Chidaneh.com placeholder image

تعمیر خانه؛ نو و زیبا شدن دکوراسیون عید از همین امروز!

به قلم: نرگس مهردادیان

تعمیر خانه نقش مهمی در نگهداری ساختمان‌های امروزی دارد. هنگامی‌که مدت طولانی از عمر خانه می‌گذرد، برخی قسمت‌های آن فرسوده و خراب می‌شود یا نیاز به تنوع در خانه احساس می‌شود. همیشه تعویض خانه ممکن نیست؛ در این شرایط بهترین کار، تعمیر منزل است. منزلی که در آن ساکن هستید و حس تعلق بیشتری در آن دارید. تعمیرات منزل می‌تواند به‌ صورت جزیی چون تعمیر مبلمان یا لکه گیری رنگ‌های آسیب دیده دیوار یا به‌طور کلی‌تر چون تعویض کف پوش‌های آسیب دیده، نقاشی ساختمان، تعمیرات اجزای سرویس بهداشتی و حمام یا گاه حذف و اضافه کردن دیوارها انجام ‌شود. حجم تعمیرات در خانه‌های مختلف باتوجه به میزان خرابی و بودجه صاحب خانه تغییر می‌کند. در این مطلب از چیدانه تمامی راهکارهای تعمیر خانه که به‌سادگی و حتی توسط خودتان موجب نو و زیبا شدن فضای خانه می‌شود، آمده است، با ما همراه باشید…

خانه
تعمیر خانه

تعمیر خانه در ایران

عمر مفید ساختمان‌ها در کشورهای پیشرفته 100 سال است اما در ایران به 20 تا 30 سال کاهش پیدا می‌کند. امروز تعداد بالای ساخت و ساز در ایران موجب پایین آمدن کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها و رونق گرفتن تعمیر خانه شده است. مالکان با بالا رفتن سن خانه برای برطرف کردن آسیب‌ها و تعمیرات خانه اقدام می‌کنند. بی‌توجهی به تعمیرات به موقع باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی چون گرفتن لوله‌ها و آسیب‌های رطوبتی می‌شود.

سرویس خواب بالسا

مطلب مرتبط: رفع نم و رطوبت دیوار و سقف ساختمان

انتخاب سبک

انتخاب سبک و راهکارهای تعمیر خانه

هنگام تعمیرات خانه، ابتدا باید در مورد سبک دکوراسیون تصمیم‌گیری کنید. اینکه می‌خواهید سبک دکوراسیون خانه همان چیزی که بوده بماند یا تغییر کند. ابتدا تعیین کنید که می‌خواهید دکوراسیون خانه به سبک مدرن، کلاسیک یا نئوکلاسیک باشد. سپس دنبال اجزای مبلمان و رنگ هایی باشید که دکوراسیون قبلی شما را تکمیل کرده و به سبک مورد نظرتان نزدیک می‌کند. بعد از تصمیم گیری در مورد سبک دکوراسیون به‌دنبال راهکارهایی برای تعمیر خانه باشید. راهکارهایی که در تعمیر رنگ دیوار و اجزای مبلمان به شما کمک می‌کند.

استفاده مجدد

استفاده مجدد از وسایل در تعمیرات منزل

بعضی مواقع به‌صرفه تر است به‌جای تعویض وسایل خراب شده یا قدیمی با تعمیر و تغییر جزیی، از آن‌ها در فضایی دیگر از خانه استفاده کنید. هنگام تعمیر خانه ابتدا ببینید از کدام مبلمان یا وسایل قدیمی می‌توانید استفاده کنید. شاید بعضی از صندلی‌ها قابل رنگ کردن باشند یا با تعویض قاب یک تابلوی هنری بتوان بار دیگر از آن استفاده کرد. می‌توانید پرده‌های کتان را رنگ کرده یا پارچه رومبلی کاناپه سالم‌تان را تغییر دهید. 

بیشتر بخوانید: تعمیر مبل شکسته، 6 راهکار برای استفاده دوباره!

صندوق

گاهی هم هنگام تعمیر خانه می‌توانید با تعمیر و تغییر کاربری وسایل قدیمی، تغییری زیبا در خانه‌تان ایجاد کنید. برای مثال خرابی های صندوق قدیمی اتاق‌خواب را تعمیر کرده به عنوان میز قهوه‌خوری در نشیمن استفاده کنید یا میزهای بلند قدیمی را کوتاه کرده و به‌عنوان بین مبلی استفاده کنید.

در چیدانه بخوانید: آینه های شکسته، خلق یک اثر هنرمندانه با تکه‌های دور ریز آینه

تعمیر بخش های خانه

تعمیر بخش‌های مختلف خانه

لازم است چند سال یکبار تعمیر خانه انجام شود چراکه آسیب‌های کوچک و بزرگ به‌مرور جمع شده و خانه شما را کهنه نشان می‌دهد. در این بخش می‌گوییم که چگونه آسیب‌های بخش‌های مختلف خانه خود را حتی با صرف هزینه کم تعمیر کرده و زیبایی ظاهر خانه‌تان را حفظ کنید:

تعمیر نما

تعمیر نمای بیرونی منزل

یکی دیگر از راه‌کارهای تعمیرات منزل، تعمیر نمای بیرونی است که تاثیر زیادی در‌ دید اولیه مخاطب دارد. توجه داشته باشید که اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید تعمیر نمای بیرونی باید با موافقت همه ساکنین انجام شود و هزینه زیادی ‌دارد. اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید می‌توانید تنها بخشی از نما که آسیب دیده را با مصالحی شبیه به مصالح موجود جایگزین کنید، نما را شست و شو داده و تمیز کنید. یا اگر نمای خانه سیمانی است و نمی‌خواهید برای سنگ یا آجر کردن آن هزینه کنید، می‌توانید با رنگ‌های مخصوص نما را رنگ کنید. این نوع تعمیرات هزینه پایین‌تری نسبت به تعویض کامل نمای بیرونی خانه دارد.

تعمیر حیاط

تعمیر حیاط و ورودی خانه

حیاط و ورودی تاثیر زیادی در روحیه و نمای کلی خانه دارد. اگر موزاییک کف ورودی و حیاط شما آسیب دیده بهتر است با تعویض قطعه‌های آسیب دیده یا تعویض کل آن با سنگ فرش، آجرهای نسوز یا کفپوش‌های جدید پوشش کف را تعمیر کرده و ورودی خانه‌تان را مرتب کنید. اگر حیاطی گلی یا سیمانی دارید و قصد ندارید برای تعمیرات خانه زیاد هزینه کنید می‌توانید مرز باغچه را با استفاده از سنگ از دیگر بخش‌های حیاط مشخص کرده و سطح زمین را با سیمان یکدست و صاف بپوشانید. 

مطلب مرتبط: روشی ساده برای تعمیر خراشیدگی کفپوش پارکت و لمینت

تعمیر ورودی

اگر در حیاط باغچه دارید آن را چمن‌کاری کرده و با کاشت گل‌های زیبا و جدید حس طراوت و تازگی بیشتری را مهمان خانه‌تان کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در ورودی خانه گلدان و گیاهان سبز و شاداب قرار دهید. با این تغییرات ساده فضای خانه‌ای که سال‌ها در آن زندگی کرده‌اید دلنشین‌تر ‌کنید.

تعمیر نشیمن

تعمیر خانه: سالن پذیرایی و اتاق نشیمن

سالن پذیرایی و اتاق نشیمن از مهم‌ترین بخش‌های خانه هستند که اعضای خانواده وقت زیادی را در آن کنار یکدیگر یا مهمانان می‌گذرانند. اگر رنگ دیوارها کدر یا وسایل کهنه شده‌، پف دسته‌ و تشک مبل خوابیده یا دیوارها نمای زیبایی ندارند باید آن‌ها را تعمیر کرد. 

دیوارها را رنگ کنید، در انتخاب رنگ جسورانه عمل کرده و تنها از رنگ‌های سفید، شیری یا کرم استفاده نکنید. با تهیه رنگ، قلم‌مو، فرچه و غلتک مخصوص می‌توانید حتی خودتان دیوارها را رنگ کنید. توجه کنید که راحت‌ترین وسیله برای رنگ‌ کردن دیوارها، غلتک است. 

کلیدهای برق را تعمیر و آن‌ها که درست نمی‌شوند را تعویض کنید.

تعمیر نشیمن دو

وسایلی که دارید را تعمیر کنید، برای مثال روکش مبلمان و صندلی‌ها را تعویض و گلدان‌های سفالی و سرامیکی را رنگ کرده یا قاب تابلوها را تعمیر و رنگ کنید. برای تعمیر مبلمان و وسایل چوبی ابتدا سطح آن‌ها را با سنباده یکدست کنید و با دستمال، گرد و غبار آن را بگیرید. سپس جاهای کنده شده و سوراخ‌ها را با بتونه‌ مخصوص پر کرده و صبر کنید خشک شود. در آخر آن را چند دست رنگ کنید تا یکدست شود و حدود یک تا سه هفته بسته به جنس رنگ در جایی بدون گرد و غبار بگذارید تا کاملا خشک شود. 

در تعمیر خانه به نورپردازی پذیرایی و نشیمن توجه کنید، چراکه نبود نور مناسب باعث دلگیر و سرد به نظر رسیدن فضا می‌شود، پس لامپ‌های آسیب دیده را تعویض و نورپردازی‌های ناقص را تکمیل کنید.

حواستان به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در فصل های گرم و سرد نیز باشد. کارهایی مثل هواگیری شوفاژ، تنظیم فشار پکیج و سرویس کولر گازی را به تاخیر نیاندازید.

تعمیر آشپزخانه یک

تعمیر آشپزخانه

آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم خانه است که تقریبا تمام افراد خانواده بخشی از وقت خود را در آن می‌گذرانند در نتیجه باید فضایی زیبا و بدون نیاز به تعمیر داشته باشد تا به‌راحتی بتوان در آن کار کرد. می‌توانید از کاشی‌های جدید برای کف و دیوار آسیب دیده آشپزخانه استفاده کنید یا اگر هزینه تعویض کاشی‌ و سرامیک‌ها برای شما زیاد است آن‌ها را تعمیر کنید. برای این‌کار ابتدا درز کاشی‌ و سرامیک‌ها را با دوغاب پر کرده، سپس تمیز کنید و ورقه‌های مخصوص ضد آب با طرح‌‌های متنوع کاشی و سرامیک روی آن بچسبانید یا با رنگ و شابلون طرح دلخواهتان را روی آن ایجاد کنید.

مطلب مرتبط: کاشی های لق را به آسانی تعمیر کنید!

علاوه بر این حواستان به وسایل و تجهیزات آشپزخانه نیز باشد تا در صورت درست کار نکردن به موقع آن ها را تعمیر کنید. برای مثال:

همواره به یاد داشته باشید که برای تعمیرات منزل نیز پیشگیری بهتر از درمان است. پس قبل از اینکه وسیله ای برایتان دردسر درست کنید، سرویس و تعمیر آن را از قلم نیاندازید. 

تعمیر آشپزخانه دو

تعمیر کابینت‌ها که بیشترین فضا را در آشپزخانه‌ اشغال کرده، بسیار مهم است. لازم نیست حتما هزینه زیادی برای تعویض کابینت‌ها صرف کنید، می‌توانید از ورقه‌های روکش کابینت در طرح و رنگ‌های متنوع استفاده کرده یا اگر کابینت‌ها چوبی است با رنگ‌ و جلا دهنده آن را تعمیر کنید. وسایل برقی آشپزخانه که خراب شده را هم تعمیر کنید

مطلب مرتبط: تعمیر کابینت آشپزخانه، از هزینه های اضافی بکاهید!

تعمیر سرویس

تعمیرات خانه در حمام و سرویس بهداشتی

سرویس‌ها برخلاف باور برخی از بخش‌های کاربردی و مهم خانه هستند. برای تعمیر آن‌ها ابتدا ایرادات لوله‌کشی را برطرف کرده و در صورت جابجایی آن را توسط فرد متخصص انجام دهید. می‌توانید کف و دیوار را با کاشی‌های جدید کار کنید یا تنها کاشی‌های آسیب دیده را تعویض کنید. همچنین می‌توانید از کاشی‌هایی که قابلیت چسبیده شدن روی کاشی‌های قبلی را دارند، استفاده کنید. تجهیزات سرویس بهداشتی از قبیل توالت، فرنگی، روشویی و شیرآلات و  آینه را تعمیر کرده و آن‌ها که قابل تعمیر نیستند را تعویض کنید. اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید برای تعمیر کف و دیوار سرویس‌ها هم می‌توانید مانند آشپزخانه از ورقه‌های روکش کاشی و سرامیک مخصوص سرویس استفاده کنید.

مطلب مرتبط: تعمیرات سرویس بهداشتی: راهکارهای ساده و سریع!

تعمیر خواب

تعمیر خانه: اتاق‌ خواب

اتاق‌ خواب‌ فضایی برای ایجاد آرامش پس از انجام کار روزانه است و باید هنگام تعمیر خانه به آن‌ هم توجه شود. اگر رنگ دیوار اتاق خواب آسیب دیده، آن را رنگ کنید. برای این کار بهتر است از رنگی آرام‌بخش که کسل‌کننده هم نباشد استفاده شود چراکه گاه اتاق‌خواب برای مطالعه هم استفاده می‌شود. اگر تخت شما آسیب دیده می‌توانید خودتان آن را تعمیر کرده و رنگ کنید. اگر تخت‌تان چوبی یا ام دی اف است، خودتان می‌توانید با رنگ، غلتک، قلم‌موی نرم و سنباده آن را رنگ کنید، اما برای رنگ کردن تخت فلزی از متخصص کمک بگیرید چراکه باید رنگ جدید در کوره‌های‌ مخصوص حرارت ببینند.

بالکن

تعمیر و زیباسازی بالکن

اگر در خانه یا آپارتمان‌تان بالکن دارید، پیشنهاد می‌شود هنگام تعمیر خانه، بالکن را هم تعمیر کنید. اگر کف بالکن آسیب دیده می‌توان قسمت‌های آسیب دیده را تعویض یا کف و دیوارها را رنگ کنید. یا اگر در بالکن گلدان و مبلمان دارید آنها را تعمیر و رنگ کرده و گلدان های بدون گل را مجددا گلکاری کنید.

هزینه تعمیر

برآورد هزینه تعمیر خانه

هزینه تعمیر خانه باتوجه به بودجه صاحب خانه، میزان خرابی ساختمان، جابجایی دیوارها یا متریال کاربردی تعیین می‌شود. برای مثال اگر در خانه‌ای لوازم  فنی ساختمان چون لوله‌کشی یا برق‌کشی مشکلی نداشت می‌توان هزینه تعمیر خانه را برای جزییات داخلی صرف کرد. برای برآورد هزینه‌های تعمیر خانه باید از کارشناسان کمک گرفت. این کارشناسان در بیشتر موارد چون اجرای کف پوش، کابینت، نقاشی ساختمان، آهنگری، کاغذ دیواری، لوله کشی، گچ کاری و اجرای سقف کاذب نیروهای اجرایی دارند که هزینه هریک با توجه به قیمت متریال کاربردی و دست مزد اجرا برآورد می‌شود.

تعمیردو

مواردی که هنگام تعمیر منزل باید در نظر گرفته شود

  • بررسی میزان آسیب‌های داخلی و ظاهری و اولویت بندی تعمیر آن‌ها
  • برآورد هزینه‌های تعمیر خانه به‌طور شفاف برای تصمیم‌گیری درمورد میزان و جزییات تعمیرات
  • استفاده از نیروهای متخصص برای تعمیر قسمت‌هایی که از عهده خودتان خارج است
  • سرعت اجرای بالا در عین حفظ کیفیت
  • اتمام به موقع تعمیرات خانه
خانه دو

حرف آخر

بهترین راهکار برای تعمیر خانه اینست که در ابتدا خرابی لوله کشی یا آسیب های رطوبتی را برطرف، سپس همان وسایلی که دارید را تعمیر، نو و تمیز کنید یا با تعویض بخش‌های آسیب دیده و رنگ آمیزی جدید، حس و حال تازه‌ای به فضای خانه خود ببخشید. هنگام تعمیر خانه بهتر است جابجایی یا تخریب دیوارها و سطوح آخرین ایده‌ای باشد که به ذهن‌تان می‌رسد چراکه این‌کار به هزینه زیادی نیاز دارد. شما هم اگر قصد انجام تعمیرات خانه خود را دارید با کمک این مطلب می‌توانید به سادگی دست به تعمیر منزل خود زده و فضای قدیمی و آسیب دیده خانه‌تان را نو و زیبا کنید. 

در این زمینه بیشتر بخوانید: لیست تعمیرات ساختمان؛ چند قدم قبل از بازسازی!

نویسنده: مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
info_37917 در تاریخ 11 بهمن 1395
سلام برای تغییر در دکوراسیون خانه خود و دریافت انواع خدمات تاسیساتی ، تعمیراتی من به شما تیم نوین خانه را پیشنهاد می کنم که با 10 سال سابقه کار بهترین خدمات را یه شما عرضه می کنند. https://goo.gl/qzUHe5
آیدین در تاریخ 17 دی 1396
سلام.ما یک خونه داریم که تو مازندران هست.می شه گفت ویلا.خونه ما ۸ سال ساخته ما خیلی خیلی بد ساخته.به نظر شما تحتیاج به بازسازی داره یا تغییر دکوراسیون؟چقدر خرج بر می دارخ؟

ثبت دیدگاه