Chidaneh.com placeholder image

آنچه که برای دکور فروشگاه خود باید بدانیم !

به قلم: تحریریه چیدانه

ترفندهای دکوراسیون: طراحی دکوراسیون فروشگاه، همواره یکی از مهمترین موضوعات آن است. با چیدمان مناسب، اجناس فروشگاه شما به خودی خود فروش می روند و در غیر اینصورت بهترین کالاها در قفسه ها خاک خواهند خورد. هدف از طراحی دکور فروشگاه، صرفا زیبا بودن آن نیست، بلکه ایجاد فضایی برای جلب نظر مشتریان است، به طوری که از گذراندن زمان خود در فروشگاه شما لذت ببرند و تشویق به خرید شوند. طراحان حرفه ای چیدمان فروشگاهها می دانند که حتی یک متر از فضا می تواند محیطی خاص در کمک به فروش شما باشد. بنابراین به پیشنهاد گروه مبلمان نیلپر اگر قصد دارید فروشگاه جدیدی افتتاح کنید و یا آن را مجددا طراحی کنید، لطفا مطالب زیر را مطالعه کنید:

نورپردازی فروشگاه

تابلو فرش ریحان

اولین تصویری که در ذهن مشتری از فروشگاه شما ایجاد می شود، کلیت فروشگاه شماست، یعنی مجموعه‌ی تمام المانهای به کار رفته در آن، از پوششهای دیوار و کف، رنگ غالب فروشگاه و سایر رنگهای مورد توجه، لوازم دکوری، تابلوها و حتی موسیقی که پخش می شود و … ، بنابراین برای ایجاد بهترین تصویر، همه‌ی این موارد باید گویای یک سخن باشد تا بتواند برتری فروشگاه شما را از لحاظ دکوراسیون نشان دهد.

دکوراسیون فروشگاه مدرن

رنگ ها

به گفته مبلمان نیلپر سعی کنید در طرح کلی فروشگاه خود از 2 رنگ بیشتر استفاده نکنید.

  1. رنگ اصلی که می بایست حدود 80 درصد از رنگ تمام فروشگاه را به خود اختصاص دهد که وظیفه ی آن، ایجاد فضایی آرام و دلنشین برای خریداران است.
  2. رنگ دوم یا “رنگ جلب توجه". از این رنگ می بایست در 20 درصد دکور فروشگاه خود استفاده کنید که وظیفه ی آن جلب نظر مشتری در حوزه‌ی قیمت ها، تخفیفات، پیشنهادات، تبلیغات و … می باشد.

طراحی داخلی سفید و کرم

در کشورهای اروپایی و آمریکایی، بین طراحان داخلی و طراحان فروشگاه تفاوت قائل می شوند. طراحی جسورانه و بسیار زیبای یک طراح داخلی اما از روی نا آگاهی می تواند تاثیر زیادی روی فروش شما داشته باشد.

در کشور آمریکا بر روی یک فروشگاه تحقیقی انجام شده است. تصور کنید به مدت دو هفته، پوشش کف و دیوار به رنگ قرمز و کانتر پیشخوان فروشنده نیز قرمز براق باشد . نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داده است که مشتریان آن فروشگاه، کمتر از قبل در آن توقف داشته اند. به همین خاطر است که در بسیاری از فست فودها از این رنگ به عنوان رنگ غالب استفاده می شود. قرمز، مناسب رنگ ثانویه فروشگاه می باشد چرا که می تواند در تصمیم گیری سریع مشتری برای خرید اثر گذار باشد. اما به عنوان رنگ اولیه کاملا خسته کننده است.

طراحی داخلی فروشگاه

انواع چیدمان

نحوه چیدمان، کاملا به اندازه ها و شکل فروشگاه شما بستگی دارد. اما معمولا برای طراحی چیدمان، مهمترین نکته نزدیک بودن و در دسترس بودن کالاها است. معمولا 3 نوع چیدمان در فروشگاهها اجرا می شود. چیدمان شبکه ای( به وسیله جداسازی فضاها)، چیدمان دایره ای و چیدمان آزاد

دکوراسیون رنگی

هرکدام از این چیدمان ها مزایا و معایبی دارد. برای مثال در چیدمان شبکه ای تمام وسایل فروشگاه کنار دیوارها چیده می شوند. از آنجایی که معمولا با دیوارهای کاذب از هم جدا می شوند، می توان از دکورهای متفاوت برای معرفی محصولات استفاده کرد. در این چیدمان، فروش کمی راحت تر است، چرا که کالای اصلی بدون مزاحمت سایر کالاها دیده می شوند.

دکوراسیون داخلی مغازه

 در فروشگاههای با چیدمان دایره ای، خریداران معمولا از یک سمت فروشگاه شروع به دیدن محصولات می کنند و از سمت دیگر به انتهای آن می رسند و به این نحو تمامی محصولات فروشگاه از نظر مشتری می گذرد. اما به دلیل محدودیت هایی از قبیل کمبود فضا، عدم تنوع در چیدمان و … در فروشگاههای بزرگ و خاص از این دو روش استفاده می شود.

مبلمان مدرن

روش چیدمان آزاد

طبق گفته مبلمان نیلپر این روش بیشترین خلاقیت را در چیدمان به شما ارائه می دهد. در این روش، راهرو یا مسیر مستقیمی به چشم نمی خورد و محدودیتی در تردد وجود ندارد. خریداران تشویق به حرکت آزادانه در فروشگاه می شوند، به طوری که با هر چرخش، کالای جدیدی را می یابند. این روش مزایای زیادی دارد بطوری که می توان سبک زندگی واقعی را در این چیدمان ایجاد کرد.

دکوراسیون داخلی سیاه و قرمز

منطقه رهایی از فشار یا منطقه انتقال

معمولا 5 تا 15 قدم ورودی فروشگاه، فضایی است که به آن منطقه رهایی از فشار یا منطقه انتقال می‌گویند. در حقیقت خریدار از شلوغی بیرون از فروشگاه، مثل پارکینگ، خیابان و … وارد فروشگاه می شود و از لحاظ روانی تمرکز خود را از فضای بیرون به فضای داخل فروشگاه، جهت خرید تغییر می دهد. اندازه ی این منطقه وابسته به ابعاد فروشگاه شما می باشد.

همانطور که در ابتدای مطلب راجع به کلیت فروشگاه صحبت شد، دید کلی از فروشگاه شما از جمله نورپردازی، سطح کلاس فروشگاه و … دقیقا در این منطقه ایجاد می شود، یعنی برتری و یا عدم برتری دکوراسیون فروشگاه شما نسبت به رقبا در این منطقه رقم می خورد.

این منطقه نباید شلوغ باشد و به مشتری قدرت انتخاب مسیر را بدهد. توجه داشته باشید که اکثر مشتریان، هرآنچه که فروشگاهها در این منطقه جانمایی می کنند را با دقت نگاه نمی کنند.

طراحی فضای داخلی فروشگاه طوسی و کرم

دیوار قدرت

طبق تحقیقات صورت گرفته در کشور آمریکا، 90 درصد مشتریان پس از ورود به فروشگاه به سمت راست نگاه می کنند و به این سمت حرکت می کنند. بنابراین به اولین دیوار در سمت راست فروشگاه به اصطلاح دیوار قدرت گفته می شود. این ناحیه، یکی از فضاهای بسیار کلیدی در فروشگاه است و در عین حال می تواند از نمای بیرون، نقش ویترین فروشگاه شما را نیز ایفا کند.

کالاهای جدید، کالاهای فصلی و یا کالاهایی که فروش آنها در هر زمان و به هر دلیلی از اهمیت زیادی برخوردار است می بایست در این ناحیه چیده شود. ارائه یک بنر تبلیغاتی کوچک و یا توضیحاتی درباره این محصول که از لحاظ گرافیکی قوی باشد نیز در این منطقه بی تاثیر نیست.

طراحی داخلی فروشگاه خاکستری

سرعت گیر

درست پس از منطقه انتقال، می توانید از یک کنترل کننده روانی سرعت استفاده کنید، به این صورت که، اولین محصولی که مشتری می بیند باید باعث تفکر او و عدم حرکت سریع در فروشگاه شود و درضمن، می توانید با استفاده از یک محصول دکوری که جلب توجه کند، سرعت حرکت مشتری را کند کنید.

درنظر داشته باشید که فروشگاه شما فقط یک دیوار قدرت ندارد، به فروشگاه خود خوب بنگرید و سایر دیوارهای مهم را پیدا کنید و از آنها به خوبی در چیدمان محصولات مهم خود استفاده کنید.

مشتریان خود را زیر نظر بگیرید که در کدام نقطه از فروشگاه شما بیشتر توقف دارند.، از لحاظ روانی این موضوع اثبات شده است: " هرجا که چشم نگاه می کند، پا به آن سمت حرکت می کند. “

فروشگاه خاکستری و سبز رنگ

لوازم دکوری فروشگاه

دقت کنید که شما باید کالای اصلی خود را به فروش برسانید و از متر به متر فضای خود برای این هدف استفاده کنید. هیچگاه برای جانمایی یک محصول دکوراتیو که جزیی از دکور شما به حساب می آید، چیدمان محصولات خود را به هم نزنید و دقت داشته باشید که زیبایی بیش از حد محصولات دکوراتیو شما روی دیده شدن محصول اصلی شما که مقصود ما در این مقاله مبلمان است، تاثیر نداشته باشند.

مبلمان مدرن سفید رنگ

تردد مشتری

در تحقیقات صورت گرفته راجع به رفتار مشتریان و علی الخصوص بانوان، بازه‌ی زمانی که مشتری درحال بررسی محصول برای خرید است و در راهروهای فروشگاه می ایستند، می تواند سایر مشتریان را در خرید با مشکل مواجه کند و حتی آنها را از خرید منصرف کند. در این مواقع مشتری مانع حرکت سایر مشتریان می شود.

برای رفع این مشکل به دو نکته توجه کنید:

  1. مطمئن شوید راهروها اندازه کافی فضا برای تردد داشته باشد
  2. در هنگام بروز این مشکل در فروشگاه های مبلمان، از مشتری تقاضا کنید تا محصول را امتحان کند و به این ترتیب، فضا را برای عبور سایر مشتریان فراهم کنید.

طراحی دکوراسیون فروشگاه

پیشخوان

جانمایی پیشخوان فروشگاه می بایست در فضایی باشد که مزاحمتی برای بازدید محصولات وجود نداشته باشد. لطفا موارد زیر را در فروشگاه خود رعایت کنید:

  1. پس از انتخاب محصول توسط مشتری، مکان مناسبی را برای استراحت ایشان فراهم کنید و حتی الامکان پذیرایی مختصری به عمل آورید.
  2. محل استراحت مشتری به نحوی باشد که اگر خانمی مشتری شما بود بتواند به راحتی و درعین حال با امنیت کافی، کیف و سایر وسایل خود را روی میزی قرار دهد.
  3. جلوی سمت راست فروشگاه شما مکان مناسبی برای قراردادن کانتر فروشندگان نیست. بعضی از فروشگاهها معتقدند جهت احترام به مشتریان این امر نیاز است که شخصی هنگام ورود مشتری به آنها خوشامد بگوید. قابل تحسین است، اما درنظر داشته باشید یک روز شلوغ نزدیک ایام عید نوروز، آیا برای حجم بالای رفت و آمد مشتریان، این امکان وجود دارد؟!!

لطفا پس از مطالعه ی این مقاله، سری به فروشگاه های بزرگ و پرفروش شهر بزنید و مواردی را که مطالعه کردید در آنها جستجو کنید. احتمالا شباهت های زیادی خواهید یافت.

برای داشتن اطلاعات تماس این گروه به پروفایل اهالی فن مبلمان نیلپر در وبسایت چیدانه مراجعه کنید. نمونه محصولات و تولیدات شرکت نیلپر در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

Instangram : nilper.furniture

Telegram : nilper_furniture

منبع: مبلمان نیلپر | گردآوری در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه