Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون صنعتی، سبکی ارزان اما بسیار شیک!

به قلم: تحریریه چیدانه

سبک صنعتی به عنوان یکی از متفاوت ترین و جسورانه ترین سبک های موجود در طراحی معاصر دکوراسیون داخلی از محبوبیت بسیار بالایی رو به روست. این سبک تا مدت ها به عنوان یک سبک مستقل شناخته نمی شد، اما کم کم به دلیل عدم وجود تظاهر در آن و جذابیت بصری ناشی از وجود سطوح کاربردی، معماری بدون روکش و استفاده از اشیای یافته شده و بازمصرف شده، توجه‌ ها را به خود جلب کرد. در این مطلب از وب سایت چیدانه با شما هستیم تا به طور مفصل به بررسی و معرفی سبک دکوراسیون صنعتی بپردازیم.

سبک صنعتی چیست

سرویس خواب بالسا

سبک صنعتی چیست؟

شاید بتوان ریشه شکل گیری سبک صنعتی را رونق طراحی صنعتی در سال های اخیر دانست، چیزی که در پی تلاش برای تبدیل کارخانه ها، انبارهای قدیمی و همین طور ساختمان های متروک به فضاس مفید شهری شکل پیدا کرد.

سبک صنعتی دارای حالتی کاری است که موجب درگیر شدن و تحت تاثیر قرار گرفتن احساسات شما می شود و از آنجایی هم که از مصالح ساده ‌ای در آن استفاده می گردد، می ‌تواند تا جای ممکن کم‌ هزینه اجرا شود. این سبک با کاهش دادن همه چیز تا اصل و اساس خود، هماهنگی زیبای کاربری و فرم خالص را به نمایش می ‌گذارد. سبک دکوراسیون صنعتی، حالتی بی ‌تظاهر و ساده دارد و به همین دلیل هم انتخاب شیک و منحصر به فردی به حساب خواهد آمد.

دکوراسیون صنعتی

ویژگی های دکوراسیون صنعتی

اصولا سبک صنعتی نیز مانند هر سبک دکوراسیونی دیگری ویژگی های مخصوص به خود را دارد که در ادامه به طور کامل به آنها می پردازیم:

عرفان شریف نژاد: عکاس
منزل خانم لشگری
عرفان شریف نژاد: عکاس

استفاده از وسایل کاربردی در سبک صنعتی

به طور کلی باید بگوییم که در سبک صنعتی وسایل کمی وجود دارد و از مصارف غیر ضروری نیز خبری نیست. در این اثاثیه خطوط قوی و مشخصی وجود دارد و نشانی از زرق و برق هم در آنها دیده نمی ‌شود. شما می توانید در سبک صنعتی منزل خود، وسایل جدید را با وسایل قدیمی ترکیب کنید. سمساری‌ ها، بازارهای دست دوم و حراج ‌های خانگی را بگردید و از بررسی اثاثیه انداخته شده کنار پیاده ‌رو خجالت نکشید.

یکی از نکات اصلی در این سبک استفاده دوباره و متفاوت تری از وسایل قدیمی است، این یعنی در سبک صنعتی، جعبه ‌های چوبی تبدیل به میز می‌ شوند، کمدهای فلزی قدیمی برای انبارکردن مورد استفاده قرار می‌ گیرند و نردبان‌ های کهنه نیز نقش قفسه را پیدا می ‌کنند.

در واقع باید بگوییم که سبک صنعتی مرز میان زباله و گنج را محو کرده و در میان روزمره ترین وسایل نیز کاربرد و زیبایی لازم را به نمایش می گذارد. در این سبک شما با وسایلی رو به رو می شوید که فرم‌ های جالب و خطوط قوی دارند، از میزهای ماشین ‌تحریر گرفته تا پیچ و مهره‌ های بزرگ، همه و همه می ‌توانند بر قدرتی که مشخصه این سبک است اضافه کنند. اگر کمی کهنه باشند هم که چه بهتر.

رنگ سبک صنعتی

رنگ های مورد استفاده در سبک صنعتی

احتمالا وقتی به رنگ ‌های صنعتی فکر می‌ کنید، در وهله اول خاکستری و بعد از آن نیز سفید و مشکی به ذهنتان خواهد آمد. با وجود این که طیف رنگی در این سبک باید محدودتر از سایر سبک ‌ها باشد، ولی در پالت رنگی این سبک هم جای حرکت و ایجاد تنوع وجود دارد. تنها چیزی که باید به آن دقت داشته باشید این است که تعادل را رعایت نموده و زیاده روی نکنید.

پیشنهاد ما این است که کار خود را با پس‌ زمینه ‌ای خنثی شروع کنید که ته مایه سردی هم داشته باشد. بعد از آن نیز می‌ توانید کمی لیمویی، نارنجی، ارغوانی یا یک رنگ اشباع دیگر به آن بیفزایید. اگر هم تصمیمتان این است که از همان رنگ خاکستری استفاده کنید، در درجه آن تنوع به خرج دهید.

 این یعنی برخی جاها روشن ‌تر، برخی تیره ‌تر و برخی را نیز در میانه ‌های طیف نگه دارید. بدین ترتیب فضا از حالت تک ‌بعدی خارج خواهد شد. به خاطر داشته باشید که به دلیل تاکید و توجه ویژه سبک دکوراسیون صنعتی به مصالحی همچون سیمان و فلزهای بافت ‌دار و شاید حتی کمی زنگ ‌زده، معمولا در این سبک، رنگ های یکدست شکسته می شوند.  

فضای سبک صنعتی

فضای باز در سبک صنعتی

ریشه سبک صنعتی در بناها و فضاهای بسیار بزرگی همچون غار دیده می شود، فضاهایی مثل انبارها، سوله ‌ها و هم چنین کارخانه‌ ها. به همین دلیل هم انتظار می رود که یک نقشه وسیع و آزاد، بخش مهمی از طراحی این سبک را شامل شود. بر اساس این سبک، یک سقف بلند می تواند اتاق ‌های بزرگ را به هم متصل ‌کند، اتاق‌ هایی که هر یک برای چند منظور، مثل آشپزخانه و اتاق غذاخوری و اتاق نشیمن، استفاده می ‌شوند.

عرفان شریف نژاد: عکاس
منزل خانم لشگری
عرفان شریف نژاد: عکاس

استفاده از فلز در سبک صنعتی

به خاطر داشته باشید که تنها متریال ثابت و همیشگی در سبک صنعتی، فلز است. فلزاتی همچون حلبی، فولاد، آهن و آلومینیوم، علاوه بر ایجاد فضایی تمیز و کاربردی، بدون بیش از حد مجلل نشان دادن فضا موجب شیک تر شدن آن نیز خواهند شد، شیک هستند. توصیه ای که برایتان داریم آن است که از فلزات سرد با روکش مات یا کمی پتینه‌ کاری استفاده کنید. سبک صنعتی هیچ گونه زرق و برقی ندارد، به همین دلیل هم شما می توانید در کنار همه فلزها از مواد دیگری مثل سنگ و چوب استفاده کنید تا حس حال گرم تر و متفاوت تری را در منزل خود به وجود آورید.

وسایل تزئینی سبک صنعتی

وسایل تزئینی سبک صنعتی

تابلوهای قدیمی کنار جاده، آثار انتزاعی و مجسمه‌ های تلفیقی و… هم می توانند از جمله وسایل تزئینی سبک صنعتی به شمار آیند. در واقع باید بگوییم که این، ریسک و خطر کردن است که به این سبک جذابیت می ‌بخشد. اشیای پیدا شده مثل چرخ ‌های گاری یا دستگیره‌ های بزرگ شیر آب را می‌ توان به دیوار‌ها آویخت و یا آنها را روی قفسه ‌ها گذاشت تا تصویر گرافیکی قدرتمندی به وجود بیاورند.

توصیه ای که برایتان داریم این است که هر وقت شک داشتید، بدانید که همیشه می‌توانید به سراغ عکس‌های سیاه و سفید بروید. از حاشیه‌ های عریض و قاب‌ های بسیار ساده را نیز از یاد نبرید.

سبک صنعتی منزل

معماری قابل مشاهده در سبک صنعتی

از نظر معماری یک اتاق به سبک صنعتی هیچ چیزی برای تصور کردن باقی نمی‌گذارد. معمولا در چنین اتاقی زیرساخت ‌ها کاملا نمایان هستند و حتی مجراهای داخلی هم به خوبی دیده می ‌شوند. دیوارهای ناتمام، پنجره‌ های خالی و تیرهای بیرونی، اسکلت ساختمانی که این فضا را ساخته نشان می‌ دهند، همه و همه مواردی هستند که به خوبی در سبک صنعتی قابل مشاهده خواهند بود.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
لاله در تاریخ 11 مرداد 1393
ایده اون صندلی پیچی ها رو خیلی دوست داشتم .

ثبت دیدگاه