Chidaneh.com placeholder image

انواع نورپردازی، این 4 نمونه نورپردازی را حتما ببینید!

به قلم: مژگان احمدی

انواع نورپردازی: نمای ساختمان یا حیاط ویلایمان را چگونه نورپردازی کنیم؟ یا در طراحی داخلی منزلمان چگونه نورپردازی خوبی داشته باشیم؟ در این مطلب از چیدانه 4 نمونه از انواع نورپردازی در فضاهای مختلف را بررسی می کنیم.

در ادامه می خوانید:

قالیشویی ادیب
  1. انواع نورپردازی نما و محوطه ویلا
  2. نورپردازی کافی شاپ و رستوران
  3. نورپردازی کلاسیک یک برج مسکونی
  4. نورپردازی فروشگاه فرش
انواع نورپردازی نما و محوطه ویلا

1. انواع نورپردازی نما و محوطه ویلا

اجازه دهید در ابتدا به نورپردازی نما در این ویلای بسیار لوکس توجه کنیم. همانطور که در تصویر بالا مشخص است در نورپردازی این ساختمان از  انواع پروژکتورهای نورپردازی که نور را به سمت بالا و پایین پرتاب می‌کنند استفاده شده است. وجود این نورپردازی بر روی نمای ساختمان و نرده‌ها باعث شده که:

  1. متریال و بافت ساختمان به خوبی نمایان شود،
  2. نمای ساختمان ویلا شکوه و ابهت بیشتری به خود بگیرد

به طور کلی استفاده از انواع لامپ های نورپردازی در نمای ساختمان باعث می‌شود که جلوه‌های معماری ساختمان در شب به خوبی نمایان گردد.

نورپردازی محوطه ویلا

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید در محوطه این ویلا از انواع چراغهای نورپردازی دفنی یا چراغ نورپردازی پارکتی در مسیرهای رفت و آمد و پای درخت‌ها و بوته‌ها استفاده شده است که به دلیل امکان استفاده در سطوح مختلف و ایجاد سایه سازی‌های فوق‌العاده، ظاهر بسیار جذابی به محوطه و فضای سبز می‌دهد.

انواع نورپردازی کف

بد نیست به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از انواع نورپردازی کف در محوطه‌سازی نه تنها از نظر جلوه بصری اهمیت دارد، بلکه از نظر ایمنی مسیر رفت و آمد در شب نیز بسیار مهم است.

طبق گفته کارشناسان انواع چراغ‌های دفنی که اغلب در معرض آب و گرد و غبار قرار دارند حتما باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

  1. بدنه و شیشه‌ی ضد خش و خوردگی داشته باشند
  2. بدنه و شیشه‌ی آن‌ها ضد آب باشد
چراغ‌های دیوارکوب تزئینی

در پروژه‌ نورپردازی این ویلا همچنین از انواع نورپردازی با چرغ‌های ترئینی مثل چراغ‌های دیواری بر روی ستون‌ها استفاده شده است. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، نور آرام و غیر متمرکزی که از این چراغ‌های دیوارکوب تزئینی منتشر می‌شود زیبایی معماری ساختمان ویلا را دو چندان کرده است.

انواع روش ‌های نورپردازی باغ

استفاده از چراغ‌های پایه کوتاه در دو طرف امتداد مسیرها و دور باغچه‌ها و فضای سبز محوطه یکی دیگر از انواع روش ‌های نورپردازی باغ و باغچه در حیاط ویلا و فضاهای بیرونی است که هم نور محیط را تامین می‌کند و هم با ایجاد سایه روشن در امتداد یک مسیر جلوه‌ی بسیار زیادی به محوطه می‌بخشد.

نورپردازی فضای داخلی

استفاده از سنگ‌های نورانی خطی به صورت برش‌های موربی که در تصویر می‌‌بینید هم یکی دیگر از تکنیک‌های به کار رفته در نورپردازی این ویلاست که نورپردازی فضای داخلی آن را بسیار مدرن و خیره‌کننده کرده است.

انواع نورپردازی

به طور کلی آیتم‌های مختلف نورپردازی ویلا شامل انواع نورپردازی استخر، نورپردازی روف گاردن، نورپردازی داخلی ویلا و نورپردازی محوطه‌ هر یک به طور جداگانه تاثیر زیادی بر روی زیبایی و جلوه‌ی بصری آن دارند.

اما حواستان باشد که این زیبایی‌ها هزینه دارند و باید به فکر مصرف برقتان هم باشید. فراموش نکنید که تا جای ممکن در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. ولی چگونه؟

کارشناسان نورپردازی ساختمان می‌توانند محاسات یک نورپردازی بهینه ساختمان را برایتان انجام دهند. از این رو بهتر است که طراحی، محاسبات و نورپردازی تک تک این آیتم‌ها را به دست متخصصین حرفه‌ای و کاربلد بسپرید. اهالی فن و متخصصین نورپردازی در چیدانه به شما کمک می کنند.

نورپردازی کافی شاپ و رستوران

2. نورپردازی کافی شاپ و رستوران

روش‌های مختلفی برای نورپردازی رستوران و کافه وجود دارد. در بسیاری از مواقع افراد ترجیح می‌دهند که آرامش، سکون و رمانتیک بودن را در فضای کافه و رستوران مورد علاقه‌شان تجربه کنند.

انواع رنگهای نورپردازی هر یک القا کننده‌ی حس‌های متفاوتی هستند. در طراحی نورپردازی کافه ای که در تصویر بالا می بینید از گرمای رنگ زرد استفاده شده است. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید نور آفتابی و نورپردازی ملایم حاکم در فضا در کنار گرمی رنگ آجر و دکوراسیون چوبی، فضای بسیار صمیمی و آرامی را بوجود آورده است.

آیا به نورپردازی زیر کابینت در گوشه‌ی تصویر بالا دقت کردید؟ به خوبی مشخص است که استفاده از نورمخفی در نورپردازی کابینت کافه چه تاثیر زیادی در عمق دادن به فضای کافه دارد.

نورپردازی کافی شاپ

در نورپردازی کافه به سبک مدرن، استفاده از لوسترها و چراغ‌های آویز با اشکال هندسی جایگاه ویژه دارد. در طراحی این کافه نیز آنچه به چشم می‌خورد تلفیق سبک روستیک در کافه با نورپردازی به سبک مدرن است.

نورپردازی متمرکز

یکی دیگر از انواع مدل نورپردازی در طراحی داخلی، نورپردازی متمرکز و موضعی ست که در فضای کافی شاپ‌ها، نمایشگاه‌ها و موزه ها و حتی برخی مراکز خرید کاربرد دارد. در این کافه با استفاده از نورپردازی موضعی بر روی دیوار و برجسته‌تر کردن تابلوها و آثار هنری به کار رفته در روی آن، فضای کافه زیباتر، هنری‌تر و رمانتیک‌تر شده است.

نورپردازی کلاسیک یک برج مسکونی

3. نورپردازی کلاسیک یک برج مسکونی

یکی دیگر از انواع مدل نورپردازی نما در ساختمان‌، برجسته نمودن ویژگی‌های معماری آن ساختمان است‌. به عنوان مثال می‌توانید به تصویر بالا که نورپردازی یک برج مسکونی در تهران را نشان می‌دهد توجه کنید.

در این پروژه با به کارگیری وال‌واشر‌ها و نورپردازی ریلی، بر روی منحنی‌ها و دیگر اشکال هندسی به کار رفته در معماری این برج تاکید کرده‌اند. نمای این برج به ویژه در شب بسیار خیره‌کننده و دیدنی است.

انواع چراغ های نورپردازی

یکی دیگر از سبک های نورپردازی به ویژه در محوطه مجتمع‌ها و تالارها استفاده از چراغ‌های پایه بلند در امتداد مسیر و به ویژه در ورودی ساختمان‌هاست. انواع تجهیزات نورپردازی مختلف با طراحی‌ها و اشکال گوناگون این امکان را فراهم می‌کنند که با بازی سایه و نور، جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌ای ایجاد کنید.

 انواع سبک های نورپردازی

به طور کلی استفاده از انواع چراغ های نورپردازی شامل چراغ‌های پایه بلند، چراغ‌های پایه کوتاه، چراغ‌های دفنی، چراغ‌های دیواری، چراغ‌های زیرپله‌ای و چراغ‌های نیزه‌ای در نورپردازی‌های داخلی و خارجی برای انواع نورپردازی کلاسیک و مدرن کاربرد دارند.

آنچه مهم است کیفیت تجهیزات نورپردازی و طراحی هوشمندانه و بهینه آن‌ها متناسب با فضای محوطه است.

نورپردازی فروشگاه فرش

4. نورپردازی فروشگاه فرش

وقتی به یک فروشگاه فرش می‌روید چه انتظاری دارید؟ بدون شک اولین انتظار شما این است که بتوانید طرح و بافت فرش مورد نظرتان را به خوبی ببینید و این مسئله صد در صد به نورپردازی فضای داخلی بستگی دارد. علاوه بر این از یک فروشگاه فرش لوکس انتظار می‌رود که فضایی آرام و متناسب با این هنر اصیل ایرانی داشته باشد.

اگر به تصویر بالا و تصاویر بعدی کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که چگونه رعایت نمودن اصول نورپردازی داخلی ساختمان با استفاده از انواع لامپهای روشنایی می‌تواند در خلق چنین فضایی اثر گذار باشد.

نورپردازی فروشگاه

به تصویر بالا دقت کنید! در نورپردازی این فروشگاه از انواع لامپ های نورپردازی داخلی استفاده شده است که شامل:

  1. هالوژن ها
  2. چراغ‌های سقفی روکار
  3. و همچنین چراغ‌های آویز کلاسیک می باشد.

به کارگیری درست و به جا از انواع لامپ های سقفی برای تامین نور محیط در جهت‌های مختلف، و لامپ‌های هالوژن برای تامین نورهای موضعی و متمرکز بر روی فرش‌ها در کنار هم، طراحی نورپردازی فضای داخلی این فروشگاه را بسیار چشم‌نواز و زیبا کرده است.

انواع نورپردازی

کلام آخر: 

هرچقدر هم خوش سلیقه باشید و بهترین دکوراسیون داخلی خانه را بچینید، هرچقدر هم که متریال‌های گران قیمت و لاکچری را خرج نمای ساختمان خود کنید، و هر چقدر هم که به فضای سبز حیاط ویلای‌تان برسید و بهترین برند مبلمان فضای باز را استفاده کنید، تا وقتی به فکر نورپردازی فضاهای داخلی، نورپردازی نمای ساختمان و نورپردازی محوطه ویلای خود نباشید باز هم یک جای کارتان می‌لنگد! انواع روش های نورپردازی بهترین ابزار برای بیان معماری هستند. بدون نورپردازی دیده نمی‌شوید و با نورپردازی به شایسته‌ترین شکل دیده می‌شوید.

شاید این مطالب را نیز درباره انواع نورپردازی بپسندید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه