Chidaneh.com placeholder image

سقف کاذب، انواع و کاربردها در دکوراسیون داخلی

به قلم: تحریریه چیدانه

سقف: سقف‌ها هم به اندازه دیگر سطوح طراحی داخلی همچون دیوار و کف از اهمیت بالایی برخوردارند. سقف‌ها می‌توانند حیطه‌ فضایی گوناگونی را تعریف کنند و فرم آنها در بسیاری از عملکردها نقش مهمی دارد. آنها می‌توانند سازه‌ای یا کاذب باشند یا حتی وجود نداشته باشند و تنها با محیط و شکل دیوارها خوانده شوند. طراحان داخلی از برخی مصالح برای پوشاندن سقف استفاده می‌کنند اما گاهی هم آنها را نمایان باقی می‌گذارند. یکی از تغییراتی که می‌توان در دکوراسیون داخلی منزل ایجاد کرد، استفاده از سقف‌های کاذب با طراحی‌های خاص و جذاب است. این سقف‌ها به شما کمک می‌کنند چهره‌ای نو به دکوراسیون داخلی منزل‌تان ببخشید و حس و حال کسالت و یکنواختی را از خانه‌تان دور کنید. درواقع سقف‌های کاذب با طرح‌های متنوعی که دارند و همچنین قابلیت نورپردازی‌شان می‌توانند راه‌حلی باشند برای شما که می‌خواهید در زمان کوتاه در دکوراسیون داخلی منزل‌تان تغییری ایجاد کنید.

گروه معماری لوکس آرت
طراحی سقف نشیمن
گروه معماری لوکس آرت

چوب و هنر

مزایای استفاده از سقف کاذب (دلایل استفاده از سقف کاذب)

  • اقتصادی بودن
  • نصب سریع و آسان نسبت به سقف‌های معمولی
  • سبک‌تر بودن نسبت به سقف‌های معمولی
  • قابلیت آسان جابه‌جایی و برداشت سقف
  • امکان راحت در تغییر دکور سقف در آینده
  • امکان نصب چراغ روشنایی در سقف به صورت روکار و توکار
  • امکان تعمیرات آسان‌تر در سقف  
  • امکان ایجاد سقفی کوتاه‌تر برای فضاهای داخلی ساختمان
  • بهبود عایق‌بندی صوتی و ایجاد امکاناتی برای کنترل صوت و جذب آن
  • کاهش مصرف سوخت و انتقال حرارت در صورت اجرای صحیح سقف
  • ایجاد فضای لازم جهت پنهان ساختن و جای دادن تأسیسات ساختمانی و تجهیزات سبک وزن مانند کانال و لوله

[[nid:71280]]

انواع سقف کاذب

سقف کاذب انواع گوناگونی دارد که با توجه به شرایط آب و هوایی، زیبایی، هزینه و موارد دیگر انتخاب و به کار می‌رود. سقف‌های کاذب عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ سقف‌هایی که قابلیت دسترسی به فضای میان سقف اصلی و سقف کاذب را به‌راحتی مهیا می‌کنند و سقف‌هایی که دائمی هستند و برای دسترسی به پشت آنها باید تخریب شوند. به تشریح برخی از متداول‌ترین انواع سقف کاذب و موارد کاربردشان می‌پردازیم.

سقف کاذب رابیتس و اندود

سقف کاذب با رابیتس و اندود

این سقف پرکاربردترین نوع سقف کاذب است. ویژگی مهم رابیتس آن است که اکثر ملات‌ها به آن می‌چسبند و ترک برنمی‌دارند. رابیتس در دو نوع مسطح و برجسته ساخته می‌شود‌. نوع مسطح در دهانه‌های کوچک و نوع برجسته در دهانه‌های بزرگ‌تر به ‌کار می‌رود. برای اندودکاری روی کانال‌های کولر و تأسیسات نیز از رابیتس استفاده می‌شود. استفاده از رابیتس موجب می‌شود ملات به خوبی روی سقف قرار گرفته و سطحی صاف و یکدست (بدون هرگونه ترک‌خوردگی) ایجاد شود.

سقف کاذب پیش ساخته گچی

سقف کاذب با قطعات پیش‌ساخته گچی

شبکه اصلی در این نوع سقف عموما از جنس آلومینیوم است که قطعات گچی در داخل آن قرار می‌گیرد. قطعات گچی را می‌توان روی شبکه چوبی نیز پیچ یا میخ کرد.

سقف کاذب ترکیبی

سقف کاذب ترکیبی

اجرای چند نوع سقف کاذب در کنار هم و در قالب یک طرح هندسی منظم یا نامنظم همراه با شکست و اختلاف سطح را سقف کاذب ترکیبی می‌گویند. برای اجرای این سقف‌ها، طرحی مناسب با سازه‌های سقف کاذب الزامی است؛ بنابراین می‌توان با استفاده از نورپردازی و گونه‌های مختلفی از چراغ‌ها جلوه‌های خاصی را به وجود آورد. سقف کاذب ترکیبی معمولا در فضاهای وسیع اجرا می‌شود؛ چون جلوه زیباتری پیدا می‌کند.

سقف کاذب تیغه ای

سقف کاذب تیغه‌ای یا  لوور

سقف‌های کاذب و آکوستیک آلومینیومی تیغه‌ای یا لوور در رده سقف‌های متحرک، باز و دکوراتیو بوده و نمای قابل رؤیت آن تشکیل‌شده از تیغه‌های ایستاده و موازی است که بین آنها خالی است. لوور زیرمجموعه مهمی از سقف‌های کاذب نواری را تشکیل داده و با توجه به عدم کاهش حجم، شکست صوت، تنوع در نوع پوشش و طیف رنگ‌بندی، قابلیت اجرای سه‌بعدی و قوسی و نورپردازی از سطح و از پشت در این گروه گزینه‌ای ایده‌آل برای اماکن عمومی، تجاری و … است.

سقف کاذب گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم جزء سقف‌های دکوراتیو است. این سقف با استفاده از ورق‌های آلومینیوم و آهن یا ورق‌های آلیاژی تولید می‌شود. در صورتی که از ورق‌های آهنی استفاده شود، می‌توان این سقف را با آبکاری نقره‌ای و طلایی عرضه داشت. به سقف گریلیوم، سقف باز هم گفته می‌شود؛ زیرا بعد از نصب سقف، چیزی که رویت می‌شود، خانه‌های مربع و مستطیل‌شکلی است که به‌طور پیوسته در کنار هم قرار گرفته‌اند و هیچ پوششی در داخل یا پشت‌شان وجود ندارد و پشت سقف و تاسیساتی که کار شده است به خوبی دیده می‌شود؛ به همین جهت معمولا پشت سقف را معمولا به رنگ مشکی رنگ‌آمیزی می‌کنند و بعد از اجرای سقف گریلیوم چراغ‌های مخصوص که مختص به سقف گریلیوم طراحی و تولید می‌شود، نصب می‌شوند.

سقف کاذب آسمان نما

سقف کاذب آسمان‌نما – سقف کاذب تصویردار

سقف کاذب آسمان‌نما ایده نوینی در زمینه دکوراسیون داخلی بوده که از نظر بصری پنجره‌ای زیبا رو به طبیعت و آسمان را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. سقف آسمان‌نما درواقع تلفیقی از سقف کاذب مشبک و تصاویر آسمان با بالاترین کیفیت تصویر به صورت کاملا ضد آب است که قابلیت نصب در بسیاری از مکان‌های اداری، دفاتر کار، بیمارستان‌ها ( بخش کودکان، پرتودرمانی و … )، لابی هتل‌ها، لابی مجتمع‌های مسکونی و … را خواهد داشت.

سقف کاذب باریسول

سقف کاذب باریسول

سقف باریسول از ورق‌های PVC غیر قابل اشتعال تشکیل شده که با کمک حرارت به آن استحکام می‌بخشند و به وسیله ریل‌های خاصی، دور دیوارهای آن حاشیه‌بندی می‌شوند. مقاومت در برابر آب و بخار، سهولت و تمیزی سیستم نصب و همچنین امکانات نورپردازی‌های متنوع و مختلف از جمله مزیت‌های باریسول است. اما شاید مهم‌ترین مزیت باریسول این است که دست طراح را برای ایجاد هر نوع فرم دوبعدی و سه‌بعدی باز می‌گذارد.

معماري و دكوراسيون داخلي رازنگر
کناف سقف پذیرایی
معماري و دكوراسيون داخلي رازنگر

از چه سقف کاذبی در چه فضایی استفاده کنیم؟

عوامل متعددی بر انتخاب سقف کاذب تاثیر می‌گذارد؛ برای مثال اینکه نیاز به دسترسی به بالای سقف دارید یا خیر؟ آیا فضای مربوطه رطوبت دارد؟ کاربری فضا چیست؟ نحوه نورپردازی در سقف کاذب چگونه است؟ یا اینکه بخش مورد نظر سقف کاذب گران‌قیمت است یا خیر؟ که با پاسخ به این سوالات و بررسی خصوصیات انواع سقف کاذب می‌توان مورد مناسب را انتخاب کرد.

اگر قصد بازسازی یا تغییر دکوراسیون منزل تان دارید و به دنبال مجریانی در زمینه اجرای سقف کاذب هستید، شرکت های فعال در این زمینه در اهالی فن چیدانه در کنار شما خواهند بود.

منبع: مجله منزل | نویسنده: بهاره قدیر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه