Chidaneh.com placeholder image

فرش در دکوراسیون؛ مدل‌های زیبا و جذاب دکوراسیون فرش در خانه

به قلم: نرگس مهردادیان

فرش‌ در دکوراسیون داخلی خانه‌ها نقش بسزایی دارد که اگر با دقت و متناسب با سایر وسایل موجود در دکوراسیون منزل انتخاب شود موجب زیبایی و جذابیت فضا شده اما با انتخاب نادرست، ممکن است تناسب و زیبایی کل فضا را از بین برده و دیگرر وسایل نیز جلوه خود را از دست بدهند. انتخاب هوشمندانه فرش در دکوراسیون موجب روح بخشیدن و ایجاد گرما در فضا می‌شود. در مطالب قبلی به طور کامل در مورد نحوه انتخاب فرش خانه صحبت شد. در این مطلب از چیدانه به بررسی نکات مهم و اصولی در مورد چگونگی استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی منزل و نحوه ست کردن رنگ فرش با اجزای دکوراسیون پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید…

فرش ایرانی
فرش مدرن

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

چوب و هنر

فرش مدرن ترک
فرش مدرن،فرش مد رن ترک،فرش مدرن فانتزی
فرش مدرن ترک

نکات اولیه دکوراسیون منزل با فرش

  • تناسب بودجه و سلیقه
  • انتخاب نوع فرش دست‌باف و ماشینی بر اساس بودجه، سلیقه و محل استفاده فرش
  • توجه به کیفیت متریال به کار رفته در تار و پود فرش
  • توجه به متراژ خانه و تناسب آن با ابعاد فرش
  • انتخاب طرحی متناسب با دکوراسیون خانه
  • توجه به کاربری محل استفاده از فرش
  • هماهنگی یا تضاد زیبا و منطقی با رنگ غالب خانه به‌خصوص پرده‌ها

نکات مهم و اصولی استفاده از فرش در دکوراسیون منزل

پس از در نظر گرفتن نکات اولیه در مورد انتخاب فرش و دکوراسیون منزل با فرش، به بررسی نکات مهم و اصولی استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی منزل ‌پرداخته می‌شود تا بتوان نهایت زیبایی و نظم را در دکوراسیون منزل با فرش تجربه کرد؛

نحوه دکور فرش

برای ایجاد تنوع در یک فضا می‌توان از فرش‌هایی با طرح و رنگ‌های مختلف برای دکور استفاده کرد. اگر از دو فرش در یک اتاق استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که فرش‌های یک اندازه از نظر بصری اتاق را به دو نیم تقسیم می‌کنند و فرش‌های با اندازه‌های مختلف حس تنوع در محیط ایجاد می‌کند. بهتر است فرش‌های یک فضا از نظر سبک مکمل یکدیگر باشند. برای نحوه دکور فرش، از فرش به‌عنوان نقطه کانونی اتاق استفاده کنید. بهتر است کل فضا فرش نشود تا اتاق بزرگتر به نظر برسد. فرش‌های کوچکتر معمولا به هم ریخته‌تر به نظر می‌رسد و فضا را کوچکتر نشان می‌دهد اما فرش‌های بزرگتر فضا را راحت‌ و بزرگ‌تر نشان می‌دهد. همه فرش‌ها نباید تنها به شکل مستطیل باشند، می‌توان طبق نحوه چیدمان مبلمان از برای دکور فرش از انواع اشکال فرش گرد، مستطیل یا بیضی استفاده کرد.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

دکوراسیون با فرش مناسب با سبک زندگی

فرهنگ و سبک زندگی عامل تاثیرگذاری در نحوه استفاده از فرش در دکوراسیون داخلی، نوع و رنگ آن است. برای مثال اگر عادت به استفاده از کفش بیرون در خانه دارید، میهمان‌ها اکثرا با کفش بیرون روی فرش می‌آیند، اگر کودک نوپایی دارید یا از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، بهتر است برای دکوراسیون فرش در خانه از طیف‌های رنگی تیره و سایز کوچک استفاده شود تا علاوه بر دیرتر نشان دادن کثیفی، شستشوی آن آسان‌تر باشد.

فرش شاهکار مشهد
جدیدترین مدل‌های فرش مدرن فانتزی
فرش شاهکار مشهد

دکوراسیون فرش و پایه مبل

یکی از مشکلات استفاده از فرش در دکوراسیون منزل، توجه به جایگاه پایه مبل‌ها نسبت به لبه فرش است. اینکه پایه مبل باید روی فرش قرار گیرد یا از فرش فاصله داشته باشد.  نکته مهمی که در مورد دکوراسیون فرش در منزل وجود دارد، این است که هر حالت از قرارگیری پایه مبل نسبت به فرش صحیح است. در واقع می‌توان هم پایه را روی فرش قرار داد و هم این کار را نکرد اما هرکدام از این انتخاب‌ها باید از اصولی پیروی کند؛

پایه‌ها خارج از فرش؛

این حالت زمانی برای خانه شما مناسب است که ابعاد فرش نسبت به متراژ فضای مورد استفاده کوچک است و نیاز است که حتما فرش در دکوراسیون منزل در مرکز اتاق قرار گیرد. برای این کار بهتر است از هر چهار ضلع فرش، فاصله مبلمان به یک اندازه باشد.

نیمی از پایه‌های مبل روی فرش؛

در این حالت فقط پایه‌های جلویی روی فرش قرار می‌گیرند و اگر اختلاف ارتفاع پایه روی فرش با دیگر پایه‌ها اذیت کننده بود، باید از قطعات پلاستیکی مورد استفاده برای زیر پایه یا یک تکه کوچک مقوای هم‌رنگ با پایه‌های مبل برش خورده طبق سطح مقطع مبل استفاده کرد.

همه پایه‌ها داخل فرش؛

در این حالت فضای خانه کمی شلوغ به‌نظر خواهد ‌رسید، به همین دلیل برای فضاهای کوچک توصیه نمی‌شود. اما اگر می‌خواهید تمام پایه‌های مبل روی فرش قرار گیرند، بهتر است فرش را از طرح‌های شلوغ و پر نقش و نگار انتخاب نکنید. توجه داشته باشید که در این حالت بهتر است به وجود فضای آزاد بین مبل‌ها و کاناپه بیشتر اهمیت داد.

ثابت نگه داشتن فرش

ثابت ماندن فرش و تغییر نکردن جای آن با رفت و آمد افراد در خانه از نکات مهم استفاده از فرش در دکوراسیون است. برای این کار می‌توان از ابزاری چون ترمز فرش، موکت یا چسب فرش استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که چسب فرش ممکن است به فرش آسیب برساند و با استفاده از ترمز فرش ممکن است شاهد حرکت کم به‌خصوص در فرش‌های کوچک و قالیچه‌ها باشیم.

چیدمان فرش در دکوراسیون داخلی منزل

برای چیدمان فرش در منزل سعی کنید نکاتی را رعایت کنید. برای مثال قسمت‌هایی از خانه که دائم در مسیر رفت‌وآمد است، بهتر است فرش شود تا افراد احساس راحتی بیشتری داشته باشند. در سالن‌های نه چندان بزرگ که تمام قسمت‌ها به هم پیوسته هستند، حتما باید طرح و رنگ فرش‌ها یکسان باشد، اما در فضای بزرگ و به‌خصوص سالن‌های ال‌ که دو دست مبلمان چیده می‌شود، امکان استفاده از دو طرح مجزا نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که هیچ قانونی برای چیدمان فرش در دکوراسیون داخلی به علاقه و سلیقه شما الویت ندارد و این اصول تنها کمک کننده هستند، بنابراین اگر با چیدمانی متفاوت، حال بهتری دارید، قانون‌شکنی کرده و در چیدمان جسارت داشته باشید.

فرش مدرن ترک
فرش مدرن،فرش مدرن ترک،فرش مدرن فانتزی،فرش مدرن ترکیه
فرش مدرن ترک

ست کردن رنگ فرش با دکوراسیون داخلی

برای استفاده از فرش در دکوراسیون ابتدا باید توجه شود که چه نوع فرشی مناسب محل مورد نظر و نیازهای خانواده است، سپس باید با توجه به چیدمان، طرح و رنگ سایر اجزای دکوراسیون فرش را ست کرد. چیدمان و تعداد مبل و صندلی‌ها شکل و اندازه فرش را تعیین می‌کنند. برای انتخاب رنگ و طرح فرش، باید به رنگ‌بندی اجزای دکوراسیون اتاق، به‌خصوص مبلمان دقت کرد. بهتر است رنگ فرش دو یا سه رنگ اصلی مبلمان را تکمیل کند. بهترین رنگ فرش رنگی است که دارای دو سایه روشن یا تاریک‌تر از دیوارها باشد، البته با انتخاب فرش به رنگ خنثی با هر رنگ دیوار و مبلمانی ست می‌شود. به طور کلی فرش‌های رنگ روشن، فضا را دل‌بازتر و بزرگتر و فرش‌های تیره رنگ، فضا را کوچکتر و دلگیرتر نشان می‌دهند.

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

ست مبل و فرش طوسی

شاید به نظر برسد که بهترین رنگ مبلمان برای ست شدن با فرش طوسی، رنگ طوسی است. اما در کنار ست مبل و فرش طوسی باید از پرده‌ها، کوسن و دکوری‌های رنگی استفاده کنید تا دکوراسیونی یکنواخت و کسل کننده نداشته باشید. برای ست کردن فرش طوسی در دکوراسیون بهترین کار استفاده از مبلمان یا پرده‌ها به رنگ‌های هماهنگ با طوسی است. برای مثال مبلمان، پرده یا دیگر اجزای دکوراسیون به رنگ‌های کرم، طوسی، زرد، سفید و آبی برای ست شدن با فرش طوسی بهترین انتخاب‌ها هستند.

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی نوشهر
استودیو پر

ست کردن مبلمان با فرش گلبهی و کرم

رنگ‌های گلبهی و کرم از رنگ‌های پرکاربرد فرش در دکوراسیون هستند که شادی و سرزندگی را به خانه آورده و با با طیف وسیعی از رنگ‌های تیره و روشن مبلمان ست می‌شوند. اما توجه داشته باشید که برای ست کردن مبلمان با فرش گلبهی و کرم استفاده زیاد از رنگ‌های روشن در دکوراسیون، خانه را بی‌روح می‌کند. در کنار فرش‌های گلبهی و کرم می‌توان بدون نگرانی از دلگیر شدن خانه از مبلمان به رنگ‌های تیره یا طیف‌های متفاوت گلبهی و کرم استفاده کرد. اگر طرح فرش شلوغ و پر نقش و نگار است، بهتر است مبلمان و کوسن‌ها ساده و تک رنگ باشند اما اگر فرش طرحی خلوت دارد، می‌توان از مبلمان و پرده‌های طرح‌دار استفاده کرد. اگر به هر دلیل رنگ مبلمان با رنگ گلبهی و کرم تناسب ندارد، کوسن‌های هم‌رنگ با فرش موجب هماهنگی رنگ مبلمان با فرش می‌شود. مبلمان با پایه‌های به رنگ سفید نیز با فرش کرم و گلبهی هماهنگ خواهند بود.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

ست کردن فرش قرمز در دکوراسیون 

فرش در دکوراسیون نزدیکترین وسیله به مبلمان است که باید در انتخاب آن دقت زیادی به خرج داد. برای ست کردن فرش قرمز با مبل، بهتر است مبلمان به رنگ‌های خنثی و ملایم‌تر انتخاب شود. همچنین بهتر است در کنار فرش‌های قرمز ایرانی و سنتی با زمینهشلوغ از مبل‌های ساده و بدون طرح استفاده کرد. برای ست کردن فرش و مبل نمی‌توان پرده را نادیده گرفت. در کنار فرش قرمز می‌توان از پرده‌ای به رنگ خنثی استفاده کرد تا ترکیب فرش و مبل بیشتر به چشم بیاید یا طرح و رنگ پرده را نیز هماهنگ با آنها انتخاب کرد.

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

ست کردن فرش سورمه‌ای

در کنار فرش آبی روشن یا تیره، تزیین اتاق‌ با رنگ‌های خنثی می‌تواند موجب حفظ تعادل و چشم نواز شدن فضا شود. برای ست فرش سرمه‌ای، استفاده از رنگ‌هایی چون سفید، خامه‌ای، خاکستری یا بژ برای مبلمان به‌خصوص در فضاهای کوچک مناسب هستند. برای جلوگیری از شلوغ شدن فضا می‌توان در کنار فرش سرمه‌ای از رنگ‌های روشن‌تر برای مبلمان، پرده‌ها و دیگر اجزای دکوراسیون استفاده کرد. اگر اتاق بزرگ است و به رنگ‌های تیره‌ علاقه دارید، فرش سرمه‌ای را می‌توان با رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، شکلاتی یا زغالی ست کرد. فرش سرمه‌ای در فضای ناهارخوری یا نشیمن در کنار رنگ‌های متضاد و مکمل مانند نارنجی و زرد نیز جلوه‌ای جذاب ایجاد می‌کند. می‌توان با استفاده از جزییات و اجزای دکوراسیون به رنگ‌های نارنجی و زرد در کنار دیوارها و مبلمانی به رنگ‌های خنثی چون سفید، بژ و قهوه‌ای زیباترین ترکیب رنگی را در اتاق ایجاد کرد.

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش مناسب پارکت قهوه‌ای

فرش مناسب پارکت قهوه‌ای باید به رنگی انتخاب شود که تفاوت زیادی با پارکت نداشته باشد، رنگ متناسب باعث ایجاد هماهنگی بین کفپوش و فرش خواهد شد. اما اگر می‌خواهید نمایی جذاب و متفاوت ایجاد کنید از رنگ‌‌های متضاد و شارپ مانند قرمز برای فرش در دکوراسیون استفاده کنید. انتخاب رنگ‌‌هایی چون سفید، سیاه یا خاکستری که معمولا با هر رنگی تناسب دارند روی پارکت قهوه‌ای نمایی زیبا در اتاق به‌وجود می‌آورد. برای مثال فرش‌‌های سفید پرزدار جلوه‌ای زیبا و حس و حال گرم و نرمی به فضا می‌‌بخشد و برای اتاق نشیمن یا خواب بسیار مناسب هستند.

فرش قرمز
فرش رنگ روشن

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

کلام پایانی

فرش‌ها در هر دکوراسیون و هر سبکی از خانه‌ چه مدرن، کلاسیک یا مینیمال، به فضا حس گرما، آرامش و لطافت می‌بخشند. فرش در دکوراسیون می‌تواند اجزای دکوراسیون داخلی اتاق را به هم پیوند دهد. با استفاده از اندازه مناسب و چیدمان مناسب فرش‌ در دکوراسیون داخلی منزل می‌توان فضاهای بزرگ و آشفته را تقسیم، آن‌ها را به مکان‌هایی آرام و دنج‌ تبدیل یا فضای کوچک را بزرگ‌تر نشان داد. شما هم اگر می‌خواهید با چگونگی استفاده از فرش در دکوراسیون آشنا شوید، می‌توانید با کمک این مطلب، بهترین دکوراسیون فرش و چیدمان را داشته باشید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه فرش در دکوراسیون مطالب فرش با طرح‌های سنتی در فضاهای مدرن و چیدمان خانه با فرش دستباف را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه