Chidaneh.com placeholder image

خانه پوست گردو، ویلای بازسازی شده در گلبهار شیراز!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: رویکرد آتلیه معماری اکنون، چالش تعدیل و باز تعریف ساختار خانه پوست گردو از شکل معمول و دم دستی یک ویلا به بنایی خاص و منحصر به فرد بود، ساختارای که طراحان پروژه محمود امیدبخش و عاطفه محرری با راهکارهای مقرون به صرفه آن را به سرانجام رساندند با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا با هم به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم با ما همراه باشید.

خانه درخت گردو

سرویس خواب بالسا

مشخصات عمومی پروژه طراحی نمای خانه پوست گردو

  • موقعیت: باغ شهر گلبهار، شیراز، ایران
  • دفتر معماری: آتلیه معماری اکنون
  • معماران: محمود امیدبخش، عاطفه محرری

طراحی خانه پوست گردو

  • همکاران طراحی: گلناز کشاورزی
  • کارفرما: دکتر شجاع الحق طارق
  • مساحت زیربنا: 500 مترمربع
  • نوع کاربری: مسکونی
  • سال طراحی: 1389

باز طراحی خانه درخت گردو

از زبان معمار: ساختمان اولیه خانه پوست گردو از دو اشکوبه در یکی از دامنه های شمالی کوه های مجاور حاشیه شمال غربی شهر شیراز در سال 1383 بنا نهاده شده و به شکل ناتمام رها شده است، تا اینکه در خرداد ماه 1389 جهت طراحی مجدد و اتمام عملیات ساخت با زمان و بودجه ای محدود به این آتلیه واگذار شد.

طراحی خانه درخت گردو

رویکرد ما، در ورای چالش تعدیل و بازتعریف این ساختار و شکل معمول و دم دستی از یک ویلا، در جهت پذیرفتن ساختار قبلی در معنایی از موجودیت قرار گرفت تا بتواند به بیان ابعاد زیباشناسانه ماندگاری و پایداری مصالح بپردازد، راهبردی که اقتصاد زمانی، مکانی و ریالی نیز بر آن صحه می نهاد.

طراحی ویلا

بدین منظور ما با نگاهی ساده بر پایه فهم و بازنمایی قابلیت و ماهیت مواد و مصالح متداول و موجود، به بهره گیری از کیفیت های زیبایی شناسانه آنها که طبیعتا با همسازی و بازگشت پذیری به طبیعت همراه بود، پرداختیم.

طراحی خانه پوست گردو

 انجام تعمیرات ساده، پرداخت و پیرایش و در انتها نورپردازی خشت های آجرین کهنه، با حفظ شکل طبیعی و شرایط عمومی شان، روشی بود که ما برای روح بخشیدن به دیواره های نیمه ویران خانه درخت گردو از آن بهره جستیم.

طراحی خانه پوست گردو  طراحی خانه پوست گردو

توجه به ماهیت و موجودیت عناصر حاضر در ساختار قبلی و سعی دراصلاح و تعدیل آنها در راستای نمایاندن (طرح ریزی) و ارائه ویژگی ها و کیفیت های پنهان خود، در عوض حذف یا پوشاندن آنها به نام طراحی، از رویکردهای مسیر خلق پروژه خانه پوست گردو بوده است، در این راستا به منظور کشف و ارائه قابلیت های پروژه و تعدیل مشکلات ساختاری بنا و عناصر پیشین آن موارد زیر در قالب 4 استراتژی اصلی مورد نظر قرار گرفت:

طراحی خانه پوست گردو

تعدیل، تصحیح و بازآفرینی جرز ها و جداره ها به عنوان بر پا نگهدارنده بنا و وجه اصلی بیرونی آن، به منظور ارائه ساختار متناسب و کاربری، و همزمان بهره گیری از شفافیت بیشتر در راستای موضوع کارکردی پروژه و افزایش بهره مندی ساختمان و ساکنانش از نور و گستره دید باغ و ایجاد کیفیت های زیبایی شناسانه.

طراحی خانه پوست گردو

افزودن صفه ها (سکو) و تراس های اطراف در جهت امتداد و گسترش مرزهای بنا در پیوند با محیط اطراف (زمینه) چه از جنبه کارکردی و چه زیبایی شناسانه.

طراحی خانه پوست گردو

امکان حضور دادن و افزودن عناصر مکعب گون با پوسته نازک سنگی که امتداد شفافیت درون و برون را به یکدیگر عرضه می کنند، و در عین حال به واسطه تضادی ساختاری با عناصر پیشین وظیفه امتداد زمانی پروژه را از زمان ساخت اسکلت تا به امروز بر عهده دارند.

طراحی خانه پوست گردو

طراحی و نصب صفحات و مقاطع فلزی جهت افزودن یک لایه مقیاسی خرد تر و با جزئیات بیشتر به پروژه از لحاظ نوع متریال و ماهیت طراحی آن همزمان با حل مسائل تکنیکی و اشتباهات و خطاهای پروژه به واسطه آنها و به ساده ترین شکل.

اگر شما هم از زیبایی ویلای مدرن خانه پوست گردو لذت برده اید با مطلب بعدی چیدانه همراه باشید تا بخش های داخلی این خانه ی منحصر به فرد را برای شما به نمایش بگذاریم. 

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه