15 راهکار کم هزینه برای تغییر دکوراسیون

15 راهکار کم هزینه برای تغییر دکوراسیون

به قلم: تحریریه چیدانه

تعجبی ندارد اگر طراحی داخلی با توجه به توانایی مالی شما مقرون به صرفه نباشد. حتی برای تغییر دکوراسیون یک اتاق ممکن است هزینه زیادی را متحمل شوید. آیا می‌خواهید بجای کفپوش یا پارکت، اتاقتان را فرش کنید؟ چه رنگی را برای دیوار می‌پسندید؟ برای پوشاندن فضای مورد نظر چه مقدار رنگ احتیاج است؟ آیا قصد دارید مبلمان جدیدی بخرید؟ برای منبع نوری و نورپردازی و وسایلی از این قبیل چه تصمیمی دارید؟ انواع دیوارکوب و دیگر وسایل تزئینی را نیز در نظر داشته باشید. اگر بخواهید تمام این وسایل را بخرید هزینه بسیار سنگینی را متحمل می‌شوید. بله، خیلی بعید به نظر می‌رسد که بتوان تمام این کارها را با بودجه محدود انجام داد. اما با خواندن تکنیک‌های ما متوجه می‌شوید که این کار چندان دشوار نیست.

چوب و هنر

1- برای یک طراحی مقرون به صرفه ابتدا برنامه ریزی کنید.

همه ما می‌دانیم که برای هر نوع پروژه مربوط به خانه، برنامه‌ریزی صحیح اهمیت زیادی دارد، بخصوص اگر بخواهیم این کار را با بودجه کم انجام دهیم. گذشته از آن، هیچکس نمی‌خواهد در موقعیتی قرار گیرد که مبلمان دلخواهش را پیدا کند و تازه بفهمد بودجه کافی برای خرید آن را ندارد، و یا بصورت آنلاین بوفه‌ای خریداری نموده و پس از تحویل آن متوجه شود به فضای خانه‌اش نمی آید. تحقیقات اولیه و کسب اطلاعات قبل از شروع به طرز قابل توجهی از مواجه شدن شما با اتفاق‌های غیرمنتظره جلوگیری می‌کند.طراحی دلخواهتان را پیدا کنید. از تصاویر مجله‌ها و اینترنت استفاده کنید تا متوجه شوید چه سبکی به طراحی مورد نظر شما نزدیک تر است. سپس این طرح کلی را به اجزای کوچکتری (مثل کفپوش، مبلمان، رنگ، لوازم و تزیینات) تقسیم کنید. برای آنکه ذهنیتی نسبت به قیمت‌ها پیدا کنید سری به فروشگاه‌ها بزنید. زمانیکه حدود قیمت را دریافتید نگاهی به بودجه‌تان بیاندازید. در مورد بودجه‌ای که برای خرید در دست دارید با خودتان روراست باشید. اگر فکر می‌کنید این هزینه از آنچه در نظر داشته‌اید بیشتر است مبلغی را در نظر بگیرید که هر هفته/ماه کنار بگذارید تا به مبلغ مورد نیاز خود نزدیک شوید. این کار ممکن است نسبت به خرید نقدی، زمان بیشتری از شما بگیرد، اما برای اینکار بعدا از خودتان تشکر خواهیدکرد.

 

2- با هزینه کم وسایل قدیمی را تغییر کاربری دهید

تعجبی ندارد اگر تغییر کاربری وسایل قدیمی، به اندازه خرید وسیله جدید برایتان هیجان انگیز نباشد. اما با کمی زحمت و صرف وقت می توانید ظاهر هر آنچه در منزل دارید را تغییر دهید. همچنین این کار به شما اجازه می دهد که بودجه تان را صرف خرید وسایلی صرف کنید که برای شما ضروری تر است.

سری به انباری بزنید و از میان خرت‌ و پرت‌ ها، چند تکه فراموش‌ شده، ولی کاربردی و خاطره‌ انگیز را بیرون بیاورید. چرخ‌ خیاطی قدیمی و خاک خورده، قاب عکسی که مدت‌‌هاست جای خود را به تابلوهای جدیدتر داده و یا حتی یک آباژور از مد افتاده، می‌‌توانند گزینه‌‌های جالبی برای استفاده مجدد در دکوراسیون خانه باشند. اگر در انباری میزی دارید که رویه آن خراب شده‌ است با یک اسپری رنگ، رخ جدیدی به آن بدهید. پارچه‌ ای زیبا بر روی آن بیندازید و در یک گوشه‌ مناسب برای چیدمان سفره هفت‌‌سین آماده‌‌اش کنید. حتی می‌ توانید از لوازم بیرون آورده شده از انباری و یا قاب عکس‌‌های خانوادگی‌‌تان بر روی آن نیز استفاده نمایید.

همچنین می‌توانید به فضای منزل خود با دید تازه ای نگاه کنید و ببینید چه وسایلی را می توان تغییر کاربری داد. آیا عوض کردن کابینت ها واقعا ضروری ست، یا در عوض می توان ظاهرشان کمی را تغییر داد. آیا می شود تنها با یک رنگ آمیزی جدید، ظاهر اتاق خوابتان را زیباتر کنید؟ هرگاه برای انجام اینکار مصمم شدید تحقیقات خود را آغاز کنید. خوشبختانه ایده های زیادی در منابع اطلاعاتی مختلف موجود است که می توان آن ها را بکار گرفت. پیش از آنکه کار خود را شروع کنید مطمئن شوید که دستورالعمل و راهکارها را با دقت مطالعه کرده اید. از خانواده و یا دوستانتان برای اجرای این طرح کمک بگیرید. در مطلب  تبدیل تخته های چوبی به یک وسیله ویژه در خانه شما می توانید نمونه ای از این خلاقیت ها را ببینید.     

 

3-  برای یک دکوراسیون کم هزینه به سبک مبلمان خود توجه کنید.

کار با بودجه کم معمولا نیاز به اولویت بندی دارد. هر گاه با منابع محدودی کار می کنید باید پول خود را زمانی خرج کنید که برایتان بهترین فایده را داشته باشد. این کار در طراحی داخلی بدین معنا است که مبلغ زیادی از بودجه خود را به خرید مبلمان باکیفیت اختصاص دهید.می توان گفت سرمایه گذاری برای خرید مبلمان کار عاقلانه ای ست زیرا خریدی است که می تواند سال ها برایتان قابل استفاده باشد. برخلاف رنگ دیوار و وسایلی که پس از مدتی جلا و زیبایی خود را از دست می دهند، مبلمان می تواند چندین دهه صحیح و سالم باقی بماند.ابتدا نگاهی به اتاق خود بیاندازید. زمانی که در اتاق خوابتان فقط سرویس خواب قرار گرفته است و یا یک دست مبل و صندلی برای اتاق نشیمن دارید تقریبا قسمت دشوار طراحی انجام شده است. به جای آنکه فضایی سنگین با تعداد زیادی وسیله ایجاد کنید که هیچ رشته اتصالی ندارند؛ تنها لازم است کمی به جزییات اتاق بیافزایید تا همه چیز هماهنگ شود.

همچنین گاهی با تغییری کوچک در چیدمان می‌توانیم به نتیجه مطلوبی برسیم. در بیشتر مواقع همراه با تمیز کردن و خانه‌ تکانی سالانه، تغییراتی در چیدمان مبلمان می‌ دهیم. گاهی آن‌قدر حس و حال خوشایندی از تعویض چیدمان منزل به دست می‌آید که دیگر نیازی به انجام کارهای بزرگ و تغییرات خاص نخواهیم داشت.

 

4. مبلمان رنگ نخورده و بدون پولیش بخرید.

اگر می خواهید مبلمان باکیفیتی بخرید بصرفه تر آن است وسایلی را خریداری نمایید که هنوز رنگ آمیزی و پرداخت نهایی نشده اند و جالب اینکه این وسایل با آنکه برایتان ارزانتر تمام می شود معمولا از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود؛ زیرا ایرادهای آن در پس رنگ و جلا پنهان نمی شود. توصیه می شود پیش از خریداری مبلمان رنگ نشده، از سازنده این وسایل سوالالت کافی را بپرسید. ببینید چه رنگ و یا تنالیته ای را پیشنهاد می کنند و بهتر آن است تکه اضافه ای از آن چوب بگیرید که رنگ مورد نظر را بر آن تست نمایید. از آنچه که می‌خواهید ذهنیتی بدست آوردید و سپس تکنیک تان را پیاده کنید. حتما پیش از رنگ آمیزی، چوب را سنباده بکشید تا سطح آن کاملا صاف و یکدست شود. پس از رنگ آمیزی چوب را به حالت افقی و ترجیحا در جهت راه های آن قرار دهید و حوصله بخرج دهید تا کاملا خشک شود.

 

5. سری به دست دوم فروشی‌ها بزنید.

اینکه خود، بتوانید مبلمان را رنگ آمیزی نمایید در ظاهر آسان است اما گاهی اجرای آن امکان پذیر نیست. ممکن است در آپارتمان کوچک تان فضای کافی برای اینکار، و یا بخاطر مشغله زیاد، وقت و حوصله نداشته باشید. در هر صورت اگر بودجه شما محدود است و مجبور هستید مبلمان آماده بخرید به شما توصیه می کنیم زیاد سخت گیری بخرج ندهید و وسایل دست دوم بخرید. به سمساری و حراجی های مختلف (بخصوص هنگام تحویل جنس های جدید) سر بزنید و به دوستان و آشنایان بسپارید شما را در جریان فروش مبلمان شان قرار دهند. در خرید وسایل دست دوم، کیفیت اهمیت بیشتری نسبت به مدل دارد؛ بخصوص در سالم بودن اسکلت اصلی مبلمان. زیرا شما می توانید روکش مبل را عوض کنید و یا قاب رنگ پریده آینه را مجددا رنگ یا روکش کنید و یا پارچه آباژور را عوض کنید تا با بقیه وسایلتان هماهنگ شود.

 

6. تغییرات کوچک را دست‌ کم نگیرید

راهکاری دیگر برای یک تغییر دکوراسیون ارزان‌ قیمت، تغییر جزئیات در خانه است. تعویض دستگیره کابینت‌ ها، دستگیره در اتاق‌ ها و یا تعویض کلید پریزها می‌ توانند تحولی چشمگیر در فضای خانه ایجاد کنند. بهتر است رنگ کلید پریزها را با رنگ دیوار هماهنگ کنید و یا از رنگ‌ های خنثی مانند بژ، استفاده نمایید. اگر علاقه دارید به منزلتان روحی لطیف ببخشید، پیشنهاد می‌ کنیم دستگیره‌ هایی از جنس چینی با طرح گل را انتخاب نمایید.

پارچه‌ها را دریابید.

کوسن‌، روتختی و یا رومیزی‌ ها از جمله مواردی هستند که با تغییر آن ها می‌ توانید به جلوه‌ ای نو در دکوراسیون منزل خود دست یابید. شما می‌ توانید چند رویه با رنگ‌ های متفاوت برای کوسن‌ ها تهیه نمایید تا در فصول مختلف و مناسب با مراسم خاص رویه آن ها را تعویض کنید. سعی کنید هارمونی را فراموش نکنید و طرح و رنگ کوسن‌ ها را با پرده یا مبلمان و کاغذ دیواری هماهنگ نمایید. استفاده از دو یا چند سری روتختی، علاوه بر بالا بردن عمر آن ها باعث می‌ شود که در فصول مختلف سال، تنوع خوبی در خانه‌ تان ایجاد کنید. از روتختی نخی برای فصول گرم و از جنس مخمل یا حوله‌ ای برای فصل سرما استفاده نمایید.

نقشی نو برای پادری‌‌ها

با تغییر پادری در قسمت ورودی خانه، تراس، حیاط‌ خلوت و سرویس‌ های بهداشتی منزل می‌‌توانید رنگ و نقش‌‌های متنوعی را وارد خانه‌ تان کنید، البته باید در انتخاب طرح و رنگ بسیار دقت کنید و پادری هر قسمت از خانه را مناسب و با توجه به رنگ و دکوراسیون همان فضا برگزینید.

 

7. از به کار گیری رنگ‌ها نترسید.

اکنون زمان آن رسیده که با یکی از مهم ترین رموز طراحی داخلی آشنا شوید؛ برخلاف سایر عناصر طراحی داخلی، رنگ ارزان است. لوازمی مثل کوسن که از رنگ هم ارزانتر است. با استفاده از رنگ، ظاهری با کیفیت به فضای خانه خود دهیدپیش از اینکه درگیر انتخاب رنگ شوید، رنگ مورد علاقه تان را در نظر آورید. چند پالت تست رنگ تهیه کنید و از هر رنگ یک مربع کوچک روی هر دیوار بزنید تا بعدا بهتر بتوانید رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید و چند روز صبر کنید تا رنگ واقعی خودش را نشان دهد. یک نکته درباره انتخاب رنگ: توصیه می شود برای انتخاب میزان تیرگی/روشنی رنگ اتاق خود از قانون 60-30-10 استفاده کنید. 60% از رنگ غالب دیوار باید رنگی خنثی باشد. و 30% رنگ مکمل. 10% باقیمانده از رنگ تاکیدی(اصلی) استفاده شود.برای اطلاع بیشتر درباره اصول استفاده درست از رنگ در دکوراسیون می توانید سری به مطالب رنگ در دکوراسیون چیدانه بزنید.

 

8. به مرز بین کف و دیوار اهمیت بدهید

قطعا اهمیت قرنیزها در نگاه اول به چشم هر شخصی نمی‌آید، ولی باید بدانید این عنصر ساده، نقش زیادی در زیبایی کف و دیوارهای منزلتان دارد. یکی از کارهایی که می‌توان با هزینه کم برای بازسازی خانه انجام داد، تعویض و یا رنگ‌ آمیزی قرنیزها است. نکته مهم، انتخاب رنگ قرنیز است. چنانچه فضای منزلتان از وسعت بالایی برخوردار است، می‌توانید از قرنیز با تضاد رنگی بالا نسبت به رنگ کف‌پوش و دیوارها استفاده نمایید. اگر منزلتان وسعت کمی دارد، بهتر است قرنیزها را هم‌رنگ کف‌پوش انتخاب کنید تا کف وسیع‌تر به چشم بیاید.

9. راهکارهایی برای تحول در دیوارها

یکی از مهم‌ترین عناصر در ایجاد تغییر در دکوراسیون، تغییر رنگ دیوارهاست.

استفاده از استیکرها

استیکرها در عین سادگی و ارزان بودن، تأثیر چشمگیری در محیط می‌ گذارند و حتی می‌ توانند موجب عمق بخشیدن و خطای دید در محیط شوند. در فضاهای کوچک ایجاد عمق بر وسعت فضا می‌ افزاید. شما می‌ توانید استیکر موردعلاقه‌ تان را خریداری کرده و بر روی دیوار نصب نمایید. اگر موفق نشدید طرح موردنظرتان را در بازار پیدا کنید، می‌ توانید با جستجو در اینترنت، طرح مورد نظرتان را پیدا کنید و بعد از چاپ کردن آن توسط تکنیک استنسیل آن را بر روی دیوار موردنظرتان اجرا نمایید.

نقاشی یا کاغذ دیواری

چنانچه قصد دارید تغییراتی اساسی‌ در منزل ایجاد کنید و به دنبال تحولی بزرگ‌ تر هستید، می‌ توانید به سراغ نقاشی منزل و یا کاغذ دیواری بروید. بهتر است سقف و چهارچوب‌ ها را رنگ‌ آمیزی کنید و از کاغذ دیواری برای پوشش دیوارها استفاده نمایید. این کار سرعت اجرا را در بازسازی بالا می‌ برد. برای طنازی بیش تر، طرح یکی از دیوارها را متفاوت از بقیه انتخاب کنید؛ مثلا دیوار مجاور میز ناهارخوری می‌ تواند گزینه مناسبی برای یک طرح ویژه و خاص باشد. هم‌چنین اگر قصد رنگ‌ آمیزی کل دیوارهای منزل را دارید، بهتر است از تکنیک گفته‌ شده برای انتخاب کاغذ دیواری استفاده کنید. به این منظور رنگ یکی از دیوارها را متفاوت با بقیه انتخاب نمایید و یا یک دیوار را کاغذ دیواری کنید. دقت داشته باشید طرح کاغذ دیواری هماهنگ با رنگ و دکوراسیون اتاق باشد.

 

10. وسایل دکوری را با دستان خود بسازید.

در طراحی داخلی اصطلاح دکور اصولا به مواردی گفته می شود که جز تزئین کارکردی برای فضا ندارند (مثل آثار هنری یا انوع دیوار آویز، قالیچه های تزیینی، ست قهوه خوری و…). این موارد علاوه بر اینکه برای طراحی منسجم نقشی اساسی دارند، از دیگر مواردی هستند که هزینه زیادی از شما نمی‌گیرند.دکور از مواردی ست که بجای خرید و صرف هزینه زیاد برای تهیه آن، به راحتی می توانید از هنر و خلاقیت خود بهره بگیرید. اگر از جمله افرادی هستید که به عکاسی علاقه مند است و همیشه دوربین در دست دارید، تعدادی از عکس های مورد علاقه تان را انتخاب کنید. یا چند تابلوی نقاشی بکشید. فراموش نکنید از وسایلی استفاده کنید که برای چند منظور می توان از آنها استفاده کرد. مجموعه کتاب هایتان را هنرمندانه در قفسه بچینید. از بطری های خالی شراب بجای گلدان گلهای طبیعی استفاده کنید. اگر سنگ و صدف های دریایی به شما آرامش می دهد تعدادی از آنها را تهیه کنید. سعی کنید سلیقه و شخصیت خود را در اینکار وارد کنید و به خود اعتماد کنید.در بخش خودتان بسازید چیدانه می توانید روش ساخت تعداد زیادی از وسایل زیبای دکوری را یاد بگیرید.

11. میزبانی‌‌تان را با گل و گیاه آغاز کنید.

گیاهان تاثیر زیادی در دکوراسیون دارند. یکی از ماندگارترین و دکوراتیوترین گیاهان آپارتمانی بامبو است که می‌‌تواند جلوه زیبایی  به منزلتان بدهد. اگر بالکن دارید یا ورودی خانه‌ تان فضای کافی دارد، میهمان‌ های خود را با یک خوش‌ آمد گویی پر از گل، غافلگیر کنید. با نصب گلدان‌ های رنگی بر روی نرده و یا بر روی دیوار تراس، طراوت و تازگی را به خانه بیاورید. فراموش نکنید در زندگی آپارتمان‌ نشینی امروز باید از کوچک‌ ترین فضا بیش ترین بهره را ببرید.

12. طراحی مینیمال را فراموش نکنید.

همانطور که از اسم آن مشخص است، با انتخاب این سبک دکور خانه شما (بخصوص نسبت به سبک های هنری دیگر) هزینه کمتری صرف می کند. بعلاوه، طراحی مینیمال مد روز است و علاوه بر صرفه جویی در هزینه، همراه با مد پیش خواهید رفتدر طراحی مینیمال رنگ های خنثی نقشی اساسی دارند. منابع نوری بسیار ساده و مختصر است. برای تهیه وسایل تزئینی، بجای تعداد بی شماری از وسایل خرده ریز، از چند تکه وسیله درشت استفاده کنیداینکه بتوانید فضا را تمیز نگه دارید از مواردی است که نشان می دهد در طراحی مینیمال موفق بوده اید. سعی کنید در برای نگهداری وسایل و خرده ریز از محفظه های پنهان استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید این سبک مورد پسند همه نیست. اگر مطابق سلیقه تان باشد روشی بسیار مناسب برای کاهش هزینه است، بدون اینکه تلاش برای صرفه جویی در فضای خانه به چشم آیدبرای آشنایی بیشتر با این سبک ویژه می توانید به مجموعه سبک های دکوراسیون چیدانه سری بزنید.

13. وسایل غیرضروری را جمع‌ آوری کنید.

وسایل و لوازم غیرضروری را از تمام قسمت‌های خانه حذف کنید؛ مثلاً اگر فضای ورودی‌ تان کوچک است باید از قرار دادن گلدان و عناصر تزئینی خودداری نمایید. میهمانان در بدو ورود بیش از آنکه به زیبایی نیاز داشته باشند به دنبال جایی برای قرار دادن کفش‌ ها و لباس‌ های خود هستند و دوست ندارند با یک ورودی شلوغ مواجه شوند. هم‌چنین در صورت امکان سعی کنید جاکفشی و جالباسی دردار انتخاب نمایید تا جلوی آشفتگی بصری را بگیرید. در این صورت ست جاکفشی و جالباسی برای دکوراسیون ورودی مناسب خواهد بود.

14. همه جا را همزمان تغییر دکور ندهید.

یکی از بزرگترین اشتباهات در هنگام طراحی داخلی، (بخصوص زمانیکه قصد کم کردن هزینه دارید) آن است که چند جا را همزمان تغییر دکور دهید. بخصوص افرادی که به تازگی صاحب منزل می شوند تمایل دارند دکور تمام اتاق ها را بطور کامل تغییر دهند. اما این وسواس موجب می شود که در حین کار متوجه شوید پولتان ته کشیده است و پشیمان شوید از اینکه چرا در خرید وسایل خانه عجله کرده ایدتوصیه ما این است که پیش از ایجاد تغییرات عمده در دکور خانه، مدتی در آن مکان زندگی کنید. هنگامی که شروع به استفاده از اتاق می کنید احساس بهتری برای ایجاد تغییرات پیدا خواهید کرد. اگر در بدو ورودتان به خانه اقدام به تعویض کابینت های آشپزخانه کنید احتمالا شش ماه بعد خود را سرزنش خواهید کرد که چرا برای اینکار عجله کردید.باز هم یادآوری می کنیم. بحث بر سر تعیین اولویت هاست. ابتدا از اتاقی شروع کنید که تغییر آن برایتان مهم تر و ارجح تر است. در اینصورت نه تنها از تصمیمات سرسری جلوگیری می شود بلکه فرصتی می یابید که مبلغی بدست آورده و به سراغ پروژه بعدی خود روید.

15. از دانشجویان طراحی داخلی استفاده کنید.

تمام راهکارهایی که گفته شد لازمه اش داشتن سبک شخصی قوی و سلیقه و آگاهی کامل از خواسته تان است. اما اگر از خواسته ی خود بطور دقیق اطلاعی ندارید و یا نمی دانید از کجا شروع کنید و یا فرصت کافی برای اینکار را ندارید، یک طراح داخلی استخدام کنید و بسیار بصرفه تر است که از یک دانشجوی طراحی داخلی استفاده کنید. اینگونه خواهید توانست هم در پول خود صرفه جویی کنید و هم در زمان مشخصی کار را به انجام رسانید. دانشجویان طراحی معمولا ارزانتر و بسیار علاقه مند به انجام این کار می باشند و می خواهند آن را تجربه کنند.

  • مطمئن شوید پیش از شروع کار در مورد هزینه و انتظارات خود با طراح صحبت کرده اید. فراموش نکنید بسیاری از دانشجویان بدنبال چنین فرصتی هستند.مانند هر کس دیگری که استخدام می کنید پیش از عقد قرارداد مطمئن شوید با طراح های مختلف صحبت و مصاحبه کرده اید.
  • در جستجوی طراحی باشید که با سلیقه شما هماهنگ باشد. اگر ترجیح می دهید بجای خرید تمام وسایل برخی از آنها را تغییر دهید حتما این موارد را با طراح در میان بگذارید. حتما قرارداد خود را بر کاغذ ثبت کنید.
  • تلاش برای به اتمام رساندن پروژه طراحی با بودجه کم آسان نیست. اما با صرف وقت و حوصله امکانپذیر است. در پایان مهم ترین چیز این است که شاد و راحت باشید و در فضای جدید خانه تان احساس خوبی پیدا کنید.

تجربه‌ی مخاطبان از تغییر دکوراسیون با هزینه کم

یکی از مخاطبان چیدانه، توانسته است خانه خود را کمترین هزینه تغییر دکوراسیون دهد. در این بخش تجربه حورا و علی را بخوانید.

  • تعداد افراد ساکن :3 نفر
  • شغل خانم خانه: گرافیست/ شغل همسر: فروش خودرو
  • موقعیت شهر: قم
  • متراژ فضا: 105 متر مربع
  • سال ساخت: 1393
  • طبقه دوم
  • ملک شخصی
  • تعداد اتاق خواب: 2 خوابه
  • تعداد سرویس بهداشتی: 1 عدد
  • سبک دکوراسیون: مدرن
  • رنگ های غالب: سفید، سیاه و طوسی
  • طراح: حورا علوی، خانم خانه
  • مدت زمان طراحی داخلی: یک سال
  • بازسازی وسایل: تمام وسایل رنگ آمیزی شده توسط خانم خانه، تمامی درب های اتاق کمد دیواری ها رنگ شده
  • هزینه تغییر دکوراسیون منزل: با مبل، پرده، لوستر و وسایل دکوری
  • فضای مورد علاقه: سالن پذیرایی

داستان خانه سفید و سیاه ما

داستان از اینجا شروع شد که ما خانه خریده بودیم و دیگر نمی توانستیم برای خرید وسایلی که همیشه دلمان می خواست هزینه بالایی کنیم. علاقه ما دکوراسیون سبک مدرن و مینیمال بود و عاشق رنگ مشکی، طوسی و سفید. خودمان دست به کار شدیم. دست به کار فکر، تغییر، ایده، و بازسازی وسایلی که داشتیم. با یک پسر بچه بازیگوش بسیار کار سختی بود و واقعا طاقت فرسا! خانه ما مثل همه خانه های دیگر بود. کابینت ها به رنگ ناهماهنگ و کم جا با دستگیره های طلایی جیغ، درهای کمد و اتاق ها قهوه ای با دستگیره های شلوغ، به طور کلی رنگ قهوه ای بیشتر فضای خانه و اتاق ها را پوشانده بود.

تمام درها و کابیتها را با رنگ تغییر دادیم. کار سختی بود ولی انجامش دادیم. آقای خانه بیشتر ساعات سر کار بود و بیشتر این مسئولیت بر عهده خودم بود. من حتی تا دستگیره های طلایی کابینت ها را مشکی کردم. حتی کابین سرویس بهداشتی صاحبخانه قبلی به رنگ صورتی بود و آن را هم با رنگ تغییر دادیم.

به طور کلی رنگ آمیزی برای من لذت داشت و این کار را دوست داشتم. بعد از سفید کردن تمام قهوه ای ها، بنفش ها و صورتی ها نوبت رسید به وسایل خانه که به رسم جهیزیه 7 ساله شده بودند. همه لوازم جهیزیه من به رنگ قهوه ای سوخته بودند چیزی که آن زمان به روز بود. ولی الان آن رنگ را اصلا دوست نداشتیم. از آنجا که سبک طراحی آنها ساده و شیک بود با یک تغییر رنگ کاملا به روز می شدند. هزینه رنگ آمیزی انجام شده توسط آقای نقاش بسیار بالا بود و حدودا با خرید لوازم نو برابری می کرد.

از آنجایی که تجربه خوبی از رنگ کردن های قبلی به دستم آمده بود، رنگ کردم وسایل خانه را هم خودم شروع کردم و همه را به رنگ سفید در آوردم از جمله میز نهار خوری، صندلی های نهار خوری، سرویس خواب، میز جلو مبلی و میز کامپیوتر. دستگیره های سرویس خواب را هم عوض کردیم. خانه مان خیلی روشن و دلباز شد و فقط دو مشکل وجود داشت: کمبود فضای نگهداری کابینتها و مبل هایی که یا باید خودشان یا روکش و پارچه رومبلی شان را تعویض می کردیم.

برای مشکل اول در سمساری ها و سایتهای آگهی فروش وسایل گشتم و یک کنسول دو و نیم متری قدیمی پیدا کردم. آن را با مبلغ 100 هزار تومان خریدیم، بازسازی و رنگش کردم و برای به روزتر شدن کنسول درهای آن را کمی تغییر دادم. این میز کنسول مقدار زیادی از کمبود جای آشپزخانه مان را پر کرد و توانستیم اکثر ظرف و ظروف را در آن بچینیم. سپس دو سه تا کابینت هم اضافه کردیم.

از آنجا که هزینه خرید مبل های گران قیمت را هم نداشتیم و روکش مبلها هم قیمت خرید یک دست کامل می شد، یک نیم ست تهیه کردیم و از مبلمان خودمان هم چون بسیار دوستشان داشتیم و راحت بودند، در کنار آنها استفاده کردیم. دیوار اتاق خواب و یکی از دیوارهای نشیمن را هم با روش پتینه و بافت دار کردن رنگ کردیم و از نظر خودمان زیبا شد.

در نهایت همه چیز با هم هماهنگ بود و این هماهنگی و تغییر با هزینه ای شاید حدود 300 هزار تومان انجام گرفت. هنر دکوراسیون داخلی خانه آن بود که با هزینه بسیار پایین همه چیز تغییر کرد و بسیاری از وسایل ترند سال شد.

اکسسوری های چوبی و فلزی

ابتدا تلاشمان بر این بود تا به خاطر وجود پسر بازیگوش من که احتمال شکستن هر چیزی وجود داشت، تمام لوازم دکوری یا از جنس فلز باشد یا چوب. ما در انباری پدرهایمان گشتیم، هر چیز دور ریختنی و اضافی را جلو کشیدیم و روی آن کلی فکر و ایده پیاده کردیم.

گلدانهای گل گلی، کتابهای قدیمی محکم، قابهای طلایی، قابهای چوبی قدیمی، شمعدانهای قدیمی و حتی شمعدان جهیزیه مادر شوهرم که دیگر به آن نیازی نداشتند، میزی که می خواستند آن را از خانه بیرون ببرند و لوازم بسیار دیگری را با بازسازی، رنگ و ایده دوباره به خانه خود آوردیم و در حال حاضر هم از آنها استفاده می کنیم.

در نهایت رسیدیم به لوستری که سالها عکسش را دیده بودم و آرزویش را داشتم. برای خردید این مدل لوستر همه جا را گشتیم. این مدل یا هزینه خرید بالایی می خواستند، یا کوچک بودند و یا این گونه که مد نظر داشتیم پیدا نمی شد. تا اینکه یک روز بعد از کلی گشتن با توجه به عکسهایی که به فروشنده نشان داده بودیم، از انبار برای ما این لوستر بدون گوی، لامپ، سرپیچ و زنجیر را پیدا کرد. آن را به خانه آوردیم، در موردش فکر کردیم و سپس لوازم مورد نیازش را تهیه کردیم. ایده می دادیم و اجرا می کردیم و اگر به دلمان نمی چسبید خراب می کردیم و دوباره کار را از سر می گرفتیم.

این افکار لذت داشت و با وجود من اخت شده بود. حتی صندلی خرابی گوشه خیابان ببینم برایش کلی طرح می ریزم مثل صندلی هایی که گهگاهی می بینیم نگهبان ها روی آن نشسته اند و یا کمد و کشویی که گوشه خیابان انداخته شده اند. هنر بازسازی وسایل لذت بسیاری دارد، ایده های مختلفی را پیاده کنی تا بالاخره به دلت بنشیند.

لوازم و وسایل در دکوراسیون نشیمن خانه حورا و علی

  • مبلمان: یک دست قدیمی از یافت آباد و یک نیم ست به قیمت 3 میلیون تومان از برند ایران چوب
  • میز تلویزیون: 350 هزارتومان، ساخته کابینت ساز
  • میز جلو مبلی: خرید قدیم از محله یافت اباد
  • میز و صندلی غذاخوری: خرید قدیم از محله یافت اباد
  • لوستر : 400 هزار تومان، کلینیک نخل، گوی ها و لامپ ها نصب شده و تغییر داده شده
  • آباژور: 100 هزار تومان از برند ایکیا، خرید اینترنتی
  • لوازم دکوری: یک میلیون تومان از برند ایکیا، گالری کاکتوس و خریدهای اینترنتی
  • بوفه قدیمی: 100 هزار تومان خریداری شده و رنگ و بازسازی شده از سایت دیوار
  • فرش: 1.2 میلیون تومان فرش نقش کهن اصفهان، فرش ایکیا 300 هزار تومان
  • گیاهان و گلدان ها: 300 هزار تومان
  • پرده: پرده پارمیس خیابان مولوی، یک میلیون تومان

دکوراسیون اتاق خواب به سبک مدرن

  • سرویس خواب: از قبل رنگ آمیزی شده
  • لوازم دکوری: متفرقه
  • تشک: برند رویا
  • روتختی: خرید اینترنتی

کابینت سفید در دکوراسیون آشپزخانه قم

  • کابینت: تغییر داده شده و بعضی قسمتها رنگ آمیزی
  • یخچال: برند سامسونگ
  • ماشین لباسشویی: برند ال جی
  • ماشین ظرفشویی: برند پاکشوما
  • صندلی اپن: دستساز
  • لوازم دکوری: متفرقه
  • ظروف: چینی زرین

کدام یک از وسایل و خدمات جدید برای دکوراسیونتان مشکلی داشته یا شما بسیار از آن راضی هستید؟

من خرید اینترنتی زیادی انجام می دهم. مبل را هم اینترنتی خریدم با اینکه از شرکت معتبر خریداری کردیم ولی توصیه می کنم حتما کار نهایی را ببینید و چک کنید. ای کاش که برمی گشتم وحضوری خرید می کردم و از این مورد پشیمانم. روکشی که دوست داشتم را اشتباهی کاور کردند و من مجبور شدم با یک پارچه مبل تک نفره خودم آن را بپوشانم.

توصیه حورا: برای بازسازی وسایل فکر کنید

تمام وسایل اطراف ما از هزاران ایده و فکر پر هستند و به هزار روش گوناگون تغییر می کنند. فقط باید لحظاتی به آن خیره شویم و ببینیم دوست داریم چه شکلی داشته باشد یا برای چه منظوری استفاده شود، خاطره بازی کنیم و داستانش را در بیاوریم.

فیلم تغییر دکوراسیون کم هزینه

در این ویدئو قدم به قدم با تغییر دکوراسیون داخلی یک خانه همراه هستیم.در این خانه سعی شده است که جدا سازی فضاها بیشتر به وسیله مبلمان صورت گرفته و سعی شده است پارتیشن ها حذف شوند.به طور مثال کانتر ورودی آشپزخانه حذف شده و آشپزخانه جدید به صورت جزیره طراحی شده است که کاملا با رویکرد اصلی طراحان که سهولت دسترسی ها به فضاها بوده است منطبق است. در این خانه سعی شده کمترین هزینه برای تغییر دکوراسیون صرف شود برای مثال استایل اصلی مبلمان حفظ شده و فقط رویه ی آن ها دست خوش تغییر شده است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه