Chidaneh.com placeholder image

سبک شیکر در دکوراسیون داخلی، ساده اما به روز باشید!

به قلم: کیمیا مرادی

همه ما دوست داریم دکوراسیونی بدون عیب و نقص داشته باشیم. در واقع می خواهیم؛ دکوراسیونمان نمایان کننده سبک زندگی و ارزش ها ی ما در زندگی باشد. اما در واقعیت عواملی مانند: هزینه و فضاهای کوچک، ما را محدود می کنند. امروز در چیدانه می خواهیم در مورد یکی از سبک ها معماری مدرن در دکوراسیون داخلی صحبت کنیم. سبک شیکر! این سبک بر گرفته از گروهی از مردم است که دکوراسیون و مبلمان خود را مطابق با ارزش های و محدودیت های خود طراحی کردند. شیکر می تواند بهترین سبک برای آپارتمان های نقلی باشد!

سبک شیکر در دکوراسیون داخلی
سبک طراحی داخلی شیکر
دکوراسیون اتاق خواب سبک شیکر

سبک شیکر در قرن 18 پدید آمد!

بسیاری از سبک هایی که ما امروزه در معماری داخلی می پسندیم، مربوط به گذشته دور می باشد. بنابراین قبل از استفاده از آن ها، بهتر است با تاریخچه آن آشنا شویم. پدیدآورندگان سبک شیکر، یک فرقه مذهبی بودند که بازگشت مسیح اعتقاد داشتند. آن ها بر این باور بودند که با ساختن یک اتوپیا می توانند به باز گشت مسیح کمک کنند. آن ها آواز می خواندند و می رقصیدند. بزرگ ترین اعتقاد آن ها آزادی امیال انسان بود. در عین آزادی، آن ها به سادگی و پالایش روح معتقد بودند. در واقع سبک شیکر ترکیبی از مینیمالیسم و زیبایی طبیعی متریال هایی مانند چوب است.

قالیشویی ادیب

مطالب مرتبط:

مبلمان سبک شیکر
سبک شیکر چیست
مبلمان به سبک شیکر

عملکرد مبلمان سبک شیکر مهم است!

در سبک شیکر، عملکرد پیش از هر چیز دیگری قرار دارد. به همین خاطر است که مبلمان در این سبک ظاهری ساده دارند و عموما از چوب های سبک ساخته شده اند. در سبک شیکر به جای استفاده از تزئینات پیچیده کلاسیک و کنده کاری روی چوب، طراحان بر روی عملکرد متمرکز بودند. آن ها از راه حل هایی خلاقانه مانند: فرم های چند منظوره، میزهای تاشو و کشوهای بسیار استفاده می کردند. مبلمان ها به خاطر سبکی قابل جابه جایی و به خاطر نوع طراحی قابل گسترش بودند!

وسایل چوبی سبک شیکر
صندلی سبک شیکر
مبلمان سبک شیکر

سادگی در طراحی مبلمان های شیکر، به معنی عاری از تزئینات نیست! برای اولین بار صندلی های پشت نردبانی در این سبک دیده شدند. در سبک شیکر از بافتن رشته های حصیر، نشیمنگاه و تکیه گاه برای صندلی ها می ساختند یا اجزا را بهم متصل می کردند. بافت ظریف و دقیق حصیرها بسیار چشم نوازتر از تزئینات سنگین کلاسیک به نظر می رسد. این طور نیست؟!

دکوراسیون داخلی سبک شیکر

مجموعه ای از مبلمان های شیکر امروزه در موزه های انگلستان و آمریکا نگهداری می شود. عکس بالا تصویری از یک اتاق خواب با دکوراسیون شیکر در یکی از همین موزه هاست. البته امروزه ظاهر مبلمان های سبک شیکر کمی متفاوت تر و شیک تر از گذشته شده است.

کابینت سبک شیکر
دکوراسیون اتاق خواب به سبک شیکر

کیفیت مصالح در سبک شیکر یک اصل مهم است!

شیکرها خودشان اجزای دکوراسیون را می ساختند. آن ها از نظر مالی و فضای زندگی محدودیت هایی داشتند. به همین خاطر باید از مصالح بادوام استفاده می کردند. همچنین کیفیت ساخت هم به همان انداره برایشان مهم بود. بیشترین متریالی که برای ساخت وسایل در سبک شیکر به کار می رفت، چوب درختان کاج، گیلاس و افرا بوده است. آن ها از کفپوش های چوبی با رنگ های روشن استفاده می کردند. شیکر ها زیبایی های طبیعی را دوست داشتند!

مطالب مرتبط:

دکوراسیون منزل به سبک شیکر
سبک شیکر در اتاق خواب
دکوراسیون نشیمن به سبک شیکر

رنگ های سبک شیکر

پالت رنگ سبک شیکر بر پایه رنگ های خنثی قرار دارد. در حالی که در سایر سبک های معماری داخلی برای تاکید در فضا از رنگ های دیگری استفاده می شود، سبک شیکر یک تفاوت آفریده است. در دکوراسیون داخلی به سبک شیکر هیچ گاه کنتراست شدید بین رنگ ها دیده نمی شود. در واقع شما استفاده از رنگ سفید و سیاه کنار هم را نخواهید دید! اما به جایش رنگ سفید را در کنار خاکستری به وفور مشاهده می کنید. البته در سبک شیکر امروزی گاها رنگ هایی مانند آبی تیره، سبز تیره و بژ هم به چشم می خورد. در سبک شیکر برای جلوگیری از کسالت بار شدن فضا از قانون 10-30-60 استفاده می کنند. برای پیروی از این قانون دیوارها رنگ غالب فضا را تعیین می کنند. مبلمان و اثاثیه پس از آن قرار می گیرد و در نهایت اکسسوری ها قرار دارند.

مطلب مرتبط: رنگ های خنثی در دکوراسیون، چگونه از بی حالی نجاتشان دهیم؟

کابینت آشپزخانه شیکر
منزل کوچک به سبک شیکر
دکوراسیون به سبک شیکر

سبک شیکر مناسب آپارتمان های کوچک

سبک شیکر درواقع هر آن چیزی که برای دکوراسیون یک آپارتمان کوچک نیاز دارید، برای شما فراهم می کند. استفاده از رنگ های خنثی، فضا را بزرگ تر جلوه گر می سازد و استفاده از مبلمان های تاشو و کشو های فراوان فضای آپرتمان را کاملا عملکرد گرا می کند.

در زمینه دکوراسیون یا خرید مبلمان مناسب نیاز به کمک دارید؟ با ثبت درخواست در چیدانه رایگان کمک بگیرید!

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه