Chidaneh.com placeholder image

طراحی داخلی هدفمند، چه گام هایی را باید طی کرد؟

به قلم: مبلمان خانگی چوب و هنر

خلق فضای زیبا همانطور که به نبوغ، استعداد و سلیقه (با تمرین و آموزش قابلیت ارتقا دارند) به علم و دانش و همینطور برنامه ریزی و … نیاز دارد. ما مشاوران طراحی داخلی چوب و هنر در قسمت های قبلی به بررسی گام های مختلف در طراحی فضا پرداختیم تا روشی تجربی و علمی جهت دست یافتن به فضای ایده آل ذهنی را اائه دهیم. جهت تجدید خاطر گام های ذکر شده به شرح ذیل بوده اند:

گام اول: تصور کامل فضا در ذهن.

تابلو فرش ریحان

گام دوم: تجزیه فضای متصورشده و فضای موجود به عناصر و ویژگی ها.

گام سوم: تحلیل هر آنچه از فضا شامل عناصر و ویژگی ها از قبیل: کف، دیوار، سقف، مبلمان، لوازم، رنگ، مصالح، بافت و حتی جزئیات اجرایی که تصور شده و به صورت متن، تصویر، دیاگرام و نمایش گرافیکی ثبت شده است.

در این قسمت به بیان گام چهارم خواهیم پرداخت که شامل ترکیب ایده ها، تحلیل ها و بررسی ها، ارزیابی، جمعبندی، هدف گذاری و تبیین معیارهای تصمیم گیری می باشد.

مبلمان خانگی چوب و هنر
مبلمان خانگی
مبلمان خانگی چوب و هنر

هدف و معیارها: جهت ارزیابی درست ایده ها، اولویت بندی، انتخاب طرح و ایده نهایی باید هدف از انجام تغییر فضا یا ساخت فضای جدید را مشخص کرد که این هدف می تواند شامل: بهبود عملکرد، تغییر کاربری، بهبود زیبایی، افزایش فضا، تقسیم بندی فضا و… باشد. پس از مشخص شدن هدف اصلی، معیارها مشخص می گردند که می تواند شامل: توجه به رنگ های خاص، توجه به جزئیات، حس کلی فضا، هزینه تمام شده، امکان فاز بندی طرح و اجرا، توجه به معیار های شخصی و برند و…  باشد. شکل گیری هدفی درست و معیارهای متناسب و همخوان با هدف باید با دقت بسیار انجام گردد تا در انتخاب طرح ها و ایده های نهایی موفقیت حاصل گردد.

جمعبندی: با توجه به فضای ذهنی، ایده ها، تجزیه و تحلیل های انجام شده لازم است تمامی موارد در کنار هم قرار گیرند و اطلاعات لازم دسته بندی و کنار هم قرار گیرند و به عبارتی جمعبندی گردند تا آماده ارزیابی گردند.

ارزیابی: عملکردها، ایده ها، معانی، مفاهیم، شاخصه های زیباشناسی، ترکیب بندی، تناسبات، اتصالات، نکات اجرایی، نحوه اجرا، مصالح، هزینه ها و… باید به طور جداگانه و همینطور تاثیر روی همدیگر ارزیابی گردند و اولویت بندی و امتیاز دهی شوند.

تصمیم گیری و نتیجه گیری: پس از ارزیابی با توجه به هدف گذاری و معیار های مشخص شده باید ایده های نهایی مشخص و از بین تمام ایده ها و نظر ها ایده نهایی مشخص گردد و نتیجه گیری گردد که به چه شکل و با چه هزینه ای، در چه زمانی و به چه روشی باید ایده به فضا تبدیل گردد.

در گام بعدی نحوه و الزامات طرح نهایی جهت ورود به مرحله ساخت ارائه می گردد.

مبلمان خانگی چوب و هنر
کتابخانه چوبی
مبلمان خانگی چوب و هنر

شرکت چوب و هنر با محصولات متنوع و با کیفیت در زمینه مبلمان خانگی در راستای ایجاد تعاملات بیشتر با مخاطبین و همینطور ارتقاء سطح دانش و هنر در زمینه های معماری و معماری داخلی و به طور تخصصی در طراحی و تولید مبلمان درگاه های مختلف جهت هم اندیشی، همکاری، ارائه خدمات و… را مهیا کرده تا آماده پاسخ گویی، اطلاع رسانی، ارائه مطالب و پژوهش های مرتبط و همکاری در زمینه های مختلف باشد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه