Chidaneh.com placeholder image

ایده خلاقانه حیاط های قابل تبدیل به یکدیگر

به قلم: تحریریه چیدانه

 بازسازی فضاهای داخلی: تصویر زیر خانه کوچکی در ملبورن است که صاحب آن نام  «خانه‌ای با حیاط‌های قابل تبدیل» را بر روی آن است. این خانه دو حیاط دارد که قابل تبدیل به یکدیگرند. اما این دو حیاط چگونه قابل تبدیل به یکدیگر هستند؟ این سوالی است که سعی می‌کنیم در این مطلب به آن پاسخ دهیم.

در یک نگاه

چوب و هنر

ساکنان: یک پدر و یک دختر

مکان: رایت تراس در شهر پراهان در حومه ملبورن استرالیا

اندازه: 450 متر مربع که 230 متر مربعِ آن به این فضا اضافه شده است.
 

این قسمت اضافه‌شده را به‌سختی می‌توان از قسمت شمال و آفتابی آن (این‌جا استرالیاست، یادتان نرود) دید. در فاصله کوچک میان خانه اصلی و خانه سمت چپ آن می‌توان مقداری شیشه، استیل، و چوب در بالای نرده چوبی در نزدیکی این فاصله مشاهده کرد.
 

در این عکس پشت خانه و وسایل موجود در آن مشخص است. در این‌جا می‌توان عناصری از قسمت اضافه‌شده را دید: فلز موج‌دار، چوب احیاشده، پنجره‌های عمودی، و نیز کف‌شورهای دیواری بام (بازشدگی دیوار برای تخلیه آب باران از پشت بام) که از خانه تا مخزن آب در حیاط امتداد یافته‌اند. یکی از حیاط‌ها مشخص است که دارای سقفی راه‌راه است.

 

 

تمامی فضاهایی که در سمت راست فضایی که «تالار نشیمن» نام دارد قرار گرفته‌اند بخشی از فضای اضافه‌شده به ساختمان اصلی هستند و حمام که از ساختمان اصلی می‌توان به آن وارد شد و حمام کوچک‌تر که بخشی از سوئیت اصلی است را در بردارد. دو حیاط در کنار فضای نشیمنی هستند که رو به آشپزخانه و فضای غذاخوری باز می‌شود. درهای متحرک در دو طرف فضای نشیمن نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری حیاط‌هاست که می‌توان از آن‌ها به‌راحتی وارد فضاهای داخلی شد.

 

در این عکس نمایی از تالار ورودی را می‌بینید که در تالار نشیمن قرار دارد و مجرای ارتباطی با حیاط‌ها است.

 

پیش از بررسی قسمت ‌اضافه‌شده، نگاهی به حمام اصلی و بزرگ می‌اندازیم که نمونه‌ای از طراحی مدرن است. این فضا کوچک است اما با استفاده از پنل‌های شیشه‌ای بدون چارچوب بزرگ‌تر از اندازه واقعی به نظر می‌رسد.  

 

تالار ورودی که فضای قدیمی و جدید را به هم پیوند می‌دهد نور زیادی دریافت می‌کند و این به دلیل این است که رو به شمال است و دارای پنجره‌های سرتاسری است.

 

در این نمای بیرونی تالار ورودی را مشاهده می‌کنیم که دارای نوارهای چوبی عمودی بر روی دیوار شیشه ای است. 

 

در این عکس فضای نشیمن را مشاهده می‌کنید که در آن پنجره‌های عمودی سه‌بخشی که در عکس‌های پیش از نمای بیرونی (حیاط) آن‌ها را دیده بودیم مشخص هستند. در این‌جا فضای غذاخوری را می‌بینید که در کنار آشپزخانه قرار گرفته است. به نظر شما چه چیزی حیاط‌ها را قابل تبدیل به هم کرده است؟

 

در این عکس نمایی از فضای نشیمن را می‌بینیم که دو حیاط در آن به‌خوبی مشخص هستند. همان‌طور که می‌بینید حیاطی که رو به جنوب است ممکن بود فضایی تاریک و تیره داشته باشد(اینجا استرالیاست) اما با استفاده از پنجره‌های سرتاسری نور کافی به این فضا می‌رسد. در این‌جا می‌توان درهای متحرک را دید که در دو طرف فضای نشیمن قرار دارند و دو حیاط را به هم وصل می‌کنند. 

 

پیش از ورود به حیاط‌ها نگاهی دیگر به فضای داخلی می‌اندازیم تا بفهمیم چه چیزی آن‌ها را قابل تبدیل به یکدیگر ساخته است. در این نما می‌توان ارتباط میان فضای داخلی و خارجی را به‌خوبی دید. در قسمت‌اضافه‌شده توازن فوق‌العاده‌ای میان فضای بیرونی و درونی- ترکیب حیاط و فضای نشیمن- به وجود آمده است. این ارتباط و توازن حتی در کف‌پوش‌های چوبی این دو فضا قابل مشاهده است.

 

پاسخ سوال ما در این عکس است؛ همان‌طور که می‌بینید حیاط‌ها از طریق سقف متحرک قابل تبدیل به یکدیگرند. دستگیره‌ای که به دیوار سمت چپ نصب شده است این کار را انجام می‌دهد. این مکانیزم باعث می‌شود تا بتوان سقف را در مواقع لزوم، مثل نیاز به حفاظت یا سایه‌بان، به حیاط دیگر منتقل کرد.

 

در این عکس می‌بینید که سقف به حیاط دیگر منتقل شده و در این فضای بی‌سقف می‌توان به طور کامل از نور خورشید و آسمان لذت برد.

 

شکل بالا نشان‌دهنده سه موقعیتی است که سقف می‌تواند در آن قرار گیرد. مثلا اگر سقف در موقعیت اول قرار گیرد می‌تواند آب باران را به طور کامل دریافت کند و آن را به توالت منتقل کند. این ویژگی‌ها فقط یکی از ویژگی‌های سبز این ساختمان است. از ویژگی‌های سبز دیگر این ساختمان می‌توان به پنل‌های خورشیدی، سیستم آب داغ ساختمان، و استفاده از نور خورشید برای کاهش مصرف انرژی اشاره کرد.  

 

علاوه‌بر ویژگی‌های سبز و فضای نشمین زیبا، فضای فوق‌العاده جذاب و راحتی در فضای بین حیاط‌ها و اتاق نشیمن طراحی شده است. 

منبع:houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
melodi در تاریخ 18 فروردین 1393
طراحی خلاقانه وکاربردی این فضا شگفت انگیز است از مطالب خوبتون سپاسگزارم
avina در تاریخ 19 فروردین 1393
میخواستم بدونم استفاده از پنل های شیشه ای در حمام باعث نفوذ آب به قسمت های دیگر نمیشود؟

ثبت دیدگاه