Chidaneh.com placeholder image

خانه تکانی عید نوروز؛ تا دیر نشده با ما همراه شوید!

به قلم: مژگان احمدی

به عید نوروز که نزدیک می‌شویم، زمزمه خانه تکانی عید در خانه‌ها شروع می‌شود. آیا می‌دانستید در بعضی مناطق ایران دو بار در سال خانه تکانی می‌کنند؟ یکبار که همان خانه تکانی عید نوروز و یک بار هم در فصل پاییز.
همه ما به دنبال سریع ترین راه برای تمیز کردن خانه می گردیم. غافل از اینکه بعضی از این میانبرها نه تنها به خانه تکانی سرعت نمی بخشد، بلکه مانعی است که متوجه آن نمی شویم. وقت آن رسیده که با این عادات قدیمی اشتباه آشنا شویم و خانه را تمیزتر از پارسال برای بهار آماده کنیم. در ادامه همراه باشید تا همه چیز درباره اصول و نکات خانه تکانی عید را با هم مرور کنیم.

خانه تکانی عید

ابتدا کارهای خانه تکانی را لیست کنید

لیست کردن کارهایی باید انجام دهید به شما کمک می‌کند که انضباط ذهنی داشته باشید و بتوانید میزان پیشرفت انجام کارها را در طول زمان ارزیابی کنید. در این مطلب به طور کامل درباره نحوه لیست کارهای خانه تکانی صحبت کردیم و بهترین شیوه صحیح لیست کردن کارهای منزل را آموزش دادیم. اگر این مطلب را بخوانید یاد می‌گیرید که چطور با استفاده از 4 کارتن مخصوص با نام‌های هدیه به نیازمند، تعمیراتی، جمع‌آوری و سطل آشغال؛ کارها را سریع‌تر پیش ببرید.

اسکای اسکرپر
اصول خانه تکانی عید

بخش های مختلف را از هم تفکیک کنید

در این مرحله باید بتوانید کارهای لیست شده مربوط به هر بخش خانه را از هم تفکیک کنید. در واقع شما با کار از یک تکنیک مدیریت زمان برای انجام کارها استفاده می کنید. اینکه هدف خود را به اهداف کوچک‌تر و زودبازده تقسیم کنید تا بتوانید زمان را برای رسیدن به هدف نهایی یعنی تمیز کردن کل خانه مدیریت کنید. هر بار به یکی از هدف‌های کوچک برسید خستگی از تنتان خارج شده و آماده می‌شوید که به سراغ بخش بعدی بروید. 

خانه تکانی آشپزخانه یک طرف

آشپزخانه معمولا چالش‌برانگیز ترین بخش خانه تکانی است. زیرا پر است از وسایل ریز و درشت کاربردی که هر کدام نیاز به تمیز شدن، مرتب شدن و جابجایی دارند. از طرفی معمولا ظرف های بدون استفاده کابنیت هم بعد از مدتی چرب و کثیف می‌شوند. از سویی دیگر معمولا بعد از چند وقت با حجم زیادی از وسایل روبرو هستید که دیگر به آن ها نیازی ندارید و باید فکری به حالشان بکنید.شیشه‌ای که در ندارد، ظرفی که قفلش خراب شده، ظروف یکبار مصرفی که بعد از خریدهایتان از سوپرمارکت جمع کرده‌اید و…

پس مجبورید همه چیز را مو به مو بررسی کنید. اگر می‌خواهید اتدا کارتان را از آشپزخانه شروع کنید خدا قوت! حتما قبل از شروع کار درباره خانه تکانی آشپزخانه اینجا را بخوانید.

خانه تکانی بخش‌های دیگر خانه طرف دیگر

بعد از آشپزخانه شاید بتوان مدال سخت‌ترین بخش خانه تکانی را به اتق‌های خواب داد. مخصوصا اتاق خواب بچه ها! چرا؟ شاید به خاطر وجود کمدهاست. کمدها همان بلایی را سرمان می‌آورند که کابینت‌ها در آشپزخانه انجامش می‌دهند. فضایی بسته که بعد از مدتی ما را با حجم انبوهی از وسایل و بی‌نظمی روبرو می‌کنند.  نکات خانه تکانی اتاق خواب را می‌توانید در این مطلب بخوانید و دست به کار شوید.

پس از آن هم به سراغ خانه تکانی هال و پذیرایی، نظافت حمام و سرویس بهداشتی و تمیز کردن انباری بروید. پیشنهاد می‌کنیم هرجا که نیاز بود کارهایتان را برونسپاری کنید و این کارها را موازی انجام دهید. 

مثلا وقتی نوبت به نظافت پذیرایی و نشیمن رسید، شستن فرش ها را به قالیشویی بسپارید و خودتان همزمان کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها را تمیز کنید یا پرده‌ها را بشویید.

به کمک برونسپاری کارهای نظافتی و انجام موازی کارهای دیگر می‌توانید خانه تکانی عید را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

در چیدانه بخوانید: خانه تکانی سریع، امسال رو متفاوت باش!

 

خانه تکانی عید

نکات خانه تکانی که قبل از هر کاری باید آن ها را بدانید

گاهی وقت ها زیاد کار می کنیم اما نتیجه زیادی از اینهمه کار نمیبینیم! این تجربه یک دلیل اصلی دارد. اینکه کارها را طبق اصول و با آگاهی انجام نمی‌دهیم و حتی خیلی‌وقت‌ها مجبور به دوباره‌کاری می‌شویم. به پیشنهاد چیدانه این چند نکته ساده را در مورد کارهای خانه تکانی عید رعایت کنید تا چنین تجربه‌ای نداشته باشید:

  • از شوینده ها به اندازه استفاده کنید
  • از وسایل تمیز استفاده کنید
  • شبکه های اجتماعی تعطیل
  • روی شوینده را بخوانید
  • از دستمال های مختلف استفاده کنید
  • لوازم و شوینده ها را مرتب کنید

نکات خانه تکانی “از شوینده ها به اندازه استفاده کنید!"

استفاده بی‌رویه از مواد شوینده نه تنها تمیزی بیشتر به ارمغان نمی آورد، بلکه زیان بار نیز هست. پاک کردن مقدار زیادی شوینده از سطح مورد نظر، بسیار سخت است و مطمئنا هیچ وقت نمی توانید در حد مطلوب این حجم از مواد شوینده را تمیز کنید. در نتیجه مواد باقی مانده، مثل یک آهنربا گرد و خاک و دوده را جذب می کنند. همیشه مطابق با آنچه در دستور العمل توصیه شده است، از این مواد استفاده کنید.

با استفاده مقدار زیاد شویند وقت، پول و آب را هدر می دهید! دقت کنید!

وسایل تمیزکاری خانه

نکات ریز خانه تکانی “از وسایل تمیز استفاده کنید!"

چطور انتظار دارید یک جاروبرقی با کیسه پر، فرش را به تمیز ترین شکل ممکن جارو کند؟ قبل از شروع به خانه تکانی اطمینان پیدا کنید که تمام وسایل تمیز هستند. کیسه جاروبرقی را خالی یا تعویض کنید و پوشش بخار شوی را بشویید.

خانه تکانی نوروز

نکات مهم در خانه تکانی عید “شبکه های اجتماعی تعطیل!"

زمانی که برای خود برنامه ریزی می کنید، تا انتهای کار مشخص شده به شبکه های اجتماعی تان سر نزنید. می دانم مقاومت در برابر این وسوسه بسیار سخت است! شبکه های اجتماعی شما را برای مدت زیادی سرگرم می کنند و کارهای تان روی هم تلنبار می شوند. اگر نمی توانید تا انتهای کار صبر کنید، حتما زمان معینی را برای خود تعیین کنید. مثلا 15 دقیقه اینستاگرام تان را چک کنید و بعد به ادامه کار بپردازید.

خرید شوینده

نکات مهم خانه تکانی “روی شوینده را بخوانید!"

قبل از خرید و هنگام استفاده روی مواد شوینده را بخوانید، تا مطمئن شوید مناسب شماست. همه شوینده ها به صورت آنی عمل نمی کنند. با خواندن دستورالعمل، وقت خود را صرف خراشیدن سطوح نمی کنید. چند دقیقه صبر کردن، کار خانه تکانی را سریع تر پیش می برد. می توانید مواد شوینده را روی سطوح بریزید و به سراغ یک یا دو کار کوچک تر بروید و بازگردید.

دستمال های تمیزکننده سطوح

نکات ریز خانه تکانی “از دستمال های مختلف استفاده کنید!"

اگر از دستمال های ضدعفونی کننده استفاده می کنید باید بدانید! این دستمال ها تا ابد خاصیت ضد عفونی کننده ندارند. تنها یک سطح را ضد عفونی می کنند و در استفاده مجدد باکتری‌ها را به سطح انتقال می دهند.

این نکته در مورد دستمال های نانو هم صدق می کنند. لطفا دستمال هایتان را مدام عوض کنید تا باکتری ها از سطحی به سطح دیگر منتقل نشوند. رعایت این نکته برای آشپزخانه و سرویس های بهداشتی ضروریست.

مرتب کردن لوازم نظافتی

نکات خانه تکانی “لوازم و شوینده ها را مرتب کنید!"

شرط می بندم، نیمی از وقتتان را صرف پیدا کردن وسیله یا شوینده مورد نظرتان می کنید. شاید وقت سروسامان دادن به آن هاست. بعد از هر بار استفاده، آن ها را در جای مخصوص خودشان قرار دهید. برای این کار از اکسسوری های آشپزخانه هم می توانید استفاده کنید.

اشتباهات تمیز کردن خانه

در پایان:

در این مطلب از چیدانه سعی کردیم در روزهای سخت خانه تکانی عید در کنارتان باشیم. اگر این نکات برایتان مفید بود که باعث خوشحالی ماست. اما خوشحال‌تر می‌شویم اگر نکات و تجربیات کاربردی خود را نیز برایمان کامنت کنید تا شاید در این روزهای دم عید برای خانه تکانی و کارهای نظافت منزل به کارمان آمد!

منزلتان پر از شادی و عشق! برای ثبت درخواست خدمات در چیدانه اینجا کلیک کنید!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه