Chidaneh.com placeholder image

نمای پیش ساخته بهتر است یا نمای سنگی و سیمانی؟

به قلم: مژگان احمدی

در این مقاله از چیدانه همراه شما هستیم تا به چند سوال بسیار رایج مخاطبان درباره نمای پیش ساخته پاسخ دهیم و با مزایا و معایب آن به خوبی آشنا شویم.

فرض کنید با یک بودجه محدود و زمانی محدودتر، ایده‌های ناب کلاسیک در سر دارید و بسیار دوست‌دار سبک خاص رومی هستید؛ ولی با قیمت‌های سرسام‌آور بازار سنگ و گاها نیرو‌های غیر حرفه‌ای اجرایی روبرو می‌شوید.

chidaneh ad banner

اینجاست که نمای پیش ساخته ساختمان می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

فکر می‌کنید چرا می‌گویند که نمای پیش‌ساخته می‌تواند بهترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین انتخاب‌تان باشد؟ اگر شما هم در این باره ابهاماتی دارید که نمی‌دانید باید از کجا و از چه کسی بپرسید این مقاله برای شماست؛ شاید سوال شما هم در بین سوالات رایج مخاطبان باشد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نمای پیش ساخته

در ادامه خواهید خواند:

  1. نمای پیش ساخته چیست؟
  2. جدید ترین نوع نمای پیش ساخته چه جنسی دارد؟
  3. ویژگی‌ها و مزایای نمای پیش ساخته چیست؟
  4. تزیینات پیش ساخته شامل چه المان‌هایی است؟
  5. روند ساخت محصولات پیش ساخته به چه صورت است؟
  6. به چه نکاتی باید در خرید محصولات پیش ساخته توجه کنیم؟
  7. مشاهده‌ی نمونه کارهای یک کارخانه تولید نمای پیش ساخته
  8. نحوه طراحی و اجرا نمای پیش ساخته فیبرگلاسی تقویت‌شده چگونه است؟
  9. هزینه استفاده از نمای پیش ساخته چقدر است؟
نمای پیش ساخته چیست؟

نمای پیش ساخته چیست؟
سوال شما:

راستش را بخواهید همیشه برایم سوال بود که نمای پیش ساخته و به طور کلی برخی محصولات پیش ساخته چه جنسی دارند. آیا این محصولات از همان مصالح رایج مثل سنگ،گچ و… ساخته می‌شوند و چون قبلن ساخته شده‌اند به آن‌ها پیش ساخته می‌گویند، یا اینکه جنس خاصی دارند؟

پاسخ چیدانه:

درست است که نمای پیش‌ساخته ساختمان می‌تواند قطعات و تزئینات از قبل سا‌خته شده‌ای از جنس سنگ، سیمان، گچ، یونولیت و … باشد، اما محصولات پیش ساخته غالبا دارای متریال خاصی نیز هستند. در واقع امروزه با پیشرفت تکنولوژی مواد و متریال ساختمانی می‌توان محصولات بسیار سبک‌تر، مقاوم‌تر، ظریف‌تر و متنوع‌تری را جایگزین محصولات سنتی کرد.

جدید ترین نوع نمای پیش ساخته

جدید ترین نوع نمای پیش ساخته از نظر متریال

متریال نمای پیش ساخته معمولا از جنس فایبر گلاس چند لایه است که متشکل از مواد پلیمری به عنوان ماده زمینه‌ای و الیاف شیشه به عنوان ماده تقویت‌کننده می‌باشد.
بخش داخلی و بنیه محصولات در محل نصب به انتخاب مشتری با مواد مخصوص پر می‌شوند که باعث استحکام بیشتر آن شده و حس سنگ واقعی را به بیننده می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند که این متریال با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در تمام اقلیم های ایران می‌تواند بهترین انتخاب برای ساخت محصولات باشد. چرا که به دلیل مزیت‌هایی که دارد می‌تواند تمام الزامات نمای ساختمان و تزئینات فضای باز را فراهم کند.

مزایای نمای پیش ساخته ساختمان

ویژگی‌ها و مزایای نمای پیش ساخته ساختمان:

  1. در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم‌اند
  2. مقاومت زیادی در برابر حرارت و نور مستقیم خورشید دارند
  3. نمای پیش ساخته ضد آب است و قابل شستشو می‌باشد
  4. در دمای بالا و پایین تحمل بالایی دارد
  5. در برابر رطوبت و یخ‌زدگی بسیار مقاوم است
  6. آسان و سریع نصب می‌شوند(با چسب سنگ و رول پلاک)
  7. و از همه مهم‌تر اینکه رنگ پذیر است (رنگ متریال فایبر گلاس به طور پیش فرض سفید می‌باشد و در نهایت می‌توان آن را با هر تکنیک و سبکی شامل پتینه، کهنه‌کاری، طرح سنگ و یا ورق طلا رنگ نمود)
  8. قیمت مناسبی دارند

بهترین مثال برای این متریال سپر ماشین است. محصولی که در عین مقاوت و استحکام، سبک و ظریف نیز می‌باشد. 

توجه توجه: آیا می‌دانستید که قیمت نمای پیش ساخته تقریبا یک هفتم قیمت سنگ و چوب برایتان تمام می‌شود؟

تزیینات پیش ساخته ساختمان

تزیینات پیش ساخته شامل چه المان‌هایی می‌باشد؟

سوال شما:

لطفا کمی درباره‌ی المان‌ها و عناصری که در زیر مجموعه‌ی نمای پیش ساخته قرار می‌گیرند توضیح دهید. یا به عبارت دیگر نمای پیش ساخته شامل چه المان‌هایی می‌باشد؟

پاسخ چیدانه:

به طور کلی هر آن چیزی که می‌تواند در نمای یک ساختمان و محوطه فضای باز (تالار، باغ، ویلا، روف گاردن و…) قرار بگیرد در این زیر مجموعه قرار دارد.

به عنوان مثال:

  1. انواع نمای پیش ساخته رومی
  2. انواع آبنمای پیش ساخته (شامل انواع آبنمای پیش ساخته کوزه ای، آبنمای پیش ساخته صخره ای، آبنمای خانگی پیش ساخته، آبنمای خانگی پیش ساخته دیواری و …)،
  3. نمای خارجی خانه پیش ساخته
  4. ستون و ستون‌های مدرن و کلاسیک
  5. قاب دور پنجره، سردرها و تزئینات سقفی
  6. پیکره و تندیس‌های بزرگ و کوچک (انسان و حیوان)
  7. گلدان، آباژور و چراغ‌های محوطه
  8. المان‌های شهری
  9. دیگر محصولات لوکس و دکوراتیو منزل (روشویی، تابلو، قاب آینه، کنسول، شمعدان و …)
روند ساخت محصولات پیش ساخته
روند ساخت مجسمه های پیش ساخته

روند ساخت محصولات پیش ساخته به چه صورت است؟

سوال شما:

اغلب گمان می‌کنیم که عمده‌ترین تفاوت این محصولات دکوراتیو، از قبل ساخته شدن آن‌ها و نصبشان در محل است ؛ این مسئله درست است اما کافی نیست و اساسا نحوه‌ی تولید آن‌ها متفاوت است و ما می خواهیم بدانیم روند ساخت محصولات پیش ساخته فایبرگلاسی به چه صورت می‌باشد؟

پاسخ چیدانه:

برای ساخت هر یک از محصولات پیش ساخته:

  1. ابتدا نمونه‌ی سه بعدی و واقعی آن از سنگ یا چوب طراحی و ساخته می‌شود که به آن الگوی اورجینال می‌گویند
  2. سپس طی یک پروسه از روی الگوی اورجینال قالب سیلیکونی و فلزی محصول گرفته می‌شود
  3. در ادامه با مواد ترکیبی مخصوص و فایبرگلاس چند لایه قالب ریزی صورت می‌گیرد
  4. در آخر نیز محصول طی مراحلی کاملا صیغلی شده و تمامی عیوب احتمالی آن گرفته می‌شود و در نتیجه‌ی آن یک محصول درجه یک و آماده رنگ و نصب خواهیم داشت
 خرید محصولات پیش ساخته
 خرید تزیینات دکوراتیو پیش ساخته

به چه نکاتی باید در خرید محصولات پیش ساخته توجه کنیم؟

  1. هر چند که محصولات پیش ساخته با کیفیت و بدون کیفیت ممکن است از نظر ظاهری فرق چندانی با هم نداشته باشند اما کیفیت آن‌ها با گذر زمان مشخص خواهد شد. بدون شک هر محصولی مقاومت در برابر آفتاب و سرما را نخواهد داشت
  2. بهتر است محصولات پیش ساخته را به صورت حضوری و با دقت بالا خریداری کنید. هرگز تنها با یک عکس کیفیت آن قابل تشخیص نیست و هر ارزان قیمتی بی‌دلیل نخواهد بود
  3. محصول اصلی محصولی است که از الگوی اورجینال قالب‌گیری شده باشد. یعنی الگویی که کیفیت بالایی دارد و زمان و هزینه بسیاری جهت تولید و رفع عیوب آن صرف شده است و توسط تولید کننده به ثبت رسیده است
  4. همواره توجه داشته باشید که محصول پیش ساخته کپی از کپی نباشد
  5. دقت کنید که مواد اولیه و تناسب ترکیب آن در ساخت محصولات فایبر گلاس مقاوم شده بسیار حایز اهمیت است و حاصل کوچکترین خطا و کم کاری یک محصول ضعیف، سبک و بی‌کیفیت می باشد که هرگز کارایی طولانی مدت نخواهد داشت
  6. در همه مشاغل سودجویانی هستند که با کمترین اختلاف قیمت و نشان دادن جنس اصلی و با کیفیت، یک محصول کپی شده و بی‌کیفیت را به شما عزیزان ارائه بدهند. پس با دقت و وسواس بیشتری اقدام به خرید محصول نمایید
نمونه کارهای نمای پیش ساخته
نمای پیش ساخته فایبرگلاسی

طراحی و اجرا نما پیش ساخته فایبرگلاسی تقویت‌شده

سوال شما:

تصمیم داریم که برای بازسازی نمای ساختمان خود از نمای ساختمان پیش ساخته استفاده کنیم. برای این کار طرح و ایده ای نداریم و زمان محدودی داریم؛ روند کار با این محصولات چگونه است؟

پاسخ چیدانه:

روال کار معمولا به این صورت است که ابتدا یک کارشناس در محل پروژه شما (باغ، تالار و …) حاضر می‌شود و پس از بررسی پتانسیل فضای شما، خواسته‌هایتان، بودجه و زمان شما برای تکمیل پروژه در راستای سلیقه‌تان طرحی را ارائه می‌‌دهد. شما می‌توانید تمام خواسته‌های خود را در این طرح اعمال کنید و محصولات پیشنهادی را از نزدیک انتخاب نمایید و پس از روزهای مشخصی که کارشناسان به شما قول میدهند (مثلا 10 روز) تمامی متریال مصرفی خود را تحویل بگیرید. علاوه بر این جهت نصب، رنگ و تکمیل نما و دیگر کارهای عمرانی مربوطه در نیز نیاز به متخصصین خواهید داشت.

کاربردهای نمای پیش ساخته
کاربرد نمای پیش ساخته در ساختمان

هزینه استفاده از نمای پیش ساخته چگونه محاسبه می‌شود؟

سوال شما:

هزینه نمای پیش ساخته بیشتر است یا نمای معمولی؟ لطفا کمی درباره برآورد هزینه نمای پیش ساخته ساختمان توضیح دهید.

پاسخ چیدانه:

هزینه نمای پیش ساخته ساختمان به وسعت نما و فضایی که جهت ساخت یا بازسازی در نظر گرفته شده بستگی دارد. هزینه تقریبی تمام شده‌ی نمای پیش ساخته معمولا یک هفتم قیمت تمام شده‌ی نمونه‌ی سنگی آن می‌باشد و البته هزینه گروه اجرایی نیز به صورت روزمزد محاسبه می‌شود.

بهتر است شرکتی که از آن ها خدمات دریافت می کنید، گارانتی و خدمات پس از فروش نیز ارائه دهند تا اگر در مدت معینی با هر گونه ترک‌خوردگی، تغییر شکل و یا شکستگی مواجه شدید بتوانید محصول خریداری شده را مرجوع و یا تعویض کنید.

آینه دکوراتیو پیش ساخته
تزیینات دکوراتیو پیش ساخته
محصولات پیش ساخته

کلام آخر:

در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا به طور کامل و جامع به سوالات بسیار رایج مخاطبان درباره نمای پیش ساخته پاسخ دهیم. با خواندن این مقاله دیگر سوالی درباره متریال محصولات پیش ساخته، چند و چون تولید این محصولات و زمان لازم برای تولید و نصب آن‌ها نخواهید داشت.
اگر مقاله را تا انتها خواده باشید اطلاعات مفیدی نیز درباره قیمت نمای پیش ساخته دارید. اگر قبلا تجربه‌ی استفاده از این محصولات به ویژه نمای پیش ساخته را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در این زمینه برایمان کامنت کنید. آیا شما نیز قصد استفاده از این خدمات را دارید؟

اهالی فن در زمینه خدمات مربوط به نمای پیش ساخته

شاید این مطالب را نیز در رابطه با نمای پیش ساخته بپسندید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه