهر بزرگی مثل تهران داشتن چنین حیاطی کمی برایم غیر ممکن است ولی باز هم من شانس آوردم که آپارتمانم یک پاسیوی کوچک دارد که لااقل می‌توانم آن را به سبک قدیمی و باب میلم دکور کنم. حالا می‌خواهم با دکور کردن پاسیوی خانه‌ام بروم به سال‌ها پیش و به دوران بچگی‌‌ام. خوشحال می‌شوم اگر شما هم در این سفر همسفرم باشید.

بامبو - ام دی اف - سنگ کورین ایران سبز
پاسیو با سقف پرگولا
بامبو - ام دی اف - سنگ کورین ایران سبز

1- اندازه و شرایط استاندارد در طراحی پاسیو

حتما می‌دانید که از نظر استاندارد شهری وسعت پاسیو باید دست‌کم 12 مترمربع باشد که شکر خدا فضای پاسیوی من کمی از این اندازه بزرگ‌تر هم هست. همین‌طور نورگیر این فضا باید مناسب باشد؛ یعنی حتما در معرض تابش نور آفتاب قرار گرفته باشد و در ضمن تهویه و هواکش یا جهت وزش باد هم از عوامل مهمی است که باید در هر پاسیوی استانداردی رعایت شود.

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
طراحی حیاط خلوت با پرچین چوبی
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

2- کف‌شوی مناسب در طراحی پاسیو خانگی

برای طراحی پاسیو به سبک حیاط‌های قدیمی ایرانی در اولین قدم کف پاسیو را ایزوله و عایق‌بندی کردم؛ یعنی یک کف‌شوی مناسب برای آن در نظر گرفتم؛ درست مثل سرویس‌های بهداشتی. حواسم به این مساله بود که اینجا اصلا مثل حیاط نیست که هر میزان دوست داشتم آب بریزم؛ چون معمولا زیر پاسیو پی‌های ساختمان قرار گرفته و آب ریختن زیاد ممکن است خطراتی را برای ساختمان به دنبال داشته باشد.

استودیو معماری بوژگان
طراحی داخلی پاسیو و نورگیر خانه حقیقی
استودیو معماری بوژگان

3- حوض و آب‌نما در پاسیو خانگی

دوست داشتم حس آرامش و آسودگی در این فضا ایجاد کنم؛ برای همین یک حوض کوچک آبی فیروزه‌ای تهیه کردم و آن را در این فضا قرار دادم. تازه داخل حوضم را هم پر کردم از ماهی‌های قرمز کوچک. اگر شما دوست داشته باشید می‌توانید به جای حوض به آبنما هم فکر کنید؛ مخصوصا اگر فضای کوچکی دارید، آبنما برای‌تان مناسب‌‌تر است؛ آبنمایی با یک فواره کوچک که با یک پمپ مداربسته کار می‌کند. حالا فقط باید اینجا نشست و از صدای دلنشین آب و آرامش حاکم در فضا انرژی گرفت.

اگر دوست دارید در دکوراسیون منزل خود صدای آرامش بخش جریان آب را داشته باشید، می توانید از اهالی فن چیدانه در بخش آبنما محصولات متنوعی ببینید.

شرکت نواوود
طراحی فضای بیرونی پروژه مسکونی جمشیدیه شرکت نوا وود
شرکت نواوود

4- درخت در پاسیو

در پاسیوی من یک درخت قرار دارد که می‌شود آن را نقطه مرکزی فضا در نظر گرفت؛ درختی که می‌شود زیر سایه آن نشست و تابستان‌های داغ از خنکای سایه‌اش استفاده کرد. در ضمن برای زیبایی بیشتر انواع برگ‌های رونده را در این قسمت کاشتم. تازه می‌توانستم برای رنگارنگ شدن فضایم از گیاهان رنگی رونده هم استفاده کنم یا حتی فکرش را بکنید در مسیر ورودی پاسیو یک داربست رویایی تعبیه کنم و رویش را پر کنم از گل‌های رویایی، رنگارنگ و معطر. خیلی رویایی است؛ نه؟

عرفان شریف نژاد: عکاس
تزیین دکوراسیون بالکن با گیاهان
عرفان شریف نژاد: عکاس

5- میز و صندلی در دکوراسیون پاسیو

حالا وقت در نظر گرفتن جایی برای نشستن است. من برای پاسیوی خانه‌ام یک میز و چند مبل تهیه کردم. حالا هر وقت که دوست دارم می‌توانم عصرانه یا حتی وعده‌های اصلی غذایی‌ام را در این فضای سبز روح‌بخش میل کنم. تازه برای روی مبل‌هایم هم چند کوسن و بالش نرم رنگی کوچک به رنگ گل‌های شاد و رنگارنگم در نظر گرفتم تا راحت در آنجا لم دهم و استراحت یا مطالعه ‌کنم.    

[[nid:2025]]

6- فرش در طراحی دکوراسیون پاسیو

  البته به جای میز و صندلی برای راحتی بیشتر می‌توانستم این قسمت را فرش کنم. فرش، زیرانداز و گلیمی در پاسیو بیندازم و از یک پشتی و چند کوسن رنگی برای تکیه دادن به دیوار کمک بگیرم. برای فرش و زیرانداز رنگ‌های گرم و هماهنگ با گل‌ها و همین‌طور فصل مناسب است. در این صورت می‌شود تمام بعدازظهر را اینجا استراحت کرد یا بخوابید یا حتی کتاب خواند و کارهای هنری و دستی انجام داد.

پیرامون گاردن
گلدان و فلاور باکس آویزی
پیرامون گاردن

7- گلدان و گیاهان طبیعی در طراحی پاسیو خانگی

می‌دانید که پاسیو باید حتما گل و گلدان داشته باشد. می‌شود بسته به سلیقه‌ از گلدان‌های فلزی، چوبی یا سرامیکی استفاده کرد و گل‌های زیبایی درون‌شان کاشت. من دوست داشتم فضایم کلاسیک باشد پس سری به انباری‌ام زدم و یک نردبان کهنه و قدیمی پیدا کردم و آن را با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی کردم و در پاسیویم گذاشتم. حالا گلدان‌های زیبایم را رویش می‌گذارم و در کنار گلدان‌ها یک آبپاش هم قرار می‌دهم. فضایم حسابی زیبا شده است. شما به جای نردبان می‌توانید از ارابه چوبی هم استفاده کنید.

[[nid:39472]]

8- سبزی‌کاری در پاسیو خانگی

چون علاقه زیادی به سبزی‌کاری دارم در گوشه‌ای از فضایم باغچه کوچکی درست کردم. حالا دیگر می‌توانم در باغچه کوچکم انواع سبزی و فلفل یا گوجه‌‌فرنگی و گیاهانی که دوست دارم را بکارم. این‌طوری هم باغبانی می‌کنم و هم خودم سبزی و فلفل مورد نیازم را تامین می‌کنم و از خوردن‌ سبزی‌هایی که نتیجه کار خودم هست لذت می‌برم. تازه از حظ تماشای منظره زیبای باغچه‌ام هم که نگو و نپرس.

مطلب پیشنهادی: ساخت باغچه چوبی برای کاشت سبزی خانگی

استودیو معماری بوژگان
تزیین بالکن با گیاهان در ساختمان برانوش تهران
استودیو معماری بوژگان

اینها فقط بخشی از ایده‌هایی بود که من در فضای کوچک پاسیوی خانه‌ام انجام دادم. قطعا اگر شما هم بخواهید پاسیوی‌تان را دکور کنید، ایده‌ها و نظرات خاصی دارید که مطابق سلیقه‌تان است. حال که با اینکه چگونه پاسیوی خانه‌تان را دکور کنید؟ آشنا شدید بیایید شما هم همین حالا دست به کار شوید، مطمئنم از انجام این کار حسابی لذت می‌برید.  

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی و دیدن می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون داخلی های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

منبعمجله منزل | نویسنده: سمانه مومن‌برمی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه