Chidaneh.com placeholder image

فرش ماشینی ابریشم گونه؛ مدل‌های جدید و لوکس فرش ابریشم ماشینی

به قلم: تحریریه چیدانه

فرش‌های ماشینی ویژگی‌های خاص خود را داشته و امروزه با تنوع بسیار زیادی در بازار عرضه می‌شوند. یکی از مدل‌های جدید این فرش‌ها، فرش ماشینی ابریشم گونه است. فرش‌ ماشینی ابریشم گونه که معمولا با ابریشم مصنوعی یا نخ پلی استر فیلامنت بافته می‌شود به دلیل براق بودن رنگ نخ‌ها، سایه روشنی که در زوایای مختلف روی فرش قابل مشاهده است و تنوع رنگ بالا توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. فرش ماشینی ابریشم گونه بافتی با کیفیت و شبیه قالی دستباف ابریشم ایرانی دارد که قیمت ارزان‌تری نسبت به فرش دستبافت با ابریشم طبیعی نیز دارد. در مطالب قبلی به‌طور کامل در مورد انواع فرش ماشینی صحبت شد. در این مطلب از چیدانه به معرفی فرش‌ ماشینی ابریشم گونه و تاریخچه فناوری، ویژگی‌ها، مزایا، معایب، قیمت‌ها و کاربرد این فرش‌های ابریشم گونه خاص و لوکس در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم، با ما همراه باشید…

فرش ماشینی ابریشم گونه

فرش مشهد اردهال
تولید کننده فرش های ابریشم گونه طبیعی
فرش مشهد اردهال

چوب و هنر

فرش مشهد اردهال
فرش جذاب ابریشم طرح ایرانی
فرش مشهد اردهال

معرفی فرش‌های ابریشم گونه ماشینی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و مجهزتر شدن دستگاه‌های بافت فرش‌ ماشینی، این محصول در انواع مختلف تولید می‌شود که می‌توان از این بین به فرش پلی استر، آکریلیک و ابریشم گونه اشاره کرد. فرش‌های ابریشم گونه ماشینی در بین انواع فرش‌های ماشینی، کمتر شناخته شده است. این فرش‌ها به دلیل لطافت، نرمی و درخشان بودن، انتخاب مناسبی برای منازل لوکس و مجلل هستند. منظور از فرش ماشینی ابریشم گونه، فرش‌های بافته شده با الیاف ابریشم مصنوعی پلی استر یا ویسکوز است. فرش‌های ابریشم گونه ماشینی با تلفیق هنر و اصالت فرش ایرانی و بافته شدن توسط دستگاه‌های به‌روز، موجب شده تا تشخیص این فرش‌ها از فرش ابریشم دستبافت، مشکل شود. 

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی پلی استر وینتج کلاسیک
گالری فرش خسروی

کاربرد فرش ماشینی ابریشم در دکوراسیون

فرش ماشینی ابریشم گونه مانند هر فرش دیگری، عنصر اصلی دکوراسیون داخلی به‌حساب می‌آید. این فرش‌ها در انواع سبک‌های کلاسیک و مدرن  موجود بوده و متناسب با سبک دکوراسیون داخلی خانه می‌توان از هر یک از آن‌ها استفاده کرد. فرش ماشینی ابریشم نسبت به سایر الیاف مورد استفاده در بافت فرش، فضا را لوکس‌تر نشان می‌دهد.

فرش مشهد اردهال
زیباترین مدل های فرش ابریشم
فرش مشهد اردهال

تاریخچه فناوری فرش ابریشم ماشینی

از اوایل دهه 80، نخ فیلامنتی پلی استر به عنوان نخ خاب جدید وارد صنعت فرش ماشینی ایران شد و به مقدار محدودی جایگزین نخ ویسکوز در فرش‌های گل ابریشم شد. البته در ابتدا نخ‌های پلی استر فیلامنتی، تنها در بخش‌های کوچکی از فرش ابریشم ماشینی که باید گل‌ها براق‌تر و با جلوه بیشتر به نظر برسند به تقلید از قالی گل ابریشم بافته می‌شد. در قالی گل ابریشم، تمام نخ‌های خاب از جنس پشم بود اما برای گل‌های نقشه فرش در بافت، از نخ‌های ابریشم استفاده می‌شد. این کار باعث می‌شد گل‌های فرش جلوه بیشتری نسبت به دیگر قسمت‌های فرش پیدا کند. در آن دوره به فرش‌های ماشینی که در آن‌ها از نخ ویسکوز استفاده می‌شد نیز، گل ابریشم گفته می‌شد و تنها نخ خاب ویسکوز به‌عنوان نخ ابریشم مصنوعی در بازار شناخته، خرید و فروش می‌شد. اما امروزه از پلی استر با کیفیت نیز به عنوان الیاف ابریشم مصنوعی برای بافت فرش ابریشم ماشینی به زیبایی استفاده می‌شود.

شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا
فرش ماشینی نشیمن با طرح شلوغ
شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا

ویژگی‌های فرش ماشینی ابریشم گونه با کیفیت

تولیدات اخیر فرش ماشینی ابریشم نسبت به قبل بسیار تغییر کرده و محصولاتی با کیفیت بی‌نظیر به بازار آمده است. استفاده از بهترین تکنولوژی دستگاه‌های فرش بافی و انجام مرحله پرداخت فرش توسط استادکاران برجسته فرش یکی از ویژگی‌های اصلی فرش ماشینی ابریشم گونه است.

شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا
فرش ماشینی رنگی با طرح سنتی
شرکت تولیدی و بازرگانی فرش وارنا

جنس الیاف فرش ابریشم گونه ماشینی

الیاف استفاده شده در تولید انواع فرش اهمیت زیادی دارد، الیاف فرش ماشینی علاوه بر ویژگی‌های ظاهری موجب تغییر کیفیت بافت این فرش‌ها هم می‌شود. شرکت‌های برتر تولیدکننده فرش ماشینی ابریشم گونه در تولید فرش‌های ماشینی خود، اغلب از الیاف ابریشم مصنوعی پلی استر استفاده می‌کنند با اینکه در گذشته بیشتر نخ ویسکوز به‌عنوان الیاف ابریشم مصنوعی شناخته می‌شد.

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی طاووس
گالری فرش خسروی

بافت فرش ماشینی ابریشم گونه

فرش ماشینی ابریشم گونه با بافت‌های جدید، ظاهری بسیار شبیه به فرش‌های دستبافت دارد. به همین دلیل به نام فرش ماشینی دستباف گونه نیز شناخته می‌شوند، این شباهت به قدری است که بسیاری آن را با فرش‌های دستباف اشتباه می‌گیرند. روشی که در بافت این فرش به‌کار می‌رود باعث می‌شود نخ‌های فرش، خواب رفتگی بیشتر و در نتیجه استحکام بالاتری نسبت به دیگر فرش‌های ماشینی داشته باشند. ریزبافت بودن این فرش‌ها موجب شده که امکان تولید فرش با هر طرحی وجود داشته و بسیاری از طرح‌های محبوب که قبل‌تر تنها در فرش‌های دستبافت دیده می‌شد، برای فرش‌های ماشینی نیز استفاده شود. این بافت ریز در کنار استفاده از نخ‌های با کیفیت موجب نرمی و لطافت بی‌نظیر این فرش‌های ابریشم گونه و دستباف گونه شده است.

فرش مشهد اردهال
جدیدترین مدل های فرش ابریشم طرح ایرانی
فرش مشهد اردهال

تراکم فرش ابریشم گونه ماشینی

تراکم بافت فرش ماشینی نیز اهمیت بالایی در تولید و کیفیت فرش ماشینی دستباف گونه دارد. انواع فرش‌های ماشینی جدید ابریشم گونه و دستباف گونه از نظر تراکم بافت در انواع فرش 1000 شانه، 1200 شانه، 1500 شانه و حتی فرش ماشینی 1600 شانه تولید می‌شود و تراکم‌های معمول شامل تراکم 2550 ، 3000، 3600 و 4500 هستند. توجه داشته باشید که هرچه شانه و تراکم بافت بیشتر باشد، فرش ریزبافت‌تر خواهد بود. فرش ماشینی ابریشم گونه 1200 شانه دارای تراکم 3600 است که انواع طرح‌های آن به شکل معمولی و گل برجسته تولید می‌شود. ماشین آلات تولید فرش 1500 شانه و 1200 شانه در حالت معمولی و هایبالک یا گل برجسته تفاوت زیادی با هم ندارند اما با استفاده از الیاف اکریلیک و هایبالک که معمولا در گل‌های وسط قالی به‌کار می‌رود و با ایجاد برجستگی‌هایی در سطح فرش 1200 شانه ماشینی ابریشم گونه، جلوه زیباتر و اصطلاحا گل برجسته ایجاد می‌شود.

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی وینتج مدرن مشبک پلی استر
گالری فرش خسروی

رنگ فرش ماشینی ابریشم گونه

رنگ‌ها از دو نظر اهمیت دارند. رنگ‌ها باید هارمونی جذاب و تناسب خوبی با دکوراسیون داخلی داشته باشند. از طرفی نوع رنگ به کار رفته در الیاف فرش نیز اهمیت بالایی دارد. در تولید فرش ماشینی ابریشم گونه باید هردو جنبه را در نظر گرفت.

فرش مشهد اردهال
تولید کننده فرش های ابریشم گونه طبیعی
فرش مشهد اردهال

طرح فرش ابریشم گونه ماشینی

عامل مهم دیگر در زیبایی و کیفیت فرش، طرح فرش ماشینی ابریشمی است. امروزه تنوع زیادی از طرح‌ها در تولید فرش‌های ماشینی ابریشم گونه وجود دارد که کمک می‌کند که متناسب با هر سلیقه‌ای، بتوان طرح مورد پسند و هماهنگ با دکوراسیون داخلی منزل خود را پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب پرفروش‌ترین طرح فرش ماشینی را بخوانید.

فرش روک
فرش ابریشم نما با نخ تنسل
فرش روک

کیفیت فرش ابریشم گونه ماشینی

از لحاظ کیفیت نمی‌توان گفت کدام فرش، کیفیت بالاتری دارد اما هریک از انواع فرش مناسب فضای‌ خاصی است. برای مثال استفاده از فرش ابریشم گونه ماشینی در محل‌های پر رفت و آمد موجب از بین رفتن این فرش می‌شود و این به دلیل ظرافت و ضخامت این نوع فرش است نه کیفیت پایین آن. بهترین مکان برای استفاده از فرش ابریشم گونه ماشینی در فضای پذیرایی خانه است که رفت و آمد کمتری دارد.

فرش مشهد اردهال
انواع فرش ابریشم رنگی جذاب ایرانی
فرش مشهد اردهال

گالری فرش خسروی
فرش ماشینی پلی استر
گالری فرش خسروی

مزایای فرش ماشینی ابریشم گونه

هر نوع فرش ماشینی ویژگی‌های خاص خود را دارد. از ویژگی‌های فرش ماشینی ابریشم گونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

براق بودن؛ فرش‌های ابریشم گونه به دلیل براق بودن شباهت زیادی به فرش‌های دستبافت ابریشم دارد.

ضد پرز و حساسیت؛ این فرش‌ها هیچ پرزی از خود نداشته و برای افرادی که با پرز فرش دچار مشکلات ریوی می‌شوند مناسب است.

تنوع رنگی بالا؛ باعث زیبایی هر چه بیشتر فرش‌ ابریشم گونه می‌شود و از هر طرف، طیف سایه روشنی از یکسری رنگ‌ها دیده می‌شود.

ضخامت کم، ظرافت و نرمی بالا؛ مناسب برای استفاده در مکان‌های مجلل و کم رفت وآمد است.

خاص و لوکس بودن؛ فرش‌های ابریشم کالایی لوکس و مناسب همین سبک دکوراسیون است.

فرش مشهد اردهال
فرش ابریشم جذاب نشیمن
فرش مشهد اردهال

فرش ابریشم گونه ماشینی

معایب فرش ماشینی ابریشم گونه 

امکان شستشو؛ فرش‌های ابریشم گونه در مقابل شستشو و رطوبت بسیار آسیب پذیرند و برای مکان‌های پر رفت و آمد و استفاده طولانی مدت مناسب نیستند چراکه پس از شستشو رنگ‌های فرش بسیار کهنه جلوه می‌کند.

قطر کم؛ فرش ابریشم گونه بسیار نازک هستند و برای نشستن و استفاده طولانی مدت مناسب نیستند.

مقاومت پایین در برابر حرارت؛ فرش‌هایی که با نخ پلی استر بافته می‌شود مانند فرش‌های ابریشم گونه، بلژیکی​ انواع گلیم فرش و شکی  در برابر حرارت‌های غیر مستقیم شدید چون اتو و قابلمه داغ به سرعت تغییر شکل داده و می‌سوزد.

مقاومت پایین در برابر سایش و فشار؛ فرش ابریشم گونه مقاومت کمی در مقابل فشارهایی مانند پایه مبل و کمد دارد و در صورت فشرده شدن امکان برگشت پذیری به حالت قبل ندارند.

فرش ابریشم ماشینی

فرش مشهد اردهال
تولید کننده فرش های ابریشم گونه طبیعی
فرش مشهد اردهال

قیمت فرش ماشینی ابریشم گونه

فرش ماشینی ابریشم گونه برای خریدارانی که به دنبال قالی لوکس با نقش و نگار و طیف رنگی زیبا هستند، مناسب است. فرش ابریشم نما یا ابریشم گونه ماشینی به این علت که با کیفیت‌های مختلف شانه و تراکم بافته می‌شوند قیمت‌های متنوعی نیز دارند اما به‌طور کلی فرش ابریشم گونه دارای رنگ‌های سایه روشن و براق و بافتی ظریف مانند فرش ابریشم بوده و با توجه به ماشینی بودن نسبت به دستباف و استفاده از ابریشم مصنوعی به جای ابریشم طبیعی قیمت پایین‌تری نسبت به فرش دستباف ابریشم دارد. 

فرش مشهد اردهال
فرش ابریشم ایرانی با طرح سنتی
فرش مشهد اردهال

خرید اینترنتی فرش ابریشم گونه ماشینی

برای خرید فرش ماشینی ابریشم گونه با ظرافت و زیبایی بالا می‌توان به‌صورت اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین این فرش‌ها را تهیه کرد. خرید اینترنتی فرش به‌طور مستقیم از کارخانه موجب می‌شود محصولی با کیفیت، درجه یک و استاندارد همراه با ضمانت نامه و با قیمتی پایین‌تر از فروشگاه‌ها تهیه کرد. از طرف دیگر امکان مشاهده و انتخاب از بین طرح‌های متنوع فرش ابریشم گونه در سایت‌های فروش آنلاین از مزیت‌های خرید اینترنتی فرش است.

فرش ماشینی ابریشمی

فرش مشهد اردهال
تولید کننده فرش های ابریشم گونه طبیعی
فرش مشهد اردهال

فرش روک
فرش ابریشم نما با نخ تنسل
فرش روک

کلام پایانی

فرش ماشینی ابریشم گونه یکی از جذاب‌ترین انواع فرش ماشینی و نشان دهنده پیشرفت چشمگیر صنعت فرش ماشینی در دهه‌های اخیر است. با پیشرفت تکنولوژی و ماشین آلات بافت فرش ماشینی، کیفیت بافت انواع این فرش‌ها بهبود زیادی پیدا کرده است تا جایی‌که شاهد تنوع بالای تولیدات در انواع فرش‌های کلاسیک، گلیم، دستبافت گونه، ابریشم گونه و شگی هستیم. فرش ماشینی ابریشم گونه از جدیدترین محصولات در بین انواع فرش‌های ماشینی است که طرفداران خاص خود را دارد. این نوع فرش ماشینی به دلیل تراکم و ظرافت بسیار بالا امکان تولید فرش‌هایی با تنوع بی‌نظیر در طرح و رنگ و حتی شبیه به فرش‌های دستباف و به اصطلاح دستباف گونه را داشته باشد. اگر شما هم به افرش‌های ماشینی ابریشم گونه لوکس و جذاب علاقمند شدید، می‌توانید با کمک این مطلب و کارشناسان چیدانه بهترین آن‌ها را متناسب با سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون داخلی منزلتان انتخاب کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع دیگر فرش ماشینی مطالب مدل فرش ماشینی کاشان، فرش ماشینی با الیاف طبیعی و معیار انتخاب فرش ماشینی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه