Chidaneh.com placeholder image

دیوار سبز خزه‌ای، بدون هیچ نگهداری خونه‌تون سبزه؟

به قلم: سمانه زارعی

اغلب ما اصطلاح دیوار سبز یا دیوار زنده را شنیده‌­ایم. دیوار سبز یک راه حل برای سبز کردن فضاهای داخلی ساختمان است. در مطلب انواع دیوار سبز، مدل­‌ها و کاربرد هرکدام راجع به انواع دیوار سبز صحبت کردیم. علاوه بر دیوار سبز مدولار و دیوار سبز کابلی نوع دیگری از دیوار سبز وجود دارد که امروز قرار است راجع به آن صحبت کنیم، دیوار سبز خزه ­ای! احتمالا شما هم راجع به این دیوار سبز جدید و جذاب سوالاتی دارید که با خواندن این مطلب به خوبی با این نوع از دیوار یا پنل سبز آشنا خواهید شد.

 

سرویس خواب بالسا

دکوراسیون خزه طبیعی کامیت
قاب خزه ای
دکوراسیون خزه طبیعی کامیت

دیوار سبز خزه‌­ای چیست؟

دیوار سبز، سطح عمودی است که تمام یا بخشی از آن با گیاهان پوشیده شده است. دیوار سبز خزه­ ای یا ماس­‌وال (Moss wall) از خزه و گیاهان تثبیت شده­‌ای که نیازی به نگهداری و مراقبت ندارند تشکیل شده است. گیاهان و خزه‌های مورد استفاده در این نوع دیوار سبز، در فرایند خاصی و با استفاده از پارافین طبیعی تثبیت شده‌­اند و در نتیجه ظاهر خود را تا مدت‌ها بدون نیاز به نگهداری حفظ می­‌کنند. در واقع دیوار خزه‌­ای که به آن پنل خزه‌­ای هم گفته می­‌شود نه کاملا زنده و نه مرده است.

ویژگی­‌هایی مانند عدم نیاز به بستر کاشت و نور خورشید، دیوارسبز خزه­‌ای را از انواع دیگر دیوار سبز متمایز می­‌کند. مهم‌­ترین نیاز این نوع دیوار سبز رطوبت کافی (40-50درصد) که از هوا دریافت می­‌کند، تهویه هوا و دمای مناسب (15-26 درجه) است.

مطلب پیشنهادی: با دیوار سبز طراوت را به دکوراسیون منزل خود بیاورید!

 

دیوار خزه ای

مزایای دیوار سبز خزه­ ای

هر نوع دیوار سبز، مزایا و معایب خاص خود را دارند. دیوار سبز خزه‌­ای مزایای زیادی دارد. برخی از مزیت­‌های دیوار سبز خزه­‌ای عبارتند از:

  • عدم نیاز به آبیاری، کوددهی و نور خورشید
  • اکوستیک کردن دیوار (جاذب صدا)
  • عدم ایجاد حساسیت
  • منعطف و کاربردی برای ایجاد فرم­‌های مختلف
  • سرعت بالای اجرا
  • عدم جذب حشرات
  • مناسب برای فضاهای کم نور
  • نیاز به کمترین فضا برای اجرا
  • کاهش آلودگی و ذرات معلق هوا
  • عدم نیاز به هرس
  • قابل تولید در رنگ­‌های مختلف

 

دیوار سبز خزه ای

دیوار سبز با خزه­؛ چه جاهایی کاربرد دارد؟

این دیوار سبز و جذاب می­‌تواند در فضاهایی با کاربری مختلف مورد استفاده قرار گیرد:

  • هتل و رستوران
  • لابی ساختمان
  • فضاهای اداری
  • مراکز تجاری و فروشگاه­‌ها
  • داخل منازل مسکونی

مطلب پیشنهادی: 11 دیوار سبز جذاب در منزل و دفتر کار شما

 

دکوراسیون خزه طبیعی کامیت
دیوار خزه ای
دکوراسیون خزه طبیعی کامیت

نگهداری از دیوار سبز خزه‌­ای

نیاز به کمترین نگهداری از ویژگی­‌های شاخص دیوار سبز خزه­‌ای است. در نتیجه این نوع دیوار سبز برای افراد پرمشغله که زمان زیادی برای رسیدگی به گل و گیاه ندارند و در عین حال دوست دارند خانه­‌ای سبز داشته باشند بسیار مناسب است.

به طور کلی خزه­‌ها فاقد ریشه هستند در نتیجه به بستر خاک برای رشد نیازی ندارند و همینطور نیاز آبی خود را از رطوبت هوا دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه رشد این نوع خزه بسیار کند و آهسته می­‌باشد نیاز به هرس وجود ندارد. فقط کافی است هر سال یکبار سطح دیوار سبز خود را بررسی کنید تا از یکدست بودن سطح آن مطمئن شوید. دیوار سبز خزه‌­ای سال­ها بدون نگهداری خاصی دیوار شما را سبز نگه می­‌دارد.

 

دیوار خزه ای

نصب دیوار سبز خزه‌­ای

در ساخت دیوار سبز با خزه به جز یک سطح برای چسباندن خزه‌ها به زیرسازی خاصی نیاز ندارید. برای نصب دیوار سبزخزه‌ای سه نوع تکیه‌گاه می‌توان استفاده کرد:ام‌دی‌اف، پی­‌وی‌­سی و آلومینیومی. پنل ام‌­دی­‌اف سبک وزن است. از پی‌­وی‌­سی برای فرم‌­های منحنی و سطوح نامنظم استفاده می­‌شود و زمینه آلومینیومی به صورت لبه‌دار بستر خوبی برای قرارگیری خزه­‌ها ایجاد می­‌کند. با توجه به شرایط سطح نصب، و فرم پنل خزه‌­ای می­‌توان از هر یک از این تکیه­ گاه‌ها استفاده کرد.

بعد از تهیه خزه و تعیین فرم پنل و پیدا کردن جای مناسب برای نصب، با استفاده از یک چسب مناسب (حرارتی، خمیری و..) آن را بچسبانید. شما می­‌توانید پنل­‌های آماده را خریداری کنید و یا برای داشتن فرمی خاص که مدنظر دارید آن را سفارش بدهید.

 

دیوار سبز خزه ای در دکوراسیون

دیوار سبز خزه‌­ای، قاب­‌های سبز در دکوراسیون منزل

دیوار خزه‌­ای یک گزینه ‌ی مناسب و زیبا برای دکوراسیون­‌های مدرن و شیک است. اگر می­‌خواهید در دکوراسیون مدرن منزل خود از گیاهان غافل نشوید این دیوار جذاب می‌­تواند مانند یک تابلو هنری زیبا هر دو نقش را داشته باشد.

تصور کنید یک پنل خزه‌­ای روی دیوار پذیرایی منزل یا در اتاق جلسات یک فضای اداری و یا دیوار کنار پله­‌های یک فروشگاه نصب شده است، رنگ سبز و حس نشاط حاصل از این دیوار سبز اتمسفر مثبتی را در فضا ایجاد خواهد کرد.

اگر غالب وسایل در دکوراسیون منزل شما از جنس چوب هستند، انتخاب یک قاب چوبی زیبا می‌­تواند دیوار سبز خزه‌­ای را با دکور منزل هماهنگ کند. و یا ممکن است بخواهید از فلز برای قرار گرفتن خزه­‌ها استفاده کنید، در این صورت هم بدون محدودیت می­‌توانید یک قاب فلزی برای بستر خزه­‌ها به کار ببرید.

مطلب پیشنهادی: طراحی دیوار سبز، باغچه عمودی خانه!

 

دیوار سبز خزه ای

پنل خزه‌ای؛ سبزینگی در قسمت شمالی خانه!

همانطور که گفته شد قاب خزه‌­ای یا پنل خزه‌ای که به نوعی دیوار سبز محسوب می‌­شود، نیازی به نور و یا آبیاری و نگهداری ندارد. عدم نیاز به نور زیاد آن را برای قسمت­‌های شمالی ساختمان که همیشه در سایه است و دمای کمتری دارد مناسب ساخته است. پس دیگر نگران خراب شدن گیاهان خود در اتاق­‌های شمالی خانه نباشید. به راحتی می­‌توانید با طراحی یک پنل خزه‌­ای جذاب اتاق و فضای مورد نظر خود را سبز کنید.

 

دیوار خزه ای

کلام آخر:

در این مطلب با دیوار سبز خزه‌­ای یا همان پنل خزه­‌ای آشنا شدیم. خزه‌­ها به دو شکل تثبیت شده و یا زنده وجود دارند که در صورتی که علاقه‌­مند به استفاده از خزه­‌های زنده باشید باید آنها را در فضای بیرونی و در سایه قرار دهید. در این مطلب ما راجع به خز‌ه‌های تثبیت شده که بسیار مناسب برای فضاهای داخلی ساختمان هستند صحبت کردیم. برای اینکه دیوار سبز خزه‌ای زیبایی داشته باشید و بدون هیچ مشکلی آن را نصب کنید می­‌توانید با متخصصان در این زمینه مشورت کنید.

با اهالی فن چیدانه درارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
در تاریخ 27 آبان 1399
سلام دیوار خزه ای آیا با توجه با نیاز به رطوبت باعث ایجاد و تکثیر قارچ و کپک نمی شود؟

ثبت دیدگاه