Chidaneh.com placeholder image

مدل پرده مینیمال؛ سبکی شیک، مدرن و آرامش‌بخش

به قلم: نرگس مهردادیان

دکوراسیون به سبک مینیمال بهترین سبک برای داشتن خانه‌ای آرامش‌بخش، دلباز، روشن و ساده است. از ویژگی‌های دکوراسیون مینیمال به‌کار بردن وسایل، مبلمان و پرده ساده و طراحی خطوط ساده در سقف و دیوارها است. این نوع طراحی ساده و منظم باعث ایجاد فضای بازتری در خانه و دور از بهم‌ریختگی و شلوغی می‌شود که موجب تمرکز و آرامش بیشتر افراد خانه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون مینیمال استفاده از نور طبیعی است. مدل پرده‌ مینیمال پیرو همین سبک پرده‌ای ساده، بدون تزیینات و طرح و نقش‌، با قابلیت تنظیم نور ورودی و کاربردی است. پرده‌های مینیمال اغلب به رنگ‌های سفید، کرم یا رنگ‌های خنثی چون طوسی و خاکستری است که می‌تواند ظاهری شیک، مدرن و آرام‌بخش در فضای خانه ایجاد ‌کند. در مطالب قبلی در مورد انواع پرده خانه به‌طور کامل صحبت کردیم، در این مطلب از چیدانه به معرفی سبک پرده مینیمال، انواع آن، خصوصیات و مزایای این سبک کاربردی، شیک و زیبا می‌پردازیم. با ما همراه باشید…

مینیمال1
مینیمال2
مینیمال3

خصوصیات سبک مینیمال

مینیمالیسم سبکی ساده، حداقلی و کاربردی است. این سبک با جلوگیری از به‌کار بردن تزیینات و جزییات اضافی باعث ایجاد سادگی و بالابردن کارایی می‌شود. در معماری و دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال با طراحی ساده و حذف تزیینات، فضا آرامش‌بخش و کارآمد می‌شود. همچنین استفاده بهینه از تکنولوژی‌های مختلف در این سبک موجب افزایش کارایی و راندمان اجزای دکوراسیون داخلی می‌شود. دکوراسیون به سبک مینیمال، معمولا دلباز، پرنور و ساده است. در این سبک دیوارها و کف، ساده و بدون طرح و نقش شلوغ بوده و از مبلمان ساده و مدرن استفاده می‌شود. به‌منظور جلوگیری از سرد و بی روح شدن فضا در این سبک از تابلوهای نقاشی و قاب عکس‌های رنگارنگ روی دیوارها استفاده می‌شود که رنگ و روح تازه‌ای به خانه بخشیده و در عین حال نظم و سادگی فضا هم حفظ می‌شود.

چوب و هنر
سبک

سبک پرده مینیمال

سبک پرده مینیمال نیز طبق ویژگی‌های این سبک ظاهری مدرن و ساده داشته و باید استفاده از آن راحت و ساده باشد. مدل پرده مینیمال برخلاف پرده‌های کلاسیک چند لایه، معمولا تنها یک لایه بوده و فضای کمی از اتاق را اشغال می‌کند. معمولا سبک پرده‌ مینیمال طرح و نقش خاصی نداشته یا تنها طرح و نقش‌هایی محو و پراکنده دارد تا سادگی سبک مینیمال حفظ شود. همچنین به کار بردن تکنولوژی و مکانیزم‌های مختلف در پرده‌های مینیمال و مدرن، موجب افزایش کارایی، راندمان و سادگی استفاده از آن‌ها می‌شود. این پرده‌ها دارای قابلیت تنظیم نور بوده و با استفاده از آن‌ها می‌توان به سرعت و ساده نور ورودی فضا را تنظیم کرد.

خصوصیات

خصوصیات پرده‌های مینیمال ساده اما جذاب

هر چند که در دکوراسیون مینیمال از وسایل تجمل گرایانه و اشیا زینتی استفاده نمی‌شود اما این نوع طراحی نیز قوانین خاص خود را دارد. در پرده‌های این سبک نباید از رنگ‌های مختلف استفاده کرد و بیشتر از ترکیب رنگ سفید با یکی از رنگ‌های بژ، خاکستری یا مشکی استفاده می‌شود. در سبک مینیمال به‌طور کلی اشیا تزیینی کنار گذاشته نمی‌شوند بلکه تنها در مکان‌های معدود و با وسایل ساده و در عین حال جذاب، جلوه‌ای خاص به فضای خانه داده می‌شود. به‌طور کلی پرده‌های سبک مینیمال معمولا از مواد و پارچه‌های طبیعی و ساده، در رنگ‌های روشن، خنثی و آرام‌بخش، بدون چاپ و نقش و نگارهای پر زرق و برق ساخته می‌شوند که ازین طریق می‌توان شکوه و جذابیت خاص و بی‌نظیری در فضای ایجاد کرد و به معنای واقعی سبک مینیمال یعنی سادگی همراه با جذابیت رسید.

پارچه

پارچه‌ها و رنگ‌های مناسب پرده مینیمال

متریال و پارچه‌های مورد استفاده در پرده‌هایی به سبک مینیمال معمولا پارچه‌هایی با بافت متراکم، سطح صاف و از متریال‌های طبیعی چون؛ چوب، بامبو، کتان، پنبه و ابریشم است. در این سبک استفاده از پارچه‌های مخمل و شل یا پارچه‌های پر نقش و نگار، الگوهای پیچیده، نقش برجسته و چاپ‌های متنوع مناسب نیست. در پرده‌های سبک مینیمال می‌توان از الگوهای هندسی اما بدون نقش برجسته و به رنگ‌های خنثی استفاده کرد. پرده‌ها در این سبک نباید فضا را سنگین کنند و توجه زیادی به خود جلب کنند بلکه باید توجه اصلی به نور ورودی و نمای پشت پنجره باشد.

مزایا

مزایای پرده‌های مینیمال

شما می‌توانید پرده فضاهای مختلفی چون آشپزخانه، اتاق خواب، سالن پذیرایی، نشیمن و حتی پرده محل کار خود را به سبک مینیمال انتخاب کنید. پرده‌های مینیمال با دلباز کردن فضا موجب جریان انرژی مثبت در فضا شده و به راحتی با انواع مبلمان به‌خصوص مبلمان مدرن ترکیب شده و دکوراسیونی زیبا ایجاد می‌کند. پرده‌های مینیمال و مدرن را می‌توان به سادگی حرکت داد و میزان نور ورودی و دید به بیرون را تنظیم کرد. همچنین با توجه به کوچکتر شدن متراژ خانه‌های امروزی این پرده‌ها با میزان کم اشغال فضا موجب استفاده حداکثری از فضای خانه می‌شوند. معمولا پرده‌های مینیمال و مدرن قابلیت تغییر سایز داشته و در صورت جابجایی می‌توان سایز پرده را متناسب با فضای جدید تغییر داد. سادگی این نوع پرده باعث ایجاد حس آرامش و تمرکز می‌شود.

تکنولوژی

کاربرد تکنولوژی در مدل پرده مینیمال

از ویژگی‌های مهم مدل پرده‌ مینیمال؛ کاربردی بودن، استفاده آسان و حفظ سادگی ظاهر پرده است. به کار بردن تکنولوژی در این نوع پرده علاوه بر راحت‌تر کردن استفاده از پرده، ظاهر آن را هم ساده‌تر می‌کند. به این صورت که مکانیزم موتور برقی یا شارژی جدا از ساده‌تر کردن استفاده از پرده می‌تواند با حذف زنجیر آویزان کنار پرده به ساده‌تر کردن ظاهر پرده هم کمک کند. با استفاده از پرده برقی می‌توان به راحتی و با استفاده از یک ریموت و تنها با یک کلید، یک یا چند پرده را جابجا کرد. به‌کار بردن پرده‌های برقی به خصوص برای مکان‌هایی که تعداد پرده‌های زیادی دارد مانند اداره‌ها به منظور حفظ سادگی و کنترل راحت پرده، بسیار مناسب‌ و مفید است.

مناسب

کدام‌یک از انواع پرده‌ برای سبک مینیمال مناسب است؟

اکثر پرده‌های مدرن طبق سبک مینیمال طراحی شده‌اند. این پرده‌های جدید معمولا ساده و کارآمد بوده و کاربردی بودن آن‌ها و یک یا نهایتا دو لایه بودنشان باعث دلبازتر شدن فضا می‌شود. به‌طور کلی پرده‌های زیر جزو پرده‌های‌ سبک مینیمال محسوب می‌شوند؛

  • پرده کرکره‌ای
  • پرده شیدرول
  • پرده رومن
  • پرده کشویی یا پنل تراک
  • پرده زبرا
  • پرده پلیسه
  • پرده پانچ
  • پرده حریر یا تور
کرکره

پرده کرکره‌ای مینیمال

بسیاری از افراد پرده‌های عمودی و افقی کرکره‌ای را بیشتر مناسب فضاهای اداری می‌دانند. اما پرده‌های کرکره‌ای با ساختار کاربردی و ظاهر ساده خود بسیار مناسب برای دکوراسیون خانه‌هایی امروزی به سبک‌های مینیمال و مدرن هستند. این پرده‌ها با متریال‌هایی چون چوب، بامبو، فلز آلومینیوم یا حتی امروزه با اسلایدهای پارچه‌ای در بازار موجود هستند و با قابلیت تنظیم نور خود بسیار کاربردی هستند.

شید

پرده شید رول مدرن

پرده‌های شید رول به صورت کرکره‌ای باز و بسته شده، زمان باز بودن سطحی صاف ایجاد کرده و هنگام جمع شدن پارچه پرده در بالای پنجره به صورت رول داخل استوانه‌ای جمع می‌شود. این پرده‌ها می‌توانند با پارچه‌های مختلفی دوخته شوند و کنترل آن‌ها با مکانیزم جمع شونده ساده‌ای است. حتی می‌توانید برای این نوع پرده از پارچه‌های نیمه شفاف استفاده کرده و دکوراسیونی چشمگیر در فضا ایجاد کنید. این نوع پرده با پارچه‌های ساده بدون طرح یا با طرح‌های هندسی ساده بسیار مناسب سبک مینیمال و مدرن است که امکان نورپردازی طبیعی را در ساعات مختلف روز فراهم می‌کنند.

رومن

پرده رومن یا شید رومی

پرده‌های شید رومی یا رومن ساده، بدون گلدوزی و دکوراسیون اضافی و از جنس پارچه هستند. این پرده‌ها به صورت کرکره‌ای باز و بسته می‌شوند و مانند پرده‌های شید رول به صورت عمودی جمع می‌شوند. استفاده از آن‌ها به دلیل مکانیزم ساده آسان است. وقتی پرده باز می‌شود کاملا صا و فلت بوده و هنگام جمع شدن پارچه پرده به صورت راه راه و چین خورده روی هم قرار می‌گیرد. این پرده‌های ساده برای سبک مینیمال بسیار مناسب هستند. پارچه آن‌ها بیشتر برای تطبیق با پارچه مبلمان مبلمان یا متضاد دکوراسیون دیوار انتخاب می‌شود.

کشویی
ژاپنی

پرده کشویی یا ژاپنی به سبک مدرن

پرده‌های کشویی یا ژاپنی در سال‌های اخیر در میان ترندهای مطرح دکوراسیون داخلی قرار گرفته‌اند. این پرده‌ها به صورت نوارهای عمودی متعدد بوده و قابلیت حرکت به اطراف را دارند. پرده‌های کشویی به صورت نوارهای عمودی از بالا به پایین آویزان می شوند و برای پنجره‌هایی که عرض زیادی دارند مناسب هستند. هنگامی‌که این پرده‌ها روی هم جمع می‌شوند فضایی به اندازه 50 تا 60 سانتی‌متر اشغال می‌کنند و هر بخش از پرده بر روی تسمه مستقل نصب شده و به طور جداگانه حرکت می‌کند. این نوع پرده هم با ظاهر ساده خود بسیار مناسب استفاده در سبک مینیمال است.

زبرا

پرده زبرا در سبک مینیمال

پرده زبرا یکی از مدل‌های پرده است که در سال‌های اخیر به دلیل تنوع در طرح مانند پرده زبرا سه بعدی و سهولت در استفاده و قابلیت تنظیم نور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به پرده زبرا پرده دبل رول یا پرده شب و روز نیز گفته می شود. پرده زبرا از جنس تور و پارچه بوده و ساختار آن به صورتی است که پارچه و تور بصورت موازی و راه راه کنار هم قرار گرفته‌اند، این ویژگی قابلیت تنظیم و کنترل نور ورودی فراهم کرده است. این پرده با قابلیت‌های خود و سادگی بسیار مناسب دکوراسیون مینیمال و مدرن است.

پلیسه1
پلیسه2

پرده پلیسه مینیمال

پرده‌های پلیسه از محبوب‌ترین نمونه‌های پرده‌های مینیمال و مدرن هستند که قابلیت استفاده در فضاهای مختلف خانه را دارند. پرده پلیسه نوعی از پرده‌های افقی است که معمولا از پارچه‌های حریر و تور ساده به صورت پلیسه یا آکاردئون دوخته می‌شود. پرده‌های پلیسه در دو نوع زنجیری و نخی دوخته شده که می‌توانند قابلیت باز شدن از یک سمت یا هر دو طرف پرده را داشته باشند. از ویژگی‌های پرده‌های پلیسه می‌توان به زیبایی و شیک بودن، آنتی استاتیک بودن، باریک بودن و مناسب برای نصب و استفاده روی قاب پنجره‌ها اشاره کرد. 

پانچ

پرده مدرن پانچ

پرده‌های پانچ از جدیدترین و محبوب‌ترین انواع پرده هستند که با ظاهر ساده و منظم خود مناسب سبک‌های مدرن و مینیمال هستند. پرده پانچ از تعدادی حلقه و یک پارچه‌ پرده‌ای متناسب با آن ساخته‌ می‌شود که به‌راحتی روی حلقه‌ها سوار است. این ساختار موجب سادگی و قابلیت نصب آسان آن است. پرده پانچ برای انواع فضاهای داخلی مناسب بوده و قابلیت نصب روی پرده‌های حریر ساده را نیز دارند.

حریر

پرده حریر و تور

پرده‌های ساده و سبک دوخته شده از پارچه‌های شفافی چون حریر و تور ساده بدون نقش و نگار و به رنگ‌های روشنی چون سفید یا کرم یا خنثی نیز مناسب دکوراسیون به سبک مینیمال و مدرن هستند. پرده‌ حریر با ظاهر ساده خود حس آزادی و رهایی در خانه ایجاد کرده و امکان استفاده از نور و نمای پشت پنجره را فراهم می‌کنند. این پرده‌ها می‌توانند با دوخت‌های ساده‌ای چون فلت، چین‌دار، پلیسه یا پانچ زیبایی و سبکی بی‌نظیری در خانه شما ایجاد کنند. برای کنترل نور می‌توان از زیر پرده‌هایی بدون چین و فلت استفاده کرد.

آخر1
آخر2
آخر3

کلام آخر

مدل پرده مینیمال مناسب برای دکوراسیون داخلی خانه‌هایی‌ به سبک مدرن و مینیمال هستند. این پرده‌ها ظاهری ساده داشته، کاربردی و با امکان استفاده آسان، بدون تزیینات و سبک بوده، یک لایه بوده و فضای آزاد زیادی ایجاد کرده و باعث ایجاد آرامش در فضا می‌شوند. مدل پرده‌های صاف و فلت چون رومن، شید، زبرا، کرکره‌ای و کشویی با قابلیت کنترل نور و امکان استفاده آسان و همچنین پرده‌های پلیسه و پانچی با پارچه‌های ساده، بدون طرح و نقش و سبک جزو پرده‌های مینیمال و مدرن محسوب می‌شوند. شما هم اگر به استفاده از این پرده‌های زیبا و مدرن علاقمندید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه نصب و خرید پرده می‌توانید مطالب راهنمای خرید پرده و راهنمای نصب پرده را مطالعه کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه