Chidaneh.com placeholder image

خانه های کوچک را چگونه دکور کنیم، 10 نکته طلایی!

به قلم: تحریریه چیدانه

فضاهای کوچک: همه ما بلد هستیم خانه های بزرگ را دکور کنیم و هر وسیله ای را در بهترین جای ممکن جای دهیم، اما هنر این است که همین خلاقیت را در خانه ای با فضای کوچک پیاده کنیم و بازهم بهترین نتیجه را بگیریم. در واقع طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک چالشی است که اگر یک طراح به خوبی از پس آن بر بیاید آن وقت می تواند به خود افتخار کند. این مطلب شما را یک سری از ترفندها برای فضاهای کوچک و خانه های نقلی اشنا می کند، با چیدانه تا انتهای این مطلب همراه باشید تا شاید دریچه جدیدی برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه به رویتان باز شود. 

سرویس خواب بالسا

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: ایجاد یک دیوار کانونی 

یکی از دیوارهای شاخص خانه را انتخاب کنید و روی آن یک تابلوی زیبا با رنگ های جیغ و گرم آویزان کنید. این تابلو آن هم روی یک دیوار شاخص باعث می شود تا در درجه اول حواس همه مهمان ها و افراد به آن تابلو جلب شود و یا به عبارتی دیگر کوچک بودن فضا اهمیت خود را از دست می دهد و این تابلو است که حرف اول هر کسی خواهد بود، مخصوصا که احتمالا شما به دلیل کوچک بودن فضا به استفاده از رنگ های روشن و خنثی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان روی آورده اید و چنین تابلویی با رنگ های گرم می تواند به خانه تان عمق و بعد بدهد. 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: مبلمان های چند منظوره 

در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک بُرد با طراح و دکوراتوری است که بتواند از مبلمان های چند منظوره بیشتری در طراحی دکوراسیون استفاده کند. این مبلمان ها به دلیل این که می توانند کارآیی بیشتری داشته باشند و همچنین باعث حذف یکسری از مبلمان های غیر ملزم شوند، برای دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک مناسب تر اند. نمونه هایی از مبلمان های چند منظوره را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید از آن ها استفاده کنید: 

  • صندلی های عثمانی که هم صندلی هستند، هم میز و هم می توانند نقش انباری های دم دستی را بازی کنند.
  • مبل های تخت خواب شو که شما را از اضافه شدن تخت برای مهمان بی نیاز می کنند.
  • پوف هایی که هم می توانند نشیمن باشند و هم میز بغل مبلی، اگر طراحی مناسبی داشته باشند. 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: استفاده از یک پالت رنگی برای طراحی دکوراسیون 

سعی کنید در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک از یک پالت رنگی استفاده کنید، وقتی یک پالت را مورد استفاده قرار می دهید در واقع این اجازه را به مرزها می دهید تا در هم ادغام شوند و این به نفع شما است چرا که این کار ناخودآگاه باعث بزرگ تر جلوه دادن فضای کوچک شما می شود. البته شما این اجازه را دارید که یک رنگ مکمل را به دکوراسیون تان بیاورید برای شکستن یکنواختی ها فضا. 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: استفاده از آینه ها 

جادوی آینه ها در طراحی دکوراسیون داخلی را می توانید در خانه های کوچک ببینید. کافی است در برخی از فضاهای تان از آینه هایی با ابعاد و اندازه بزرگ استفاده کنید و از عمقی که به فضای تان می دهد لذت ببرید. در واقع حضور آینه ها به فضای شما اجازه می دهد که خود را بزرگ تر جلوه دهد. اگر نمی دانید از آینه ها چگونه استفاده کنید، پیشنهاد می کنم مطلب چگونه از آینه ها در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم را بخوانید.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: کف خانه ها را فراموش نکنید 

برای عمق دادن به خانه کوچک تان می توانید از کف خانه نیز کمک بگیرید. وقتی برای خانه تان کف های طرح دار در نظر می گیرید، باعث می شوید تا ارتفاع خانه ناخوداگاه بیشتر شود، بنابراین می توانید مطمئن باشید که خانه تان دیگر کوچک جلوه نمی کند. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: آپارتمان کوچک تان را بزرگ جلوه دهید!

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: خانه را همیشه مرتب نگه دارید

در خانه های کوچک طبقه بندی و نظم دهی وسایل و لوازم از اهمیت زیادی برخوردار است. در خانه های کوچک حتی اگر یک یا دو وسیله هم سر جای خودشان نباشند، باعث می شود تا خانه کاملا بی نظم به نظر بیاید و همین شلختگی می تواند امتیاز منفی برای خانه شما باشد، پس برای این که خانه کوچک تان بیش از حد توی ذوق تان نزند، همیشه آن را تمیز و مرتب نگه دارید. 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: مقیاس مبلمان ها و لوازم دکوری 

در طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک یکی دیگر از نکته هایی که باید به آن توجه کنید، مقیاس مبلمان ها است، مسلما مبلمان های بزرگ نمی تواند برای دکوراسیون داخلی خانه های بزرگ مناسب باشند. نمی توانم اندازه دقیقی به شما بدهم، اما شما خودتان می توانید با توجه به ابعاد و اندازه فضاهای داخلی تان مبلمان های تان را تهیه کنید. شاید مطلب بهترین مبل راحتی برای دکوراسیون خانه های کوچک بتواند شما را در این راه کمک کند. 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: نورپردازی فضا

یادتان باشد خانه چه بزرگ و چه کوچک به نورپردازی احتیاج دارد. نورپردازی می تواند فضاها را روشن تر و در نتیجه بزرگ تر جلوه دهد. البته باید دقت کنید که خود این منبع های نوری که تهیه می کنید باید شیشه ای باشند، یا اگر هم جسمی صلب دارند، دارای رنگ روشن باشند. بهتر است لوسترها و آباژورهایی که تهیه می کنید شیشه ای باشند، چرا که این آباژورها و لوسترها نور را از خود عبور می دهند، و تالالو آن ها فضا را بزرگ تر جلوه می دهد. 

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: وسیله های تاشو 

تا جایی که می توانید در طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک از وسیله های تاشو استفاده کنید. وسیله های تاشو این اجازه را به شما می دهند که فقط زمانی که به آن ها نیاز دارید ظاهر شوند. این مزیت بزرگی است که می توانید از آن بهره ببرید. مطلب وسایل تاشو، معجزه دکوراسیون منزل کوچک را حتما بخوانید تا با معجزه این وسایل بیشتر آشنا شوید. 

مطلب پیشنهادی چیدانه به شما: ویدئو جالبی از دکوراسیون منزل با وسایل تاشو

طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک: استفاده از گیاهان

خانه تان چه بزرگ باشد چه کوچک باید از گیاهان استفاده کنید، حتی ابعاد و اندازه این گیاهان هم خیلی مهم نیست، چیزی که مهم است؛ شادابی خاصی است که این گیاهان به فضای شما می بخشند. گیاهان دی اکسید کربن خانه شما را جذب می کند و اکسیژن تولید می کنند، همین  که خانه شما همیشه هوای مطبوعی دارد می تواند یک پوئن مثبت برای خانه تان باشد که کاملا کوچک بودن آن را می پوشاند. 

به ما بگویید….
شما برای چیدمان خانه های کوچک خود چه ایده ای دارید؟ می توانید سوالات خود درباره ی طراحی دکوراسیون داخلی منزل تان را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه مطرح کنید.

نویسنده: شمیم آقازاده| تحریریه چیدانه 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه