Chidaneh.com placeholder image

ساخت باغچه چوبی برای کاشت سبزی خانگی

به قلم: تحریریه چیدانه

خودتان بسازید: آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارند مواد مورد نیاز خود، از گوجه و کلم گرفته تا هویج و سبزیجات را از باغچه کوچک خانگی خود برداشت کنند. استفاده از محصولات اورگانیک باغچه خودتان، کار بسیار لذت بخش و هوشمندانه ای است ولی ساخت این باغچه ها جزئیاتی ظریف و متفکرانه دارد که باغچه‌ها را تبدیل به عناصری خاص می‌کند: از انتخاب چوب گرفته تا ساخت آنها با ما همراه شوید تا شما هم بتوانید یکی از این باغچه ها در خانه خود داشته باشید.

 

سرویس خواب بالسا

فکر کردن به برنامه‌ریزی، چیدمان، و مواد و مصالح پیش از شروع کار بسیار مهم است.

یک نفری هم می‌توان این باغچه‌ها را ساخت اما ایده‌آل این است که در تراز کردن و قرار دادن الوارها از دوستی کمک بگیرید.ساخت باغچه‌ها ساده است، اما تراز کردن آن‌ها کمی دشوار است.

عرض این باغچه‌ها را به دلخواه می‌توانید بسازید اما بهتر است عرض این جعبه‌ها کم‌تر از 120 سانتی‌متر ساخته شود تا بتوان به راحتی به مرکز باغچه دسترسی داشت. طول باغچه به شما بستگی دارد.

برای ساخت یک باغچه 120 سانتی‌متر در 240 سانتی‌متر که ارتفاع آن 5 الوار است و دارای یک لبه و یک نیمکت (به استثنای یک سیستم آبیاری) است شما به مواد و ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

مواد

·        15 الوار با سطح مقطع 4 در 4 سانتی متر

·        4.5 الوار با سطح مقطع 2 در 6 سانتی متر

·        50 پیچ چوب

·        40 پیچ مخصوص کف

·        6 پیچ ماشینی، مهره، و واشر

 

ابزار و وسایل ایمنی

·        دستگاه فارسی‌بر کشویی

·        چکش

·        دریل و پیچ‌گوشتی برقی

·        گونیای نجاری

·        اره آهن‌بر یا اره گردبر

·        تراز 180 سانتی‌متر

·        ریسمان بنایی

·        بیل

·        شن‌کش

·        محافظ چشم و گوش

·        دستکش کار

 

1. اگر می‌خواهید بیش از یک باغچه پیش‌آمده در یک ردیف بسازید از ریسمان بنایی استفاده کنید تا آن‌ها را در یک خط مستقیم در امتداد زمین بسازید.
2. با استفاده از یک بیل‌ سطح زمینی که باغچه بر روی آن قرار می‌گیرد را تراز کنید. نیازی نیست کل زمین را مسطح کنید بلکه فقط جاهایی که چوب‌ها قرار می‌گیرند باید مسطح شوند.
3. از گونیای نجاری به عنوان راهنما استفاده کنید تا از مربع شدن باغچه مطمئن شوید. گوشه‌ای از باغچه که ارتفاع آن دو رج (دو تکه چوب) است را انتخاب کنید. آن‌ها را دریل کنید و با پیچ به هم متصل کنید. همین کار را در سه گوشه دیگر باغچه نیز انجام دهید. 
4. مطمئن شوید که چهارگوشه شما مربع است. پیچ کردن تکه‌های چوب به هم را ادامه دهید و در طول کار تراز بودن و مربع بودن باغچه را چک کنید. همه چوب‌ها به یک شیوه و با دو یا سه پیچ به هم متصل می‌شوند.
ارتفاع باغچه را هر چقدر که دوست دارید در نظر بگیرید، اما به یاد داشته باشید که هر چه ارتفاع باغچه بیش‌تر شود هزینه و زمان ساخت نیز افزایش می‌یابد.
5. لبه‌های با سطح مقطع 2 در 6 را در هر 60 سانتی‌متر به بدنه اصلی باغچه وصل کنید. لبه این باغچه‌ها 5 سانتی‌متر از باغچه بیرون می‌زند و به قسمت درونی باغچه وصل می‌شود. این‌که لبه چقدر از بدنه اصلی بیرون بزند به شما بستگی دارد اما سعی کنید هر چهار طرف دارای لبه‌های یکسانی باشند.

6. برای نیمکت، حداقل سه تکیه‌گاه بگذارید (به شکل نگاه کنید). قسمت نیمکت دارای 2 چوب با سطح مقطع 2 در 6 است. قسمت درونی چوب نیمکت بر روی قسمتی با سطح مقطع 4 در 4 قرار می‌گیرد، که در مرحله قبلی انجام شده است، و قسمت بیرونی نیمکت بر روی تکیه‌گاه‌ها سوار می‌شود.

حتما نباید چوب‌ها روکش شوند. در حقیقت برای باغچه‌هایی که در آن‌ها گیاهانی با محصولاتی خوردنی کاشته می‌شوند چوب روکش‌دار توصیه نمی‌شود.

 

 

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محبوبه در تاریخ 04 تیر 1393
چوب خرا نمیشه وقتی بهشون آب میدین؟

ثبت دیدگاه