Chidaneh.com placeholder image

طرح پیشنهادی سازه های شناور از کنله آدِیمی

به قلم: تحریریه چیدانه

روش معمول ِ ساخت و ساز در مناطق سیل خیز، قرار دادن سازه ها بر روی پایه و ستون می باشد. این روش همچنین در سکونتگاه های زاغه نشینان در نیجریه اجرا شده است؛ جایی که مردم در خانه های غیرقانونی چوبی ِ بنا شده بر پایه هایی زندگی می کنند، که تنها از طریق قایق قابل دسترسی می باشند.

به تازگی این مناطق زاغه نشین که به جمعیت بیش از 250 هزار نفر رسیده، هدف دولت نیجریه شده است که آن را همچون خار چشمی در تبدیل لاگوس به یک ابرشهر ِ 40 میلیون نفری می بیند. در تابستان گذشته، دولت در طرح مبارزه با زاغه نشینی، نیروهایی را جهت قطع این پایه ها و تخریب خانه ها مامور نمود.

سرویس خواب بالسا

طرح پیشنهادی سازه های شناور از کنله آدِیمی

اما، معمار کنله آدِیمی، متولد نیجریه که در شرکت هلندی خود به کار مشغول است، پتانسیل دیگری را در این تالاب جستجو می کند و آن را به عنوان یک سایت پایدار برای ساخت جامعه ای شناور در آینده می بیند. آدیمی و شرکتش ان ال ای، برای آغاز این پروژه ی بزرگ، اقدام به ساخت یک مدرسه ی شناور برای کودکان بین 4 تا 12 سال نموده اند. متریال مورد استفاده در ساخت این مدرسه از چوب های محلی منطقه به دست آمده است که به وسیله ی 256 قطعه ی پلاستیکی به یکدیگر متصل شده اند.

این مدرسه جدید، دارای کلاس هایی در سطح دوم و یک کلاس درس نیمه باز در سطح سوم می باشد که به واسطه ی پایه ای با کاربری زمین بازی و فضای سبز، محکم شده اند. مدرسه ی ماکوکو، که ساخت فاز اول آن به تازگی به اتمام رسیده است، شروع برنامه ای از ان ال ای برای رسیدن به یک شهر قابل زیست بر روی تالاب های نیجریه می باشد.

طرح پیشنهادی سازه های شناور از کنله آدِیمی

همراه با امکاناتی چون پنل های خورشیدی و سیستم جمع آوری آب باران، این مدرسه دسترسی بیشتری نسبت به سهمیه ی ساختمان های ماکوکو به نور و انرژی خواهد داشت و البته این ساختمان، دارای سرویس بهداشتی نیز می باشد که جزء امکانات بسیار نادر در حل و فصل زاغه ها می باشد.

آدیمی گفته است که ساخت و ساز بر روی آب، بسیار کم هزینه تر از ساخت این بنا بر روی زمین خواهد بود و شبکه ی شناور ِ پیشنهادی این شرکت، می تواند پاسخ مناسبی در مواجهه با سیل در شرایط بد آب و هوایی نیز باشد. برای کمک به بالا آمدن سازه ی بنا در هنگام سیل، این شرکت از سیستمی همچون تکنولوژی ضد زلزله از نوآوری های شرکت ژاپنی ایر دانشین سیستم استفاده نموده است؛ که در پایه ها و ستون های زیرین بنا، یک بالشتک هوا ایجاد می نمایند. سنسورهایی در سازه ی شناور آدیمی، به ثبت تغییرات محیط زیست اطراف خود می پردازد و در صورت تشخیص تغییرات محسوس، کمپرسوری را فعال می کند که هوا را به پایه های حائل و نگهدارنده ی بنا، پمپ می کند.

طرح پیشنهادی سازه های شناور از کنله آدِیمی

" این طرح، پاسخی مناسب جهت بسیاری از مسائل شهری سواحل آفریقا خواهد بود؛ از شهرنشینی سریع و کمبود مسکن تا تامین انرژی های مورد نیاز ساکنین." آدیمی افزوده است : " ما امیدواریم که همچون یک کاتالیزور در حل این مشکلات کمک نماییم و بسیاری از مردم دیگر با اتخاذ سیستم های مشابه دیگر به مقابله با تغییرات و شرایط نامساعد آب و هوایی و سیل بپردازند. “

طرح پیشنهادی سازه های شناور از کنله آدِیمی
 

منبع: اتووود

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
anahita در تاریخ 31 اردیبهشت 1393
چه کار قشنگی کرده درس خوندن رو آب چقدر هیجان انگیزه
avina در تاریخ 01 خرداد 1393
ایده خوبیه ولی یه جورایی منظره ساحل و دریا رو از بین برده. درکل مطلب جالبی بود مخصوصا اینکه در نیجریه انجام میشه.
nazanin kd در تاریخ 01 خرداد 1393
امیدوارم با اجرای چنین ایده هایی دیگر شاهد مرگ و میر انسان ها در مواجه با مسائل نا مسائد اب و هوایی نباشیم.

ثبت دیدگاه