معماری مدرن؛ خاستگاه سازه‌های جدید و نوآورانه

معماری مدرن؛ خاستگاه سازه‌های جدید و نوآورانه

به قلم: پروا رحمتی

مدرنیسم و نفوذ آن به حیطه معماری سنتی ایران دگرگونی بزرگی در سبک ساخت و ساز و معماری معاصر کشور ما ایجاد کرد. ساخته شدن سازه‌های مدرن و جسورانه خیلی زود ذائقه عمومی را به نفع خود تغییر داد و بسیاری از مردمی که از زندگی شهری و هیاهوی آن به ستوه آمده بودند به سمت معماری مدرن گرایش پیدا کردند، زیرا این سبک هنر و زیبایی را در سادگی می‌دانست. تمرکز معماری مدرن بر استفاده از اجزاء ساده و دوری از هرگونه تزئینات و تشریفات اضافی است. در این مقاله با همراهی گروه معماری آرچین به بررسی جزئیاتی از معماری مدرن می‌پردازیم. سبکی که امروزه در مهم‌ترین شهرهای دنیا یادگارهای ارزشمند و شناخته‌شده‌ای دارد.

سرویس خواب بالسا

معماری مدرن از کجا آمد؟

برای دانستن تاریخچه ظهور معماری مدرن باید کمی به عقب برگردیم. در پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم و تعمیر خرابی‌هایی که به بار آمده بود معماران را به سمت تولید انبوه ساختمان برد و اینگونه بود که گرایش به سمت معماری مدرن آغاز شد. در حقیقت استفاده از متریال و مصالح مدرن، سازه‌های سریع و پیش‌ساخته، عملکردگرایی و دوری از سبک‌های پرجزئیات و تشریفاتی در این دوره از تاریخ مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن بعنوان تنها سبک مهم و آوانگار در جهان غرب مطرح شد و سپس به صورت یک سبک جهانی به اقصی نقاط جهان نفوذ یافت. اگر علاقمندید تا ساختمان‌های مدرن سرشناس دنیا و معماران آن‌ها را بشناسید می‌توانید به مقاله معماران معروف سبک مدرن مراجعه کنید.

ویژگی‌های معماری مدرن را بشناسید

رشد مدرنیسم در معماری ساختارهای سنتی و همیشگی را در هم شکست و این مساله خبر خوبی بود برای کسانی که از زندگی‌های پرزرق و برق و تجملاتی و از خانه‌های کلاسیک و پروسیله کلافه شده بودند، زیرا بزرگترین ارمغان معماری مدرن سادگی و حذف جزئیات غیرضروری بود. سبک جدید معماری زیبایی را در مینیمال‌گرایی می‌داند و بر عملکرد، عقلانیت و ایجاد اشکال جدید با رویکرد زیبایی‌شناختی تاکید دارد.

در توصیف معماری مدرن می‌توان کتاب‌ها نوشت و از ویژگی‌های آن ساعت‌ها صحبت کرد، اما در این مقاله به بیان چند مورد از خصوصیات برجسته این سبک معماری اکتفا می‌کنیم. اگر شما هم عاشق فضاهای ساده، آرام و بدون جزئیات اضافی هستید بهترین سبک برای شما سبک مدرن است. بنابراین پیش از آن که دکوراسیون خود را بر اساس سبک مدرن بچینید بهتر است ابتدا با ویژگی‌های آن آشنا شوید:

استفاده از مصالح طبیعی

در معماری مدرن آنچه که بیش از هرچیز مورد توجه قرار دارد ماهیت مصالح است، بدون هیچگونه دستکاری اضافی. در این سبک هر متریالی در واقعی‌ترین و طبیعی‌ترین حالت خود، بدون هیچگونه پوشش و پرده‌ای دیده می‌شود. زیرا این سبک استفاده از تراش، حکاکی، تزئینات و ابزارخوردگی را کهنه‌گرایی و ظاهرسازی می‌داند و معتقد است که جلوه دادن ماهیت مصالح به صورت طبیعی بر غنای معماری می‌افزاید. در این سبک مواد طبیعی مانند چوب، فلزات، چرم و الیاف طبیعی رنگ‌نشده از عناصر اصلی و اساسی محسوب می‌شوند و اجزاء سازه‌ای مانند تیرها یا بتن اغلب باید در معرض دید قرار بگیرد. همچنین استفاده از چوب و روکش‌های چوبی فضا را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

دوری جستن از پیچیدگی

وجود خطوط واضح، قوی و تاکید بر خطوط صاف و مستقیم از ویژگی‌های دیگر معماری مدرن است. در معماری نوین وسایل کم‌ارتفاع و صاف و یکدست مورد توجه قرار دارند و فضایی ساده و بدون مزاحمت بصری را ایجاد می‌کنند. پس اگر فکر می‌کنید که از پیچیدگی‌های معماری سنتی خسته شده‌اید و دوست دارید زندگی در یک محیط خلوت و آرامش‌بخش را تجربه کنید بهتر است به دکوراسیون مدرن بیشتر فکر کنید. در مطلب معماری مدرن ایرانی می‌توانید 5 ساختمان ایرانی معروف در این سبک را ببینید.

نور طبیعی و پنجره‌های بزرگ

معماری مدرن از تمام امکانات به شیوه‌ای بهینه بهره می‌برد و تا حد امکان از بکارگیری ابزارهای مصنوعی خودداری می‌کند. میزان نورگیری یک ساختمان بر روی مصرف انرژی، ظاهر دکوراسیون و فضای معنوی موجود در خانه تاثیرگذار است. سبک مدرن با تعبیه پنجره‌ها و بازشوهای بزرگ و قدی تا حد ممکن از نور طبیعی خورشید استفاده می‌کند و دیزاین دکوراسیون طوری صورت می‌گیرد که نور طبیعی را به داخل خانه دعوت کند. مثلا استفاده از پرده‌های سنگین و ضخیم که جلوی آفتاب را می‌گیرند در این سبک ممنوع است.

تمرکز بر آینده

بله! معماری مدرن از سنت‌ها فراری است و به جای روی آوردن به سبک‌های قدیمی و دمده به تکنولوژی، علوم، صنعت و آینده اهمیت می‌دهد. در مدرنیسم خبری از زیبایی‌گرایی مطلق نیست، هرچیز در کنار زیبا بودن به مدد عملکرد و مصرفی بودن خود در این سبک وجود دارد. با این توصیفات چه چیزی کاربردی‌تر از تکنولوژی و تجهیزات به‌روز و پیشرفته؟

معماری مدرن، مناسب برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

در زندگی‌های فشرده امروزی و در آپارتمان‌های کوچک و نقلی بزرگترین نیازی که احساس می‌شود نیاز به فضای بیشتر است. بزرگترین تلاش یک دکوراتور حرفه‌ای برای طراحی داخلی خانه‌های کوچک و کم‌متراژ استفاده از ترفندهای مختلف برای بزرگتر نشان دادن فضاست. همچنین استفاده بهینه از تمام فضاهای موجود برای او در اولویت است. معماری مدرن فضاهای کوچک را به خوبی مدیریت می‌کند. در این سبک همه چیز در اوج سادگی و خلوتی قرار دارد و بزرگترین دغدغه موجود عملکردگرایی است. یعنی بخش عمده‌ای از دکوراسیون تنها به این علت وجود دارند که مورد استفاده قرار بگیرند و وجود اشیاء اضافی و بدون کاربرد در این فضا بی‌معنی و در تقابل با فلسفه مدرنیسم است.

بنابراین اگر شما صاحب یک خانه کوچک و نقلی هستید هرگز از دکور کردن آن ناامید نشوید. معماری مدرن به شما کمک می‌کند تا با یک چیدمان خلوت و کاربردی به دکوراسیون رویایی خود دست پیدا کنید و فضای خانه را نیز بزرگتر از آنچه که هست جلوه بدهید. زیرا در این سبک سطوح بازتابنده مانند فولاد، کروم یا شیشه کاملا مرسوم است و این مصالح فضای شما را وسیع و روح‌نواز جلوه می‌دهد.

همچنین خودتان هم می‌توانید بنا بر ذوق و سلیقه این زیبایی را تکمیل کنید. بعنوان مثال با استفاده از رنگ‌های خنثی یا مات در عناصر دکوراسیون به دلباز بودن فضای خانه کمک کنید. در معماری داخلی خانه‌های کوچک بکار بردن رنگ‌های سفید، استخوانی، کرم و خاکستری از بهترین و پرطرفدارترین گزینه‌ها هستند.

حرف آخر

در این مطلب درمورد ویژگی‌های معماری نوین صحبت کردیم. لازم است بدانید که این سبک مناسب کسانی است که سادگی، راحتی، کاربرد و بی‌توجهی به جزئیات غیرضروری را اولویت قرار می‌دهند، زیرا معماری مدرن بیش از هرچیز یک سبک عملکردگرا و کاربردی است. اگر شما هم به معماری مدرن علاقمندید می‌توانید نمونه‌هایی از این سبک را در پروفایل گروه معماری آرچین ببینید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
حسین در تاریخ 11 مرداد 1402
به این نوع از سبک‌معماری، معماری آذری یا آذربایجانی میگن . این سبک زمان ایلخانیان در آذربایجان رواج پیدا کرد و در زمان سلجوقیان به اوج رسید حرم حضرت امام رضا ع هم یه سبک معماری آذری محسوب میشه . اکثر سازه های قدیمی ایران سبک معماری آذری هس

ثبت دیدگاه