Chidaneh.com placeholder image

با این پرده شید های زیبا، دکوراسیون منزل تان را متحول کنید!

به قلم: مژگان احمدی

پرده شید چیست؟ آیا پرده‌های شید انواع مختلفی دارند؟ کاربرد پرده های شید در دکوراسیون داخلی چگونه است؟ احتمالا شما هم سوالات مشابهی از این دست دارید که به دنبال جوابش هستید. در این مقاله قصد داریم تا به برخی سوالات رایج مخاطبین چیدانه درباره انواع پرده شید پاسخ دهیم. تا انتهای با ما همراه باشید.

در ادامه خواهید خواند:

قالیشویی ادیب
  • معرفی انواع پرده شید : چند مدل پرده شید داریم؟
  • پرده شید برای چه سبک دکوراسیونی مناسب‌تره؟
  • مزیت‌های استفاده از پرده شید در دکوراسیون چیه؟

پرده شید

معرفی انواع پرده شید : چند مدل پرده شید داریم؟

به تصویر بالا نگاه کنید. در این تصویر می‌توانید برخی از انواع پرده شید را در یک نگاه ببینید. پرده های شید اصولا به پرده‌هایی گفته می‌شود که به صورت کرکره‌ای در جهت محور عمودی یا افقی باز و بسته می‌شوند و ایجاد سایه روشن می‌کنند. شید ها از متریال‌های نرمی مانند پارچه‌های کتان، پنبه، ابریشم و هر شکل قابل تصوری از الیاف مصنوعی و طبیعی تهیه می‌شوند. پرده‌های زیادی با این مکانیزم طراحی شده‌اند که ظاهر‌های متفاوتی دارند. انواع پرده رومن، پرده زبرا و پرده دبل همه نوعی پرده شید به حساب می‌آیند.

قدیمی‌ترین نوع پرده شید، شید رول هایی‌اند که در گذشته مد بوده و هنوز هم استفاده می‌شوند. این نوع شیدها حول یک میله‌ی چوبی می‌پیچند و به پایین یا بالا کشیده می‌شوند.

پرده سرای مارال
مدل پردهای جدید پذیرایی
پرده سرای مارال

شید رومی یکی دیگر از انواع پرده شید است که حول یک میله نمی‌پیچد، بلکه وقتی به بالا برده شود به حالت چین پلیسه آکاردئونی جمع می‌شود و یک ظاهر زیبا و چشم گیر ایجاد می‌کند.

همانطور که در تصویر می‌بینید شیدهای رومن خود انواع مختلفی دارند:

  • شید رومی مسطح
  • شید رومی Relaxed
  • شید رومی خمیده
  • شید بالونی
  • شید اتریشی
  • و…

 

شید رومن ریلکس

شیدهای رومی ریلکسد/relaxed  بسیار شیک و در عین حال غیر رسمی و شکیل هستند. هنگامی که این مدل پرده بالا کشیده می‌شود، با جمع شدن و روی هم قرار گرفتن پارچه به صورت چین‌های ملایم، مرکز شید کمی خم شده و آن را زیباتر می‌کند.

شید رومن خمیده

شید رومی خمیده درست مانند شید رومی مسطح است، بخصوص در حالت بالا رفته‌اش. تفاوت شید رومی خمیده با شید رومی مسح این است که شید خمیده در حالت باز شده چین‌های افقی نرمی با فواصل منظم در سرتاسر پرده دارد.

شید رومن بالونی

شید بالونی نوعی شید رومی است که در هنگام بالا بردن، پایینش پف می‌کند. شید بالونی می‌تواند شامل یک پف باشد که در واقع حالت اغراق شده‌ی شید رومی ریلکسد است. این شید همچنین می‌تواند دارای چندین پف باشد که منجر می‌شود حاشیه ی پایین دارای یک لبه ی تزیینی شود.

شید اتریشی

زمانی که پارچه به صورت مجموعه ای از هلالی های پف دار و در ردیف های عمودی کوک زده می شود، شید اتریشی شکل می‌گیرد. در اصل شید اتریشی از بعضی لحاظ مانند شید رومی است. شید اتریشی زمانی که بالا برده می‌شود، به صورت پف‌های کامل جمع می‌شود؛ وقتی پایین برده می‌شود، یک ظاهر ژولیده ی چین خورده پیدا می کند. این سبک شید با پارچه های حریر یا سبک وزن، خیلی زیبا می‌شود.

فروشگاه دکوراسیون داخلی دکورچی
انواع پرده های زبرا
فروشگاه دکوراسیون داخلی دکورچی

پرده شید زبرا و دبل

جدیدترین پرده های شید پرده‌های پرده‌های زبرا و دبل هستند.

پرده زبرا به صورت رول جمع می‌شود و این قابلیت را دارد که مقدار نور وارد شده به محیط را کنترل و تنظیم کند. پارچه این پرده به صورت افقی از تور نازک و پارچه ضخیم تشکیل شده و شامل دو لایه است که کمک می‌کند با تنظیم محل قرار گرفتن قسمت‌های ضخیم‌تر و نازک‌تر بر روی هم میزان ورود نور را کنترل کنیم.

پرده‌های دبل نیز مکانیزمی شبیه به پرده زبرا دارند. به پرده دبل اصطلاحا شید شب و روز نیز گفته می‌شود. پرده های دبل نیز مانند زبرا دو لایه دارند. با این تفاوت که یک لایه شید ساده در زیر و یک لایه پارچه توری نازک در رو دارند که هر دو قابل کنترل‌اند. یعنی در طول روز می‌توانید شید ضخیم را جمع کرده و به طور کامل از نور توری استفاده کنید. و در شب نیز در صورت نیاز برای جلوگیری از دید و حفظ حریم خصوصی شید ضخیم را باز کنید.

پرده امپرور
پرده مدرن
پرده امپرور

پرده شید برای چه سبک دکوراسیونی مناسب‌تره؟

ممکن است در ابتدا فکر کنید که پرده شید در دکوراسیون داخلی خانه کاربرد زیادی ندارد و بیشتر به درد محیط‌های کاری و شرکت‌ها میخورد. اما اگر مقاله را تا اینجا خوانده و عکس‌ها را به دقت دیده باشید، احتمالا پی برده‌اید که این پرده‌ها به دلیل تنوع بسیار زیادی که از نظر طراحی، جنس و طرح پارچه دارند برای استفاده در دکوراسیون خانه و حتی به عنوان پرده سالن پذیرایی نیز مناسب هستند.

پرده اکسیر و آرمانی
انواع مدل پرده شید رول
پرده اکسیر و آرمانی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که شید رول می‌تواند به پشت تزیینات پرده‌ای شما اضافه شود و نه تنها امنیت بلکه یک سبک دیگر به سبک پنجره‌ی شما اضافه کند.

مثلا شیدی که در این تصویر می‌بینید به دلیل وزن کم و پارچه‌ی نازک، ظاهری بسیار لطیف و آرام دارد. این اتاق خواب نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه یک شید می‌تواند با تزیینات پرده‌ای ترکیب شود و ضمن افزایش امنیت، یک بافت اضافی به آن دهد.

پرده اکسیر و آرمانی
انواع مدل پرده شید رول
پرده اکسیر و آرمانی

 

  • به طور کلی پرده شید بیشتر برای سبک‌های مدرن و مینیمال مناسب است. اما استفاده از انواع پرده شید های رومن در دکوراسیون کلاسیک نیز بسیار زیبا و چشمگیر است.
  • شید های پارچه‌ای به راحتی می‌توانند با پنجره‌های قوسی شکل و غیر استاندارد هماهنگ شوند.
  • شید رول ها هم چنین می‌توانند از متریال‌های جذاب و با شفافیت‌های مختلف ساخته شوند که یک حالت دکوراتیو زیبا خلق می‌کنند.

آرت والا Artwala
پرده شیدرول طرح گل
آرت والا Artwala

آرت والا Artwala
پرده گل صورتی
آرت والا Artwala

مزیت‌های استفاده از پرده شید در دکوراسیون چیه؟

استفاده از پرده شید در خانه برای خیلی‌ها یک انتخاب چالش‌بر‌انگیز است. از هماهنگی سبک دکوراسیون گرفته تا روش شستشو پرده شید و حتی انتخاب طرح پارچه مناسب برای این مدل پرده همه به نوعی چالش محسوب می‌شوند. با این اوصاف این پرده‌ها چه مزیتی دارند که ما را مشتاق به استفاده از آن‌ها در دکوراسیون منزل کرده است؟

در ادامه به بعضی از مزایای پرده شید اشاره کرده‌ایم:

  1. پرده‌های شید با متریال‌های مختلفی مثل پنبه، کتان، پلی استر، بامبو و… قابل اجرا هستند
  2. این پرده‌ها با شفافیت‌های مختلفی تولید می‌شوند
  3. امکان چاپ تصاویر دلخواه بر روی پرده‌ شید از هر دو طرف وجود دارد
  4. پرده های شید نوع کنترل از راه دور هم دارند. یعنی مکانیزم بازو بسته شدن آن‌ها به صورت کنترل از راه دور انجام می‌شود
  5. می‌توانید انواع پرده شید را به صورت ترکیبی با سایر مدل‌های پرده به کار ببرید
  6. پرده‌های شید ضخیم تا حدودی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند
  7. پرده شید را می‌توان خیلی راحت و سریع نصب نمود
  8. شستشوی پرده های شید بسیار آسان است

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد شستشوی پرده ؛ به استقبال نوروز

پرده سرای مارال
مدل پردهای جدید پذیرایی
پرده سرای مارال

کلام آخر:

در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا دید باز تر و همه جانبه‌تری درباره انواع پرده شید دستتان بدهیم. ما فکر می‌کنیم که با خواندن این مقاله قادر خواهید بود تا در مورد انتخاب کردن یا نکردن این پرده‌ها در دکوراسیون منزل‌تان تصمیم قاطعانه‌تری بگیرید. بدون شک آشنایی با انواع پرده شید، چگونگی کاربرد آن‌ها در دکوراسیون و مزیت‌های استفاده از این پرده به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

اگر برای دکوراسیون جدید خود به دنبال پرده، کرکره و تزیینات پارچه‌ای هستید، بهاهالی فن چیدانه سری بزنید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه