Chidaneh.com placeholder image

انواع سنگ فرش حیاط، طراحی فضای سبز رویایی!

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی محوطه: چشم‌هایم را می‌ببندم و با خود تجسم می‌کنم در چمنزاری وسیع و سرسبز راه می‌روم. صدای آواز پرندگان را می‌شنوم، طبیعت را استشمام می‌کنم و حالا از کوه با استقامت بالا می‌روم و تخته‌سنگ‌ها را رد می‌کنم. اطراف را جست‌وجو می‌کنم، هیچ است و هیچ و من در مدرنیته غرقم؛ تجربه سطحی صاف و هموار و عاری از هر عنصری اضافه… . قدم برمی‌دارم و سراغ رویایی دیگر می‌روم. می‌خواهم این احساس را با خود به خانه برده و هر روز یاد رویای شیرینم را برای خود زنده نگه ‌دارم.

طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان
طراحی محوطه و حیاط منزل
طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان

سرویس خواب بالسا

شاید به نظر شما سنگ فرش عنصری جذاب در محوطه‌سازی نباشد ولی باید گفت که می‌تواند نقش مهمی در فضای خارجی رویایی شما ایفا کند. وقتی برای قدم زدن، بازی، ورزش و استراحت کردن در حیاط خانه خود هستید یا در حال گذر از شهر به داخل خانه از حیاط عبور می‌کنید، اجازه دهید این فضا با بهترین شکل کف اجرا شود. سنگفرش‌ها به‌طورکلی به دو نوع تقسیم می‌شوند؛ بافت نرم در آنها شامل چمن و گیاهان پوششی است و سطوح سخت بتن، آجر، سنگ و سنگریزه هستند که در ظاهر خشن‌ترند ولی نگهداری ساده‌تری دارند. متریال چوب هم بین بافت نرم و سخت است.

دفتر معماری اکسپوز
فضای سبز ویلا
دفتر معماری اکسپوز

سنگ فرش حیاط: چمنزار کوچکی در حیاط من

زمانی که چمن را به‌عنوان متریال کف حیاط خود انتخاب می‌کنید، ببینید که توقع شما از رنگ و شادابی چمن خصوصا در زمستان و حتی کارکرد آن به‌عنوان تزیین یا راه رفتن در حیاط چیست. برای کاشت واریته مناسب با محل زندگی و نیازهای خود، زمان کاشت و نحوه نگهداری با فرد متخصصی مشورت کنید. معمول‌ترین بذر چمن بذر هلندی است. بد نیست این را هم بدانید که نگهداری چمن کمی هزینه‌بر و سخت است؛ چراکه با موجودی زنده سروکار دارید که باید نیازهایش را تأمین کنید. جاپای سنگی برای مسیر عبوری در نظر بگیرید تا از خراب و له شدن چمن جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی: چمن مصنوعی یا چمن طبیعی، کدام بهتر است؟

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
محوطه سازی با پرگولا
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

سنگ فرشی از جنس سنگ!

سنگ بهترین مصالح برای سنگفرش حیاط است و به علت تنوعی که در بازار دارد، دست‌تان را در انتخاب باز می‌گذارد. می‌توانید از قطعه‌های منظم یا شکسته آن استفاده کنید. اشکال مختلف سنگ‌های شکسته در اندازه‌های مختلف محوطه چهل‌تکه‌ای خلق می‌کند. برای استفاده از قطعات با فرم منظم در تنظیم راه‌راه‌های ردیف‌ها دقت کنید؛ چراکه در نمایش اندازه حیاط در ذهن تأثیرگذار است. سنگ‌ها را به‌صورت فاصله‌دار، خشکه‌چین یا حتی به فرم شطرنجی در کف استفاده کنید. در این صورت درزهای پرشده از خاک زراعی طبق شرایط مساعد، محیطی برای رشد گیاهان ریز خودرو مثل خزه و جلبک می‌شود. ترکیب سنگ و گیاه چهره زیبایی به حیاط‌تان می‌دهد و به‌زودی می‌بینید که پرندگان روی آن حرکت می‌کنند و شما زیستگاه کوچکی برای حشرات و جانوران کوچک ایجاد کرده‌اید.

مطلب پیشنهادی: سنگ فرش حیاط خانه، انواع سنگ گرانیت در محوطه!

گروه معماران مدام
محوطه سازی با آبنمای سنتی
گروه معماران مدام

سنگ فرش حیاط: خشت پخته را از دست ندهید!

خانه‌تان را تازه بازسازی کرده‌اید؟ پس شک نکنید این برای شما گزینه‌ای عالی است؛ چراکه می‌توانید از آجرهای قدیمی و دیوار تازه تخریب شده خود برای کف حیاط استفاده کرده، مبلغی از هزینه‌های‌تان را ذخیره و خاطره‌ها را حفظ کنید! آجر از مواد غیرزنده رسی، سیمانی و ماسه آهکی ساخته شده و این پتانسیل را دارد که طرح‌های گوناگون و هندسی بسیاری به وجود آورد. چند طرح آن هم به نام طرح آجرنما، زنبیلی، قفل در هم و چپ و راست معروف هستند.

کاشی و سرامیک آپامه
مبلمان فضای باز
کاشی و سرامیک آپامه

حضوری لعاب‌دار در سنگ فرش حیاط

کاشی از سفال و در اصل خاک رس ساخته شده و سرامیک از جنس مواد جامد غیر آلی است که لعاب روی آنها ماده‌ای شفاف است. کاشی و سرامیک‌ها در اندازه، طرح و رنگ‌های متنوع وجود دارند که قطعا شما را شیفته خود می‌کنند. برای سنگفرش حیاط باید از نوع مناسب کف و با مقاومت بالا استفاده کنید تا در برابر تنش‌های محیطی و ضربه از بین نروند. آنها را در بخشی از کف به کار ببرید که در زمان عبور و مرور در باران و برف مشکلی ایجاد نکنند.

سهراب رفعت
نورپردازی محوطه و نمای خارجی ویلا
سهراب رفعت

سنگ فرش حیاط: این سطح خاکستری بی‌غل و غش!

بتن برای سطوح صاف و بدون شکل مناسب‌تر از آجر و سرامیک است. نگهداری از آن آسان است و مقاومت بالایی دارد. شاید فکر کنید که بتن متریالی صنعتی و نامناسب برای حیاط منزل است ولی با الگو و طرح‌هایی مانند استفاده از سنگ‌های ریز و رنگی قبل از خشک شدن سیمان، خشونت آن را خنثی کنید! برای سطوح می‌توانید از قطعات بتنی پیش‌ساخته یا بتن درجا استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: سنگ فرش های بتنی، مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه شما!

فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا
فضای سبز حیاط خانه
فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا

خرده‌هایی از سنگ در زیر پای‌مان

سنگریزه نیز تا حدودی حس طبیعی با خود همراه دارد، یادآور ساحل و سنگریزه‌های لب دریاست. سنگریزه‌های طبیعی دارای شکل مدور و صاف هستند و از فرسایش و خرد شدن سنگ‌های رودخانه‌ای و دریا به وجود می‌آیند ولی انواع تیز و زاویه‌دار که به نام نخودی و بادامی نیز شناخته می‌شوند، درون کارخانه به اندازه‌های خاصی خرد می‌شوند. تنوع از نظر اندازه، شکل و رنگ در این متریال بسیار بوده و ارزان‌قیمت نیز هستند. سنگریزه به‌عنوان ماده طبیعی، نفوذ آب به لایه‌های پایین‌تر داشته و یخ‌زدگی و لیز خوردن ندارند. کمی متفاوت باشید؛ چند سنگ بزرگ را در کف و به‌صورت پراکنده کار کرده و فضای مابین‌شان را با شن و سنگریزه پر کنید.

گلخانه کونیکا
فضای سبز خانگی
گلخانه کونیکا

جمعی از متریال در حیاط

با ترکیب متریال مختلف در فضای حیاط، می‌توانید ماهیت هر بخش را تعریف کنید. فضای نشستن، زمین بازی و مسیرهای پیاده‌روی و گذر با هم متفاوت‌ هستند. استفاده از سنگریزه در کنار قطعات سنگ و موزاییک، فضایی خشک و جدی را برای نشستن ایجاد می‌کند. اگر کف حیاط از چمن باشد یا فضای مابین سنگ و موزاییک با گیاه و چمن پر شود، حس نرمی و قدم زدن را القا می‌کند؛ پس مناسب بازی و قدم زدن است.

هفت طرح مینیاتور
فضای سبز در حیاط منزل
هفت طرح مینیاتور

خطوط منحنی در طرح سنگ فرش حیاط

برای داشتن فضایی ارگانیک در کنار گل‌ها و گیاهان، سنگ فرش را به اشکال طبیعی به کار ببرید. فرم‌های ارگانیک و طبیعی باعث نزدیک شدن فضای حیاط شما به محیط طبیعی می‌شود. قرار گرفتن خطوط منحنی و شکسته در مجاورت خطوط صافی که در دیوارها، ستون و سقف دیده می‌شود، جذابیت بصری دارد.

شرکت پارس طراحان بانیک
نورپردازی فضای سبز
شرکت پارس طراحان بانیک

سنگ فرش حیاط: مرا به مقصد هدایت کنید!

ایجاد مسیر گذر در حیاط خانه، مسیر را نشان می‌دهد و شما را از در ورودی خانه به مکان مورد نظر که می‌تواند حیاط پشتی یا ورودی ساختمان باشد، هدایت می‌کند. شکل گذرگاه بر ماهیت حرکت اثر می‌گذارد. در حیاط‌های بزرگ فرم مارپیچی گذر، جذابیت و رمزآلودی بیشتری را القا می‌کند. استفاده از چوب و سنگریزه در این مسیر برای آهسته کردن حرکت و لذت از فضا ایده‌آل بوده و سنگ‌های حجیم و تراش‌نخورده در مسیر گذر جادویی‌ هستند. بدانید خطوط موازی گذر به آن عمق داده و خطوط عمود آن را پهن‌تر نشان می‌دهد.

چند نکته پایانی درباره انتخاب سنگ فرش حیاط:

  • متریال و مصالح را همخوان با گیاهان و المان‌های دیگر انتخاب کنید. مراقب باشید هماهنگی حفظ شود؛ خصوصا در سطوح کوچک کلیت فضا شلوغ نباشد.
  • چوب به‌عنوان ماده طبیعی همخوان با گیاهان است و برای موارد خاص، می‌تواند در کف به کار رود.
  • درصورتی‌که کف حیاط شما صاف و هموار است، به‌راحتی می‌توانید از قطعات بزرگ سنگفرش‌ها استفاده کنید.
  • سنگ گرانیت و دیگر انواع صیقل‌خورده به علت لیز بودن و یخ‌زدگی برای کف حیاط پیشنهاد نمی‌شود.
  • مصالح مخلوط جذاب هستند ولی راه رفتن روی آنها می‌تواند پاها را خسته کند؛ خصوصا زمانی که کاملا با هم متفاوت باشند.
  • سنگ‌کاری با سطوح برآمده و فرورفته برای حرکت دوچرخه، کالسکه کودک، معلولان و سالمندان مناسب نیست. 

 

در همین ارتباط بخوانید:
محوطه سازی باغ و ویلا، مسیرهایی که شما را غافلگیر می کنند!
۸ ایده طراحی جذاب برای فضاهای کم عرض در حیاط

منبع: مجله منزل | نویسنده: صدف حقیقت

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه