Chidaneh.com placeholder image

نمای آجری ساختمان: از بناهای تاریخی تا آپارتمان‌های امروزی

به قلم: سمانه زارعی

آجر یکی از مصالح اصیل در معماری ایرانی و به خصوص معماری سنتی ایرانی است. این روزها شاید ساختمان سازی با آجر انجام نشود، ولی نمای آجری ساختمان هنوز طرفداران خود را دارد. یک محله با تعدادی ساختمان آجری حسی از اصالت و گرما را در افراد ایجاد می­کند. در مطالب قبلی راجع به نمای ساختمان صحبت کردیم؛ امروز می­ خواهیم به نمای آجری ساختمان بپردازیم. با چیدانه همراه باشید.

 

چوب و هنر
نمای آجری ساختمان

نمای آجری ساختمان

نمای آجری چیست؟

همانطور که قبلا گفتیم، برای طراحی نمای ساختمان از متریال ­های مختلفی استفاده می­ شود. در اجرای نمای آجری، پوشش نمای بیرونی ساختمان از جنس آجر است و زیبایی خاصی به ساختمان می­دهد. نمای آجری می ­تواند با استفاده از انواع آجر اجرا شود که در ادامه معرفی خواهیم کرد. این نوع نما برای طراحی ساختمان­ هایی با معماری سنتی بسیار مناسب است. به دلیل قدمت زیاد آجر در ایران و وجود مواد اولیه برای ساخت آن در کشور؛ جزو مصالحی با اصالت و در دسترس به شمار می ­رود.

مطلب پیشنهادی: معماری با آجر، ساختمان اداری کهن سرام

 

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
نمای ساختمان با آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

مزایا و معایب نمای آجری

هر متریالی که به عنوان نمای ساختمان استفاده می­ شود؛ مزایا و معایبی دارد. در ادامه به مزیت­ها و معایب نمای آجری پرداخته ­ایم:

مزایای طراحی نمای آجری 

  • زیبایی ظاهری و اصالت
  • مقاومت و دوام بالای نما در صورت اجرای اصولی
  • نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری
  • قیمت مناسب نسبت به مصالح دیگر
  • مقاوم در برابر شرایط اقلیمی
  • هم خوانی با هویت و فرهنگ ایرانی
  • عایق بودن نسبت به سرما، گرما و صدا
  • نصب و اجرای آسان

معایب  نمای آجری

  • در معرض کپک و قارچ بودن
  • جرم بالای آجر نسبت به نماهای دیگر
  • سرعت پایین اجرای نمای آجری
  • جذب راحت آلودگی توسط برخی از انواع آجر
  • سختی تمیز کردن سطح آجری

مطلب پیشنهادی: ساختمان مسکونی کوچه خانه

 

آجر نمای لوکس
آجر نمای ساختمان
آجر نمای لوکس

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
آجر نسوز رستیک
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

انواع آجر در نمای آجری بیرون ساختمان

در طول تاریخ ساخت آجر و سیر تحول آن با ساخت آجر خشتی شروع شد. اموزه انواع متنوعی از آجرها وجود دارند که در بخش­ های مختلف صنعت ساختمان مانند؛ دکوراسیون داخلی، محوطه ­سازی و نمای ساختمان استفاده می­ شوند. برخی از مهم­ترین آجرهایی که در اجرای نمای ساختمان به کار می ­روند عبارتند از:

  • آجر شاموتی
  • آجر نما پلاک
  • آجر نما قزاقی
  • آجر نما شیل
  • آجر نما حصیری
  • آجر نما کرکره ­ای
  • آجر نما لعابی

مطلب پیشنهادی: نمای آجری زیبا، طراحی مدرن ویلا گل خانه در کرج!

 

آتنا طالقانی
خانه موزه استاد لرزاده
آتنا طالقانی

دفتر معماری برانیا
ویلا بید مجنون در کرج
دفتر معماری برانیا

علی سوداگران
طراحی ساختمان آجری بوتیک هتل سنگ سیاه
علی سوداگران

انواع نمای آجری، کدام ساختمان با کدام آجر؟

آجر نما با توجه به اینکه در فضای محیط بیرونی قرار می­ گیرد باید مقاومت بالایی نسبت به شرایط محیط داشته باشد. انواع آجر نما، در روش تهیه و ترکیبات تفاوت­ هایی دارند که باعث تفاوت رنگ در آنها می ­شود. اغلب آجرهای نما از نوع آجر نسوز هستند و به دلیل ترکیباتی مثل خاک نسوز که در خود دارند؛ مقاومت حرارتی بالایی دارند. در ادامه انواع آجرهای کاربردی در نمای آجری معرفی شده است.

1.آجر نما شاموتی:

آجرهای کرمی رنگ خالداری هستند که می­ توان به صورت یکدست و یا رندم در طراحی نمای آجری به کار برد. نوعی از انواع آجر نسوز که در آن ترکیباتی از کانی­ های معدنی و پوکه ­هایی با مقاومت بالا و همچنین موادی مانند اکسید سیلیسیوم و اکسید آلومینیوم وجود دارد. به همین دلیل در برابر شرایط محیطی مختلف مقاومت بالایی دارد. با تغییر دمای پخت و همچنین ترکیبات این آجر، رنگ متفاوتی در آن ایجاد می­شود. آجر شاموتی در انواع رنگ­ های؛ نخودی؛ کرمی؛ کرمی تیره، قهوه ­ای، قهوه ­ای روشن و نسکافه ­ای تولید می­ شوند.

2. آجر نما پلاک:

این نوع آجر در ابتدا برای ساخت شومینه استفاده می­شد. وجود ترکیبات آلومینیومی باعث افزایش مقاومت دمایی در این نوع آجر شده است. در ساخت آجر نمای پلاکی از تکنولوژی نانو استفاده می­ شود و به همین دلیل استحکام بالایی دارد. این نوع آجر برای نمای ساختمان­ های سنتی و اماکن تاریخی کاربرد دارد. آجر نما پلاک در طیف رنگی زرد پررنگ تا گلبهی تولید می­ شود. از مزایای مهم این نوع آجر ضد شوره بودن آن است. 

مطلب پیشنهادی: معماری بوتیک هتل سنگ سیاه

 

آجر نمای قزاقی

آجر نمای قزاقی

3.آجر نمای قزاقی:

از جمله آجرهای سنتی است که به روش دستی تولید می ­شوند و نوعی آجر پلاک است. آجر قزاقی عایق بسیار خوبی در برابر شرایط محیطی است. این نوع آجر علاوه بر نمای ساختمان­ های سنتی، در محوطه ­سازی و حتی در دکوراسیون داخلی هم کاربرد دارد. رنگ آجرها قزاقی شامل زرد، خاکی، پوست پیازی، قرمز اخرائی، آتشی و حنائی است.

4.آجر نمای شیل:

ساختار اصلی آجر شیل، خاک شیل است که نوعی سنگ رسوبی آسیاب شده با ترکیب کانی رس با ذرات و کانی­ های دیگر تشکیل شده است. برخلاف آجر نمای قزاقی که ظاهری سنتی دارد؛ آجر نمای شیل برای ساختمان­ های مدرن مناسب است. این نوع آجر طول عمر بالایی دارد و تغییر رنگ نمی­ دهد، زیرا رنگ آجر شیل کاملا طبیعی است.

مطلب پیشنهادی: آجر تصفیه کننده هوا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

آجر نمای حصیری

آجر نمای حصیری

5.آجر نمای حصیری:

به دلیل شکل و فرم این نوع آجر به نام آجر حصیری یا هلالی شناخته شده است. این نوع آجر در نما، فرمی متفاوت ­تر از دیگر نماهای آجری ایجاد می­ کند. آجر حصیری فرمی هلالی دارد و با کنار هم قرار گرفتن آجرها شکل حصیر به خود می­ گیرد.

 

آجر نمای کرکره ای

آجر نمای کرکره ای

6.آجر نمای کرکره ­ای:

آجر نمای کرکره ­ای فرمی کشیده با عرض کم دارد. این نوع آجر نما جزو آجرهای نسوز است. آجرهای نسوز ترکیباتی از خاک چینی و خاک نسوز دارند و در نتیجه مقاومت حرارتی بالایی دارند. این نوع آجر برای نمای ساختمان­ های مدرن و شیک بسیار مناسب است. رنگ آجر نمای کرکره ­ای به صورت تیره و به رنگ قهوه ­ای و یا قرمز تیره است.

مطلب پیشنهادی: آجر آنتیک، جلوه 10 دیوار در 10 خانه ایرانی!

 

آجر نمای لعابی

آجر نمای لعابی

7.آجر نمای لعابی:

لعاب لایه ­ای شیشه ­ای و شفاف است که می ­تواند روی سطح آجر را بپوشاند. همچنین رنگ­ های مختلفی برای لعاب روی آجر استفاده می­ شود. آجر نمای لعابدار را می ­توان به تنهایی و یا در ترکیب با آجرنماهای دیگر برای اجرای نمای ساختمان به کار برد. این نوع آجر نما در برابر تغییرات آب و هوایی، هوازدگی، رطوبت، فرسایش و… مقاومت بالایی دارد.

مطلب پیشنهادی: آجر لعابی، جلوه گر معماری ایرانی

 

پیمانکاری ساختمان
سفت کاری
پیمانکاری ساختمان

اجرای نمای آجری ساختمان

اگر بخواهیم راجع به جزئیات نمای آجری صحبت کنیم، روش اجرای نمای آجری ساختمان جزئیات آن را مشخص می ­کند. اجرای نمای آجری به سه روش انجام می­ شود:

  • اجرای نمای آجری با ملات سیمان: از روش ­های سنتی برای نصب آجر نما بر روی ساختمان، استفاده از ملات سیمان است. در این نوع اجرا پیوندی محکم بین آجر و سطح نما ایجاد می ­شود. ولی از معایب آن افزایش وزن نمای ساختمان است.
  • اجرای نمای آجری با چسب: در این روش به جای سیمان از چسب به عنوان ملات استفاده می­ شود. در این نوع اجرای نمای آجری باید در ابتدا یک لایه پلاستر سیمانی روی سطح نما پوشیده شود و پس از آن آجرها نصب شوند.
  • اجرای نمای آجری به روش خشک: در اجرای نمای آجری به روش خشک؛ هیچ گونه ملاتی استفاده نمی­ شود ولی از تجهیزات مختلفی مانند چارچوب نگهدارنده، اتصالات و ریل­ های فلزی برای نصب آجر استفاده می­ شود. این روش اجرای نمای آجری، هزینه­ ی بیشتری نسبت به دو روش قبلی دارد.

 

نمای آجری خاص

نمای آجری خاص

نمای آجری خاص

طرح­ های بسیاری را با استفاده از آجر می ­توان برای نمای ساختمان طراحی کرد و نمای آجری فقط یک سطح صاف آجری در نما نیست. یکی از ایده ­هایی که نمای آجری ساختمان را خاص و زیبا می ­کند؛ به کار بردن آجر در کنار مصالح دیگر است. به طور مثال شما می­ توانید از ترکیب سنگ و آجر و یا چوب و آجر در کنار هم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: نمای ساختمان مسکونی، بهترین طراح را پیدا کنید!

 

شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک
نما با آجرهای نسوز
شرکت آجرنسوزنما دیرگداز اراک

علی سوداگران
طراحی ساختمان آجری بوتیک هتل سنگ سیاه
علی سوداگران

نمای آجری پارامتریک

نمای آجری مدرن

با اینکه آجر ویژگی یک نمای سنتی را برای ما تدعی می­ کند، ولی با انتخاب درست آجر نما و طرز چیدمان آنها می­توان یک نمای ساختمان مدرن طراحی کرد. به طور مثال استفاده از آجر کرکره­ای و یا شاموتی تیره رنگ، ساختمانی مدرنی برای شما ایجاد می ­کند. همچنین چیدمان نمای آجری پارامتریک که در آن آجرها به صورت زاویه ­دار چیدمان می ­شوند؛ می­تواند یک نمای مدرن و زیبا برای ساختمان باشد.

مطلب پیشنهادی: نمای ساختمان با آجر سفید، ویلایی در مازندران

 

زیباسازی نمای آجری

زیباسازی نمای آجری

زیباسازی نمای آجری

شاید گاهی لازم باشد در کنار اجرای نمای ساختمان، به فکر رنگ و لعاب دادن به نما باشیم تا ساختمان پویا و زنده به نظر برسد؛ برای زیباسازی نمای آجری می­ توانید از نورپردازی نمای ساختمان استفاده کنید. با این کار حتی شب­ ها هم ساختمان نمایی جذاب خواهد داشت. یکی دیگر از ایده­ های کاربردی برای زیباتر شدن نمای ساختمان استفاده از گیاهان است. به طور مثال انتخاب یک گیاه رونده زیبا و یا استفاده از فلاورباکس ­های تعبیه شده در بالکن به جذابیت بیشتر نما کمک می­ کند.

 

شستن نمای آجری

شستن نمای آجری

شستن نمای آجری

یکی از مواردی که شاید در اجرای نمای آجری ساختمان کمتر مورد توجه قرار بگیرد؛ تمیز نگه داشتن نمای ساختمان است. با توجه به آلودگی­ های موجود در شهرهای امروزی؛ نیاز به شستن نمای ساختمان بیشتر احساس می ­شود. شستن نمای آجری تقریبا هر دو سال یکبار لازم است. امروزه شرکت­ هایی وجود دارند که به صورت تخصصی کار شستن نمای ساختمان را انجام می ­دهند. 

مطلب پیشنهادی: ترمیم نمای آجری قدیمی، مراحل بازسازی آن چگونه است؟

 

نمای آجری در ساختمان

نمای آجری در ساختمان

طرح های نمای آجری

طرح ­های نمای آجری

نماهای آجری جدید

نماهای آجری جدید

نمای آجری سفید

نمای آجری سفید

نمای آجری ساده

نمای آجری ساده

نمای آجری مدرن ویلا

نمای آجری مدرن ویلا

نمای آجری بیرون ساختمان

نمای آجری بیرون ساختمان

نورپردازی نمای آجری

نورپردازی نمای آجری

کلام آخر:

در این مطلب به نمای آجری ساختمان پرداختیم، نمای آجری برای انواع ساختمان مسکونی، اداری و تجاری کاربرد دارد. آجر از جمله مصالحی است که کمترین آسیب را به محیط زیست می­ زند و مواد اولیه آن در کشور ما در دسترس است. در نتیجه انتخاب آجر به عنوان نمای ساختمان، انتخاب به صرفه ­ای به نظر می ­رسد.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه