Chidaneh.com placeholder image

ابعاد و مکان مناسب فرش در دکوراسیون داخلی منزل

به قلم: تحریریه چیدانه

انتخاب فرش به عنوان یکی از اصلی ترین و تاثیرگذارترین المان ها در دکوراسیون منزل به نوبه خود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل هم باید در انتخاب طرح و نقش، رنگ و البته ابعاد آن دقت بالایی به کار برد. به طور کلی باید بگوییم که اندازه مناسب فرش تاثیر بسیار زیادی در جلوه فرش و همین طور زیبایی فضا خواهد داشت. به همین دلیل هم هست که در برخی از شرایط وقتی با خانه هایی رو به رو می شویم که علی رغم استفاده از فرش هایی خوش نقش و نگار و گران قیمت، زیبایی چندانی ندارند، چرا که میان ابعاد فرش با فضای موجود در خانه تناسب چندانی رعایت نشده است. در این مطلب از با برند آقای فرش همراه شدیم تا به موضوع بپردازیم و شما را با چگونگی انتخاب فرشی متناسب با دکوراسیون منزل خود آشنا کنیم.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

قالیشویی ادیب

انتخاب اندازه مناسب فرش در دکوراسیون منزل

یکی از مهم ترین اصولی که باید پیش از هر چیز بدانید این است که یکی از اهداف اصلی حضور فرش در خانه، کمک کردن به تعریف یک فضا است. این یعنی شما باید در هنگام انتخاب فرش، وسعت کف فضا، مبلمانی که رو یا اطراف فرش قرار می گیرد و رابطه و تعادل بین این دو را در نظر داشته باشید. به طور کلی باید بگوییم که برخی از ابعاد رایج فرش شامل 120 در 180 یا 150 در 210 (استاندارد)، 180 در 270 (بزرگ) و 240 در 300 یا 270 در 360 و… می شوند. شما می توانید برای تهیه اندازه مناسب فرش به مدل های متفاوت آقای فرش مراجعه نمایید.

به طور کلی راه های متفاوتی برای شناسایی اندازه مناسب فرش وجود دارد. به عنوان ساده ترین راه توصیه می کنیم که قبل خرید و انتخاب فرش مورد نظر خود ابعاد مناسب را بر روی کف زمین مشخص کنید تا به شکل حدودی بتوانید تصمیم بگیرید که اندازه مناسب فرش در منزل شما چگونه خواهد بود. بعد از آن هم به راحتی می توانید به سراغ انتخاب اندازه مناسب فرش منزل خود بروید. در ادامه به بررسی ابعاد مناسب فرش در بخش های مختلف خانه خواهیم رفت.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

اندازه مناسب فرش در نشیمن

معمولا به لحاظ اینکه میزان رفت و آمد در دکوراسیون نشیمن بالاست می توان آن را به عنوان یکی از اولین و مهم ترین فضاهایی دانست که باید فرشی با ابعاد مناسب داشته باشد. به گفته متخصصین آقای فرش، یکی از بهترین کارهایی که در رابطه با انتخاب فرش در دکوراسیون نشیمن می توانید انجام دهید آن است که با کمک یک فرش مناسب که با سبک و البته رنگ مبلمان شما تناسب و هماهنگی دارد فضای موجود در خانه را از هم تفکیک کنید. معمولا در نشیمن های کوچک به لحاظ محدودیت فضایی به سختی می توان قسمت های مختلف را از هم تفکیک کرد، اما با کمک یک فرش مناسب می توانید به راحتی فضاهایی مثل ناهارخوری، پذیرایی و… را از بخش نشیمن جدا کنید. در چنین شرایطی است که شما می توانید به سراغ فرش های بزرگی با ابعادی مثل 180 در 270 بروید.

مطلب مرتبط: رنگ فرش سال 99، مدل‌ جدید هال، پذیرایی و اتاق خواب

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

علاوه بر مسئله تفکیک فضاها، انتخاب فرش با ابعاد مناسب می تواند به قوانین پهن کردن فرش در خانه نیز بستگی داشته باشد. برای مثال یکی از اصلی ترین اصولی که در زمان پهن کردن فرش باید در نظر بگیرید این است که پایه های جلوی مبل شما بر روی فرش و پایه های عقبی آن بر روی زمین قرار بگیرند. با در نظر گرفتن این موضوع انتخاب اندازه مناسب فرش کاملا به متراژ نشیمن و همین طور مدل مبلمان شما بستگی خواهد داشت. برای مثال اگر فقط یک کاناپه بزرگ دارید، فرش طویل تری انتخاب کنید یا مبل راحتی را کمی از لبه فرش بیرون بگذارید تا حس انتزاعی بیشتری منتقل کند.

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

یکی دیگر از قوانین چیدمان مبلمان بر روی فرش این است که هر چهار پایه مبل را بر روی قالی قرار دهید. این روش نیز معمولا برای نشیمن های کوچک سازگار است و کاملا هم به ابعاد فرش شما بستگی خواهد داشت. وقتی قالی بزرگ است و می ‌توان تمامی مبل و صندلی ‌ها را روی آن قرار داد، دیگر نیازی نیست که دو پایه آنها بر روی زمین و دو پایه روی فرش باشد، بلکه شما می توانید هر چهار پایه مبلمان را روی فرش قرار دهید.

علاوه بر این شما می توانید فرش نشیمن خود را به گونه ای انتخاب کنید که هیچ پایه ای بر روی آن قرار نگیرد. این انتخاب معمولا مختص به نشیمن های بزرگی است که محدودیت فضایی ندارند. یکی از ویژگی های اصلی این شیوه آن است که فرش شما به خوبی خود را نشان می دهد و می تواند به عنوان یک نقطه کانونی شناخته شود.

مطلب مرتبط:7 نکته طلایی برای ست کردن فرش ایرانی با دکوراسیون منزل

آقای فرش
فرش ماشینی طرح دستباف
آقای فرش

فاصله دیوار و اندازه مناسب فرش

احتمالا شما هم با خانه هایی رو به رو شده اید که سر تا سر زمین را با فرش پوشش داده اند و به همین دلیل نیز اصلا نمی توان کفپوش آنها را دید. این یکی از اشتباه ترین راه های انتخاب اندازه مناسب فرش است، چرا که هم از نمایش زیبایی و حفظ ارزش فرش شما می کاهد و هم آن را از حالت نقطه کانونی خارج می کند. به همین دلیل هم هست که معمولا جذابیت فرش در چنین فضاهایی آنچنان که باید و شاید به نظر نمی رسد.

توصیه ای که در این رابطه برایتان داریم این است که اندازه مناسب فرش را متناسب با ابعاد و متراژ منزل خود انتخاب کنید. بهتر است که دست کم چیزی حدود 45 تا 50 سانتی متر فاصله را میان فرش و دیوارها حفظ کنید. این میزان می تواند در نشیمن های کوچک حتی تا 20 سانتی متر نیز کاهش پیدا کند. با چنین کاری، هم دنج بودن و گرمای فضا را حفظ می کنید و هم باعث می شوید که نقش فرش شما به خوبی خود را نشان دهد.  

مطلب مرتبط:ست فرش سورمه ای، 5 رنگ عالی برای مبلمان!

آقای فرش
گالری فرش یافت آباد
آقای فرش

اندازه مناسب فرش در اتاق ناهارخوری

به طور کلی باید بگوییم که فرش می تواند به تعریف فضای غذاخوری کمک زیادی کرده و آن را از آشپزخانه هم جوار و یا سایر فضاهای نشیمن تفکیک کند. در چنین شرایطی به خاطر داشته باشید که میز و صندلی ناهارخوری طوری روی فرش قرار گرفته و حاشیه کافی را فراهم سازد و پایه های عقبی صندلی ها نیز هنگام نشستن فرد روی آن ها خارج از فرش قرار نگیرند. علاوه بر این توجه کنید هنگامی که صندلی ها زیر میز قرار گرفته اند، به اندازه حداقل 50 سانتی متر اطراف پایه های عقبی باید حاشیه وجود داشته باشد.

شما می توانید متناسب با مدل میز ناهارخوری خود به انتخاب مدل فرش نیز بپردازید. این یعنی برای میز ناهارخوری های دایره ای شکل از فرش های دایره ای و برای میز ناهارخوری های مستطیلی از فرش هایی با همان شکل استفاده کنید. با این کار می توانید در ایجاد یکپارچگی و یکدستی در فضا موثر باشید.

مطلب مرتبط: فرش کلاسیک، مگه با بقیه فرق داره؟

آقای فرش
گالری فرش یافت آباد
آقای فرش

اندازه مناسب فرش در اتاق خواب

پوشش تنها بخشی از کف با فرش راه حل بسیار مناسبی برای دکوراسیون اتاق خواب به حساب می آید و می تواند فضای موجود را بسیار شیک تر و متفاوت تر نشان دهد. به طور کلی باید بگوییم ابعادی که برای اندازه مناسب فرش نیاز دارید، بر اساس ابعاد اتاق قابل تغییر خواهد بود. با این حال، توصیه کلی که برایتان داریم این است که فرش از جلوی میز های پا تختی شروع شده و حداقل 50 سانتی متر در پایین تخت ادامه یابد. یک فرش 150 در 210، کوچک ترین گزینه برای تخت خواب های دو نفره است، اما 180 در 270 بهترین گزینه به حساب می آید.

مطلب مرتبط: تفاوت فرش با گلیم، 4 مورد که هنوز نمی دانیم!

آقای فرش
گالری دست بافت
آقای فرش

آقای فرش

آقای فرش به عنوان بزرگ‌ترین و مدرن ترین هایپرمارکت فرش ایران متنوع ترین فرش های دستباف و ماشینی را ارائه می دهد. در کنار این تنوع می توانیم به ویژگی ها و خدمات زیر نیز اشاره کنیم:

  • دو سال ضمانت نامه کتبی
  • ارسال رایگان به سراسر کشور
  • تعویض تا 72 ساعت
  • خدمات پس از فروش
  • خرید اقساطی (تا 36 قسط)
  • ارائه برندهای اختصاصی فرهی، سرمایه، سپهر، آناهیتا، تیتانیوم و آپادانا 

پیشنهاد می کنیم که این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه