Chidaneh.com placeholder image

گیاهان هوازی، دانستنی های کاملش رو همینجا بخونید!

به قلم: سمانه زارعی

بارها راجع به انواع گیاهان آپارتمانی صحبت کرده ­ایم. از همان دوران ابتدایی در علوم خواندیم که یک گیاه برای زنده ماندن به آب، هوا و خاک احتیاج دارد. ولی در این مطلب می خواهیم راجع به گیاهانی صحبت کنیم که احتیاجی به خاک ندارند؛ بله درست شنیدید؛ گیاهان هوازی موضوع مورد بحث ما در این مطلب هستند. افردی که عاشق گل و گیاه هستند و همیشه به دنبال گیاهان خاص برای پرورش و قراردادن در دکوراسیون منزل می گردند با خواندن این مطلب هیجان زده خواهند شد. این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

چوب و هنر
گیاهان هوازی

گیاهان هوازی، چه گیاهانی هستند؟

نام گیاهان هوازی تا حدی این گیاهان را معرفی می­کند. گیاهان هوازی برای زنده ماندن و رشد نیازی به خاک ندارند و با استفاده از آب و هوای کافی رشد می­کنند و زنده می­مانند. به گیاهان هوازی؛ تیلاندزیا یا تیلاندسیا (Tillandsia) هم می­ گویند در واقع تیلاندسیا نام جنس این گروه از گیاهان همیشه سبز و چندساله است. خاک یا گلدان و یا هر سطحی که گیاهان هوازی بر روی آن قرار بگیرند نقش تکیه ­گاه را برایشان دارد. گیاهان هوازی جزو گیاهان با نگهداری آسان هستند که افرادی که برایشان تعویض گلدان و تهیه خاک گلدان و به طور کلی رسیدگی به گل و گیاه سخت باشد بسیار انتخاب مناسبی است. گیاهان تیلاندسیا دارای گونه­ های بسیار متنوعی هستند که برخی از آنها در ایران پیدا می­ شوند.

 

گیاهان هوازی در تراریوم

گیاهان تیلاندسیا، اهل کجا هستند؟

این گیاهان در اصل اپی­ فیت­ هایی (epiphyte) (اپی­ فیت موجود زنده‌­ای است که بدون داشتن رابطه انگلی روی سطح گیاه به سر می­‌برد) هستند که به شاخه ­ها و ساقه ­های درختان آمریکای مرکزی و جنوبی، غرب هند و بخش جنوبی ایالات متحده قلاب می­شوند. برخی دیگر از واریته ­های این گیاه می ­تواند در جنگل ­های بارانی، کوهستان، کویر و باتلاق رشد ­کنند ولی آنچه در مورد همه ­شان اشتراک دارد، این نکته است که بدون ریشه ­دهی در خاک رشد می­ کنند.

 

مراقبت از گیاهان هوازی

گیاهان تیلاندزیا، چطور مراقبت کنیم؟

همانطور که گفته شد گیاهان تیلاندزیا جزو گیاهان با نگهداری آسان هستند و شما می­ توانید به راحتی چند گیاه هوازی را در خانه نگهداری کنید ولی باز هم نیاز است که شرایط لازم برای رشد این گیاهان را فراهم کنید:

نور: یکی از مهم­ترین شرایط برای نگهداری گیاهان هوازی، محیا کردن نور کافی و غیرمستقیم برای آنهاست. فضاهایی که پنجره­های جنوبی و شرقی دارند برای قرار دادن این گیاهان مناسبند. نور مستقیم و طولانی مدت برای گیاهان تیلاندزیا مناسب نیستند.

اگر نور کافی در منزل ندارید می­ توانید از نور مصنوعی برای زنده ماندن و رشد گیاهان هوازی استفاده کنید. انواعی از چراغ­ های رشد گیاه در بازار وجود دارند که می­ تواند نور کافی برای گیاه هوازی را تامین کنند. گیاهان هوازی حداقل به 12 ساعت نور در روز احتیاج دارند.

آبیاری: آبیاری صحیح و منظم یکی از نیازهای اصلی گیاهان هوازی است. در فصل­ های مختلف که شرایط محیط مانند میزان دما، نور و رطوبت متفاوت است میزان آبیاری تغییر می­کند. فراموش نکنید که آبیاری زیاد یکی از اصلی ­ترین دلایل پوسیدگی این گیاه و از بین رفتن آن است.

آبیاری این گیاهان را در ابتدا هر دو هفته انجام دهید. در ابتدای روز گیاه هوازی را در آب شیر (بهتر است آب یک روز در هوا بماند تا کلر آن خارج شود) و به مدت 20-30 دقیقه غرق کنید. سپس گیاه را از درون آب برداشته و تکان دهید و روی حوله ­ای در فضای روشن قرار دهید. آنچه اهمیت دارد این نکته است که در عرض 4 ساعت یا حتی کمتر کامل خشک شود؛ در غیر این صورت گیاه می­ میرد. اگر زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز بود، گیاه هوازی را در فضای روشن تر با تهویه هوای بهتر قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: آبیاری گیاهان آپارتمانی، چگونه از آنها محافظت کنیم؟

 

گیاهان هوازی

هوا: گیاهان هوازی همانطور که از نامشان مشخص است بخشی از مواد غذایی خود را از طریق هوایی که جذب می ­کنند، می ­سازند در نتیجه جریان هوای کافی برای زنده ماندن و رشد گیاهان لازم است. در نتیجه شما نمی­ توانید تیلاندزیا را در ظرف در بسته نگهداری کنید.

دما: دمای اتاق برای گیاهان تیلاندزیا مناسب است و نباید در دمای کمتر از 7 درجه قرار بگیرند. دمای مناسب این گیاهان 10 تا 32 درجه است.

کوددهی: گیاهان هوازی به کود زیادی احتیاج ندارند ولی برای رشد بهتر، استفاده از کود مناسب گیاه می­ تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای کوددهی می­ توانید از کود گل ارکیده یا گازمانیا استفاده کرده و دو سه قطره از آن را درون آبی که برای غوطه وری گیاه در زمان آبیاری به کار برده می­ شود، اضافه کنید. این تغذیه ماهی یکبار کافی است برای اینکه وضعیت کلی گیاه را سلامت­ تر نگه دارد.

گیاه تیلاندزیا

تکثیر گیاه هوازی، چگونه انجام دهید؟

گیاهان هوازی در کل طول زندگی­شان تنها یکبار گل می­ دهند و در طول دوره گلدهی گیاهان کوچک و بچه گیاه هوازی را تولید می­ کنند. این گیاهان جدید و کوچک را به همان شکل متصل به گیاه مادری نگه دارید تا زمانی که به اندازه نصف تا یک سوم مادر خود برسند. سپس با برش آنها را کاملا از مادر جدا کنید. در نهایت گیاه مادری بعد از گلدهی می­ میرد.

مطلب پیشنهادی: قلمه زدن گیاهان، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

گیاهان هوازی در دکوراسیون

گیاهان هوازی در دکوراسیون مدرن 

گیاهان در دکوراسیون منزل و یا محیط کار نقش مهمی دارند و خانه ­ای که گیاه نداشته باشد انگار چیزی کم دارد. فرم و شکل گیاهان هوازی مناسب یک دکوراسیون مدرن و شیک است. شما با ایده ­های زیر می­ توانید از این گیاه در دکوراسیون مدرن منزل و یا محل کار خود استفاده کنید:

مطلب پیشنهادی: گیاهان زینتی آپارتمانی در دکوراسیون منزل مدرن!

 

تیلاندسیا در دکوراسیون

گل هوازی آویز: یکی از گونه ­های گیاه هوازی که به گیاه هوازی اسپانیایی معروف است برای آویزان کردن گزینه ­ی خوبی است. شما می­ توانید یک تکیه ­گاه مناسب تهیه کنید و آن را به صورت آویزان در جای مناسبی از منزل خود قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: مدل گلدان آویز، یک عروس دریایی برای یک گیاه هوازی!

 

گیاهان هوازی در تراریوم: اگر با تراریوم آشنا باشید می­ دانید که مجموعی از گیاهان هستند که داخل یک ظرف شیش ه­ای کاشته می­ شوند و مانند یک آکواریومی که به جای ماهی گیاه دارد می­ توانند جلوه خاصی به دکوراسیون فضای منزل و یا محل کار شما بدهند.

مطلب پیشنهادی: خلاقیت در ساخت تراریوم، 10 مدل برای تمامی فصل ­ها

 

ترکیب چوب و گیاه هوازی: شما می ­توانید با استفاده از سیم مفتولی تیلاندسیا را به یک یا چند تکه چوب متصل کنید و آن را به شکل آویز و یا روی میز قرار دهید.

 

گیاه تیلاندزیا

کلام پایانی:

تیلاندزیا گیاهان هوازی هستند که نگهداری و رشد آنها در خانه کار سختی نیست، فقط کافیست شرایط نگهداری که در این مطلب گفته شد را در مورد این گیاهان زیبا رعایت کنید. برای تهیه گیاهان هوازی به فروشگاه ­های معتبر گل و گیاه سر بزنید. اهالی فن چیدانه در زمینه گل و گیاه می ­توانند در تهیه انواع گیاهان زینتی و آپارتمانی به شما کمک کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه