Chidaneh.com placeholder image

گل سینره برای سفره هفت سین، چطور نگهداری کنیم؟

به قلم: سمانه زارعی

هر سال نزدیک عید که می ­شود افراد با سلیقه به فکر تهیه وسایل لازم برای هفت سین خود هستند و برنامه ­ریزی می کنند که چه چیزهایی را در هفت سین استفاده کنند. گل و گیاه جزئی جدایی ناپذیر از سفره هفت سین ما ایرانی ­هاست. به جز سبزه که حضور حتمی در سفره ­های هفت سین دارد، گل هایی مانند لاله، سینره، سنبل و… در هفت سین استفاده می ­شوند. در این مطلب به شما توضیح می­ دهیم که چطور یک گل سینره شاداب و سرحال داشته باشید.

 

تابلو فرش ریحان
نگهداری از گل سینره

گل سینره برای سفره هفت سین

این روزها جلوی هر گل­فروشی پر از گل­ های مختلف نوروزی شده است. گل سینره هم یکی از این گل­ های زیباست که با رنگ­ های مختلفی که دارد خودنمایی می­کند. ممکن است این گل را بارها دیده باشید و خریده باشید ولی نامش را ندانید و یا اینکه چطور باید از آن نگهداری کنید. در ادامه شرایط نگهداری این گل توضیح داده ­ایم.

مطلب پیشنهادی: گل­های بهاری، 16 گل برای استقبال از بهار!

 

گل سینرر

گل سینره، بیشتر بشناسید!

گل سینره یا سینرر اسم فارسی آن است و نام انگلیسی ­اش Cinerariaاست. سینره (Pericallis Hybrid) از خانواده Compositaeاست. این گیاه یک یا دوساله است. اگر تجربه نگهداری این گل را دارید دیده­ اید که پس از اینگه همه گل­ ها باز می ­شوند کم کم رو به پژمردگی می ­رود. این مسئله طبیعی است و دوام گیاه همینقدر است.

گل سینره، انواع مختلفی دارد و براساس اندازه گل به سه نوع تقسیم می­ شود:

1.سینرر هیبرید گل درشت

2.سینرر ستاره­ای

3.سینرر پرگل و پاکوتاه

 

گیاه سینره

گل سینره، چه رنگ ­هایی داره؟

تنوع رنگی این گل هر فردی را به خرید آن تشویق می ­کند. گل سینره در انواع رنگ­ های: سفید، آبی، صورتی، بنفش و دورنگ وجود دارد. در تزیین سفره هفت سین به تنوع رنگی و هماهنگی رنگ اجزای مختلف هفت سین توجه کنید.

گلدهی این گل در بهار و تابستان است. اواخر زمستان تا اوایل بهار آن را می­ کارند. برای تحریک گلدهی، گیاه نیاز به سرمای حدود 10 الی 13 درجه دارد و 5 تا 6 هفته سرمادهی برای گل دهی گیاه مناسب است. تعداد گل­ ها زیاد است و برگ­ هایی بزرگ و پرزدار و شبیه خیار دارد. این گل شبیه گل میناست. بعد از اینکه تمام گل­ها باز می ­شوند دوره گلدهی تمام می­ شود. 

 

مطلب پیشنهادی: گیاهان گلدار، انواع گل های زینتی برای حیاط!

 

رنگ های گل سینره

شرایط نگهداری گل سینره، اینارو لازمه بدونی!

آبیاری:

 رطوبت را دوست دارد و نیاز آبی آن نسبتا بالاست. مه پاشی هر روزه آن را شاد نگه می­دارد. خاک گلدان نباید خشک شود. اگر برگ­ ها قهوه ­ای و خشک شوند یعنی رطوبت کافی به آن نرسیده است. بهتر است از قسمت زیرگلدانی آبیاری شود. یعنی می­ توانید در زیرگلدانی آب بریزید تا آب از سمت زهکش جذب ریشه شود. آبیاری بیش از حد ریشه را می ­پوساند.

 

دما: 

بعد از سرمادهی که برای گلدهی گیاه لازم است گیاه نیاز به دمایی بالاتر دارد. بهترین دما برای رشد و نگهداری گیاه 18 الی 24 درجه است. کاهش دما تا 13 درجه را تحمل می ­کند. در دمای بیش از 24 درجه باید میزان آبیاری را افزایش داد. به طور کلی بهتر است گیاه سینره را در قسمت خنک ­تر خانه نگهداری کنید.

 

خاک:

خاکی که موادغذایی کافی دارد و سبک است برای گیاه سینره مناسب است. ترکیبی از خاک باغچه، خاک مغذی و خاک برگ می­ تواند بستر مناسبی برای رشد این گیاه باشد. به زهکش خاک و گلدان توجه کنید. زیرا آبیاری با استفاده از زیرگلدانی باید فضای کافی برای جذب آب را داشته باشد.

 

نور: 

نور مستقیم باعث سوختگی برگ­های گیاه سینره می­ شود. در نتیجه آن را در معرض نور مستقیم نگذارید. فضایی با نور کافی و غیرمستقیم بهترین حالت برای این گیاه است. پشت پنجره با لایه ­ای از پرده و یا با فاصله ­ای از نورمستقیم جای مناسبی است.

 

گیاه سینره برای عید

گیاه سینره برای عید، خودم می تونم بکارم؟

اگر می خواهید گل سینره را خودتان بکارید و برای عید آماده کنید؛ لازم است بذر گل سینرر را حدود 9 ماه و در شرایط ایده ­آل 5 تا 6 ماه زودتر از بهار بکارید تا در عید به گلدهی برسد. اوایل تابستان بذرها را در جعبه و با خاک نرم و خاکبرگ سیلیس دار بکارید. به دلیل اندازه کوچک بذرها حدود 2 میلی­متر خاک روی آن قرار بگیرد کافی است. محل کاشت بذر خنک و سایه باشد. در هنگام آبیاری بذر باید از افشانه استفاده کنید تا بذرها جابه ­جا نشوند.  بعد از اینکه بذر رشد کرد و دو برگ داد آن را بازکاشت کنید طوری که فاصله جوانه ها بیشتر باشد و پس از کمی بزرگ­تر شدن آن را به گلدان منتقل کنید.

 

گیاه سینره در حیاط

گلدان گیاه سینره، رنگ بهار را به حیاط بیاورید!

اگر به دنبال تزیین و زیبایی محوطه و حیاط خانه خود هستید. می­ توانید تعدادی گلدان گیاه سینره را خریداری کنید و در بخش ­های مختلفی از حیاط قرار دهید. با تنوع رنگی که این گیاه دارد، شادابی و سرزندگی را به فضا اضافه می­ کنید. اگر می خواهید خودتان سینرر را بکارید و در حیاط قرار دهید. می­ توانید از فلاورباکس­ های مستطیلی استفاده کنید تا یک سطح بزرگی از گل های رنگی داشته باشید.

 

کلام آخر:

برای کاشتن گیاه سینره به موارد گفته شده در این مطلب توجه کنید. هنگام خرید این گیاه گلدان­ هایی را بخرید که گل­ های نیمه باز و غنچه دارند تا گلتان مدت زمان بیشتری زنده بماند. برای خرید مطمئن به فروشگاه ­های معتبر در زمینه گل و گیاه سر بزنید و یا خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.

اهالی فن چیدانه در تهیه انواع گل و گیاه در کنار شما هستند.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه