Chidaneh.com placeholder image

نحوه انتخاب و انواع سنگ ها

به قلم: تحریریه چیدانه

کف پوش و دیوار پوش: تصمیم به استفاده از سنگ و انتخاب نوع آن کاری بسیار پیچیده‌تر از انتخاب یک کف‌پوش است. از آن‌جایی که سنگ یک ماده طبیعی است، ظاهر، دوام، و محصول آن از نوعی به نوع دیگر و از دسته‌ای به دسته دیگر متفاوت است و به همین خاطر ممکن است در انتخاب آن دچار مشکلاتی شوید که انتظار آن را نداشته‌اید.

در این‌جا به نه سوال اشاره می کنیم که پیش از خریدن سنگ مورد نظر خود باید به آن‌ها توجه کنید.

سرویس خواب بالسا

 

ضخامت سنگ چقدر باید باشد؟ کاشی های کف و دیوار برای طراحی داخلی معمولا  1 سانتی متر ضخامت دارند، در حالی که سنگ روی پیش‌خان به طور معمول 2 سانتیمتر یا 3 سانتیمتر ضخامت دارد. سنگ‌فرش‌های فضاهای خارجی نیز حدود 4 سانتیمتر ضخامت دارند.
اگر از قبل برنامه‌ریزی کنیم می توان تفاوت ضخامت میان سنگ پیش‌خان و سنگ‌فرش را نادیده گرفت. هم‌چنین اضافه‌کردن یک نوار لمینیت‌شده بر روی یک سنگ 2 سانتی متری روی پیش‌خان به‌منظور ایجاد ضخامت بیش‌تر امری عادی است. با این حال استفاده از کاشی های کف دشوار است به‌ویژه اگر بخواهید کف خانه شما بدون تغییر تا اتاق‌های دیگر هم امتداد پیدا کند. بهترین کار در این زمینه انتخاب کاشی های ضخیم در همان مراحل اولیه کار است.
ممکن است یک جعبه از کاشی های سنگی را در پروژه‌ای باز کنیدو متوجه شوید که هر قطعه دارای ضخامت متفاوتی است. این مسئله باعث می شود تا نتوان آن‌ها را در کنار کف‌های چوبی مجاور آن‌ها مسطح و یک‌دست نصب کرد. مشتریان معمولا ترجیح می دهند این کاشی ها را پس فرستاده و به کاشی سرامیکی با همان رنگ اما با ضخامت خیلی بیش‌تر راضی می شوند.

 

آیا وجود ترک طبیعی است؟ این سوالی نه تنها در مورد سنگ‌های پیش‌خان مهم است، بلکه در مورد کاشی ها نیز مطرح می شود. ترک یک نقطه ضعیف طبیعی در سنگ است که معمولا به صورت ترک مویی مشخص است. اگر در جایی که باید از سنگ‌های قوی استفاده کنید، مانند پیرامون سینک‌ها یا طاق‌ها، مجبور شوید سنگ‌ها را از محلی برش دهید که این ترک‌ها قرار دارند به احتمال زیاد دچار مشکل خواهید شد. این مسئله حتی منجر به شکستن آن در فرایند تولید می شود.

کاشی های سنگی نازک نیز ممکن است در طول برش بشکنند که این یعنی اگر از این نوع کاشی ها استفاده می کنید باید میزان هدررفت آن‌ها را پیش‌بینی کنید. به‌جای سفارش 5 تا 10 درصد برای هدررفت، در مورد این کاشیها باید 15 تا 20 درصد را به هدررفت اختصاص داد. بهترین کار این است که یک سنگ را انتخاب کنید و از مسئول خرید بخواهید به‌دقت شکاف‌ها و ترک‌های آن را بازبینی کند، در نتیجه اگر به این نتیجه رسیدید که این نوع سنگ به درد کار شما نمی خورد می توانید آن‌ها را تعویض کنید.

 

سطح سنگ چه چیزی باید باشد؟ رایج‌ترین سطوح برای سنگ‌ها سطوح صیقلی و  ساب‌خورده هستند. اگرچه سنگ ساب‌خورده دارای بافت لطیفی است که بازتاب نور را به حداقل میرساند اما هر دو دارای درخشندگی هستند. با استفاده از اسیدها، پرداخت‌کردن و گرمادادن می توان به سطوحی عتیقه‌نما، پرداخت‌شده، و شعله‌ای دست یافت. انتخاب شما بستگی به سلیقه شما دارد به جز در مواردی که ایمنی مسئله اصلی است. هر چه کاشی ها بزرگ‌تر باشند و سطح صیقلی شده‌تری داشته باشند سطح لغزنده‌تری خواهند داشت.

برای جلوگیری از لغزندگی این سنگ‌ها آن‌ها را در اندازه‌های کوچک- 10 سانتی متر مربع یا کم‌تر- یا از سنگ‌های بافت‌دار استفاده کنید.

 

چگونه بفهمیم که سنگ‌های نمونه با خانه ما هماهنگی دارند؟ از آن‌جایی که سنگ یک ماده طبیعی است، در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگونی تولید می شود. اگر می توانید، نمونه‌های بزرگی از سنگ‌ها- برای مثال 5 تا 10 قطعه 25 در 25 سانتی متری-  انتخاب کنید و آن‌ها را در فضای مورد نظر قرار دهید تا بتوانید در مورد هماهنگی آن‌ها به‌درستی قضاوت کنید. اگر از رنگ یا کیفیت این سنگ‌ها خوشتان نیامد و یا با تصور اولیه شما فرق داشت می توانید از مواد و مصالح دیگری استفاده کنید.

 

آیا سنگ‌ها آن‌قدر قدرتمند هستند که بتوان آن‌ها را بدون پشتیبان امتداد داد؟ سنگ‌های روی پیش‌خان‌ها گاهی به‌گونه‌ای طراحی می شوند که در فضاهای دیگر مانند ماشین ظرف‌شویی و میز صبحانه امتداد می یابند. مواد و مصالح تولید‌شده مانند کوارتز را می توان فقط به اندازه محدودی امتداد داد، اما از سنگ‌ها می توان در جاهای مختلفی استفاده کرد و این فقط به مقدار فضای بدون پشتیبان بستگی دارد: پیش‌آمدگی های تزئینی و بست‌های استیل توکار. سازندگان به شما کمک می کنند تا میزان پشتیبانی که پیش‌خان‌ها نیاز دارند را تشخیص دهید.

 

سنگ چقدر باید منفذ داشته باشد؟ سنگ‌ها شبیه هم نیستند. بعضی از سنگ‌ها مانند سنگ آهک و مرمر نسبت به دیگر سنگ‌ها منفذ بیش‌تری دارند و به همین دلیل احتمال لک‌شدن آن‌ها توسط قهوه یا چای بیش‌تر است. مواد اسیدی مانند لیمو سطوح را می خورند. بعضی از سنگ‌ها مانند سنگ صابون از دیگرها سنگ‌ها نرم‌تر هستند و ممکن است خراش پیدا کنند.

پیش از انتخاب سنگ، در مورد نحوه استفاده از آن، و میزان تماس مواد مختلف با سطوح سنگ به‌دقت فکر کنید.

 

آیا سنگ‌ها بادوام هستند؟ پاسخ به این سوال به سبک زندگی شما، نوع استفاده از سنگ، و میزان دقت شما در تمیزکردن سطوح بستگی دارد (البته محصولات شوینده بر روی سنگ آهک، مرمر، و دیگر مصالح اثر منفی می گذارند).
ما یک مشتری داشتیم که پیش‌خان قدیمی خانه‌اش که از جنس سنگ اهک بود با قهوه لکه‌دار شده بود و باید تعویض می شد. او این سنگ را با سنگ کوارتز تعویض کرد، سنگی که شکل زیبای خود را برای سال‌های زیادی حفظ می کند. سنگ پیش‌خان خانه من از گرانیت است که یک دهه پس از نصب همان حالت اولیه خود را حفظ کرده است.

 

درزگیری کردن یا درزگیری نکردن؟ درزگیرها معمولا بر روی سیمان و گاهی سنگ‌های طبیعی استفاده می شوند. برخی از درزگیرها ظاهر سنگ‌های ساب‌خورده یا بافت‌دار را تیره و یا حتی براق می کنند. اگر به‌دنبال یک درزگیر برای سنگ‌های موجود در خانه خود هستید، از نمونه‌های موجود در بازار استفاده کنید که شکل نهایی سنگ را به شما نشان می دهند.

 

منابع سنگ کجاست؟ سنگ‌ها از معادن سنگ در نقاط محتلف جهان میآیند. یکی از بخش‌های انتخاب یک ماده فکرکردن به منبع سنگ، چگونگی تولید آن، تاثیرات زیست‌محیطی حمل آن به محل زندگی شما، و دوام، حساسیت، و ماندگاری آن است.

اگر هم‌چنان سوالاتی در ذهن شما بی پاسخ مانده است می توانید آن‌ها را از سازندگان، تولیدکنندگان، یا طراحان بپرسید.

منبع: HOUZZ | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
anahita در تاریخ 31 اردیبهشت 1393
مطلبه خیلی مفیدی بود
max2safar_1900 در تاریخ 07 خرداد 1393
مطلب بسیار مفیدی بود

ثبت دیدگاه