Chidaneh.com placeholder image

فرش ماشینی طرح دستباف، نمیشه ازش دل کند!

به قلم: مژگان احمدی

در این مقاله از چیدانه با کارشناسان مجموعه آقای فرش همراه شدیم تا کمی درباره فرش ماشینی طرح دستباف حرف بزنیم. همه می‌دانیم که فرش‌های دستباف بسیار دل‌بر و بسیار هم گران هستند. اما این روزها بازار فرش ماشینی دستباف گونه هم حسابی داغ شده و این مدل فرش‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. 

به نظر شما آیا واقعا فرش های ماشینی دستباف گونه می‌توانند مانند فرش دستباف در دلمان جا باز کنند؟

اسکای اسکرپر

در ادامه خواهید خواند که:

  • چرا قبلا اصلا خبری از فرش ماشینی طرح دستباف نبود؟
  • آیا فرش ماشینی طرح دستباف همان فرش ماشینی کلاسیک است؟
  • ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب چیست؟
  • قیمت فرش ماشینی طرح دستباف چند است؟
فرش ماشینی طرح دستباف

چرا قبلا اصلا خبری از فرش ماشینی طرح دستباف نبود؟

در گذشته امکان بافت فرش‌های ماشینی ریز بافت میسر نبود. اما با پیشرفت تکنولوژی در دستگاه‌های بافندگی، این امکان فراهم شد که فرش‌های ماشینی با شانه و تراکم بالاتری نسبت به قبل بافته شوند. و این مسئله سبب شد که فرش‌های ماشینی ریز بافت‌تر و به عبارتی دستباف گونه‌تر تولید شوند. امری که در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های فرش ماشینی به آن روی آورده‌اند.

مسئله‌‌ی دیگری که باعث جلوه هر چه بیشتر فرش های ماشینی طرح دستباف شده مراحل تکمیل فرش است. به بیانی دیگر، جدای از تکنیک‌های بافت در مراحل تکمیل فرش با ایجاد ریشه و شیرازه فرش‌ها که به صورت دستی انجام می‌گردد، این مسئله بیش از پیش جلوه می‌نماید. 

امری که به گفته کارشناسان در مجموعه آقای فرش در کلکسیون 1500شانه اعجاز شرکت فرهی به خوبی اجرا شده و فرش‌هایی بسیار ظریف  و دستباف گونه  ارائه داده است.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

جدای از تکنیک بافت و مراحل تکمیل آن به صورتی دستی که باعث می شوند تا یک فرش ماشینی، شبیه فرش دستباف به نظر آید، اصالت طرح نیز در این راستا اهمیت زیادی دارد. مسئله‌ای که در شرکت فرش فرهی بسیار مورد تاکید است.

در حوزه فرش های عشایری و روستایی استفاده از نقش مایه‌های هر قوم در طراحی فرش از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال استفاده از نقش مایه‌های فرش ترکمن و بلوچ با حفظ کامل اصالت طرح و ایجاد طرح‌هایی همچون نمونه‌های موجود در فرش دستباف.

قیمت این فرش ها با توجه به اینکه شباهت بسیار زیادی از لحاظ طرح و رنگ به نمونه دستباف آن دارد اما بسیار پایین‌تر است. و این می‌تواند یک مزیت برای علاقه‌مندان به اینگونه فرش‌ها به شمار آید.

شرکت فرش فرهی در این زمینه بسیار فعال بوده و کلکسیونی با نام ماهکان و فرش‌هایی مشابه فرش دستباف ارائه داده است که نمونه آن در کشور بسیار اندک به چشم می‌خورد.

پس به طور خلاصه این عوامل به یک فرش ماشینی طرح دستباف اصالت می‌بخشند:

  • تکنیک‌های بافت و شانه تراکم بالا
  • ایجاد ریشه و شیرازه به صورت دستی
  • اصالت طرح

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

آیا فرش ماشینی طرح دستباف همان فرش کلاسیک است؟

به طور کلی طراحی فرش‌های ماشینی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

غالبا فرش‌های کلاسیک در شانه و تراکم بالا و فرش‌های فانتزی، مدرن و روستایی عشایری در شانه تراکم پایین‌تری بافت می‌شوند.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

به طور کلی فرش های ماشینی طرح دستباف در دسته فرش ماشینی کلاسیک قرار می‌گیرند که دارای طرح‌ها و نگاره‌های سنتی و قدیمی است و اغلب ریزه‌کاری‌های فراوان و الگوی خاصی دارد. در فرش های ماشینی دستباف گونه معمولا از رنگ بندی‌های متنوعی استفاده می‌شود که استفاده از آن در دکوراسیون‌های مختلف را امکان‌پذیر کرده است.

مایل هستید که درباره فرش‌های کلاسیک و کاربردهای دکوراسیونی این نوع فرش بیشتر بدانید؟

پیشنهاد می‌کنیم که فقط  5 الی 6 دقیقه وقت گذاشته و مطالب عنوان شده در مقاله زیر را با دقت بخوانید.

فرش کلاسیک، مگه با بقیه فرق داره؟

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

ویژگی‌های یک فرش ماشینی خوب چیست؟

مهم‌ترین عواملی که در انتخاب فرش ماشینی باید مد نظر قرار دهید عبارت‌اند از:

  1. شانه یا همان تعداد گره‌ها در یک متر عرضی فرش
  2. تراکم یا همان تعداد گره‌ها در یک متر طولی فرش
  3. جنس الیاف
  4. دستگاه بافت

هر اندازه یک فرش ماشینی شانه و تراکم بالاتری داشته باشد، ظرافت بیشتری خواهد داشت. مانند انواع فرش ماشینی دستباف گونه که شانه و تراکم بالایی دارند، در نتیجه ریزبافت‌تر و ظریف‌تر هستند.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

مثلا فرض کنید یک فرش ماشینی برای اتاق خواب می‌خواهید. طبعا فرشی می‌خواهید که کمی هم گرم و نرم باشد. پس فرش‌هایی با تراکم پایین‌تر برای نیاز شما مناسب‌تر هستند. زیرا فرش‌های ماشینی تراکم‌‌بالا نخ خاب کوتاه‌تر و ضخامت کم‌تری دارند.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

قیمت فرش ماشینی طرح دستباف چند است؟

قبلا هم اشاره کردیم که غالبا اینگونه فرش‌ها -فرش ماشینی طرح دستباف- بیشتر در دسته فرش های کلاسیک قرار می‌گیرند و به دلیل بالا بودن شانه و تراکم و عملیات تکمیل که بصورت دستی انجام می‌گیرد عموما قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش‌های ماشینی دارند.

اما به طور کلی عواملی دیگری مثل جنس الیاف (ابریشم، پشم، پلی‌استر و اکریلیک)، نقش فرش و ابعاد آن از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام‌شده هستند.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

یادتان باشد که بعضی از برندهای فرش از جمله فرش فرهی جز در شعب مختلف آقای فرش در هیچ فروشگاه دیگری عرضه نمی‌شوند و در واقع فروش انحصاری دارند.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

حرف آخر:

پیشنهاد می‌کنیم که اگر در تصمیم خود برای خرید فرش ماشینی طرح دستباف جدی هستید حتما به شعب آقای فرش هم سر بزنید. چرا؟ به دلیل تنوع کم‌نظیر، دریافت دو سال ضمانت نامه کتبی، ارسال رایگان به سراسر کشور، تضمین کیفیت و قیمت، امکان تعویض تا 72 ساعت، خدمات پس از فروش و خرید اقساطی!

می‌توانید برای مشاهده نمونه کارهای بیشتر، آدرس شعب، شماره‌های تماس و راه‌های ارتباطی از جمله آدرس وبسایت، پیج اینستاگرام و آی‌دی تلگرام از طریق لینک زیر به پروفایل آقای فرش در چیدانه بروید.

برای مشاهده نمونه کارهای بیشتر و خرید فرش ماشینی طرح دستباف می توانید به پروفایل آقای فرش در چیدانه سر بزنید

مطالب پیشنهادی مرتبط:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه