بازسازی ساختمان چقدر طول می‌کشد؟

بازسازی ساختمان چقدر طول می‌کشد؟

به قلم: سمانه زارعی

نگاهی به خانه می‌اندازید و با خود می­‌گویید چه خوب می­‌شد اگر آشپزخانه‌ام کمی بزرگتر بود، کاش نور اتاق پذیرایی بیشتر بود، شاید بهتر بود به جای سه اتاق خواب کوچک دو اتاق خواب متوسط داشته باشم و یا کاش سرویس بهداشتی را تغییر بدهم و بسیاری از ایده­‌های دیگر که فکر می‌کنید به بهتر شدن فضای زندگیتان کمک می‌کند. همه این­ها با بازسازی فضای زندگی امکان­پذیر است ولی آنچه که ممکن است شما را در تصمیمتان دچار تردید کند علاوه بر هزینه، مساله زمان است. احتمالا شما هم درباره اینکه بازسازی ساختمان چقدر طول می‌کشد و چه مدت باید درگیر ساخت و ساز باشید و ریتم نرمال زندگی را از دست بدهید دیدگاه خاصی ندارید. در این مطلب با همراهی گروه معماری اشکان اذانی قصد داریم درباره مدت زمان بازسازی خانه کمی بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گروه معماری اشکان اذانی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

منظور از بازسازی چیست؟

به طور کلی هدف ار بازسازی ساختمان برگرداندن یک بنا به وضعیت سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی مناسب است. البته باید توجه داشته باشید که بازسازی تنها در راستای بهسازی یا نوسازی بخش‌های معیوب و آسیب‌دیده ساختمان عمل نمی‌کند. بلکه ایجاد تغییر و تحول ظاهری، پدید آوردن زیبایی‌های بصری و تجربه زندگی در یک فضای جدید و دلنشین هم جزو اهدافی است که بازسازی دنبال می‌کند.

چوب و هنر

8 مورد موثر در مدت زمان بازسازی ساختمان

تقریبا همه افرادی که قصد بازسازی ساختمان خود را دارند درباره مدت زمانی که پروژه بازسازی طول می‌کشد از شرکت خدمات‌رسان سوال می‌کنند. واقعیت این است که عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند و زمان اجرای پروژه را تعیین می‌کنند. بنابراین برای اطلاع از زمان بازسازی ابتدا باید عوامل موثر بر روی آن را بشناسید تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری داشته باشید.

مدت زمان موردنیاز برای اخذ مجوزهای لازم

در راستای تخریب و بازسازی بخش‌هایی از ساختمان گاهی اوقات نیاز به دریافت مجوز داریم که متاسفانه برخی از آن‌ها بسیار زمان‌بر هستند و به پیگیری مداوم نیاز دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از آن که به قصد بازسازی ساختمان را تخلیه کنید بعنوان اولین اقدام مجوزهای ضروری را دریافت کنید.

گروه معماری اشکان اذانی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

اقلیم منطقه ب و هوایی

شرایط آب و هوایی منطقه گاهی اوقات می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روی مدت زمان پروژه بگذارد. بعنوان مثال در روزهای خیلی سرد یا خیلی گرم سال بازدهی نیروی کار پایین می‌آید و احتمالا پروژه بیش از آنچه که پیشبینی می‌کنید زمان می‌برد. در روزهای سرد سال که احتمال بارش برف و باران زیاد است، بازسازی محیط‌های باز با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است کار به روزهای آتی موکول گردد.
سن ساختمان

هرچقدر ساختمان پیرتر و کلنگی‌تر باشد ترمیم و بازسازی آن زمان بیشتری می‌برد. دلیل این موضوع خرابی‌های پی در پی و نیاز به تعویض تجهیزات و لوازم بیشتر است. در برخی مواقع که سن ساختمان خیلی زیاد است ممکن است بازسازی با سرعت پایینی انجام بپذیرد، زیرا برای دست بردن در هر بخش از ساختمان نیازمند تدابیر خاصی هستیم و نیاز به نیروی متخصص داریم.

نیروی در حال کار

واضح است که هرچه نیروی کار ما جوان‌تر، باسابقه‌تر و متعدد باشد پروژه بازسازی با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند. با افزایش تعداد نیروهای در حال کار بودجه و هزینه مورد نیاز نیز افزایش می‌یابد، اما چنانچه دغدغه و اولویت اصلی مشتری مساله زمان باشد می‌تواند با افزایش تعداد کارگران این دغدغه را برطرف کند.

حجم کار بازسازی

برای تعمیر، تغییر و بازسازی ساختمان هر مشتری نظر و ایده خاص خود را دارد. عده‌ای از مشتریان به رنگ‌آمیزی دیوارها، تعویض کاشی و سرامیک و کابینت‌سازی بسنده می‌کنند. اما برخی دیگر به خدمات بیشتری مانند تخریب و جابجایی تیغه‌ها یا تعویض لوله‌کشی نیاز دارند. بنابراین حجم کار قابل انجام یکی از فاکتورهای مهم در تعیین مدت زمان پروژه است.

نوع ساختمان

یکی از مواردی که پیش از کلید خوردن پروژه بسیاری از شرکت‌ها به آن توجه کافی ندارند تاثیر نوع ساختمان بر زمان پروژه است. اگر قرار بر بازسازی یک واحد آپارتمانی باشد باید در نظر داشته باشیم که در جهت رعایت حال همسایه‌ها، کار باید در ساعات ابتدایی روز (صبح زود) و ساعات میانی روز (ظهرها) متوقف شود. این در حالی است که این تدابیر معمولا برای خانه‌های ویلایی در نظر گرفته نمی‌شود.

میزان بودجه

بدیهی است که هرچقدر بودجه شما بیشتر باشد می‌توانید بسیاری از مسائل را حل کنید. بعنوان مثال در اختیار گرفتن کارگران بیشتر سرعت کار شما را افزایش می‌دهد. ممکن است در میانه راه به دلیل نوسان قیمت‌ها دچار کمبود بودجه شوید و پروژه شما برای مدتی تعطیل شود. در حالی که اگر مبلغ بیشتری برای بازسازی کنار بگذارید به راحتی می‌توانید این موارد را مدیریت کنید.

مدیریت اتفاقات غیرقابل پیشبینی

یک معمار ماهر و حرفه‌ای می‌تواند تمام اتفاقات غیرمترقبه‌ای که در مسیر بازسازی ممکن است پیش بیاید را مدیریت کند. گاهی اوقات با شروع کار به موارد استرس‌زایی برخورد می‌کنیم که ممکن است ناچار شویم تا برطرف شدن آن از ادامه دادن کار دست بکشیم. از این دست اتفاقات بخصوص در مرحله تخریب زیاد پیش می‌آید. مثلا نشت آب و عدم رعایت آب‌بندی، سوراخ شدن لوله‌ها، ترک‌خوردگی عمیق در بتن سازه‌ای و … مواردی هستند که زمان‌بندی پروژه را با تاخیر مواجه می‌کنند.

گروه معماری اشکان اذانی
diamond+گروه معماری اشکان اذانی

نقش مالکان و صاحبان پروژه در کاهش زمان بازسازی

شاید تصور کنید که شما بعنوان صاحب پروژه بازسازی نقش زیادی در زمان‌بندی و برنامه‌ریزی ندارید، اما این تصور اشتباه است. همه چیز با تصمیم درست شما آغاز می‌شود و برای کاهش زمان پروسه بازسازی نیاز دارید تا یکسری اقدامات به شرح زیر انجام بدهید:

  • انتخاب پیمانکار معتمد
  • نیازسنجی و انتخاب طرح بازسازی
  • تامین بودجه کافی
  • سفارش مصالح در زمان مناسب
  • برقراری جلسات منظم برای کنترل فرآیند بازسازی

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم نقش عوامل مختلف را بر روی تخمین زمان پروژه بازسازی به طور کامل بررسی کنیم. با توجه به توضیحات مقاله، در ابتدا لازم است در راستای محاسبه مدت زمان بازسازی پروژه به عوامل موثر و شرایط خانه توجه کنید. سپس با در نظر گرفتن میزان بودجه و تعداد نیروی کار یک پیش‌بینی تقریبی از زمان اتمام پروژه داشته باشید. در نهایت بایستی درباره زمان انجام پروژه با متخصصان حوزه ساختمان مشورت کنید. برای این کار می‌توانید به صفحه پروفایل گروه معماری اشکان اذانی مراجعه کنید و با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه