کاتالوگ رنگ دیوار؛ چگونه رنگی شیک و چشم‌نواز انتخاب کنیم؟

کاتالوگ رنگ دیوار؛ چگونه رنگی شیک و چشم‌نواز انتخاب کنیم؟

به قلم: نرگس مهردادیان

در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد طراحی دیوار پذیرایی صحبت کردیم. در این مطلب از چیدانه به معرفی کاتالوگ رنگ دیوار و محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین رنگ‌ها برای فضاهای مختلف دکوراسیون داخلی می‌پردازیم. امروزه طراحان دکوراسیون داخلی با توجه به علم روانشناسی رنگ‌ها تلاش می‌کنند فضایی متناسب و زیبا ایجاد کنند چراکه رنگ دیوار خانه نقش زیادی در روحیه افراد دارد.  رنگ‌ دیوار قسمت‌های مختلف خانه می‌تواند متفاوت اما در عین حال هماهنگ باشد. پیش از رنگ‌آمیزی خانه مشاهده کاتالوگ رنگ دیوار به‌ شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و با سرعت بیشتری رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

کاتالوگ رنگ دیوار

تابلو فرش ریحان

کاتالوگ انواع رنگ دیوار

انواع کاتالوگ رنگ‌های ساختمانی

با توجه به تنوع بالای رنگ‌ها، اینکه هر رنگی کاتالوگ مخصوص به خود را دارد که تمام طیف رنگی آن رنگ به‌خصوص را شامل می‌شود و هر برندی نیز کاتالوگ مخصوص خود را دارد؛ بهتر است اول برند مورد نظر خود را انتخاب کرده، سپس با مشاهده کاتالوگ رنگ‌های ساختمانی مورد نظر از برند انتخابی، رنگ دلخواه‌تان را انتخاب کنید. برای داشتن انتخابی مناسب می‌توانید در مورد جنس و طیف رنگ با طراحان داخلی یا استادکار حرفه‌ای مشورت کنید. در گذشته رنگ‌های ساختمان محدود به رنگ‌های روغنی و پلاستیک بود، اما امروز رنگ اکریلیک پرطرفدار هم به این مجموعه اضافه شده است.

کاتالوگ رنگ روغنی

1. کاتالوگ رنگ روغنی

رنگ روغنی از قدیمی‌ترین رنگ‌هاست که امروز در انواع جدیدی تولید می‌شود. رنگ روغنی بر پایه حلال و آلکیدی است و قابلیت تمیزشدن، ماندگاری و دوام بالاتری نسبت به باقی رنگ‌ها چون اکرلیک دارد. اما با این حال رنگ روغنی بوی زیادی دارد، بخارهای حاصل از آن ممکن است تا چند هفته باقی بماند، رنگ و حلال‌های مورد نیاز برای رقیق کردن یا تمیز کردن آن بسیار قابل اشتعال و زباله‌هایی سمی هستند که نباید در سطل زباله معمولی ریخته شوند. رنگ‌های روغنی بیشتر برای آسترکاری و رنگ در و پنجره‌های فلزی استفاده می‌شوند چراکه در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم هستند. رنگ‌های روغنی در سه نوع مات، براق و نیم براق تولید می‌شوند و متناسب با ویژگی هریک در محل‌های مناسب خود استفاده می‌شوند.

کاتالوگ رنگ پلاستیک دیوار

2. کاتالوگ رنگ پلاستیک دیوار

رنگ پلاستیک از گذشته کاربردهای زیادی در نقاشی ساختمان داشته و امروز با کیفیت بالاتر و در انواع مختلفی تولید می‌شود. این رنگ بر پایه آب و بدون بو است و هر چند منعی برای استفاده روی دیوارها و سطوح ندارد اما بیشتر برای سقف استفاده می‌شود. رنگ پلاستیک مقرون به‌صرفه، قابل شستشو، سازگار با محیط زیست، غیرسمی با قابلیت خشک شدن سریع است. رنگ‌های پلاستیک در مقایسه با رنگ‌های روغنی و آکریلیک ماندگاری و دوام‌ کمتری دارند، هیچ‌کدام از انواع مات و براق آن درخشندگی رنگ‌های روغنی و آکریلیک را ندارند، در مناطق معتدل و مرطوب کندتر خشک می‌شوند و ممکن است لایه لایه شوند. می‌توانید از بین رنگ‌بندی متنوع کاتالوگ رنگ پلاستیک دیوار برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف استفاده کنید.

کاتالوگ رنگ اکریلیک

 3. کاتالوگ رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک بر دو پایه حلال و آب تولید می‌شود، غیرسمی و غیر قابل اشتعال است، بوی کمتری نسبت به رنگ روغنی دارد و کار با آن‌ بسیار ساده‌تر از باقی رنگ‌هاست. درخشش قابل قبول، قابلیت پوشانندگی سطوح و لکه­ها، سریع خشک شدن، امکان استفاده در تمام سطوح، قابلیت شستشو، مقاومت در برابر نور خورشید و نفوذ رطوبت از مزایای دیگر این نوع رنگ‌ است. اما این رنگ‌ها گاهی قبل از اولین شستشو نیاز به 30 روز زمان دارند، قابلیت تمیزشوندگی، ماندگاری و دوام کمتری نسبت به رنگ روغنی داشته و در بعضی از موارد روی سطوح براق نمی‌توان از آن استفاده کرد.

رنگ‌های اکرلیک در سه نوع براق، نیمه براق و مات موجود هستند و شما می‌توانید با انتخاب جنس رنگ و مشاهده کاتالوگ آن، رنگ مناسب و هماهنگ با فضا و دکوراسیون داخلی خود را انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب تفاوت رنگ اکرلیک و رنگ روغن را بخوانید.

انواع کاتالوگ رنگ دیوار خانه

انواع کاتالوگ رنگ دیوار خانه

کاتالوگ رنگ دیوار مقوا یا کالیته‌های زیبایی هستند که طیف رنگ‌های مختلف را به شما نشان می‌دهند. کاتالوگ‌ها می‌توانند تنها رنگ‌های اصلی را داشته یا برای هر رنگ و طیف‌های مختلف آن کالیته‌های جدایی داشته باشند. برای انتخاب بهترین طیف از کاتالوگ رنگ دیوار خانه، باید اصول ساده‌ای را بدانید تا انتخاب رنگ دیوارهای خانه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. برای مثال باید بدانید برای چه فضایی باید چه رنگی را به‌کار ببرید یا رنگ‌های خنثی، تیره یا شاد و تند مناسب چه فضاهایی هستند و انرژی روانی کدام رنگ برای فضای نشیمن یا اتاق خواب بهتر است.

کاتالوگ رنگ دیوار پذیرایی

کاتالوگ رنگ دیوار پذیرایی

فضای پذیرایی جز مهم‌ترین و چشم‌گیرترین فضاهای خانه است. با انتخاب رنگ از کاتالوگ رنگ دیوار پذیرایی می‌توانید آن را کوچک یا بزرگ، مدرن یا کلاسیک نشان دهید. می‌توانید از طیف‌های مختلف رنگ آبی، خاکستری یا سبز برای رنگ دیوار پذیرایی استفاده کنید. می‌توانید با رنگ سبز آبی اتاق پذیرایی را خاص، با آجری روشن فضایی دنج و با رنگ نارنجی فضایی شاد و بانشاط ایجاد کنید. بهترین رنگ دیوار برای دیوار پذیرایی در خانه‌های کوچک، رنگ استخوانی یا سایر رنگ‌های روشن است.

کاتالوگ رنگ دیوار اتاق خواب

کاتالوگ رنگ دیوار اتاق خواب

برای دیوار اتاق خواب بهتر است از بین رنگ‌های کاتالوگ رنگ دیوار اتاق خواب، رنگ‌های با انرژی مثبت و آرامش بخش یا رنگ‌های روشن و خنثی چون خاکی و کرم انتخاب کنید. طیف‌های مختلف رنگ‌هایی چون صورتی، سبز و آبی هم برای این فضا مناسب هستند. در استفاده از رنگ زرد پرانرژی و شاد در اتاق خواب زیاده‌روی نکنید. می‌توانید این رنگ را با ترکیب با رنگ‌هایی چون خاکستری یا طوسی استفاده کنید. ترکیب سبز و زرد هم تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب دارد. نقره‌ای نیز رنگی شیک و لوکس برای رنگ اتاق خواب است که‌ باعث می‌شود زودتر به خواب بروید.

ترکیب رنگ‌های ساختمان

ترکیب رنگ‌های ساختمان

امروزه رنگ دیوار خانه‌ها مانند گذشته محدود به رنگ‌‌های سفید استخوانی یا کرم نیست و برخی افراد می‌خواهند از رنگ‌های جسورانه‌تر و جذاب‌تری هم برای رنگ کل دیوارهای پذیرایی یا اتاق خواب یا در ترکیب با رنگ‌های خنثی چون سفید برای یکی از دیوارها استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که این انتخاب رنگ از کاتالوگ رنگ دیوار، هماهنگ با سبک و رنگ سایر اجزای دکوراسیون داخلی چون فرش، مبلمان، پرده یا سرویس خواب انجام شود.

انواع شفید در کاتالوگ رنگ دیوار

1. انواع رنگ‌های سفید

انواع رنگ سفید یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها برای دیوار فضاهای مختلف خانه هستند که به‌راحتی کنار دیگر رنگ‌ها قرار می‌گیرند. رنگ سفید استخوانی نماد پاکیزگی، روشنایی و شفافیت است و چیدمان وسایل در فضایی با دیوارهای استخوانی به‌راحتی انجام می‌شود. نام‌های دیگر رنگ استخوانی، سفید عاجی یا سفید مات نیز است. رنگ سفید یخچالی، رنگی خنثی و بین رنگ‌های گرم و سرد است، می‌توان آن را هم در سبک سنتی و هم مدرن به‌کار برد.

رنگ طوسی در کاتالوگ رنگ دیوار

کاتالوگ رنگ طوسی

2. کاتالوگ رنگ طوسی دیوار

انواع رنگ‌های کاتالوگ رنگ طوسی که رنگی خنثی است را می‌توانید در اکثر دیوارهای داخلی خانه به‌کار ببرید. رنگ طوسی تیره در کنار رنگ سفید و در نور روز عمق و فضایی زیبا ایجاد می‌کند. اگر رنگ دیوار طوسی مات باشد، چیزی شبیه تخته سیاه ایجاد می‌کند. رنگ طوسی گرم، بژ یا فیلی در ترکیب با رنگ‌های فیروزه‌ای، قرمز و نارنجی در دکوراسیون فضاهای بزرگ زیبایی خاصی ایجاد می‌کند و با ترکیب رنگ طوسی و بژ درواقع رنگ طوسی گرمی پدید می‌آید که دیگر سرمای رنگ طوسی ساده را ندارد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترکیب رنگ طوسی با دیگر رنگ‌ها مطلب ترکیب رنگ پرطرفدار طوسی را بخوانید. 

کاتالوگ رنگ سبز روی دیوار

کاتالوگ رنگ سبز

3. کاتالوگ رنگ سبز

رنگ سبز رنگ طبیعت و سرزندگی است که طیف رنگی آن برای تمام فضاهای خانه کاربرد دارد و فضایی دلچسب در محیط خانه ایجاد می‌کند. انواع رنگ سبز پاستلی، زیتونی، چمنی، صدری، یشمی موجود هستند. این رنگ در ترکیب با انواع رنگ‌های سفید، قرمز، نارنجی و زرد برای رنگ دیوارهای خانه جذاب است.

کاتالوگ رنگ نارنجی برای دیوار

کاتالوگ رنگ نارنجی دیوار

4. کاتالوگ رنگ نارنجی برای دیوار

یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های شاد و گرم برای دیوار اتاق پذیرایی یا نشیمن رنگ نارنجی است. این رنگ برای فضای اتاق خواب خیلی مناسب نیست و بهتر است در ترکیب با رنگ‌های خنثی استفاده شود. این رنگ به‌راحتی با سایر اجزای دکوراسیون ست می‌شود. در طیف رنگ نارنجی، رنگ آجری یکی از پرکاربردترین‌هاست که از ترکیب رنگ صورتی و نارنجی تولید می‌شود، و برای فضای اتاق‌خواب هم مناسب‌تر است.

کاتالوگ رنگ هلویی دیوار

5. رنگ هلویی دیوار

رنگ هلویی امروز طرفداران زیادی پیدا کرده است. این رنگ زنانه و لطیف با دیگر رنگ‌ها هماهنگ است و می‌توان به‌راحتی از آن در طراحی دیوار دکوراسیون منزل استفاده کرد. رنگ هلویی نه صورتی، نه نارنجی کامل است. رنگی بین صورتی و مرجانی و بیشتر نزدیک به مرجانی زنده است. رنگ هلویی دیوار انرژی لطیف و آرام بخش دارد، فضا را گرم و دنج می‌کند و بیشتر مناسب برای رنگ اتاق‌ خواب نوجوانان و جوانان است.

کاتالوگ رنگ صورتی برای دیوار

کاتالوگ رنگ صورتی

6. کاتالوگ رنگ صورتی

صورتی رنگ شادی است که افسردگی را از فضای خانه شما دور می‌کند. ترکیب صورتی و سفید فضا را بازتر و زیباتر نشان می‌دهد. رنگ صورتی کمرنگ بهترین انتخاب برای اتاق دختر‌هاست. اما رنگ صورتی چرک که کمی خاکستری دارد برای اتاق خواب و فضا‌های دیگر خانه هم مناسب است. این رنگ در کنار رنگ‌هایی چون خاکستری، نقره‌ای یا فیروزه‌ای ترکیب جذاب و زیبایی می‌شود. کاتالوگ رنگ صورتی را در زیر می‌بینید.

کاتالوگ رنگ زرد دیوار

کاتالوگ رنگ زرد

7. کاتالوگ رنگ زرد دیوار

رنگ‌های گرمی مانند طیف‌های مختلف رنگ زرد سرشار از نور و انرژی هستند. این رنگ‌های پر انرژی بیشتر مناسب برای دیوار آشپزخانه و پذیرایی هستند و بهتر هستند در استفاده با رنگ‌های خنثی ترکیب شوند و تنها در یک دیوار به‌کار روند. برای اطلاعات بیشتر مطلب کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون را بخوانید.

کاتالوگ رنگ قرمز دیوار

کاتالوگ رنگ قرمز برای دیوار

8. کاتالوگ رنگ قرمز دیوار

طیف‌های مختلف رنگ‌ گرم قرمز پر از انرژی و نشاط هستند. این رنگ‌ نیز بیشتر مناسب برای دیوار آشپزخانه و پذیرایی است و بهتر است در فضای اتاق خواب استفاده نشود. البته رنگ قرمز کدر، رنگی خنثی است که می‌توان آن را در ترکیب با هر رنگ دیگری استفاده کرد، این رنگ را ممکن است در تابلوی نقاشی، اثر هنری یا در تار و پود یک فرش دیده باشید.

رنگ گلبهی برای دیوار

9. رنگ گلبهی برای دیوار

رنگ گلبهی برای دیوار جزو رنگ‌های شاد و با نشاط است که سازگاری و انعطاف زیادی با رنگ‌های دیگر دارد. ترکیب رنگ سفید با گلبهی می‌تواند برای دیوار تمام فضاهای خانه استفاده شود. این ترکیب رنگ در فضای نشیمن و پذیرایی باعث احساس سرزندگی و در اتاق خواب موجب حس آرامش و در آشپزخانه باعث ایجاد حس تمیزی می‌شود.

رنگ آبی برای دیوار

کاتالوگ رنگ دیوار آبی

10. کاتالوگ رنگ آبی دیوار

طیف‌های مختلف رنگ آبی سرد حسی سرشار از آرامش و سکوت را در فضا ایجاد می‌کند و برای فضاهایی که افراد نیاز به آرامش دارند، چون اتاق خواب مناسب است. رنگ آبی کمرنگ باعث ایجاد تمرکز و آرامش و آبی پر رنگ موجب افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود. رنگ آبی کلاسیک یا پر رنگ برای دکوراسیون پذیرایی به سبک کلاسیک بسیار مناسب است. این رنگ ترکیب بسیار جذابی در کنار رنگ‌های مکمل خود و سفید ایجاد می‌کند.

انواع کاتالوگ رنگ دیوار

کلام پایانی

دیوارهای خانه نباید همیشه به رنگ‌های سفید و ساده باشند. با رنگ کردن یکی از دیوارها در بخش‌های مختلف خانه چون آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب یا دیوار پشت تلویزیون، می‌توانید دکوراسیونی مدرن، جسورانه و خاص ایجاد کنید. برای رنگ زدن دیوارهای خانه، می‌توانید با کمک طراحان داخلی، مشاوران دکوراسیون داخلی و یا اگر خودتان توانایی و علم ترکیب رنگ‌ها را دارید، طبق نظر و سلیقه خود با توجه به برند انتخابی، بهترین رنگ را از کاتالوگ رنگ دیوار برند مورد نظر انتخاب کنید. تمامی این طیف‌های کاتالوگ رنگ دیوار را می‌توانید از طریق ثبت درخواست به اهالی فن چیدانه سفارش دهید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه