Chidaneh.com placeholder image

بازسازی یا نوسازی؟ از نگاه یک متخصص

به قلم: سمانه زارعی

بعد از مدت ها زندگی در خانه ویلایی و یا آپارتمان­ تان تصمیم می­ گیرید تغییراتی در آن ایجاد کنید. با کمی جستجو در اینترنت و جستجو با دو اصطلاح بازسازی و نوسازی مواجه می­ شوید؟ احتمالا برایتان سوال شده است که بازسازی و نوسازی چه فرقی دارند؟ ساختمان من نیاز به نوسازی دارد یا بازسازی؟ در این مطلب از چیدانه، گروه معماری اشکان اذانی راجع به بازسازی یا نوسازی برایمان خواهند گفت. اگر شما هم می ­خواهید به جواب این سوالات برسید، این مطلب را تا انتها بخواهید.

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی منزل
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

چوب و هنر

مرمت و بازسازی ساختمان، خانه یا آپارتمان؟

شاید تصور کنید که برای بازسازی و یا نوسازی حتما باید یک خانه قدیمی داشته باشید. ولی هر نوع ساختمانی؛ چه خانه ویلایی و چه آپارتمان قابلیت نوسازی و بازسازی دارند. با ایجاد تغییر در ساختمان محل زندگی و یا محل کار خود می ­توانید انرژی مثبتی را وارد محیط کنید و همچنین علاوه بر آن این تغییرات باعث به روز شدن و استحکام بخشیدن به ساختمان از طریق نوسازی و یا بازسازی خواهد شد. در ابتدا باید بدانیم که بازسازی و نوسازی چه تعریفی دارند و همچنین تفاوت آنها در چیست؟

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه؛ چگونه منزل قدیمی خود را شیک و نو کنیم؟

گروه معماری اشکان اذانی
قبل و بعد بازسازی منزل مسکونی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

بازسازی یا نوسازی؛ چه تعریفی دارند؟

بازسازی (Restoration)؛ هر گونه تغییر و اقدامات فنی برای دوام بخشی و افزایش استحکام ساختمان است. بازسازی ساختمان را با نام مرمت ساختمان هم به کار می ­برند. به طور کلی مرمت برای بناهای تاریخی بیشتر کاربرد دارد ولی در واقع بازسازی و مرمت یک مفهوم دارند.

نوسازی (Renovation)؛ به معنای نوکردن فضا است. برخی از تغییراتی که باعث می­شوند ظاهر ساختمان تغییراتی داشته باشد نوسازی بنا است. در نوسازی ساختمان؛ ساختار کلی بنا تغییری نمی­ کند و ایجاد نمای نو و زیبا هدف نوسازی بنا است. اغلب پروژه ­های نوسازی ساختمان مربوط به فضاهای داخلی است.

گروه معماری اشکان اذانی
زیباترین دکوراسیون منزل مسکونی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

بازسازی یا نوسازی؛ تفاوت­ این دو چیست؟

با توجه به تعاریف بیان شده برای بازسازی و نوسازی؛ می­توان گفت که این دو مفهوم تفاوت­ هایی با همدیگر دارند. برخی از تفاوت­ های بازسازی و نوسازی عبارتند از:

  • در بازسازی ممکن است ساختار کلی بنا تغییراتی داشته باشد، ولی در پروژه­ های نوسازی ساختار بنا حفظ می ­شود و تغییرات ظاهری، نوسازی و زیباسازی برای بنا اعمال می ­شود.
  • بازسازی با اهدافی مانند؛ افزایش استحکام و دوام بنا، کاربردی شدن فضاها و ایجاد ایمنی لازم برای فعالیت در ساختمان صورت می­ گیرد. ولی در نوسازی؛ بیشتر تغییرات ظاهری و جزئی ­تر مدنظر است.
  • در بازسازی تغییرات عمیق ­تری نسبت به نوسازی انجام می ­شود. در نتیجه مدت زمان لازم برای انجام عملیات بازسازی نسبت به نوسازی بیشتر خواهد بود. هرچند این مسئله باز هم بستگی به میزان تغییرات دارد.
  • با توجه به اینکه تغییرات کلی­ تری در بازسازی اتفاق می­ افتد؛ برای انجام برخی از پروژه ­ها نیاز به مجوز شهرداری وجود دارد. ولی در نوسازی نیازی به مجوز شهرداری نیست.
  • به طور کلی هزینه بازسازی بیشر از نوسازی است. زیرا در بازسازی تغییرات بیشتری نسبت به نوسازی صورت می ­گیرد. ولی باز هم این موضوع بستگی به متریال مورد استفاده و میزان تغییرات دارد.

گروه معماری اشکان اذانی
قبل و بعد بازسازی منزل مسکونی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

بازسازی یا نوسازی؛ شامل چه مواردی می ­شوند؟

بازسازی ساختمان شامل تعمیرات اساسی و تغییرات کلی ساختمان می ­شود. برخی از آنها عبارتند از:

  • تقویت ساختار کلی ساختمان
  • تعمیر ساختار سقف و یا کف ساختمان
  • تعمیر دیوارها و یا جابه­جایی دیوارهای غیرباربر
  • رفع مشکلات تاسیساتی ساختمان
  • جابه جایی راه پله

نوسازی شامل موارد جزئی­تر می­ شود. برخی از آنها عبارتند از:

  • تعویض کابینت ­های آشپزخانه
  • تعمیر و یا تعویض کفپوش ساختمان
  • نصب سقف کاذب
  • تغییر و تعویض شیرآلات
  • تغییر دستگیره­ های در
  • رنگ زدن دیوارها

 

گروه معماری اشکان اذانی
دکوراسیون آشپزخانه
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

بازسازی یا نوسازی؛ چند نکته مهم!

  • وقتی تصمیم به بازسازی یک بنا می­ گیرید؛ پس از آن نوسازی ساختمان هم انجام خواهد شد. یعنی این دو نوع پروژه، همیشه جدا از هم و متفاوت نیستند. شاید بتوانیم بگوییم که مقیاس کار نوسازی کمی کوچکتر از بازسازی است و پس از آن انجام می ­شود.
  • شما به عنوان کارفرما، لازم است قبل از شروع کار در رابطه با زمان حدودی انجام پروژه و تحویل نهایی، با پیمانکار و شرکت مرتبط صحبت کنید.
  • نیازها و خواسته­ های خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید به راحتی به طراح بگویید که دوست دارید چه تغییراتی در ساختمان شما ایجاد شود.
  • با توجه به عدم ثبات قیمت ­های بازار، بهتر است کمی منعطف باشید و با آگاهی از قیمت­ های روز، تغییر قیمت برخی از مصالح برایتان مسئله ساز نباشد.
  • در مورد جزئیات تغییرات و طرح­ های ارائه شده توسط طراح، به توافق قطعی برسید تا در حین اجرا با پیمانکار به اختلاف نظر برخورد نکنید.
  • به میزان بودجه خود توجه داشته باشید؛ در صورتی که بودجه محدودتری دارید، می­ توانید برای ایجاد تغییرات به نوسازی بنا راضی باشید.
  • برای اجرای کارهای بازسازی و نوسازی؛ ساختمان خود را به شرکت­ های معتبر معماری و دکوراسیون داخلی در این زمینه بسپارید تا از کار نهایی راضی باشید.

گروه معماری اشکان اذانی
بازسازی منزل مسکونی و فضای داخلی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

بازسازی یا نوسازی ساختمان قدیمی؛ حفظ خانه پدری!

برخی از افراد ترجیح می­دهند به جای زندگی در آپارتمان، ساختمان قدیمی خود را حفظ و در آن زندگی کنند. و یا ممکن است بخواهند خانه پدری که در آن خاطرات زیادی دارند را نگهدارند. با گذشت چندین سال، هر بنایی نیاز به نوسازی و یا بازسازی پیدا می ­کند. در مورد ساختمان­ های قدیمی، برای اینکه استحکام کافی برای زندگی را داشته باشند، بهتر است بازسازی انجام شود. هرچند این مسئله باز هم بستگی به طول عمر ساختمان و میزان استفاده از آن دارد و نمی­ توان بدون در نظر گرفتن شرایط کلی ساختمان و همچنین نیازهای کارفرما، راجع به میزان تغییرات آن صحبت کرد.

گروه معماری اشکان اذانی
طراحی دکوراسیون مدرن آشپزخانه و سرویس بهداشتی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

گروه معماری اشکان اذانی
قبل و بعد بازسازی منزل مسکونی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

بازسازی یا نوسازی؛ همین امروز اقدام کنید!

اگر تصمیم خود را برای بازسازی یا نوسازی گرفته­ اید؛ باید ساختمان خود را به یک شرکت معتبر و متخصص در این زمینه بسپارید. تغییر در فضای کار و یا زندگی حس مثبتی را به زندگی­تان می­ آورد و می­ تواند یک اتفاق خوب برای شروع تغییرات در زندگی شما باشد.

گروه معماری اشکان اذانی با تیم مهندسان متخصص و با سابقه کار در زمینه بازسازی و نوسازی انواع ساختمان­ ها؛ می ­تواند رویای شما را بسازد. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر از این گروه به پروفایل گروه معماری اشکان اذانی سربزنید و با کارشناسان در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه