Chidaneh.com placeholder image

گزارش تصویری از رستوران نمک در شیراز؛ نگاهی مدرن به غارهای نمکی

به قلم: نادیا مهردادیان

پروژه های برجسته: رستوران نمک در شیراز، با توجه به معماری پایدار در کلیدی‌ترین رویکرد این پروژه، نگاهی مدرن به غارهای نمکی داشته و توسط گروه طراحی امتیاز طراحی و اجرا شده است. طراحی پروژه با تحقیقاتی بر روی نوع مناسب نمک‌های محلی و ترکیبات آن با صمغ‌های طبیعی شروع شد و در ادامه طراحی دیواره‌ها و سقف و پلکان انجام شد. با چیدانه همراه باشید تا با هم گشتی در رستوران نمک شیراز بزنیم و با ویژگی‌های این پروژه‌ی خاص و منحصر به فرد آشنا شویم.

رستوران نمک
رستوران نمک شیراز

نام پروژه: رستوران نمک
زیر بنای کل پروژه: 150 متر مربع
تعداد طبقات: 2 طبقه
محل پروژه: شیراز- خیابان عفیف آباد
طراح: مهندس علیرضا امتیاز
همکارطراح : ساغر خاکدان دلیر
سه بعدی و رندرینگ : فرید محبوبی
گروه طراحی: گروه طراحی امتیاز
وب سایت گروه امتیاز: www.emtiazgroup.com
کارفرما: فرهاد فخر پور

تابلو فرش ریحان
طراحی رستوران نمک
طراحی رستوران نمک شیراز

نمک به عنوان قوی‌ترین و ایمن‌ترین عنصر طبیعی با خاصیت گندزدایی جهت طراحی این رستوران با اهداف معماری پایدار مورد توجه گروه طراحی امتیاز قرار گرفت. همچنین قرارگیری معادن نمک طبیعی و دریاچه‌ها در نزدیکی پروژه، دلیل دیگری بود که گروه طراحی امتیاز را بر آن داشت تا در ساخت رستوران از اشکال مختلف نمک چون پودر، سنگ و لایه‌های فشرده نمکی بهره گیرد.

رستوران نمک با طراحی پایدار

نزدیکی معنایی نمک با فروشگاه مواد غذایی و نزدیکی فرمی غارهای نمکی با ایجاد حس دنج بودن و امنیت نیز از دلایل دیگر اسفاده از این عنصر در طراحی رستوران نمک شیراز بوده است. از طرفی نمک طبیعی با انتشار یون‌های cl2 و o2 هوای پیرامون خود را تصفیه کرده و هوای آلوده شهری را به نحوی فیلتر می‌کند.

رستوران نمک شیراز با طراحی پایدار

طراحی رستوران نمک با تحقیقاتی بر روی نوع مناسب نمک‌های محلی و ترکیبات آن با صمغ‌های طبیعی شروع شد و در ادامه طراحی دیواره ها و سقف و پلکان جهت ایجاد نگاهی مدرن به غارهای نمکی انجام شد.

طراحی مدرن رستوران نمک
فضای داخلی رستوران نمک شیراز

در طراحی دیواره‌های داخلی و خارجی پروژه ایجاد حس پیوستگی فضایی و ایجاد فضایی مدرن و در عین حال نزدیک به طبیعت مد نظر بوده است. دیواره‌ها و سکوهای نشیمن نیز با الهام از لایه بندی غارهای نمکی و به صورت مدرن طراحی شدند به نحوی که پاسخگوی مراجعین رستوران و عملکردهای خاص آن چون آشپزخانه و کانتر فروش باشد.

دیواره های داخلی رستوران نمک
پلکان رستوران نمک

جهت ایجاد دسترسی به فضای طبقه دوم پلکانی با حرکتی پیچشی انتخاب شد تا علاوه بر تشدید حس حرکت، بر امکان در هم تابیدگی فضا بیافزاید. طراحی پلکان علاوه بر تمامی نکات اجرایی، در امتداد دیواره‌های شکل دهنده فضا بوده و امتداد فضای طبقه پایین را با حرکتی پیچشی به طبقه بالا منتقل می‌کند.

رستوران نمک طراحی علیرضا امتیاز

دیواره‌های پلکان متشکل از هسته‌ای فلزی است که رویه‌ای از دانه‌بندی نمک آن را پوشانده است. کف پله‌ها نیز به دلیل مقاومت سایشی و امکان شستشوی مداوم به صورت درجا در محل قالب‌گیری و با ساخت یک کوره کوچک ذوب فلز در محل ریخته‌گری شد. 

رستوران نمک کاری از گروه طراحی امتیاز

دلیل انتخاب آلمینیوم علاوه بر مقاومت فیزیکی لازم، امکان بازیافت قوطی‌های نوشابه آلمینیومی مصرف شده توسط رستوران‌های پیرامون پروژه بود. قوطی‌های فلزی بازیافتی نیاز به دمای ذوب پایین‌تری داشتند و این نکته و مصرف انرژی را در عملیات ریخته‌گری کاهش می‌داد. 

دکوراسیون داخلی رستوران نمک شیراز

علاوه بر کف پله‌ها، صندلی‌ها و دستگیره درب ورودی نیز از ذوب قوطی‌های بازیافتی به صورت اختصاصی برای پروژه، ساخته شده و کلیه میزها از سنگ نمک طبیعی و توسط گروه طراحی امتیاز، طراحی و ساخته شده‌اند.

سه بعدی رستوران نمک
روند طراحی رستوران نمک

 

مطالب مرتبط: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
damine در تاریخ 12 خرداد 1393
چقدر زیبا و خلاقانه طراحی شده
پوریا در تاریخ 13 خرداد 1393
واقعا این توی ایرانه ؟خیلی زیباست
pershia در تاریخ 17 خرداد 1393
به همه معماران ایرانی افتخار می کنم

ثبت دیدگاه