Chidaneh.com placeholder image

با ست لوازم چوبی منزل دکوراسیونی گرم و صمیمی داشته باشید

به قلم: تحریریه چیدانه

 این روزها چیدمان و دکوراسیون داخلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. چوب یکی از متریال‎هایی است که در این مقوله مهم و کاربردی است. چوب به دلیل مقاومت بالایی که دارد و همچنین زیبایی و گرما بخشی به محیط و یکنواخت و تکراری نشدنش در دکوراسیون منزل بسیار رایج و پرطرفدار است. ست لوازم چوبی منزل با چوب طبیعی و باکیفیت، فضایی خلق می کند که هیچ عنصر دیگری در دکوراسیون منزل توانایی رقابت با آن را ندارد. وقتی از چوب به همان حالت طبیعی استفاده می شود، تمام بافت‎ها و گره‎های طبیعی خود را به زیبایی نشان می دهند. در این مقاله از چیدانه به داشتن دکوراسیونی گرم و صمیمی با انواع ست لوازم چوبی منزل می پردازیم، با ما همراه شوید.

ست لوازم چوبی منزل

ست لوازم چوبی منزل

ست لوازم چوبی منزل  بی شک برای سرو و تزئینات منزل و آشپزخانه یکی از مناسب ترین گزینه ها می باشند. استفاده از ظروف چوبی سابقه طولانی دارد. اخیرا استفاده از ظروف مثل بشقاب و کاسه های چوبی به عنوان یک انتخاب سالم و دوستدار محیط زیست، تقاضا بیشتری پیدا کرده است.

تابلو فرش ریحان
 ست وسایل چوبی دست ساز: حس زیبای طبیعت

ست وسایل چوبی دست ساز: حس زیبای طبیعت

ست وسایل چوبی دست ساز یکی از زیباترین وسایلی ست که در دکوراسیون منزل و محیط های مختلف مانند کافه، اداره و .. می توان از آن استفاده کرد. ظروف چوبی به دلیل سبک و ساختار خود با انواع دکوراسیون و چیدمان سازگاری دارند.از طرفی رنگ چوب از رنگ هایی ست که مغز نسبت به آن واکنش مثبت نشان می دهد و باعث آرامش بیشتر فرد می شود. در فنگشویی خانه نیز به استفاده از لوازم چوبی توصیه می شود. بر این اساس ظروف چوبی می توانند انرژی های منفی را از محیط دفع کرده و باعث انرژی مثبت شود.خرید ظروف چوبی دست ساز علاوه بر اینکه جنبه زیبایی و دکوری دارند برای استفاده روزانه و به ویژه پذیرایی نیز بسیار مناسب هستند.

خرید ست چوبی مدرن و خاص
 ست چوبی مدرن و خاص

خرید ست چوبی مدرن و خاص

امروزه استفاده از ست چوبی رواج پیدا کرده است. به همین دلیل تنوع این ظروف افزایش پیدا کرده است. امروزه انواع سینی چوبی، وسایل پذیرایی، تخته سرو، جعبه دمنوش و .. ساخته می شود. که می توان از آن ها برای کاربردهای مختلف بهره برد.ترکیب ظروف سرامیکی و چوب یکی از سبک های مدرن ظروف چوبی می باشد. و به خوبی با چیدمان مدرن و معاصر سازگاری دارد. این محصولات عمدتا طراحی ساده ای دارند. و چوب مورد استفاده برای ساخت این ظروف نیز از چوب بامبو می باشد.

در کنار ظروف ترکیبی چوب و سرامیکی، ظروف دست ساز جدیدی نیز از چوب ساخته می شوند که برای دکوراسیون مدرن بسیار عالی هستند. در بعضی از سبک ها، از سبک دفرمه چوب بهره گرفته و ظروف چوبی با حفظ این ساختار منظم و دفرمه صورت می گیرد.

 ظروف چوبی دست ساز از ترکیب رزین

در نوعی دیگر از ظروف چوبی دست ساز از ترکیب رزین نیز استفاده می شود و ظروف چوبی خاص و منحصر به فردی تولید می شود. قسمت رزینی می تواند پوشاننده عیب و فرو رفتگی های بدنه چوبی باشد. یا اینکه در قسمت از ظروف مانند تخته سرو یا سینی از رزین استفاده شود.

وسایل چوبی

ست لوازم چوبی منزل برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما به دنبال فضایی آرامش بخش و صمیمانه در منزلتان هستید، ست لوازم چوبی منزل بهترین پیشنهاد ما به شماست. چوب به عنوان نمادی از طبیعت، احساس سرزندگی و طراوت را در شما زنده می‌کند و احساس شادابی را به شما هدیه می‌دهد. از طرف دیگر وجود وسایل چوبی، فضای شیک و فاخری را برای شما به وجود می آورد که کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند از زیبایی وسایل چوبی به راحتی بگذرد. بنابراین اگر شما به طبیعت عشق می ورزید، حتما از دکوراسیون چوبی منزل استفاده کنید. 

ظروف چوبی برای پذیرایی

آیا ظروف چوبی گزینه مناسبی برای پذیرایی هستند؟

این روزها استفاده از ظروف چوبی برای پذیرایی در خانه ها و حتی رستوران ها تبدیل به یک ترند شده است. دلیل این افزایش محبوبیت ممکن است بازگشت ذهنی افراد به گذشته و دوری از فضای شهری زندگی است.اما افرادی هم هستند که به دلایل مختلف با این کار مخالفند. یکی از این دلایل این است که باکتری ها در روزنه های چوب باقی می مانند و سبب آلودگی غذاها می شوند. آیا این نظریه درست است؟ باید بگوییم که خیر!مطالعه معروفی که در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس انجام شد، نشان داد که باکتری ها در مدت کوتاهی پس از استفاده از سطوح چوبی قابل بازیابی نیستند و خطری ندارند. اگرچه تعدادی از باکتری ها در داخل چوب زنده می مانند، اما ظاهرا تکثیر نمی شوند و به تدریج می میرند. اگر این ست چوبی آشپزخانه دچار بریدگی عمیق و فرسودگی طولانی مدت شدند، حتما بایستی تعویض شوند. در غیر این صورت با رعایت بهداشت و تمیز بودن می توان تا مدت ها از این ظروف استفاده کرد.در واقع استفاده از ظروف چوبی نیز مانند سایر ظروف دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم.

 ست لوازم چوبی منزل

 ست لوازم چوبی منزل و مزایایی که باعث شده طرفداران زیادی داشته باشند

  • استفاده از ظروف چوبی، حس طبیعی بودن به انسان می‌دهد!
    وقتی در یک ظرف چوبی غذا می‌خوریم بیشتر حس می‌کنیم که در حال استفاده از یک غذای سالم و ارگانیک هستیم و همین احساس رضایت و انرژی مثبت، روی سلامت ما تاثیر خواهد گذاشت.
  • این ظروف سالم‌اند!
    البته اگر از روکش‌‎های شیمیایی در ساخت ست چوبی آشپزخانه استفاده نشده باشد. در نتیجه خیالتان می‌تواند از این بابت که مواد شیمیایی ظرف به غذای شما سرایت نمی‌کند راحت باشد.
  • واکنش پذیری چوب با غذا کم است.
    این ظرف‌ها نه تنها روی طعم غذا اثر نمی‌گذارند، بلکه کیفیت آن را هم کاهش نمی‌دهند. جالب است بدانید ماندگاری غذا در این ظرف‌ها نیز نسبت به سایر نمونه‌ها بالاتر است.

معایب استفاده از ست لوازم چوبی منزل

  • شاید بعضی از افراد سرو غذا و خوراکی روی چوب را نپسندند.
  • نمی توان از این ظروف برای سرو همه نوع غذا استفاده کرد.
  • بسیاری از تخته های چوبی را نمی توان در ماشین ظرفشویی و مایکروویو قرار داد.
  • ست چوبی آشپزخانه  فضای بیشتری نسبت به سایر ظروف اشغال می کنند.
  • اکثر این ظروف لبه ندارند و ممکن است تکه های غذا و خوراکی به اطراف بریزد.
تخته سرو چوبی
ظرف کیک و دسر چوبی

ست  پذیرایی چوبی شامل چه آیتم هایی می شوند؟

تقریبا به جز ظروفی که قرار است، بر روی شعله آتش قرار بگیرند، تمامی ظروف بصورت چوبی نیز تولید شده اند. ظروف چوبی که در دسته بندی ظروف پذیرایی قرار می گیرند، شامل موارد زیر می شوند:

جعبه پذیرایی چوبی معمولا در مهمانی ها استفاده می شوند و می توان در آن بسته به اندازه و تعداد جایگاه های آن انواع خوراکی ها را در آن جا داد. جعبه های پذیرایی در مهمانی های سلف سرویس زیبایی خاصی به میز پذیرایی شما می بخشند.

تخته سرو چوبی را بیشتر در کافه ها و رستوران ها، زیر لیوان ها و یا به عنوان بشقاب غذا می بینیم. اما در خانه نیز اگر تم پذیرایی چوبی باشد، می توانیم از این تخته ها بطور خلاقانه و در مواردی همچون سرو نوشیدنی، اسلایس های کیک و غذاهای کم حجم استفاده کنیم.

سینی سرو چوبی را شاید بتوان متداول ترین ظرف چوبی موجود در بازار دانست. این سینی ها بسته به نوع چوب استفاده شده، دارای رنگ های تیره و روشن هستند و جلوه خاص و زیبایی به میهمانی و پذیرایی شما می بخشند؛ مخصوصا اگر سایر ظروف نیز چوبی باشند.

اردو خوری چوبی

اردو خوری چوبی نیز نقشی مانند جعبه پذیرایی چوبی دارد، با این تفاوت که درب ندارد. از اردو خوری بیشتر بر روی میز مزه و برای چینش فینگر فودها استفاده می شود. یک میز پر از فینگر فودها و خوراکی های خوشمزه را درون ظروف مختلف چوبی تصور کنید. وسوسه انگیز است!

شیرینی خوری چوبی نیز یکی دیگر ظروف چوبی است که با استقبال خریداران مواجه شده. تنوع مدل های این شیرینی خوری ها در بازار بسیار زیاد است. این ظروف زیبا با طراحی و فرم بسیار جذاب می توانند، در مهمانی های شما نقش قابل توجهی داشته باشند.

ظرف کیک و دسر چوبی را معمولا همراه با یک درب شیشه ای یا پلاستیکی در بازار پیدا می کنید. از آنجایی که این ظروف چوبی در طیف های رنگی مختلف قهوه ای یافت می شوند، برای نگهداری کیک های خانگی بسیار مناسب و قابل استفاده اند.

سایر ظروف چوبی همچون کاسه، فنجان، زیردستی، ماگ و غیره نیز در این دسته بندی جای می گیرند. بطور کلی ظروف چوبی مهمانی های شما را تبدیل به فضایی روستیک می کند. روستیک یک سبک هنری است که حال و هوای طبیعت بکر را در ذهن ما تداعی می کند.

انواع ست چوبی وسایل
انواع ست چوبی وسایل

نکاتی در مورد انواع ست چوبی وسایل

مهم ترین نکته که در مورد ظروف چوبی باید در نظر داشته باشید این است که این ظروف برای نگهداری و سرو غذاهای گرم مناسب نمی باشد. در بسیاری از کشورها از کاسه های چوبی به عنوان کاسه سالاد یاد می باشد. که به این نکته اشاره دارد که ظروف چوبی برای سرو غذاهای گرم و داغ مناسب نمی باشد. در واقع بهتر است از ظروف چوبی برای سرو غذا و نوشیدنی های سرد استفاده کرد. استفاده از این ظروف برای نگهداری وسایل خشک مانند آجیل، انواع کوکی و شیرینی و … بسیار مناسب می باشد.

ظروف چوبی دست ساز حتما باید دارای پوشش دهی مناسب باشند. زیرا چوب در حالت خام به دلیل باز بودن آوندها و همچنین وجود خلل و فرج زیاد، جذب کننده مایعات و ذرات ریز می باشد. این ذرات در طولانی مدت در درون این درزها نگهداری می شود. و با گذشت زمان باعث می شود در میان سوراخ های آوند چوبی این ذرات فاسد شده و باعث ایجاد کپک و باکتری شود.

در نظر داشته باشید که پوششی که برای ظروف چوبی استفاده می شود حتما باید بر پایه روغن های طبیعی و گیاهی باشد. استفاده از رنگ ها و ترکیبات شیمیایی مانند سیلر، کیلر، نیم پلی استر، پلی اورتان و … برای پوشش دهی ظروف چوبی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.  در بسیاری از مواقع ظروف چوبی ارزان نشان دهنده کیفیت پایین پوشش دهی، چوب نامناسب و .. می باشد.

 استفاده از ست لوازم چوبی منزل
 استفاده از ست لوازم چوبی منزل

نکات طلایی در مورد نحوه استفاده از ست لوازم چوبی منزل

  • هیچگاه ظروف چوبی را به مدت زیاد در آب قرار ندهید. چرا که ممکن است موجب شکافته شدن و ایجاد ترک شود.
  • ظروف چوبی خود را حتی الامکان با دست و آب گرم بشویید.
  • بلافاصله پس از شستشو، ظروف چوبی خود را با حوله ای تمیز، خشک کنید.
  • هر از چندگاهی روی سطح تخته یا ظروف چوبی خود کمی روغن بمالید تا به حفظ آن و عدم جذب رطوبت کمک کند (بهتر است روغن را بر روی حوله آشپزخانه زده و روی ظرف بمالید).
  • قبل از مالیدن روغن، از خشک بودن ظرف چوبی خود مطمئن شوید.
روغن کاری ست وسایل چوبی دست ساز

روغن کاری ست وسایل چوبی دست ساز

گرد و غباری که در محیط وجود دارد پس از مدتی می تواند ظاهر ظروف و وسایل چوبی را تغییر داده و باعث رنگ و رو رفتگی آن شود. در برخی وسایل چوبی که به صورت مداوم مورد استفاده قرار می گیرند در طی گذر زمان گرد و غبار به منافذ چوب نفوذ کرده و موجب تغییر رنگ دائمی لوازم چوبی می شود.

در چنین مواقعی با کمک رنگ های مخصوص چوب مانند روغن ساج می توان رنگ و جلای تازه به ظروف چوبی دست ساز خود بدهید. برای این کار ابتدا با استفاده از یک دستمال خشک سطوح ظروف چوبی خود را کاملا تمیز کنید. سپس با یک دستمال دیگر که بدون پرز می باشد روغن کاری وسیله خود را شروع کنید. اجازه دهید روغن در عمق ظروف چوبی تان داخل شود و خشک شود. با نفوذ روغن به درون ظرف کم کم متوجه تغییر رنگ آن خواهید شد.

ماندگاری و دوام بالای ظروف چوبی
ماندگاری و دوام بالای ظروف چوبی

ماندگاری و دوام بالای ظروف چوبی

ست لوازم چوبی منزل بسیار بادوام بوده و تا زمانی که از آن‌ها مراقبت مناسبی داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید که برای مدت طولانی عمر داشته باشند. شکستن آن‌ها دشوار است، و شما می‌توانید حتی ضخیم‌ترین مواد را بدون نگرانی هم بزنید و حتی نگران ذوب شدن آن‌ها در ظروف بسیار داغ نباشید.

ظروف چوبی
ظروف چوبی

جمع بندی:

خرید ظروف چوبی و استفاده از آن ها در مهمانی ها و مجالس جلوه ای خاص به منزل شما می دهد و شما را از دیگران متمایز می کند. ظروف چوبی علی رغم سادگی ظاهری بسیار شکیل و زیبا دارند. این ظروف که از چوب درختانی مانند کاج، چنار و توسکا تولید می شوند؛ علاوه بر داشتن دوام و ماندگاری طولانی، میکروب ها را جذب نکرده و با مواد غذایی واکنش نمی دهند؛ در نتیجه باعث می شوند که تغییری در طعم و مزه ی غذا ایجاد نشود.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
fateme.fathi1374_74310 در تاریخ 24 تیر 1397
:/

ثبت دیدگاه