Chidaneh.com placeholder image

چگونه با پرده جلوی نورهای مزاحم را بگیریم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

پرده و لوازم پارچه ای: فردی در خانه‌ای زندگی می کرد که اتاق خواب آن منظره‌ای رو به دریا داشت. دوستانش به خاطر داشتن چنین اتاقی به او حسودی می کردند. اما او جرات این را نداشت که به آن‌ها بگوید که اصلا به چنین اتاقی علاقه ندارد.او یک اتاق تاریک را می پسندید و ترجیح می داد تا می تواند بین خود و آفتاب لایه‌های مختلفی ایجاد کند. او حتی وقتی به هتل یا مسافرخانه می رفت نیز پتویی را در برابر پنجره‌های آن‌ها برای جلوگیری از ورود نور خورشید قرار می داد.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستیدکه در تاریکی خواب بهتری دارید، یا فضاهای دنج و تاریک را بیشتر می پسندید جایگزین‌های بهتری برای پتو وجود دارد. کافی است بدانید باید چه چیزی بخرید و چگونه آن را نصب کنید.

چوب و هنر

 

پرده‌ها

استفاده از پرده شیوه‌ای کلاسیک در جلوگیری از ورود نور به اتاق خواب است. قراردادن پارچه‌های تیره در پشت پرده‌ها از ورود نور جلوگیری کرده و در ضمن هزینه زیادی هم ندارد.

 

برای داشتن انتخاب‌های بیش‌تر می توانید یک پرده شفاف را در کنار یک پرده تیره قرار داده و آن‌ها را کنار هم نصب کنید. به این شیوه شما می توانید براساس نیازهایتان یک فضای تاریک یا یک فضای پرنور در اتاق خواب ایجاد کنید.

پرده تیره در اتاق خواب عکس بالا از کف تا سقف و از دیوار تا دیوار امتداد پیدا کرده است، و به این ترتیب فضایی کاملا تاریک را فراهم می کند و تاثیر درهای شیشه‌ای کناری را به حداقل می رساند.

 

یا می توانید پرده‌های معمولی را با شیدها جفت کنید تا بتوانید پوشش‌های دفاعی خود در برابر نور بیرون را افزایش دهید.

 

شیدهای تیره

یکی از ارزان‌ترین و موثرترین راه‌ها استفاده از شیدهای تیره و رول‌شونده است. برای داشتن تاریکی بیش‌تر می توانید این شیدها را در سراسر پنجره و چهارچوب آن نصب کنید تا نور حتی نتواند از شکاف میان سایه‌بان و چهارچوب وارد اتاق شود.

شیدهای تیره به خودی خود جذاب نیستند. اگر در حال چیدمان یک خانه جدید هستید، یک فرورفتگی را در دیوار بالای پنجره قرار دهید تا هنگامی که نیازی به شیدها ندارید آن‌ها را در داخل این فرورفتگی پنهان کنید. یا می توانید سایه‌بان را با انواع دیگری از پوشش‌ها مانند پرده، نیم‌پرده، و شیدهای تزئینی همراه کنید.
برخی از کمپانی ها شیدها را به صورت جفت می فروشند که یک از آن‌ها تزئینی و در رو قرار می گیرد و دیگری تیره است که در پشت نصب می شود. یا خودتان دست به کار شوید و یک سایه‌بان دوتایی دیوارکوب بسازید.

 

اگر به ایده شیدهای تیره علاقه دارید اما از ظاهر آن‌ها خوشتان نمی آید، می توانید از شیدهایی پارچه‌ای استفاده کرده و در زیر آن‌ها یک پارچه تیره قرار دهید.

 

شیدهای روزنه‌دار

اگر از شیدهای رول‌شونده خوشتان نمی آید، از شیدهای روزنه‌دار تیره، مانند نمونه‌ای که در عکس می بینید، استفاده کنید. بسیاری از کمپانی ها چنین شیدهایی را تولید می کنند. کمپانی Comfortex نمونه‌ای از این شیدها تولید میکند با نام Slumber Shade. این سایه‌بان در درون یک کانال بالا و پایین می رود و از نفوذ نور به داخل اتاق جلوگیری می کند.  

 

شیدهای رومنRoman Shade

اگر شیدهای رومی(رومن) را ترجیح می دهید می توانید از نوع تیره آن استفاده کنید.

 

اگر به دنبال یک فضای تاریک هستید کرکره ها گزینه های خوبی نیستند. علیرغم این گفته، شما می توانید با استفاده از کرکره میزان نور ورودی را کاهش دهید. کرکره‌های آلومینیومی بهتر از کرکره‌های وینیلی از نفوذ نور جلوگیری می کنند. البته بهترین گزینه برای طرف‌داران تاریکی کرکره‌های بدون منفذ هستند که حفره های موجود در کرکره‌های معمولی در آن حذف شده است.

 

 

هر چه نوارهای موجود در کرکره‌ها پهن‌تر باشند نور کم‌تری وارد اتاق می شود. پهنای نوارهای کرکره‌های چوبی معمولی 5 یا 7 سانتی متر است، اما این نوع کرکره‌ها باعث  ورود نور کمی به داخل اتاق می شوند. برای داشتن تاریکی کامل بهترین گزینه کرکره کامپوزیتی است که شکل آن مانند چوب است.

 

پنجره کرکره‌ای

مانند کرکره‌ها، پنجره‌های کرکره‌ای هم نور را وارد اتاق می کند. برای داشتن بیش‌ترین تاریکی از نوارهای 14 سانتی متری به جای نوارهای 7 سانتی متری استفاده کنید.

 

سیستم موتوری

آیا اتاق خواب شما دارای پنجره‌های مرتفع و پنجره‌های سقفی است. یک وسیله باتری خور که دارای یک کنترل از راه دور است و با استفاده از آن           می توانید کرکره‌ها یا شیدها را باز و بسته کنید. به‌منظور استفاده از این سیستم برای پنجره‌های بیش‌تر یا کنترل بیش‌تر باید از سیستم‌های پیچیده‌تر استفاده کنید. 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
anahita در تاریخ 11 فروردین 1393
به نظر من نقش تاریکی در خواب آدم خیلیی موثره و خواب خوب تو زندکی آدم مطلب خوبی بود
مهسا در تاریخ 16 فروردین 1393
استفاده از پنجره های رنگی و حتی رنگ کردن پنجره ها هم میتونه هم نره زیبایی به محیط بده و هم نره عبوری رو کاهش بده
avina در تاریخ 17 فروردین 1393
در معماری ایرانی به جای استفاده از پرده های چندلایه و ضخیم پنجره ها طوری داشته میشد که مایل به آفتاب باشد و برای نورگیری از شیشه های رنگی استفاده میشد

ثبت دیدگاه