Chidaneh.com placeholder image

کاشی رنگی، گرما و زیبایی معماری ایرانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

استفاده از آجر و کاشی دست ساز در معماری ایران از دیرباز نقشی بی بدیل داشته است. بافت آجر و کاشی در بناها همیشه به عنوان ویژگی منحصر به فردی شناخته می شود که معماری ایران را از معماری سایر کشورها متمایز می سازد. در این مطلب از وب سایت چیدانه با شما هستیم تا با کمک کارگاه هستی به طور کامل به موضوع معماری ایرانی و همچنین انواع آجر وکاشی دست ساز بپردازیم.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی لاجورد و چاپی 15 در 15
کاشی دست ساز کارگاه هستی

چوب و هنر

عناصر معماری ایرانی

گفتگو در رابطه با معماری ایرانی به سادگی امکان پذیر نیست، چرا که این موضوع مسائل بسیاری را در بر می گیرد. و مسلما در این مجال نمی گنجد، با این حال اگر بخواهیم که مهم ترین ویژگی ها و جذابیت های معماری ایرانی را معرفی کنیم می توانیم به موارد زیر بپردازیم:

  • پنجره با شیشه های رنگی
  • حوض
  • ایوان
  • سقف با تزیینات گچبری و آیینه کاری
  • حیاط مرکزی
  • بادگیر در مناطق کویری
  • طاقچه
  • درب کوبه دار
  • هشتی
  • آجر و کاشی

تمامی این نماد ها در دوره های متفاوت، بخشی جدا نشدنی از معماری ایران را تشکیل می دهند. برخی از آنها نیز همچنان به یاد معماری های قدیمی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته و چه بسا در شکل و شمایلی جدیدتر به کار گرفته می شوند.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
آجر فرم دار
کاشی دست ساز کارگاه هستی

کاشی در معماری ایرانی

آجر و کاشی دست ساز از مهم ترین نشانه های باقی مانده از معماری کهن ایران زمین است. می توان اشاره کرد که کاشی سازی سابقه ای بسیار طولانی در ایران دارد، تا جایی که در دوران ایلام  نیز رد پایی از این هنر در ایران دیده شده است. کاشی را می توان یکی از ظریف ترین بخش های معماری ایران دانست.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی چاپ سنتی 10 در 10
کاشی دست ساز کارگاه هستی

با توجه به طراحی و ساخت کاشی های دست ساز انتخاب های متنوعی پیش روی افراد در مورد انتخاب نوع و سبک کلی معماری وجود دارد. به گونه ای که می توان از آجر و کاشی دست ساز در کنار متریال سنتی یا جدید استفاده کرد. از دیگر مواردی که می شود در رابطه با نقش کاشی در معماری ایران بیان کرد نقوش روی کاشی و آجر است. کاشی فقط یک قطعه از عناصر معماری و ساختمانی نیست، بلکه یک تکه ای منقوش با تمامی ظرافت، دقت، تقارن، پیچیدگی و رنگ است.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی چاپی 20 در 20
کاشی دست ساز کارگاه هستی

کاشی در معماری ایران انواع متفاوتی دارد که از میان آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاشی معقلی: این نوع از کاشیکاری را می توان تلفیقی از آجر و کاشی های رنگی دانست که به صورت شطرنجی کنار هم قرار می گرفته و طرح و نوشته را می سازد.
  • کاشی معرق: مدل هایی که در آن، کاشی ها از روی یک طرح و با نقوش و رنگ های مختلف بریده می شوند و بعد با قرارگیری در کنار هم، قطعه بزرگ تری را شکل می دهند.
  • کاشی هفت رنگ: کاشی ای که پس از کاشی معرق ساخته شد و به جای برش کاشی ها طبق طرح، طرح ها را روی کاشی نقاشی می کنند.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
آجر لعابدار 5 در 20
کاشی دست ساز کارگاه هستی

کاشی در طراحی داخلی

استفاده از کاشی در طراحی داخلی بسیار گسترده و متنوع تر از چیزی است که فکر می کنید. درست است که امروزه بخش عظیمی از کاشی ها در فضاهای مشخصی همچون سرویس بهداشتی و حمام به کار گرفته می شوند، اما موضوع بحث ما، کاشی های ایرانی هستند که می توانند فراتر از اینها عمل کنند و فضای خانه را کاملا تحت تاثیر خود قرار دهند. معمولا کاشی های رنگی ایرانی را در فضاهای مختلفی همچون دیوارهای داخلی و خارجی، نیمکت ها، شومینه ها، دیوارهای بین کابینتی، ستون های داخلی، پله های داخلی خانه، میزهای فضای باز، حوض، استخر و… به کار می گیرند و همین موضوع نیز موجب برجسته تر شدن آن بخش از خانه می شود.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
آجر لعابدار 10 در 10
کاشی دست ساز کارگاه هستی

استفاده از کاشی های رنگی در طراحی داخلی خانه می توانند فضای منزل شما را متفاوت تر و منحصر به فردتر سازند. غالبا رنگ ها و طرح های متفاوت و برجسته ای که در کاشی های ایرانی به کار می روند، فضای مورد استفاده را به نقطه کانونی تبدیل می کنند. به همین دلیل هم هست که برای انتخاب موقعیت مورد استفاده برای کاشی ایرانی باید دقت بسیاری را به کار برد.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی فرم دار
کاشی دست ساز کارگاه هستی

در بیشتر شرایط، انتظار می رود که کاشی های ایرانی، صرفا کاشی هایی سنتی باشند و فضای خانه را نیز به صورت اجتناب ناپذیری سنتی کنند. اما نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که محصولات کارگاه هستی، بسیار متفاوت تر و متنوع تر از چیزی است که فکر می کنید. با انتخاب درست کاشی می توانید فضای خانه را با هر سبکی که می خواهید طراحی کنید، از مدرن ترین شکل ممکن گرفته تا سنتی ترین آن، فقط کافی است که دقت بالایی به کار بگیرید و کاشی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی نیل و زمرد 10 در 10
کاشی دست ساز کارگاه هستی

کاشی رنگی

طبیعی است که بخش مهمی از تاثیر کاشی در دکوراسیون داخلی و معماری را رنگ کاشی مشخص می کند. شما می توانید ساده ترین و خنثی ترین فضاها را نیز با کمک کاشی های رنگی پر از روح و رنگ های هیجان انگیز کنید. کارگاه هستی با ارائه انواع کاشی های رنگی به شما این امکان را می دهد که فضای داخلی خانه و یا معماری ایرانی خود را با رنگ ها و طرح های جذاب و متنوعی طراحی نمایید.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی چاپ سنتی 10 در 10
کاشی دست ساز کارگاه هستی

معمولا کاشی های رنگی را از دل طبیعت می گیرند، این یعنی هر کدام از رنگ های به کار رفته در طراحی کاشی های رنگی، به گونه ای نمادی از عناصر طبیعی هستند. شما می توانید کاشی های رنگی را برای روح بخشی هر چه بیشتر در دکوراسیون منزل خود به کار بگیرید. فقط باید دقت داشته باشید که تناسب رنگ کاشی با فضای مورد نظر و همین طور سایر وسایل و المان های به کار رفته در فضا نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. از این رو کارگاه هستی هر رنگ انتخابی شما را به صورت سفارشی تولید می کند.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی فیروزه تَرَکی 10 در 10
کاشی دست ساز کارگاه هستی

درباره کارگاه هستی

کارگاه هستی مجموعه ای حرفه ای است که با هدف استفاده از پیشینه کهن و دانش روز دنیا به ساخت کاشی هایی در جایگاه اصیل خود می پردازد. این مجموعه با برخورداری از گروهی زبده و کار آزموده آجر وکاشی دست ساز را با ابعاد متنوع و همین طور طرح ها و رنگ های گوناگون بر اساس نیاز معمار و کارفرما تولید می کند.

کاشی دست ساز کارگاه هستی
کاشی چاپ سنتی 10 در 10
کاشی دست ساز کارگاه هستی

از آنجایی که کاشی های کارگاه هستی، همگی دست ساز هستند، امکان بازی رنگ نیز در آنها وجود دارد. باید اشاره کنیم که سفارش کاشی در تمامی رنگ ها و ابعاد و طرح های گوناگون نیز مقدور خواهد بود. از دیگر امکاناتی که کارگاه هستی برای محصولات و البته مشتریان خود فراهم می کند قابلیت برش کاشی و آجر در فرم و سایز سفارشی است. این یعنی حتی امکان آن نیز وجود دارد که کاشی با ابعاد 80 در80 نیز در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته و تحویل داده شود.

برای آشنایی ببشتر با سایر محصولات این شرکت، به پروفایل آنها سر بزنید!

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه