Chidaneh.com placeholder image

بازسازی مطب با دکوراسیون چوب و سرامیک!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: کارفرمای این پروژه بازسازی مطب، پزشکی است متبحر که به دلیل افزایش تعداد مراجعین درسال های اخیر، واحد جنبی مطب خود را خریداری نمود تا فضایی بزرگتر و با کیفیت تر دراختیارداشته باشد. صورت مساله تیم طراحی متشکل از حامد بدری احمدی، مرتضی شعبانی فر و پرستو پیرایی در طراحی این پروژه، تجمیع این دو واحد و تبدیل آن به مطبی جدید برای کارفرما بود که در نهایت توانستند با طراحی منحصر به فرد خود عنوان تقدیر شده در نهمین جایزه معماری داخلی ایران را از آن خود کنند. با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنار این پروژه منحصر به فرد در تهران سری بزنیم و با جزییات طراحی آن بیشتر آشنا شویم. 

استودیو معماری بوژگان
طراحی فضای انتظار مطب
استودیو معماری بوژگان

chidaneh ad banner

مشخصات عمومی پروژه بازسازی مطب

  • نام پروژه: بازسازی مطب
  • موقعیت: ولیعصر، تهران، ایران 
  • تیم طراحی: حامد بدری احمدی، مرتضی شعبانی فر، پرستو پیرایی
  • کارفرما: دکتر محمد صمدیان
  • مساحت سایت پروژه: ۱۵۰ متر مربع

استودیو معماری بوژگان
بازسازی یک مطب
استودیو معماری بوژگان

  • متریال های اصلی: چوب، شیشه، سرامیک
  • مهندس یا مشاوره تاسیسات مکانیکی: آرش موجابی
  • شرکت سازنده/ اجرا : حامد بدری احمدی، مرتضی شعبانی فر
  • عکاس: علی دقیق
  • جوایز: تقدیر شده در نهمین جایزه معماری داخلی ایران

استودیو معماری بوژگان
بازسازی یک مطب
استودیو معماری بوژگان

ایده طراحی، نوآوری و مزایای پروژه (مسیر طراحی)

۱. سازماندهی فضایی در بازسازی مطب 

• کارفرمای پروژه بازسازی مطب، پزشکی است متبحر که به دلیل افزایش تعداد مراجعین درسال های اخیر، واحد جنبی مطب خود را خریداری نمود تا فضایی بزرگتر و با کیفیت تر دراختیارداشته باشد. صورت مساله ماهم در طراحی این پروژه، تجمیع این دو واحد و تبدیل آن به مطبی جدید برای کارفرما بود.

استودیو معماری بوژگان
طراحی مطب پزشکی
استودیو معماری بوژگان

• سازماندهی فضایی باتوجه به محدودیت های اجرایی موجود درساختمان که درحال بهره برداری بود، هسته تاسیساتی میانی پروژه حفظ گردید و سرویس مراجعین و آبدارخانه را شکل داد و کلیت پروژه را به دو بخش انتظار و معاینه، تقسیم کرد.

استودیو معماری بوژگان
دکوراسیون چوبی مطب پزشکی
استودیو معماری بوژگان

• فضای انتظار مطب شاید مهمترین بخش مطب برای ما بود. فضایی که بعضا بیماران در مطب های شلوغ پایتخت ساعاتی طولانی را باید در آن سپری نمایند و متاسفانه در اغلب فضاهای مشابه، توجه چندانی به این انتظار ملال آور، نمی شود. تلاش شد این بخش مهم از مطب، فضایی گرم، پویا و جذاب باشد و آگاهانه با تبدیل شدن فضای انتظار به باکسی چوبی، کیفیت ادراک فضایی آن از فضاهای معاینه و ویزیت، متمایز گردید.

استودیو معماری بوژگان
طراحی دیوار گلدانی در مطب
استودیو معماری بوژگان

•اجزائی مانند نیمکت و کانتر منشی حاصل تا شدن و خالی شدن برخی از وجوه این باکس چوبی بود که به پویایی فضای انتظار نیز کمک نمود. این پویایی حتی در چینش صندلی های بیماران هم مورد توجه قرارگرفت و به جای نشستن های اتوبوسی و خطی، آنها را برای مصاحبت و معاشرت رودرروی هم قرار دادیم. ازسوی دیگر حضور گلخانه که درزمان های مختلف می توان سناریوهای مختلف گیاهی برای آن تصور نمود، به جذابیت های این فضا افزود و روح زندگی و شادابی را در فضا تزریق کرد.

استودیو معماری بوژگان
دکوراسیون چوبی مطب
استودیو معماری بوژگان

۲. اتمام طراحی در بازسازی مطب

• قرارگیری پروژه در نزدیکی خیابان ولیعصر در کنار تصمیم ما بر ایجاد کیفیت های بصری برای مراجعین، باعث شد تا گلخانه ای با عرض کم، کل جداره پروژه و نما را پوشش دهد. این گلخانه هم در کاهش آلودگی صوتی نقش موثری دارد و هم به کیفیت های بصری فضای انتظار وپزشک، می افزاید. ازسویی دیگر، به نوعی پیوند دهنده فضای اتاق پزشک و فضای انتظار نیز هست و تداوم آن در طول مسیر این دو فضا، به کیفیت های پروژه می افزاید.

استودیو معماری بوژگان
بازسازی یک مطب
استودیو معماری بوژگان

• در بازسازی مطب فضاهای چهارگانه معاینه ، ویزیت، دستیار پزشک و استراحت پزشکان نیز که در برنامه پروژه پیشبینی شده بود در یک توالی جدارهای، سازماندهی شد. دراین بخش، سبد متریالی فضاها، سفید و آرام دیده شده و برای انسجام کلیت پروژه، اشاره هایی از متریال های فضای انتظار در آن گنجانده شده است.

استودیو معماری بوژگان
بازسازی یک مطب
استودیو معماری بوژگان

با دیدن بخشی از پلان های این پروژه با جزییات بیشتری از طراحی آن آشنا خواهید شد.

برای پیوستن به اهالی فن چیدانه و معرفی پروژه های برجسته ی خود همین امروز اقدام کنید. در سایت ثبت نام کنید و پروژه های خود را وارد کنید تا مخاطب های بی شمار چیدانه آن ها را ببینند و برای انجام پروژه های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی به شما مراجعه کنند. 

منبع: استدیو معماری بوژگان | گردآوری تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه