Chidaneh.com placeholder image

زیباترین گیاهان آپارتمانی، از نگاه یک اینستاگرامر ایرانی

به قلم: سحر طاهری

در لیست جهیزیه خرید چند گلدان گیاه و گل آپارتمانی زیبا جزو آخرین اولویت‌های من بود. نداشتن اطلاعات کافی از انتخاب بهترین گل و گیاه که متناسب با سبک دکوراسیونی منزلمان باشد شاید یکی از دلایل به تاخیر انداختن این خرید بود. اما حالا بعد از شنیدن تجربه‌های یکی از اینفلوئنسرهای فعال در زمینه نگهداری گیاهان آپارتمانی و دکوراسیون منزل فکر می‌کنم این خرید می‌تواند یکی از راحت ترین و لذت بخش ترین انتخاب‌های ما برای شروع یک زندگی نو باشد.

درختچه آپارتمانی برای آپارتمان

چوب و هنر

زیباترین گیاهان، بخش مهم دکوراسیون منزل

برای تهیه این گزارش به سراغ صفحه @hoda_plants  که یکی از اینستاگرامرهای فعال در زمینه پرورش گیاهان آپارتمانی و دکوراسیون داخلی منزل است رفته‌ایم. وجود هارمونی بین سبک دکوراسیون و گیاهان منزل هدا از همان نگاه اول مشخص است.

  • شما یک پیج فعال در زمینه معرفی انواع گل و گیاه دارید و اونطور که من متوجه شدم پست‌هایی را هم در مورد دکوراسیون منزل در صفحه‌تون قرار دادید. می‌تونید توضیح بدید چند ساله که در این زمینه فعالیت دارید؟

«سلام و ممنون از این مصاحبه رشته من معماری است و بنده در زمینه طراحی داخلی فعالیت دارم. وارد شدن من به رشته گل و گیاه به خاطر علاقه شخصی و اعتقادم به این مسئله بود که گل و گیاه می‌تواند بخش مهمی از دکوراسیون منزل و محل کار را به خود اختصاص دهند. این مسئله باعث شد که کم کم مجموعه‌ای از گل و گیاه را در منزلم برای خودم داشته باشم و از آن جایی که داشتن این مجموعه زیاد هزینه بر نبود و با یک هزینه معقول می‌توان بهترین نتیجه‌ها را  برای نمای خانه یا محل کار گرفت و همینطور با توجه به علاقه شخصیم به صورت تخصصی کارم را در این زمینه شروع کردم.»

 

  • شما چه فعالیت‌هایی را در پیج خودتون شروع کردید؟

«بعد از انجام دادن یک پروژه طراحی فضای سبز برای شهرداری با خرید و فروش در زمینه گیاهان هم آشنا شدم. در کنار مشاوره به افراد برای چیدمان و نگهداری گل و گیاه در محل کار یا خانه اطلاعات خرید گل و گیاه مناسب برای هر فضایی را نیز در اختیار افراد می‌گذارم. بعد از بیشتر شدن اطلاعاتم در این زمینه که به صورت تجربی بود کم کم مطالعات خودم را نیز شروع کردم.»

مطالب پیشنهادی: 

شادابی دکوراسیون منزل با گیاهان خانگی!

8 معجزه گیاهان خانگی برای سلامتی!

گیاه آپارتمانی ارزان

زیباترین گیاهان آپارتمانی، ارزان هم میشه!

  • شاید خرید گل و گیاه جزو آخرین آیتم‌های یک زوج جوان باشد، یا خیلی از افراد آن را به زمان دیگری موکول کنند. اگر شما بخواید اولین گام را برای داشتن یک گوشه سبز به یک زوج توصیه کنید اون رو چطوری توضیح می‌دهید؟

«هما نطور که قبلاً هم گفتم گل و گیاه نسبت به آن جلوه و زیبایی که به فضای ما می‌دهد واقعاً هزینه‌ای را که در بر می‌گیرد یک هزینه ناچیز است. هر چند گل و گیاهانی هم هستند که قیمت بسیار بالایی را دارند ولی برای خانواده‌ای که در آمدی متوسط دارند امکان تهیه گل‌های بسیار زیبا با هزینه بسیار مناسب وجود دارد. بعضی از دنبال کننده‌های صفحه من عنوان می‌کنند در صورت دانستن این نکته، زودتر آن گیاهی که به نظرشان خیلی گران می‌اومده را تهیه می‌کردند. بنابراین با توجه به این مسئله تهیه گل و گیاه برای منزل واقعاً ارزش دارد حتی برای خانه‌ای که بسیار کوچک هستند و ما نمی‌توانیم برای آن خانه یک دکوراسیون با متریال گران قیمت داشته باشیم. چون گل و گیاه واقعا آن فضا را عوض می‌کند. توجه کنید این نکته‌ای نیست که بخواهم به صورت تئوری آن را برای شما بیان کنم. شما اگر برای یک گیاه کوچک و معمولی یک گلدان رنگی کوچگ تهیه بکنید، آن گلدان یک فضا را به خودش اختصاص خواهد داد و نمای منزل شما را عوض خواهد کرد.»

مطالب پیشنهادی:

برگ انجیری

با توجه به دکوراسیون منزل زیباترین گیاهان را انتخاب کنید.

  • وقتی عکس‌های پیج شما را می‌بینم شما با سلیقه و چیدمان خاصی گیاهان رو تو پیجتون معرفی می‌کنید. آیا جلوه‌گری گیاهان به نوع چیدمان و انتخاب مبلمان یک خانه مربوط میشه؟

« بله! در بحث دکوراسیون همه اجزا به یکدیگر مربوط است. به عنوان مثال ارتفاع سقف، بافت مبلمان را در نظر بگیرید. در خانه‌ای که پارچه انتخابی مبل گلدار و خیلی شلوغ است گذاشتن درختچه‌های قد و نیم قد فضا را شلوغ تر خواهد کرد. در کنار هارمونی رنگ مبل‌ها و سایر اثاثیه باید به جهت نور هم اشاره کنم. بعضی از منزل‌ها نور جنوب یا دسته اول را دارند و بعضی از خانه‌ها هم نور دست دوم که همان نور شمال یا غرب را دریافت می‌کنند که کمتر است. بسیاری از افراد بدون توجه به این مسئله اقدام به خرید یک گیاه می‌کنند که بعد از ده روز شاهد پژمرده شدن آن هستند. در کنار مهم بودن بسیاری از عنصرهای نگهداری گیاهان مهمترین نقش بر عهده نور آپارتمان شما است. بنابراین گیاهی را که احتیاج به نور جنوبی دارد را نباید برای یک آپارتمان با نور شمالی یا غربی تهیه کرد.»

با گلخانه خانگی گیاهان محبوب تان را در خانه پرورش دهید!

مراقبت از گیاهان آپارتمانی را پشت گوش نیندازید، 10 دلیل قاطع!

گیاهان مناسب برای آپارتمان کم نور

گیاهان آپارتمانی برای منزل نوعروس

زیباترن گیاهان مناسب برای آپارتمان کم نور

  • یک زوج کم تجربه در زمینه نگهداری گیاهان برای آپارتمان کوچک و کم نورشان  باید به سراغ کدام کدام گیاهان بروند؟

«همانطور که اشاره کردم. نور مهم ترین عنصر برای نگهداری یک موجود زنده به نام گیاه است. متاسفانه برخی برای فروش گیاهان خود آن را به نام گیاه مقاوم به سایه معرفی می‌کنند. هر چند گیاهانی مانند زاموفیلیا یا سانسوریا آن قدر تشنه نور نیستند و می‌توانند کم نوری را تحمل کنند. ولی همین دو گیاه اگر در معرض نور قرار بگیرند ریشه دهی آن‌ها به صورت چشمگیری زیاد می‌شود. در نظر نگرفتن جهت تابش نور ساختمان در هنگام خرید گل و گیاه خیلی از افراد را در نگهداری گیاهان نا امید می‌کند.  مساحت یک خانه در نگهداری گل های شما به نظر من مهم نیست. فاکتورهایی مانند نور و رطوبت، نظم آبیاری، داشتن اطلاعات کلی در مورد نیازهای اولیه گیاهان بسیار مهم تر از اندازه خانه شما هستند. توجه به نوع نیازهای گیاهان نیز مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد. اگر در مورد یک گیاه نوشته شده است که نیاز به نور دارد باید نوع نور یعنی دست اول یا دست دوم بودن آن را مشخص کرد. شما ممکن است یک گیاه را که نیاز به نور دارد پشت پنجره منزلتان قرار دهید اما بعد از مدتی ببینید گیاهتان از بین رفته است! چون شما آن گیاه را در معرض جهت نور مناسبی قرار نداده‌اید.»

درختچه آپارتمانی

کاور حصیری برای گلدان

سلامت گیاهان را فدای زیبایی گلدان‌ها نکنید.

  • گلدان‌هایی که شما برای پیج‌تان انتخاب کرده‌اید بسیار زیبا هستند. من خودم بسیاری از این گلدان‌های زیبا را دیده‌ام که زهکش مناسبی ندارند و از خریدشان منصرف شده‌ام. یکی دیگر از راه حل های شما برای زیباتر کردن گلدان، انتخاب کاورهای حصیری یا پارچه‌ای برای گلدان‌هاست.

«با حرف شما کاملاً موافقم. در بسیاری از گلدان‎‌ها نبود زهکش مناسب باعث پوسیده شدن ریشه گلدان‌ها می‌شود. بیشتر گلدان‌های من  بوسیله همان سوراخ‌های زیر گلدان یا پوکه‌های معدنی زهکش مناسب دارند. یکی از کارهایی که من برای تخلیه کامل آب درون گلدان انجام می‌دهم قرار دادن گلدان در یک ظرف بعد از آبیاری گلدان  است که بعد از تخلیه کامل گلدان را در زیر گلدانی خودش قرار می‌دهم. هر چیزی که باعث بشود یک گلدان خودش را در فضا بهتر تعریف کند مانند پارچه یا حصیر را من استفاده میکنم. نکته مهم دیگر این است که من سعی می‌کنم  با توجه به تجربه خودم که گیاه نمی‌تواند در فصل زمستان خودش را با با یک گلدان جدید بازسازی کند، آن‌ها را  از ظرف اصلی‌شان خارج نمی‌کنم. به عنوان مثال اگر گیاه در یک ظرف پلاستیکی باشد سعی می‌کنم برایش کاور تهیه کنم یا در گلدان دلخواهم که بزرگتر است قرار دهم.»

گیاهان خانگی سایه نشین برای آپارتمان های بدون نور

پوتوس حصیری

زیباترین گیاهان، یک نمونه آسان برای شروع

  • می‌توانید یک گیاه که با شرایط نگهداری آسان معرفی کنید؟

« بله گیاهی مانند پتوس که در هر شرایطی قابل نگهداری است به همه تازه کاران پیشنهاد می‌شود. یا گیاهی مانند سانسوریا که بر عکس بنجامین به جابه جایی حساس نیست. ولی شما باید به همه گیاهان به چشم یک موجود زنده نگاه کنید که نباید به حال خودشان رها شوند و نور و رطوبت مناسبشان حتما تامین شود.»

نور مصنوعی با گیاهان

  • اگر شرایط نوری مناسب در یک آپارتمان مناسب نباشد میشه به لامپ های مصنوعی فکر کرد؟

«لامپ مصنوعی تنها یک مکمل است. نور آفتاب اولین انتخاب برای گیاهان است و هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را بگیرد. به عنوان مثال در خانه‌ای که تنها نور بعد از ظهر دارد و از نور صبح محروم است نور مصنوعی می‌تواند یک کمک کننده باشد. خود من هم در آپارتمانم از ال ای دی‌های تغذیه گل و گیاه استفاده می‌کنم.»

چراغ رشد گیاه، خریدی عالی برای خانه کم نورتان!

جنگل کوچک در خانه

یک جنگل کوچک برای خانه

  •  یکی از عکس‌های پر بازدید پیج شما  عکسی است که به قول خودتان در ی گوشه خانه‌تان جنگل مصنوعی کوچکی درست کرده‌اید. می‌توانید کمی بیشتر در این مورد توضیج بدهید.

« همانطور که گفته شد بیشتر گل‌ها و گیاهان به سه عنصر اصلی یعنی نور، رطوبت و آبیاری منظم احتیاج دارند البته به غیر از ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها که به آبیاری کمتری نیاز دارند. اکثر گیاهان نیازمند تامین رطوبت هستند. من خودم نور مناسب و رطوبت را برای گیاهانم تامین می‌کنم و به شکل منظم به غبار پاشی آن‌ها می‌پردازم. در مورد خاک مورد نیازشان هم بنده ماهی یکبار کود یا مواد آلی مورد نیاز گلدان‌ها را تامین می‌کنم. این کوددهی هم بر اساس نیازهای گلدان‌ها متفاوت است . اگر احساس کردید که از یک گیاه خوشتان آمده و با فضای منزلتان جور است حتماً آن را تهیه کنید. نمی‌توان گفت که در این زمینه  لزوم پیروی از یک قانون خاص وجود دارد. نکته مهم داشتن حتی یک گلدان برای ایجاد حس خوب در فضای خانه است. گل و گیاه برای من به این شکل بوده است که خیلی اوقات حالم را خوب کرده و اگر روحیه بدی داشته‌ام با رسیدگی به آن‌ها حالم خیلی بهتر شده است.»

گیاهان آپارتمانی، 8 نکته طلایی برای مراقبت بهتر!

گلدان یوکا در آپارتمان

مثل یوکا با هم خوشبخت شوید!

  • سوال آخر: اگر بخواهید یکی از گلدان‌های خود را به یک زوج جوان هدیه بدهید کدام یک از گلدان‌هایتان را انتخاب خواهید کرد؟

«همیشه در هنگام هدیه دادن مفهوم یک هدیه برایم بسیار مهم است. انتخاب من گیاه یوکا است. یوکا دو ساقه یا تنه دارد که حالتی مفهومی دارند. این دو ساقه با هم رشد می‌کنند و همیشه مفهومی از  یک زوج همراه را برای من داشته است.»

تمام عکس‌های این مطلب مربوط به صفحه @hoda_plante  می‌باشد.

 لینک مطالب زیر مربوط به تجربه مخاطبان چیدانه در نگهداری از گیاهان آپارتمانی است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه