Chidaneh.com placeholder image

سقف شیشه‌ای؛ انواع و کاربرد آن در معماری ساختمان‌ها

به قلم: تحریریه چیدانه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه، محل کار، مکان‌هایی مانند موزه و گالری‌های نقاشی و بطور کلی هرکدام از مکان‌های معروف، سقف است. سقف نیز بخشی از دکوراسیون داخلی این مکان‌هاست و همین باعث می‌شود تا افراد برای زیبا کردن و ایجاد جذابیت تغییراتی بر روی آن ایجاد کنند. گاها به کمک لوسترها و لامپ‌ها، تغییراتی در دکوراسیون داخلی این مکان‌ها به وجود آورده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم سقفی را به شما معرفی کنیم که یکی از پرطرفدارترین نوع آن‌هاست؛ بخصوص در موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع، خصوصیات، مزایا و معایب سقف شیشه‌ای بپردازیم و معروف‌ترین مکان‌هایی که از این نوع سقف در آن‌ها استفاده شده را به شما معرفی کنیم.

سقف شیشه‌ای

سقف شیشه‌ای چیست؟

یکی از سازه‌های مدرنی که وارد صنعت ساختمان سازی شده، سقف شیشه‌ای است. باتوجه به پیشرفت‌هایی که صنعت ساخت و ساز در این مدت داشته است، سقف‌های شیشه‌ای یا (اسکای لایت) Sky Light به عنوان یکی از موارد بسیار ارزشمند در زمینه طراحی منازل، محل کار و مکان‌‌های بسته است. به دلیل عبور نور و شفافیتی که در ساختار این سقف‌ها وجود دارد، به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش های خانه‌های گران قیمت به حساب می‌آیند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین خصوصیات این سقف‌ها می‌پردازیم.

قالیشویی ادیب
کاربرد سقف شیبشه‌ای

خصوصیات اسکای لایت

سقف‌های شیشه‌ای مانند هر سازه دیگری از بخش‌هایی تشکیل شده است. این بخش‌ها به گونه‌ای هستند که این سقف به راحتی نشکند و یا از جا کنده نشود. به دلیل شیشه‌ای بودن این نوع سقف و برخورد مستقیم و طولانی مدت با آفتاب، باران یا برف، افراد فکر می‌کنند که سقف شیشه‌ای به راحتی شکسته می‌شود. اما بخش‌های محافظتی بکاررفته و جنس نشکن و مقاوم شیشه این نوع سقف، از این اتفاق جلوگیری می‌کند. هر سقف شیشه ای از 3 بخش تشکیل شده است:

  • اعضای پشتیبان
  • قسمت شیشه‌ای
  • بخش آب‌بندی

بیشتر بخوانید: سقف وافل چیست؟ شبکه ای از زیبایی و استحکام

کاربرد سقف شیبشه‌ای

مهم‌ترین خصوصیت سقف شیشه‌ای که باعث افزایش محبوبیت آن در صنعت ساخت و ساز شده است، خاصیت عبوردهی نور است. در واقع در این حالت شما می‌توانید در روز، نور خورشید را در خانه خود داشته باشید و در هنگام شب می‌توانید از درخشش ماه و ستاره‌ها و دیدن آن‌ها از طریق این سقف‌ها لذت ببرید. علاوه بر این، در شرایط بارانی و برفی این زیبایی دو چندان می‌شود. اگر سقف خانه شما نورگیر است، انتخاب سقف شیشه‌ای برای شما بسیار مناسب است؛ زیرا علاوه بر عبور دادن نور، به شما در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی و گرما نیز کمک می‌کند. اسکای لایت به دلیل شفافیت و دید طبیعی که برای افراد به وجود می‌آورد، می‌تواند به بزرگ‌تر کردن فضا کمک کند.

بیشتر بخوانید: طراحی سقف آشپزخانه، آشپزی آرام زیر این 20 سقف مدرن!

سقف شیشه‌ای

انواع سقف شیشه‌ای

تقسیم بندی‌های متنوعی از سقف شیشه‌ای موجود است؛ اما بطور کلی سقف‌های شیشه‌ای را بر اساس قابلیت باز و بسته (ثابت) شدن به دو دسته تقسیم می‌شود. البته نوعی دیگری از سقف‌های شیشه‌ای به نام لوله‌ای نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

1. سقف شیشه‌ای متحرک:

سقف شیشه‌ای باز شونده این امکان را به افراد می‌دهد تا با توجه به نوع اقلیم و آب و هوا، سقف خود را باز و بسته کنند. این نوع سقف برای تهویه بهتر هوا، بسیار کمک کننده است. طراحی و نصب این نوع سقف‌ها یا به صورت ریلی یا به صورت موتوری است. برای باز و بسته کردن این نوع سقف در حالت دستی، نیاز به گیربکس‌هایی در ساختار اسکای لایت می‌باشد. مهم‌ترین کاربرد سقف‌های شیشه‌ای در مکان‌هایی است که چهارفصل هستند. درواقع افراد به کمک این سقف‌ها می توانند هر چهارفصل را به خوبی لمس کنند.

سقف شیشه‌ای متحرک

2. سقف شیشه‌ای ثابت:

این نوع اسکای لایت برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که یا معمولا شرایط آب و هوایی به یک شکل است یا افراد نیازی به تغییر حالت در سقف شیشه‌ای خود ندارند. معمولا در فضاهایی مانند اتاق که افراد برای تهویه هوا خود از پنجره یا پنکه و کولر استفاده می‌کنند، نیازی به سقف‌های شیشه‌ای متحرک نیست.

سقف شیشه‌ای ثابت

3. سقف شیشه‌ای لوله‌ای:

نوع جدیدتری از سقف‌های شیشه‌ای هستند. طراحی این نوع سقف‌ها به گونه‌ای کشیده و لوله‌ای شکل است. شکل و ظاهر این سقف‌ها باعث شده تا برای فضاهایی مانند دستشویی و آبدارخانه‌ها مناسب باشد. البته از این نوع سقف در اتاق‌های پرو نیز می‌توان استفاده کرد.

علاوه بر تقسیم بندی که انجام شد، براساس شکل و فرم این سقف‌ها نیز آن‌ها را به دسته بندی‌هایی نظیر هرمی، هرمی با چند جهت، گنبدی (نک دار – دایره ای) و تخت تقسیم بندی می‌کنند. حال شما باید با توجه به نوع اقلیم و سلیقه خود، نوع سقف موردنظر را انتخاب کنید. معمولا در مناطقی که وضعیت آب و هوایی ابری و بارانی است، از نوع شیدار یا گنبدی شکل بیشتر استفاده می‌شود.

کاربرد سقف شیبشه‌ای

تاثیر سقف شیشه‌ای در محیط

از سقف‌های شیشه‌ای در هر مکانی می‌توان استفاده کرد. یکی از گسترده‌ترین موارد در حیاط‌های خلوت یا اتاقک‌هایی که در فضای حیاط ایجاد می‌کنند. عبور نور، طرح‌های متنوع و شفافیت این سقف‌ها باعث افزایش استفاده از این سقف‌ها در ساختار و طراحی خانه‌های مختلف شده است. در فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی، از اسکای لایت استفاده می‌کنند. استفاده از این سقف‌ها به دلیل پی بردن به اهمیت‌های بی‌اندازه آن هم در طراحی و هم در مصرف انرژی باعث افزایش استفاده از آن در صنعت ساختمانی مدرن شده است.

مطلب پیشنهادی: پارتیشن اداری شیشه ای، بهترین ابزار دکوراسیون برای برندینگ شرکت!

سقف شیشه‌ای

اگر مناطقی زندگی می‌کنید که فضای سبز زیادی در اطراف شماست، استفاده از اسکای لایت می‌تواند فضای خانه شما را دوچندان زیبا، جذاب و بزرگ کند. حالت شیشه‌ای و شفاف این سقف‌ها باعث شده تا علاوه بر زیبایی و صرف انرژی، به بزرگ شدن محیط شما نیز کمک کند. درواقع ارتباط افراد با محیط بیرون، توسط شیشه‌های شفاف این نوع سقف، باعث ایجاد دید بزرگ‌تر و بهتری نسبت به محیط می‌شود.

زیباترین سقف‌های شیشه‌ای در دنیا

خیلی از کشورها و مناطق معروف مانند موزه‌ها، گالری‌ها و کلیساها در اروپا، برای زیبا و کلاسیک نشان دادن فضا از این نوع سقف استفاده می‌کنند. طرح و نگارهایی که بر روی سقف شیشه‌ای این مکان‌ها به وجود می‌آید، به کمک تابش خورشید می‌تواند ظاهری بسیار زیبا و جذاب پیدا کند. در ادامه به معرفی 5 مورد از زیباترین و معروف‌ترین سقف‌های شیشه‌ای در دنیا می‌پردازیم.

  • گالری ویتوریو امانوئل دوم

این بنای خاص در شهر میلان، کشور ایتالیا واقع شده است. این گالری بزرگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و باکلاس‌ترین فروشگاه‌هایی با سقف شیشه ای در شهر میلان شناخته می‌شود. این گالری دارای یک گنبد شیشه‌ای با طراحی کلاسیک است. طراحی این گالری به قرن 19 میلادی برمی‌گردد.

سقف شیشه‌ای گالری ویتوریو امانوئل دوم
  • مرکز فرهنگی شیکاگو

این مرکز فرهنگی در ایالت الینوی در شهر شیکاگو واقع شده است. این مرکز فرهنگی دارای دو گند شیشه‌ای بزرگ و یک گنبد شیشه‌ای جداگانه دارد. زمانی از این مکان گردشگری به عنوان کتابخانه استفاده می‌شد. مردم معمولا از این مکان برای رویدادهای مختلف هنری و نمایشگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

گنبد شیشه‌ای مرکز فرهنگی شیکاگو
  • مرکز خرید پرینتمپس

بی‌شک یکی از لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید در شهر پاریس، مرکز خرید پرینتمپس است. این مرکز از 25 طبقه و 3 ساختمان تشکیل شده است. سقف شیشه‌ای و چندین قسمته آن، باعث شده تا از جذابیت‍‌ها و معماری‌های زیبا برای توریست‌ها و گردشگرها به حساب بیاید. علاوه بر نمای داخلی، این بنا یکی از بناهای خاصی است که از نمای خارجی نیز، سقف شیشه‌ای حالت زیبایی به آن داده است.

سقف شیشه‌ای مرکز خرید پرینتمپس
  • موزه بریتانیا

یکی از معروف‌ترین موزه‌هایی در اروپا که دارای اسکای لایت می‌باشد، موزه بریتانیا است. این موزه که در شهر لندن واقع شده است، دارای کلکسیون‌های ارزشمند و کلاسیکی است که شما می‌توانید ساعت‌های طولانی را به گشت و گذار در آن بپردازید. در این موزه یکی از بزرگ‌ترین سقف شیشه‌ای استفاده شده است. حدود 3300 قطعه شیشه در ساختار سقف شیشه‌ای این موزه بکار رفته است.

سقف شیشه‌ای موزه بریتانیا
  • کلیسای برازیلیا

یکی از منحصربفردترین مکان‌ها در کشور برزیل، کلیسای جامع در شهر برازیلیاست. معماری و سقف این کلیسا به گونه است که باعث ایجاد شگفتی در افراد حاضر در آن می‌شود. سقف این کلسیا به کمک 16 ستون بتنی قرار گرفته است و بین این ستون‌ها از شیشه های زیبا و جذاب پر شده است.

علاوه بر این نمونه‌های نشان داده شده، بسیاری دیگر از فروشگاه‌ها، مکان های مذهبی و هتل‌ها از سقف‌های شیشه‌ای استفاده کرده‌اند. نقطه قوت این سقف، حالات و نقش و نگارهای مختلفی است که از آن می‌توان در مکان‌های مختلف استفاده کرد.

سقف شیشه‌ای کلیسای جامع برازیلیا

مزایای استفاده از اسکای لایت

  • تهویه هوا: نوع متحرک این نوع سقف می‌تواند به تهویه مناسب هوا کمک کند. با باز و بسته کردن این سقف شیشه‌ای می‌توانید به رفت و آمد هوا در فضا کمک کنید. این کار تا حد زیادی می‌‌تواند در صرفه جویی در مصرف هزینه به شما کمک کند.
  • نمای طبیعی: حالت طبیعی که از شفافیت سقف شیشه‌ای به دید شما داده می‌شود، علاوه بر اینکه دید طبیعی شما را افزایش می‌دهد، بلکه تا حد زیادی می‌تواند به بزرگ‌تر کردن فضا و محیط نیز کمک کند.
  • نور طبیعی: شفافیت این شیشه‌ها به ایجاد فضا و محیطی جذاب به کمک نور طبیعی خورشید، کمک می‌کنند.
  • صرفه جویی در انرژی: بی‌شک مهم‌ترین جنبه این نوع سقف‌ها، کمک شایانی است که در زمینه حفظ محیط زیست و صرفه جویی انرژی انجام می‌دهند. کمک به ورود نور خورشید توسط شیشه‌های این سقف، به عنوان محافظت کننده محیط زیست شناخته می‌شوند.
کاربرد سقف شیبشه‌ای

معایب سقف شیشه‌ای

  • روش نصب: نصب شیشه نسبت به متریال‌های دیگر سقف، از سختی بیشتری برخوردار است. از این رو به نصاب‌های حرفه‌ای نیاز دارد. اگر به خوبی نصب نشود، در فصل‌های گرم و سرد می‌تواند باعث اتلاف انرژی شود.
  • هزینه تعمیر و نگهداری: نسبت به سقف‌های دیگری از سختی بیشتری در تعمیر و نگهداری برخوردار است. بسیاری از افراد نسبت به تمیز کردن این سقف‌ها سختی زیادی را تحمل می‌کنند.
سقف شیشه‌ای

پنل‌های تکی یا چند تکه‌ای؟

سقف‌های شیشه‌ای به طور کلی در دو نوع پنل‌های تکی یا چند تکه‌ای ارائه می‌شوند. این سقف‌های یکپارچه، زیبایی بیشتری دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند اما تا حد زیادی معمار در به کار بردن این نوع سقف‌ها محدود می‌شود. سقف‌های شیشه‌ای چند تکه‌ای، زیبایی کم‌تری دارند اما به دلیل چند تکه بودنشان محدودیتی ایجاد نمی‌کنند و در اندازه‌ها و ابعاد متفاوت قابلیت استفاده دارند.

بیشتر بخوانید: آسمان مجازی چیست، اجرای سقف کاذب به شکلی دیگر!

کاربرد سقف شیبشه‌ای

چه نوع شیشه‌هایی برای استفاده در اسکای‌لایت مناسب‌اند؟

وقتی صحبت از استفاده از سقف شیشه‌ای در معماری خانه می‌شود، بسیاری از موارد در به کاربردن موادی مرغوب و مقاوم باید در نظر گرفته شود. شیشه‌هایی که در ساخت این نوع سقف‌ها استفاده می‌شوند بهتر است دارای قابلیت‌های خاصی باشند تا بتوان آن‌ها را بدون هیچ مشکلی در ساخت پنل‌های سقفی شیشه‌ای به کار برد.
شیشه‌های حرارتی مقاوم‌سازی شده
سقف‌های شیشه‌ای باید طوری طراحی شوند که تا حد زیادی بتوانند در برابر ضربه مقاومت کنند. شیشه‌های حرارتی علاوه بر این‌که عایق صدا و دما هستند، به‌گونه‌ای مقاوم‌سازی شده‌اند که جای هیچ نگرانی بابت شکستن در اثر ضربه یا طوفان و تگرگ باقی نمی‌گذارند.

کاربرد سقف شیبشه‌ای

بیشتر بخوانید: طرح های سقف کشسان، قیمتش متری چنده؟

شیشه‌های چند لایه

فناوری ساخت این نوع شیشه‌ها تقریبا شبیه فناوری ساخت شیشه‌های اتومبیل است. این شیشه‌ها چندین بار لعاب کاری می‌شوند و توسط لایه‌ای به نام  PVB پوشانده می‌شوند. این لایه‌ها از خرد شدن شیشه هنگام شکستن جلوگیری می‌کنند و باعث می‌شوند تکه‌های شیشه به هم بچسبند.

کاربرد سقف شیبشه‌ای

شیشه‌های امنیتی

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که این نوع شیشه‌ها باید داشته باشند، قابلیت ضد گلوله بودن است. استفاده از این نوع شیشه‌ها امنیت بیشتری را برای ساکنین خانه ایجاد خواهند کرد و ضروری است.
همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، استفاده از سقف‌های شیشه‌ای در معماری خانه و ساختمان‌ها، زیبایی بی‌نظیری به ارمغان می‌آورد. اما به کار بردن این نوع سقف‌ها در معماری نیاز به بررسی‌های کارشناسانه دارد که قبل از هر چیز باید به آن توجه کرد. مهم‌ترین موضوع بررسی معایب و مزایای استفاده از این نوع سقف‌ها و آشنایی با بهترین گزینه‌های موجود است.

کاربرد سقف شیبشه‌ای

نتیجه‌گیری

بطورکلی اسکای لایت با توجه به نوع، نقش و نگار، می‌تواند تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی خانه داشته باشد. اهمیت و مزیت اصلی این نوع سقف در مقایسه با انواع دیگر، نمای زیبایی است که در دکوراسیون خارجی و از نمای بیرونی خانه می‌تواند به وجود بیاورد، است. اگر شما از افرادی هستید که اهمیت زیادی به زیبایی فضای خانه و بزرگ نشان داده شدن فضای خانه خود می‌دهید، پیشنهاد ما به شما سقف شیشه‌ای است. در این مقاله از چیدانه، ما سعی کردیم توضیحات کامل و جامعی پیرامون سقف شیشه‌ای در اختیار شما قرار دهیم تا اطلاعات لازم برای آشنایی با این نوع سقف را در اختیار داشته باشید.

شما هم اگر دوست دارید سقف های شیشه‌ای در دکوراسیون اجرا کنید، می‌توانید از بخش ثبت درخواست چیدانه اقدام کنید.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار | بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه