Chidaneh.com placeholder image

فرش ماشینی 1600 شانه یا فرش دستباف؟

به قلم: مژگان احمدی

این مقاله از چیدانه را از میان انواع فرش ماشینی، به موضوع فرش ماشینی دستباف گونه اختصاص داده‌ایم. برای این منظور با کارشناسان همراه شدیم تا کمی بیشتر درباره این فرش‌ها یا همان فرش ماشینی 1600 شانه حرف بزنیم.

در ادامه خواهید خواند که:

chidaneh ad banner
  • فرش ماشینی خوب چه خصوصیاتی دارد؟
  • آیا تولید فرش ماشینی 1600 شانه واقعا امکان‌پذیر است؟
  • فرش ماشینی 1600 شانه چه طرح‌های دارد؟
  • قیمت فرش ماشینی 1600 شانه حدودا چند است؟

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

فرش ماشینی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

ما فکر می‌کنیم که علاوه بر در نظر گرفتن اصول دکوراسیونی در انتخاب فرش با طرح و ابعاد مناسب، آشنایی و توجه به 4 مورد فنی زیر نیز برای خرید یک فرش ماشینی خوب ضروری است. 

  1. شانه (تعداد ریشه یا گره‌ها در یک متر عرضی فرش)
  2. تراکم (تعداد گره‌ها در یک متر طولی فرش)
  3. جنس الیاف (بسیار مهم است که حساسیت‌زا نبوده و پرز ندهد)
  4. دستگاه بافت (هر چقدر از دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری برای بافت فرش ماشینی استفاده شود، فرش کیفیت بیشتری خواهد داشت)

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

شانه و تراکم فرش با میزان ظرافت و استحکام آن رابطه مستقیمی دارند. می‌دانیم که هرچقدر فرش ماشینی شانه بیشتری داشته باشد بافت ریز‌تر و ظرافت بیشتری دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که به این فرش‌ها، فرش ماشینی دستبافت گونه نیز گفته می‌شود.

تراکم طولی فرش ماشینی نیز معمولا چیزی حدود 3 برابر تراکم عرضی آن است که هر چقدر بیشتر باشد استحکام و ماندگاری فرش بیشتر است.

به طورکلی این از امتیازات فرش است که شانه و تراکم بالایی داشته باشد. البته نه به این معنی که فرش‌های با تراکم کم‌تر لزوما بدون کیفیت هستند. در واقع همه چیز نسبی بوده و باید با توجه به بودجه و کاربردی که فرش برای‌تان دارد، بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

به عنوان مثال اگر شما به دنبال فرشی با نخ خاب بلند هستید، فرش‌های تراکم بالا مناسب شما نیست. چون هر چقدر که فرش تراکم بیشتری داشته باشد ضخامت کم‌تری خواهد داشت و ارتفاع نخ خواب آن نیز کم‌تر است. چرا؟ به این دلیل که نقوش و ظرافت فرش به خوبی نمایان باشد.

یا مثلا اگر از نظر بودجه محدودیت دارید باید به سراغ فرش‌هایی با تراکم کم‌تر بروید. چرا که فرش‌های با تراکم بالا سنگین‌تر بوده و از الیاف بیشتری در بافت آن‌ها استفاده شده است. که در نتیجه گران‌تر هستند.

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

آیا تولید فرش ماشینی 1600 شانه واقعا امکان‌پذیر است؟

بله. متراکم‌ترین فرش موجود در بازار فرش ماشینی 1600 شانه است که بافت آن نیاز به دستگاه‌های پیشرفته دارد. به گفته کارشناسان در فرش مشهد اردهال این شرکت تا به امروز -زمستان 99- تنها شرکتی‌ست که جدیدترین دستگاه بلژیکی را برای بافت فرش ماشینی 1600 شانه داراست.

قبلا هم اشاره کردیم فرش‌هایی که با دستگاه‌های جدید تولید می‌شوند کیفیت بالاتری دارند. یک ویژگی مهم دستگاه‌های جدید این است که این دستگاه‌ها فقط با نخ مرغوب کار می‌کنند و قادر به بافت فرش با نخ ضعیف و نا مرغوب نیستند.

بنابراین نوع الیاف فرش ماشینی 1600 شانه نیز با همه فرش‌ها فرق دارد و جنس آن اکثرا تمام ابریشم است. این فرش‌ها توسط دستگاه بافته شده و کارهای پرداخت ریشه و شیرازه دوزی اش مشابه فرش دستباف انجام می‌شود. 

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

فرش ماشینی 1600 چه طرح‌هایی دارد؟

قبلا هم گفتیم که به فرش ماشینی 1600 شانه فرش دستباف گونه نیز گفته می‌شود. در واقع این فرش‌ها با طرح های دستباف تولید می‌شوند. به عنوان مثال طرح های دستباف 100 رج یا 110 رج قم یا تبریز.

شاید باورتان نشود ولی کیفیت این نوع فرش ماشینی جدید انقدر بالاست که در کشورهای اروپایی و عربی به جای فرش دستباف فروخته می‌شود.

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

در این جا بد نیست به این نکته اشاره کنیم که رج‌شماری در فرش دستباف چیزی مشابه شانه در فرش ماشینی است. معمولاً فرش‌های درشت باف 20 و 30 رجی هستند، فرش‌های متوسط خوب 40، 45 و 50 رجی بوده، فرش‌های خوب 50 تا 90 رجی و فرش‌های عالی 100 تا 110 رج هستند.

تعداد رج‌های فرش ابریشم قم در مقایسه با فرش‌های دستباف دیگر بیشتر است و این یعنی بیشترین کیفیت و بیشترین ظرافت در فرش دستباف. 

اما می‌بینیم که فرش ماشینی ابریشمی 1600 شانه به نوعی قادر به رقابت با این فرش‌های دستباف است.

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

قیمت فرش ماشینی 1600 شانه حدودا چند است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم  این فرش‌ها اکثرا فرش ماشینی ابریشم طبیعی هستند و به همین دلیل اغلب با طرح‌ فرش‌های اعلا تولید می‌شوند. طرح‌هایی مثل سالاری تبریز یا ریزگل‌های قم. 

کارشناسان در مجموعه فرش مشهد اردهال می‌گویند که چون تراکم فرش‌های 1600 شانه بالاست، دیگر طرح‌های قدیمی مثل نائینی را بر روی این فرش‌ها نمی‌زنندو بلکه  بیشترین تمرکز بر روی طرح‌های قم است که خیلی ریز و ظریف هستند. حتی طرح‌های تبریز هم در فرش‌های 1600 شانه کم‌تر از طرح‌های قم است.

می‌دانیم که همه‌ی این عوامل مثل جنس الیاف، طرح کار و ابعاد فرش بر روی قیمت فرش تاثیر دارند. 

به گفته کارشناسان در این مجموعه حدود قیمت فرش ماشینی 1600 شانه از متر مربعی 2 میلیون تا متر مربعی 4 میلیون می‌باشد. البته توجه داشته باشید که این قیمت مربوط به زمستان 99 است.

فرش مشهد اردهال
فرش 1600شانه
فرش مشهد اردهال

حرف آخر:

در آخر باید بگوییم که اگر از دلباختگان فرش دستباف نیستید و از نظر هزینه نیز محدودیت زیادی ندارید، انتخاب فرش ماشینی 1600 شانه را به عنوان بهترین گزینه‌ی فرش ماشینی طرح دستباف به شما توصیه می‌کنیم. چرا؟ چون هم ظرافت فرش دستباف را دارد و هم با دوام است. و از نظر قیمت نیز قابل مقایسه با فرش دستباف نیست و بدون شک برای‌تان صرفه‌ی اقتصادی دارد. 

برای دیدن نمونه‌های بیشتری از فرش ماشینی طرح دستباف می‌توانید به پروفایل فرش مشهد اردهال مشهد در چیدانه سر بزنید

مطالب پیشنهادی مرتبط:

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه