Chidaneh.com placeholder image

انواع شومینه و روش ساخت آنها

به قلم: تحریریه چیدانه

شومینه: تشعشع نور و گرما شومینه را تبدیل به مرکز خانه کرده است. اگرچه تفکر معاصر در مورد شومینه تغییر کرده است و آن از یک جز اصلی تبدیل به یک عنصر زیبایی‌بخش شده است، اما انواع شومینه‌ها هنوز هم از عناصر جذاب در معماری یک خانه هستند. شومینه‌های مدرن دارای تعداد مشخصی عناصر طراحی مشترک هستند که هر کدام از آن‌ها از سوی آیین‌نامه‌های ساخت منازل مسکونی اعمال می‌شود.
وجود این محدودیت‌ها تاثیر یکسانی بر انواع شومینه‌ ها گذاشته است و باعث شده تا بیش‌تر آن‌ها دارای مقیاس و نسبت‌های مشخصی باشند. در این مطلب با چیدانه همراه شوید.

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای پروژه فشم
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

قالیشویی ادیب

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای پروژه فشم
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

بخش های اصلی انواع شومینه

سطح شومینه، آتشدان و دودکش (انواع شومینه‌های مدرن با سوخت ژلاتین نیاز به دودکش ندارند).
اجزای دیگر مانند محفظه چوب و طاقچه بالای شومینه، به شیوه‌هایی جذاب و مدرن ساخته می‌شوند.
با بزرگ‌ کردن و کوچک‌ کردن بخش های اصلی شومینه می‌توان به انواع مختلفی از انواع شومینه رسید. بیایید با سطح شومینه شروع کنیم.

مطلب پیشنهادی: تغییر چهره انواع شومینه برای استقبال از فصل سرما

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی پاسداران
استودیو پر

سهیل زندآذر
منزل آقای عباسی و خانم خداشناس
سهیل زندآذر

 سطح انواع شومینه

شومینه‌های با سوخت چوب در جلو و پیرامون دهانه خود نیازمند یک سطح غیر قابل احتراق هستند.آیین‌ نامه‌ های ساختمان حداقل اندازه‌ای را برای اندازه سطح شومینه در نظر گرفته‌اند که این اندازه با اندازه دهانه انواع شومینه نسبت مستقیمی دارد. بنابراین هر چه دهانه شومینه بزرگ‌ تر باشد سطح آن به همان نسبت باید بزرگ‌ تر شود.   

مطلب پیشنهادی: کرسی، گرمابخش دکوراسیون خانه ایرانی!

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی عباس آباد
استودیو پر

بزرگ‌کردن سطح انواع شومینه

یک شومینه سه‌ وجهی و باز مانند عکس بالا بیش از یک شومینه تک‌ وجهی نیازمند یک سطح بزرگ است. در شومینه زیر معمار از اندازه واقعی هم فراتر رفته و یک سنگ بزرگ و یک‌ تکه را به‌عنوان سطح شومینه در نظر گرفته است. یک سطح بزرگ وزن شومینه را در اتاق بیش‌تر کرده و آن را تبدیل به عنصر بصری مسلط در فضا می‌کند. این شومینه بزرگ فضای اتاق را به دو قسمت تقسیم کرده است.
با چه روشی شومینه با منظره این اتاق هماهنگ شده است؟
مجموعه‌ای از شکل‌های ال گونه منسجم که شومینه را تشکیل داده‌اند مفهوم بزرگ‌کردن را به نتیجه منطقی آن رسانده‌اند: طاقچه بالای شومینه نیز بزرگ است؛ این طاقچه از سنگ زیرین شومینه جلوتر آمده است و از سطح زیرین شومینه جدا شده و دودکش نزدیک به زمین باعث شده است تا منظره بیرون را بتوان از درون فضای آتشدان دید.    
زمان استفاده: وقتی که می‌خواهیم شومینه قسمت مهم و برجسته‌ای از خانه ما باشد و یا فضای ما آن‌ قدر بزرگ باشد که به چنین شومینه‌ ای نیاز داشته باشد.

مطالب بیشتر: مدل شومینه، از حالا فکر زمستونت باش!

شومینه به عنوان جداکننده فضا

کوچک‌کردن سطح انواع شومینه

رویکرد مشابه دیگر کوچک‌ کردن سطح شومینه است. در این عکس این شومینه متناسب با فضای اتاق طراحی و ساخته شده، و نورپردازی اتاق به‌ گونه‌ای است که تمام توجه به فرم و حالت شومینه جلب می‌شود. هم‌چنین هیچ تزئین اضافه‌ای در این شومینه دیده نمی‌شود و خطوط به کار رفته در آن ساده و مستقیم هستند. وقتی چنین شومینه‌ ای در چنین اتاق ساده‌ای به کار گرفته می‌شود این نور شومینه است که به اتاق زندگی می‌بخشد.

زمان استفاده: وقتی می‌خواهیم تمرکز فقط روی آتش انواع شومینه باشد نه شکل و تزئینات آن.

مطلب پیشنهادی: شومینه الکلی جایگزینی بی دردسر برای شومینه های سنتی

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسماعیل پور
حسین گلیار

[[nid:314772]]

آتشدان انواع شومینه

دهانه‌ای که آتش در آن شکل می‌گیرد آتشدان نام دارد. در انواع شومینه‌ های با سوخت چوب، اندازه دهانه اندازه دودروی دودکش را تعیین می‌کند: هر چه دهانه بزرگ‌ تر باشد دودرو نیز باید بزرگ‌ تر باشد. این فضا هم‌چنین میزان آتش قابل دیدن را تعیین می‌کند.

مطالب بیشتر: 10 شومینه مدرن، خانه را بی دردسر گرم کنید!

دفتر معماری محمد رضا کهزادی
طراحی و اجرای ویلای توسکا
دفتر معماری محمد رضا کهزادی

بزرگ‌کردن آتشدان انواع شومینه

استفاده از انواع شومینه‌ های گازی این امکان را به وجود می‌آورد که بتوان آن‌ها را بدون محدودیت‌های موجود در آیین‌ نامه‌های مربوط به شومینه‌ های با سوخت چوب طراحی و اجرا کرد. شومینه‌ های گازی سوخت پاکیزه‌ای دارند، گرد و غبار کمی تولید می‌کنند، به‌ سرعت روشن و خاموش می‌شوند، و نگه‌داری از آن‌ها راحت است. وقتی از یک آتشدان خطی استفاده می‌کنید، می‌توانید فضای بیش‌تری در اتاق را با نور آتش روشن کنید؛ امکانی که در شومینه‌ های با سوخت چوب وجود ندارد.  
زمان استفاده: استفاده درست و کنترل‌شده از شومینه، همان‌طور که در عکس می‌بینید، تاثیر بسیار خوبی در فضا به جا می‌گذارد. آتشدان بزرگ گرمای زیادی در اتاق ایجاد می‌کند، به همین دلیل در استفاده از این نوع آتشدان‌ها در فضاهای کوچک دقت کنید.

مطالب پیشنهادی: انواع شومینه های مدرن در دکوراسیون داخلی

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی منزل مسکونی قیطریه
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

کوچک‌کردن آتشدان انواع شومینه

شومینه‌ ای که در کنار استخر عکس بالا قرار گرفته است کاملا کوچک شده است. این شومینه کاملا هم‌ سطح با زمین طراحی شده و وقتی خاموش است شبیه قسمتی از فضای کف می‌شود که دارای بافتی تیره است (شبیه قسمت‌های تیره روی دیوار ساختمان). وقتی شومینه روشن است، آتش آن همچون مجسمه‌ ای رقصان می‌شود که کنتراست فوق‌العاده زیبایی با آب استخر ایجاد می‌کند.
زمان استفاده: فضای بیرونی ساختمان بسیار مناسب انواع شومینه‌ های کوچک و مسطح است. از این نوع شومینه برای هر نوع سوختی چوب، ژل، و گاز می‌توان استفاده کرد.

دودکش شومینه

ابعاد و تناسبات دودکش قبل از هر چیز براساس نوع آن تعیین می‌شود. در شومینه‌های با سوخت چوب، حداقل اندازه دودرو براساس دهانه آتشدان تعیین می‌شود. هر چه دهانه بزرگ‌ تر باشد، دودرو نیز باید بزرگ‌ تر شود. در شومینه‌ های گازی، نوع و اندازه دودرو براساس سلیقه تولید‌ کننده طراحی می‌شود، اما به طور کلی دودرو کوچک‌ تر و انعطاف‌ پذیرتر از سایر اجزای شومینه است.

مطلب پیشنهادی: تزیین شومینه در تابستان، 10 ایده برای یک فضای خالی

گروه معماری داخلی طرح نو
طراحی دکوراسیون داخلی
گروه معماری داخلی طرح نو

 

بزرگ‌کردن دودکش شومینه

دودکش شومینه‌ ای که در عکس می‌بینید کل دیوار یک سمت اتاق نشیمن را به خود اختصاص داده است. در این شومینه سنگ‌های بیش‌تری نسبت به آن‌چه در آیین‌نامه‌ها قید شده است در فضای غیر قابل احتراق پیرامون آتش‌دان به کار رفته است، اما این تعداد زیاد سنگ شومینه را بر فضا مسلط کرده و آن را تبدیل به عنصر اصلی اتاق نشیمن کرده است. هم‌چنین این شومینه دارای چارچوب‌های سنگی است که هم به آن زیبایی بخشیده است و هم باعث شده تا شومینه بتواند وزن سنگ‌ها را تحمل کند.
زمان استفاده: ایجاد تمرکز بر روی شومینه در اتاق و برجسته‌ کردن مواد و مصالح به کار رفته در آن.

مطالب پیشنهادی: کدام مدل شومینه مناسب دکوراسیون منزل شماست؟

کوچک‌کردن دودکش انواع شومینه

در عکس زیر تشخیص این‌ که دودکش کجا قرار گرفته است کار دشواری است، بدون اضافه‌ کردن هیچ‌ گونه عنصر ساختاری و نیز استفاده از یک عنصر خطی کوچک در دیوار شومینه زیبایی و سادگی فوق‌ العاده‌ای در فضا ایجاد شده است و تورفتگی بالای شومینه فضایی برای قراردادن چند شی تزئینی فراهم کرده است.

زمان استفاده: وقتی نمی‌خواهید شومینه عنصر اصلی و مسلط اتاق شما باشد. 

مطالب بیشتر: مدل شومینه های جدید، تو فصل سرما خونه باید گرم باشه!

فضای نگهداری از چوب‌ها در انواع شومینه

کسی که برای گرم‌ کردن خانه خود در زمستان از چوب استفاده می‌کنند ارزش داشتن فضایی برای نگهداری از این چوب‌ها را به خوبی درک می‌کند. نه‌ تنها وجود چنین فضایی در خانه جلوه متفاوتی به آن می‌ دهد، بلکه دیگر نیازی نیست برای تامین هیزم چندین ساعت در بیرون از خانه وقت بگذرانید و در هوای سرد به‌ دنبال چوب‌های خشک بگردید.

در این عکس می‌بینید که فضای نگه‌داری از چوب‌ها چگونه در تعادلی با پنجره سمت چپ قرار گرفته است و رنگ‌ مایه‌های گرم چوب‌ها با سطح خاکستری شومینه هماهنگ شده است. توجه کنید که سطح شومینه با کف‌ پوش‌های چوبی هم‌تراز شده‌اند، اما کل عرض دیوار اتاق را در برگرفته‌اند.
زمان استفاده: در صورت امکان (براساس نوع سوخت شومینه)، فضای نگهداری از چوب‌ها را بزرگ بگیرید. نه‌تنها چوب یک پس‌زمینه زیبا ایجاد می‌کند، بلکه بسیار کاربردی هم هست.

مطالب بیشتر: تزیین شومینه های خاموش با ایده های ساده اما تماشایی

استودیو پر
عکاسی خانه مسکونی کوچه اولیا
استودیو پر

 بزرگ‌کردن دودکش شومینه

یک دودکش چوبی بزرگ و مسطح کنتراست زیبایی با آتشدان از جنس استیل که پشت آن به رنگ سیاه در آمده ایجاد کرده است. ساختار افقی آتشدان هم‌چنین با سطح سنگی شومینه در هماهنگی کامل است. چوب‌های روشن بالای شومینه حس خوبی در فضا ایجاد کرده‌اند و در عین حال رنگ‌های تیره موجود در آتشدان هماهنگی خوبی با دیگر عناصر اتاق دارند. مبلمان ساده و نورهای سقفی با عناصر ساختاری شومینه تناسب دارند.

مطالب پیشنهادی: 7 آتشدان یا شومینه فضای باز گرمابخش حیاط خانه!

شومینه گازی با ظاهری غیر متعارف

شومینه‌ ای که در عکس بالا می‌بینید گازی است و تخته‌ سنگ گرانیتی زیر آن حدود 55 کیلوگرم وزن دارد. روکش استیل دودکش از دهانه پشت بام تا اتاق امتداد یافته است، و گرچه بسیار بزرگ است، اما در برابر تخته‌ سنگ سنگین‌ وزن شومینه بسیار سبک و ظریف ساخته شده است. آتش این شومینه در بین دودکش استیل و تخته سنگ طبیعی شناور است.

مطالب بیشتر: هواگیری شوفاژ، فقط 5 مرحله تا گرم شدن خانه!

بزرگ‌کردن آتشدان و دودکش و برداشتن سطح جلویی شومینه

این شومینه بدون سطح جلویی است و دارای یک آتشدان عریض و یک دودکش بزرگ است. هدف معمار این ساختمان استفاده از امکانات موجود بوده است و در نهایت به کنتراست بسیار زیبایی از آتش و آب، و نور و تاریکی رسیده است. شومینه این فضا آنقدر بزرگ است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مطالب پیشنهادی: مخفی کردن شوفاژ و رادیاتور با 10 ترفند دکوراسیونی!

استودیو معماری نیارش سبز
طراحی و اجرا دکوراسیون پنت دوبلکس
استودیو معماری نیارش سبز

بزرگ‌کردن آتشدان و حذف کردن سطح جلویی شومینه

 سطح جلویی شومینه در این اتاق حذف شده است و عرض دودکش بسیار بزرگ طراحی شده است. به همین دلیل شومینه این اتاق تمام توجه‌ ها را به خود جلب می‌کند. وجود یک آتشدان بسیار بزرگ این امکان را فراهم کرده که کل دیوار تبدیل به فضای شومینه شود و معمار این ساختمان از سنگ‌های بافت‌دار‌، زمخت، و زیبا بر روی سطح بیرونی آن استفاده کرده است. هم‌چنین تعادل زیبایی میان آتش موجود در شومینه و سنگ‌های خاکستری پیرامون آتشدان به وجود آمده است.

مطلب پیشنهادی: رادیاتور قرنیزی چیست؟

بزرگ کردن و کوچک‌کردن برای خلق شومینه ای جذاب

شما را با این عکس تنها می‌گذاریم چراکه فکر می‌کنیم شومینه موجود در عکس بالا اکثر مفاهیمی که درباره آن‌ها با شما صحبت کردیم را در خود جای داده است. از آن‌جایی که این شومینه در فضای بیرونی کار گذاشته شده است نیازی به هواکش در آن نیست و به همین دلیل دودکش آن حذف شده است. آتشدان این شومینه بسیار کوچک است و با سطح پیرامونی خود هم‌تراز است. سطوح پیرامونی شومینه با فضای نشیمن اطراف خود ترکیب شده‌ است. معمار این ساختمان چراغ‌های آویز، میز، و نیز فضای نشیمن را بسیار بزرگ طراحی کرده‌ است. تمامی عناصر موجود در این فضا دارای طراحی نامتعارف و جذابی هستند.

برای ساخت شومینه می توانید به طراحان و سازندگان شومینه در اهالی فن چیدانه مراجعه کنید.

مطالب بیشتر: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه